Hlavní navigace

Internetová média posilují, papírová slábnou

11. 2. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Zatímco papírová média zaznamenávají pokles, online média pořád rostou. Mezi celostátními papírovými deníky obstojí v souboji s Internetem už jen Blesk a Mladá fronta. Deník Právo už dokonce poráží i jeho vlastní online verze. Jak vypadá Top 10 českého Internetu?

NetMonitor, uznávaný monitoring českého Internetu, před pár dny zveřejnil oficiální čísla návštěvnosti nejvýznamnějších českých webů za měsíc prosinec. Prezentace výsledků proběhla společně s Media projektem a Radio projektem, takže zájemci se mohli na vlastní oči a uši přesvědčit, jak se v Česku dařilo různým mediatypům. A Internet ze srovnání nevzešel špatně.

Paralelně s každodenním měřením návštěvnosti serverů na nich probíhá i sociodemografický výzkum. Na vzorku 34 754 osob bylo zjištěno, že na Internetu se více pohybovali muži (54 procent). Nejvíce internetových návštěvníků patří do skupiny 15–24 let a jako dokončené vzdělání byla nejčastěji uváděna střední škola s maturitou.

Internetová populace

Stále tedy platí, že oproti běžné populaci se na Internetu více vyskytují muži, mladí a vzdělanější lidé. Tyto výsledky jsou po několik měsíců podobné, například stejný zářijový průzkum v minulém roce vykázal úplně totožná data ve všech sledovaných hodnotách.

Velikost internetové populace v prosinci 2007 byla 4,58 milionů. Závěr roku není pro Internet z hlediska návštěvnosti příznivý, ve srovnání s listopadem nám ubylo téměř padesát tisíc lidí. V prosinci bylo nejúspěšnějším dnem pondělí 3. prosince s 2,5 miliony lidí. Naopak nejméně lidí se k Internetu připojilo na Štědrý den (1,48 milionu).

Král jménem Seznam

Nova kraluje televizím, Blesk novinám a Seznam Internetu. Jeho náskok je obrovský, a to ještě v TOP 10 „soupeří“ s vlastními projekty Novinky.cz a Firmy.cz.

TOP 10

Seznam v prosinci navštívilo něco přes 4 miliony reálných návštěvníků. Byť i na něm se prosinec projevil v poklesu asi 400 tisíc lidí, po českém Internetu chodí velmi málo jedinců, kteří by na jeho stránky nezabrousili. O hegemonii Seznamu svědčí to, že v první dvacítce nejnavštěvova­nějších webů patří polovina Seznamu.

Na druhém místě v žebříčku je zpravodajský server Seznamu Novinky.cz a dále následují konkurenti: iDnes.cz a Centrum.cz, mezi nimiž je rozdíl 163 tisíc uživatelů. V listopadu měl iDnes 3 miliony návštěvníků, Centrum.cz 2,87 milionu lidí. Zpravodajský portál iDnes před Centrum posunuly koupené jízdní řády. Centrum s novým majitelem by to iDnesu mohl vrátit koupí Atlasu, o které se už dlouho nahlas spekuluje.

Z nejvyšší hry klasických portálů, na kterou jsme byli po léta zvyklí, už Atlas vypadl. Nyní je na úrovni jednotlivé služby Seznamu (Mapy.cz) nebo zábavných udělej-si-vlastní-stránky služeb jako Blog.cz či eStránky.cz, které pokračují v oslnivém tažení. Atlasu dřívější konkurence utíká a zdá se být zajímavý „jen“ jako předmět koupě. Je to vidět i na následujícím grafu.

Vývoj v čase

V grafu časového vývoje návštěvnosti největších serverů najdete na podzim zakolísání serveru Novinky.cz, čehož právě využil bobtnající iDnes.cz. V posledním čtvrtletí zaznamenaly pokles Mapy.cz, ale to může mít co dělat s počasím a jeho vlivem na cestování.

Pokud bychom tento žebříček seřadili nikoliv podle počtu reálných uživatelů, ale podle impresí, pak by nezůstal kámen na kameni. Seznam by byl daleko ve předu a pak by následovaly Lidé.cz, Centrum.cz, Libimseti.cz, iDnes.cz, Spolužáci.cz, Super.cz, Blog.cz a teprve Novinky.cz. V časovém vývoji je podivuhodný strmý růst Spolužáků.cz mezi dubnem a červnem 2007. V tomto období Seznam představil jejich novou verzi.

Strávený čas

Seznam také vede v žebříčku sestaveného podle průměrného stráveného času v měsíci na reálného uživatele. Jinak ale bodují zábavní a komunitní servery, nebo třeba web Akcie.cz. Server Hry.cz jednoznačně vévodí v délce průměrných návštěv svých uživatelů (23 minut).

Vadou TOP 10 žebříčku je absence Googlu a také videoserveru YouTube, který by desítku českého Internetu zcela jistě atakoval. Oficiální prvenství tak ve sféře videa zůstává Streamu, který byl na 14. místě s 1,2 miliony reálných uživatelů. Pro Stream Vánoce neznamenaly pokles, ale naopak asi třetinový nárůst oproti listopadu. Pokračuje tak přelévání návštěvníků ze Seznamu. Ještě v říjnu Stream navštívilo o milion lidí méně.

Stream je internetovou televizí

Když už jsme u Streamu – při jeho startu se vedly debaty, zda jde o (internetovou) televizi. Dnes bychom na tuto otázku mohli odpovědět kladně, protože pomineme-li YouTube, jehož oficiální výsledky neznáme, patří video na Internetu určitě Streamu. Zbývající české televize prostor na webu určitě nevyužily jak by se k jejich možnostem slušelo: na portály České televizeNovy v prosinci pozoruhodně shodně přišlo kolem 630 tisíc lidí. Není divu, že dosud zábavně koncipovaný Stream pustí do seriozního zpravodajství pro seznamácké Novinky.cz (to dosud využívá videa ČTK).

Média - TV

Zpravodajská ČT24 (v prosinci ji navštívilo 243 tisíc lidí) nyní redesignovala směrem k lepšímu. Znalce zaujme, že se ČT na webu rozloučila s reklamním formátem TakeIT, který pro návštěvníky patří k těm méně příjemným. Pro podrobnější postřehy si můžete zajít k Adamu Javůrkovi. Jako nešťastné řešení se zdá být automatické spouštění videí. Na rázný krok Novy, která deklarovala se letos na Internetu aktivněji angažovat, se dosud čeká – akvizice zatím nikde, Centrum je prodané, Atlas zřejmě téměř také.

Návštěvnost internetových médií

Také na webu patří k nejčtenějším internetovým médiím ty bulvárního charakteru. Prvenství patří Super.cz s měsíční návštěvností 2,076 milionu reálných uživatelů. Blesk.cz měl v prosinci celkem 568 353 reálných uživatelů.

Časopisy

V tzv. seriózním zpravodajství vedou zpravodajské projekty portálů. Hlavní roli hrají Novinky.cz, iDnes.cz a Aktuálně.cz. Zpravodajskou rubriku Novinek.cz například navštíví v pracovním dnu průměrně 413 tisíc lidí. Zprávy iDnes čte v pracovní den průměrně 120 tisíc lidí a Aktuálně 62 tisíc čtenářů. Tyto tři média mají před ostatními značný náskok. Následují Lidovky.cz, Deník.cz a Azprávy.cz. V listopadu byly tyto média v návštěvnosti silnější a čísla by byla větší, pokud bychom nepočítali jen zpravodajské rubriky, ale i další obsah, kterým si koneckonců pomáhají i noviny; iDnes jako celek v listopadu dosahoval 550 tisíc lidí v pracovních dnech, novinky 800 tisíc.

Inzertní výkon

Ačkoliv je prosinec v návštěvnosti slabší, díky Vánocům to většinou není na inzerci znát. Nejvíce podle AdMonitoringu na reklamě vydělal tradičně Seznam (72 milionů), pak Centrum (40 milionů) a Mafra (32 milionů).

Inzertní výkon

A co neinternetová média?

Pokusme se o krátké srovnání návštěvnosti internetových médií a čtenosti papírových. O sumarizaci výsledků těchto médií se pravidelně pokouší Media projekt společností Median a GfK. Před pár dny byla zveřejněna čísla za 3. a 4. čtvrtletí 2007.

Podle výsledků je nejčtenějším deníkem Blesk, jehož vydání by podle odhadů mělo číst 1,499 milionu čtenářů. Mladé frontě Dnes je přisuzováno 1,116 čtenářů. Jsou to jediná papírová zpravodajská média, která mohou Internetu konkurovat. Třetí Právo čte 459 tisíc lidí a v denních číslech už prohrává se svou online verzí Novinky.cz.

Papírové noviny

Pozoruhodné je srovnání se stejným obdobím v loňském roce. Prakticky všichni důležití hráči zaznamenávají pokles. Meziročně trochu vylepšily pozici jen Sport a Lidové noviny.

V podstatě poslední denní zpravodajská papírová média, která poráží Internet a jsou schopna s ním držet krok, jsou Blesk, MF Dnes a Deník v regionech. Ostatní si drží zuby nehty svojí pozici, ale pokud se nevymezují kvalitou či nespecifikují na určitou cílovou skupinu jako třeba Hospodářské noviny, nacházejí za ně čtenáři „zdarma“ alternativu na obrazovce.

BRAND24

Nejsme daleko doby, kdy Internet bude většinově důležitější než papír a internetové médium si koupí to papírové jako svůj suplement. Jde to krůček po krůčku (vydavatelství Mafra sloučilo redakce a iDnes s Lidovkami už mají exkluzivitu), ale deník Právo už to vlastně zažívá – Novinky.cz, kterým dodává obsah, jsou čtenější a díky Seznamu a jeho homepage společensky významnější.

Chcete další důkaz? Ivo Lukačovič už dokonce veřejně přemýšlí, že by se Seznam změnil z technologické firmy na mediální a založil by papírové noviny: Pustili bychom se do seriózních novin, protože ty tu chybějí. Jak bychom je distribuovali, jestli nejdříve po Internetu a pak teprve tiskem, nebo opačně, zatím nevím. Jediné, co vím, že to rozhodně nebude příští rok. Myslím, že přespříští rok ano. Přesněji řečeno, půjdeme do toho tehdy, až na to budeme mít manažersky čas a sílu.

Čtete papírové deníky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).