Hlavní navigace

Inzertní tržiště Potenza a kontextová reklama bbKontext

4. 2. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

"Bannerová reklama nefunguje," křičí publicisté a jedním hlasem dodávají, "bannerová slepota vládne". Vizionáři věří na textovou reklamu placenou od kliknutí, pragmatici na ní vydělávají. V ČR byla textová reklama placená za klik popelkou, provozovanou především eTargetem. Jsou tu ale dva nové systémy, které by to chtěly změnit – Potenza a bbKontext.
Předem je třeba říci, že porovnávat eTarget, Potenzu a bbKontext (dříve Edwards) je prakticky nemožné, protože především Potenza se běžnému škatulkování vymyká. Proto také neočekávejte od článku porovnání těchto tří systémů.

Potenza – inzertní tržiště

Potenza sama sebe nazývá provizním reklamním tržištěm. Do Potenzy se mohou registrovat provozovatelé webových serverů (nutno podepsat papírovou smlouvu) i zájemci o publikování inzerce. Provozovatel serveru ve své sekci vidí reklamní kampaně, které nabízejí inzerenti, vidí zde jejich vzhled (kreativu) i cenu, kterou inzerent nabízí. Kliknutím může kampaň přijmout či odmítnout a inzerent potvrdí, že s umístěním reklamy na takový server souhlasí.

Potenza nedodává pouze textové reklamy, inzerenti mohou požadovat i bannery a další provedení reklamy, v současné době se většinou nabízí u jednoho inzerenta několik různých provedení pro tutéž kampaň, aby si provozovatel webu mohl vybrat, co mu nejlépe pasuje do stránek. Inzerent si také může volit, zda bude platit za jednotlivé odkliknutí, nebo zda nabízí i nějakou výkonovou složku – například provizi z realizované objednávky, vyplněný formulář, registraci služby atd.

Za Potenzou stojí společnost Advertures, nejde ale o její produkt, nýbrž o lokalizovaný německý produkt PopulariX společnosti jaron.Direct. V Potenze je v současné době kolem třicítky spíše malých serverů.

bbKontext aneb AdWords po česku

bbKontext je přejmenovaný Edwards, produkt společnosti Internet Billboard, provozovatele výměnného bannerového systému Billboard.cz. Při svém představení byl Edwards terčem kritiky některých edukovanějších webmasterů, že parazituje na jméně populárního Google AdWords a navíc funguje jinak. Od prvního února se software představil v nových barvách a jmenuje se bbKontext.

bbKontext je již klasická kontextová reklama. Zatímco v Potenze se může rozhodnout provozovatel webu, kam jakou reklamu dá, bbKontext analyzuje text webové stránky a posílá na ni automaticky reklamy, které svými klíčovými slovy odpovídají webové stránce, inzerent zároveň určí, jakou maximální cenu je ochoten platit za klik. Vazba na výkon tu neexistuje.

Pokud nějaký server chce zobrazovat reklamu bbKontext, musí se prozatím registrovat do starého systému Billboard. V současné době probíhá dolaďování a doplňování systému o některé další funkce, proto se prozatím zobrazování bbKontext reklamy řídí pravidly sítě BillBoard.cz, ke kterým brzy přibudou pravidla řešící specifika bbKontext, včetně možnosti plateb provozovatelům serverů za kliky realizované na jejich stránkách a serverech. Samotné rozhraní bbKonext je zatím jen pro inzerenty.

Zkušenosti s Potenzou

Sám jsem aktivoval ze zvědavosti systém Potenza na svém weblogu Marigold, protože tam jsem mohl získat snadné srovnání – textovou reklamu na něm provozuji vlastním systémem.

Potenza nabízí několik placených kampaní, většina z nich kombinuje cenu za klik (typicky dvě koruny) s nějakou výkonovou složkou. Právě s touto kombinací jsem ale neměl nejlepší zkušenosti – zákazník se málokdy nechá ihned při první návštěvě obchodu Golfik.cz zlákat k nákupu golfového vybavení a při další návštěvě už pravděpodobně přijde přímo, takže vašemu webu žádná provize z jeho nákupu nepřipadne.

Klasickým příkladem může být kampaň na server ePoptávka. Z inzerce obnášející cca pět tisíc shlédnutí si ani jeden návštěvník webu nezadal svoji poptávku, čili výkonová prémie nebyla. A protože server neplatil za kliknutí, celá kampaň byla zadarmo. To je také důvod, proč nepovažuji z hlediska provozovatele webu kampaně placené za výkon za atraktivní – web propaguje něco, co nakonec zákazník nejspíše využije již bez jeho přispění.

Průměrný výnos z reklamních kampaní se pohyboval kolem jednoho až dvou haléřů z jedné reklamy. Pokud jste tedy na stránku umístili únosné dvě či maximálně tři reklamy, mohli jste výnos svého serveru vypočítat jako cca čtyři haléře ze shlédnuté stránky. Kolik by z toho získal váš server, si snadno spočtete – sto tisíc shlédnutých stránek vám vynese řádově tisíc až čtyři tisíce korun, což nemusí být pro takto malý server špatný peníz na přilepšenou.

Oproti vlastnímu reklamnímu systému jsou ale výkony Potenzy citelně horší. Z části je to dané tím, že cena za odklik je u vlastního systému vyšší (pět korun), z části také tím, že tímto systémem prochází reklama především na věci související s obsahem serveru, takže i odklikovost reklamy je větší.

Potenza je docela zajímavý systém – oproti eTargetu si zde může provozovatel webu i inzerent více vybírat, kde se jeho inzerát objeví, a nehrozí faux pass plynoucí z automatizovanosti přiřazování inzerátů. Na druhou stranu Potenza ani nenahradí vlastní textový reklamní systém serveru, pokud nějaký takový server má. Nevýhodou (asi nutnou) Potenzy jsou vysoké provize, které si účtuje, ačkoliv jsou mistrně oběma stranám skryty a každá vidí jen to, co skutečně dostane či zaplatí.

Na závěr malé srovnání

Pokud inzerujete na serveru klasickou bannerovou inzercí, zaplatíte za 1000 zobrazení cca 200 korun (resp. cokoliv od 100 korun výše dle toho, kde a jak smlouváte). Při běžné odklikovosti 0,3 procenta jste za těch cca 200 korun získali tři návštěvníky. Za jednoho jste zaplatili 66 korun.

Pokud inzerujete textovou reklamou a platíte pět korun za odklik, vyšel vás jeden člověk přivedený na váš web více jak 13krát levněji. To umožní inzerovat i menším webům, které doposud neměly prostředky na zaplacení vlastní efektivní inzerce. Podobné jsou i zkušenosti z Marigolda – inzerují zde výhradně menší firmy.

Tipy C

Pokud jste server s jedním milionem měsíčně zobrazených stránek, získáte při plné vyprodanosti za výše uvedených podmínek cca 200.000 korun.

Pokud tentýž server zaplníte textovou reklamou s průměrnou odklikovostí 1,4 procenta (dlouhodobý průměr na Marigoldovi), získáte 70.000 korun, tedy 35 procent z částky bannerové inzerce. Vše za iluzorního předpokladu naprosté vyprodanosti. A kde je finta? Zatímco dva bannery pod sebou jsou dost divné, dvě textové reklamy jsou docela běžné a Google servíruje i čtyři. Textová reklama má potenciál přinést serverům plnohodnotné příjmy a uživatele osvobodit od tahání rozblikaných grafických potvor. Se spoléháním se na Potenzu či bbKontext nebo eTarget si ale servery nevystačí. Pokud mají textovou reklamu plnohodnotně využít, musí aktivně nabízet vlastní a co nejjednodušší systém vkládání textové reklamy a platby za odkliknutí. Jenže změna není ani oblíbená, ani pohodlná a bannerový systém zatím stále ještě nějak funguje, i když písku je v jeho soukolí stále více.

Klikáte na bannery?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).