Hlavní navigace

IPTV operátoři hlásí zvýšený zájem zákazníků, jejich přesný počet ale prozradí jen někteří

Jan Brychta

Největší tuzemskou IPTV platformou je O2 TV, která v listopadu dokázala o osm tisíc diváků překročit hranici tři sta tisíc předplatitelů. Jak si vedou ostatní provozovatelé internetové televize?

Doba čtení: 13 minut

Sdílet

Na přelomu roku tradičně rekapitulujeme, co důležitého a zajímavého se událo na českém internetu. Komu se dařilo a komu ne? Pohled na uplynulých dvanáct měsíců přináší Ročenka 2018

Technologie IPTV je sice stále tou nejméně využívanou platformou pro sledování televize v českých domácnostech, které její použití pro svůj hlavní domácí televizor deklarují v přibližně deseti procentech případů, její podíl ale dlouhodobě a stabilně roste. 

Tuzemské rodiny pro příjem televize už tradičně používají hlavně zemskou anténu, jejímž prostřednictvím je dodáván signál do více než poloviny tuzemských televizorů. Zbylých čtyřicet procent obrazovek si pak mezi sebou více méně rovnoměrně rozdělí satelitní a kabeloví operátoři, s případnou malou převahou prvně jmenovaných.


Autor: MPO

Podíly jednotlivých televizních platforem u českých diváků
(klikněte pro zvětšení).

Operátoři nabízející možnosti IPTV příjmu se tak stávají jakýmsi černým koněm v ostře sledovaném dostihu za dosaženými tržními podíly. Proto jsme se rozhodli rozebrat jejich podnikání podrobněji a při příležitosti bilancování uplynulého roku oslovit vybrané firmy s dvojicí anketních otázek. 

V rámci odpovědi na první dotaz mohli zástupci jednotlivých platforem shrnout loňské aktivity jejich firem a představit své plány pro letošní rok. Druhý dotaz se pak snažil dobrat bližších údajů o aktuálním počtu zákazníků dané IPTV nebo OTT služby a zároveň zjistit, jestli se na ochotě diváků předplácet si televizní služby nějak podílí probíhající přechod na nový standard zemské digitální televize DVB-T2.

ČTĚTE DÁLE: Přechod na DVB-T2 se potýká s chybějící infokampaní a neochotou komerčních stanic vysílat v HD rozlišení

První O2, druhý Skylink, třetí T-Mobile?

Jak jsme zmínili v úvodu, z pohledu počtu klientů je s výrazným odstupem největším IPTV operátorem na českém trhu společnost O2 se svojí službou O2 TV. Ta loni v listopadu dokázala při poslední prezentaci obchodních výsledků vykázat 308 tisíc předplatitelů a poprvé v historii tak překonat hranici tři sta tisíc diváků. 

Nominálně druhým největším poskytovatelem televizních služeb prostřednictvím internetu by pak na základě našich zjištění ohledně počtu uživatelů mohla být lucemburská společnost M7 Group. Ta je na českém a slovenském trhu známá hlavně jako provozovatel primárně satelitní platformy Skylink, která svým klientům nabízí možnost předplatného doplňkové OTT služby Skylink Live TV

Mateřská M7 Group navíc koncem roku oznámila odkoupení konkurenční satelitní služby freeSat, kterou z pozice majitele značky provozuje UPC, společnost Liberty Global. Na českém trhu obsluhuje freeSat přibližně sto tisíc klientů, jejich převzetí ale bude dokončeno nejdříve v polovině letošního roku. Evropské telekomunikační aktivity Liberty Global letos odkoupil Vodafone, i tato transakce ještě podléhá souhlasu evropských úřadů.

K TÉMATU: Kvůli chystanému převzetí UPC ukončil český Vodafone projekt vlastní IPTV služby

OTT službu Skylink Live TV využívá podle aktuálního vyjádření mediálního zástupce operátora Marka Němce poskytnutého serveru DigiZone téměř deset procent zákazníkůTo by při aktuálním počtu zhruba jednoho milionu aktivních Skylink karet na českém trhu mohlo znamenat i sto tisíc uživatelů uvedené OTT platformy.

Content Javornický

Třetím největším IPTV operátorem z námi oslovených společností se stala společnost T-Mobile se svojí službou T-Mobile TVTelevizi od T-Mobile na IPTV platformě využívá již více než sedmdesát tisíc zákazníků a za letošní rok jejich počet narostl o necelých šedesát procent, uvedla pro DigiZone specialistka komunikace Pavla Hobíková.

Anketa mezi vybranými IPTV a OTT operátory

1) Jak hodnotíte uplynulý rok z hlediska rozvoje vaší IPTV platformy a jaké novinky připravujete na tento rok?

2) Kolik zákazníků obsluhuje vámi provozovaná IPTV/OTT služba a jak se na zájmu diváků o placené platformy projevuje probíhající přechod na DVB-T2?

Pavla Hobíková, senior specialista vztahů s veřejností 

T-Mobile TV (T-Mobile Czech Republic)


Autor: T-Mobile

Pavla Hobíková

  1. V roce 2018 jsme se zaměřili na rozšíření technologického zázemí služby a zvyšovali jsme její stabilitu a celkovou kvalitu. Dále jsme rozšířili zpětné zhlédnutí na celých sedm dní u všech našich televizních tarifů. V srpnu jsme do programové nabídky zařadili dvojici sportovních kanálů Digi Sport v HD kvalitě. Nové programy nabízí každý den špičkový evropský fotbal, konkrétně německou Bundesligu, italskou Sérii A nebo španělskou LaLigu a také anglickou pohárovou soutěž FA Cup. Kanály jsou dostupné v tarifech M a vyšších. V polovině listopadu jsme také spustili dokumentární kanál BBC Earth, který nabízíme exkluzivně na českém trhu s českou lokalizací.
  2. Televizi od T-Mobile na IPTV platformě využívá již více než sedmdesát tisíc zákazníků a jejich počet roste každý měsíc. Za loňský rok došlo k nárůstu o 57 procent.

Dominik Světlík, mediální zástupce

Lepší.TV (goNET)


Autor: Karel Choc

Pavel Górecki shrnuje jako jednatel společnosti goNET a provozovatel OTT služby Lepší.TV výhody IPTV technologie v rámci loňského ročníku konference TVCON.

  1. Rok 2018 byl pro nás rokem nabitý zkušenostmi, které nám dovolily posunout Lepší.TV ne jen o krůček, ale o obrovský krok kupředu. Na zdokonalování služby Lepší.TV jsme neúnavně pracovali a pracujeme každým dnem, a ať už se jedná o přidávání nových funkcí, stanic (těch se nám podařilo za uplynulých dvanáct měsíců přidat celkem 26), podporovaných zařízení, nebo zajištění bezproblémového vysílání, výsledky se beze sporu dostavují. V následujícím roce plánujeme udržet stávající tempo a vizí máme hned několik. Mezi ty zásadnější patří zlepšení kvality obrazu a kompletní změna uživatelského prostředí, která více koresponduje se stávajícími trendy a udělá sledování televize s Lepší.TV ještě o něco pohodlnější.
  2. Momentálně máme aktivních přes osm tisíc uživatelů. Jejich nárůst byl v průběhu roku v podstatě lineární, ale s příchodem chladnějších měsíců raketově vzrůstal. Zda je v to důsledku přechodu na DVB-T2, nevolí být venku v mrazivých dnech, anebo tím, co divák s Lepší.TV získá, nejsme schopní říci. Rádi si ale myslíme, že je to ta poslední možnost.

PSALI JSME: Platforma Lepší.TV spustila vlastní srovnávač IPTV a OTT služeb


Autor: Nejlepší.TV

Společnost goNET stojí kromě služby Lepší.TV i za webovou stránkou Nejlepší.TV, na které srovnává nabídku vybraných IPTV operátorů.

Marek Němec, PR zástupce

Skylink Live TV (M7 Group)


Autor: LinkedIn

Marek Němec

  1. Rok 2018 byl pro OTT Skylink aplikaci Live TV přelomový a velmi úspěšný. V roce 2018 jsme přidali čtrnáct televizních programů nebo rozšířili VOD nabídku o další seriály z AXN produkce. U mobilní verze aplikace pro webovou a mobilní verzi Android a iOS jsme představili novou úvodní stránku aplikace, která uživatelům nabízí přehlednější nabídku jednotlivých televizních pořadů. 

    V loňském roce jsme také zpřístupnili aplikaci Skylink Live TV pro chytré televizory Samsung s operačním systémem Tizen a LG s operačním systémem WebOS 3.0 a vyšším. 
    Nově jsme také umožnili si aplikaci Skylink Live TV vyzkoušet nezákazníkům Skylinku. Každý nezákazník má možnost si přes naše stránky zdarma a nezávazně vytvořit tzv. virtuální kartu a na dobu třiceti dnů si aplikaci Skylink Live TV vyzkoušet v plném rozsahu včetně VOD nabídky. 

    Pro letošní rok chystáme rozšíření dostupnosti aplikace Skylink Live TV i pro další značky smart televizorů a zároveň budeme rozšiřovat jak nabídku televizních programů, tak VOD obsahu.
  2. V roce 2018 se nám podařilo zdvojnásobit počet aktivních uživatelů aplikace Skylink Live TV a ke konci roku 2018 využívá aktivně naší aplikaci téměř deset procent zákazníků. 

    Nárůst zvýšeného zájmu o OTT služby z důvodu nastupujícího přechodu na DVB-T2 také zaznamenáváme, největší zájem vidíme o sedmidenní archiv televizních programů, který divákovi doposud zvyklému na programovou nabídku v DVB-T, otevírá zcela nový úhel pohledu na sledování televizních pořadů.

Iveta Šlapalová, ředitelka zákaznických služeb

Digi2Go (Digi CZ)


Autor: Digi CZ

Iveta Šlapalová

  1. Loňský rok byl pro Digi CZ mimořádně úspěšný. Naše OTT platforma rostla trojnásobnou rychlostí proti roku 2017 a výrazně přispěla k celkovému zvýšení počtu zákazníků. Výrazně rostl i počet zákazníků, kteří si pořídili Digi Internet. 

    V příštím roce čekáme pokračující zájem o naše služby, jak Digi TV, tak Digi Internet. 
    Určitě se v příštím roce přiblížíme zákazníkům aplikací pro smart televizory. Nasadíme nové moderní grafické rozhraní, které divákům dále usnadní již tak jednoduché ovládání.

    Chystáme i aplikaci pro Apple TV. Přidáme další programy a 
    přiblížíme se počtu sedmi desítek HD stanic. Chystáme i další novinky, které chceme zveřejnit až později. 
  2. Údaje o počtu zákazníků dlouhodobě nezveřejňujeme. Jde o citlivý údaj a nedělá to ani konkurence, případně svá čísla schová za počty připojení, počty zařízení, počty set-top boxů atd. To dělat nechceme.

    K druhé části otázky mohu říci, že zvýšený zájem v souvislosti s přechodem na DVB-T2 registrujeme. Nejmodernější způsob, jakým dnes můžete chytit televizní signál a naladit vaši současnou televizi, je rozhodně OTT služba. Snadno nahradí klasickou anténu a terestrické vysílání. Zákazníci si toho všímají, a proto roste jejich zájem a počet zákazníků, kteří opouštějí klasickou anténu a přechází na televizní vysílání přes internet. V jejich zájmu se odráží vysoká kvalita a nové funkce služby OTT, které v terestrickém vysílání ani po přechodu na DVB-T2 nenajdete. Internet má dnes naprostá většina domácností a přechod na OTT je díky tomu velmi snadný.

Vladimír Tovarňák, vedoucí prodeje služeb 

Kuki (SMART Comp + netbox)

Vladimír Tovarňák

  1. Letošní rok byl hodně hektický především pro naše vývojáře, kteří pracovali na rozvoji Kuki 2:0. Nová Kuki by měla být více orientována na obsah než na konkrétní televizní stanice. Slovy jednoho z majitelů mateřské společnosti SMART Comp Marka BukalaVěříme, že tento moderní přístup, resp. content-centrický je naopak nutný k tomu, aby se uživatele posunuli od prehistorické televize, která umí přepínat jen kanály a není vůbec svobodná, k novému modernímu a svobodnému prostředí, které je výrazně ergonomičtější, intuitivnější a hlavně zaměřené na obsah, tedy na televizní kanál, a ne na cestu v podobě klikání po meníčkách a přemýšlení, kde obsah leží.

    Kuki 2:0 nabízí zcela nové prostředí, které postupně získají všechna zařízení, především pak:
    - Kuki ve webových prohlížečích (beta hotová a uvolněna veřejnosti k testování)
    - naše vlajková loď Android TV (beta hotová, pro zájemce je k dispozici v obchodě Play)
    - Samsung (beta hotová)
    - nově LG (alfa hotová)
    - zcela nová aplikace pro iOS (alfa hotová)
    - stejně tak pro Android (alfa hotová)
    - nově také Apple TV (alfa hotová)
    - všechny stávající set-top boxy Arris 1003 a 1113 (alfa hotová)
    - nové set-top boxy (stále ve výběru – řešíme zatím Arris 4302, ale moc se nám nelíbí) 
    - a samozřejmě také celá rodina watchOS a Wear OS (ve frontě) 

    Pro první polovinu letošního roku máme v plánu postupně dokončit aplikace a uvolnit je pro naše uživatele. Na rozdíl od předchozí migrace z původní platformy na Kuki nejsme v časové tísni, a proto chceme nechat uživatele osahat si nové rozhraní a nevynucovat ihned migraci na novou platformu. 

    Dále připomínám, že na podzim jsme Kuki vypustili „do světa“ a začali jsme působit na slovenském trhu. A v roce 2019 určitě budeme zvažovat, zda a kam dál. Také se nám podařilo do naší platformy nasadit 4K obsah v podobě programu NASA TV UHD a velice nás těší, že jsme byli první na českém trhu. 
  2. Konkrétní čísla bohužel nemohu sdílet, ale mám-li zhodnotit tento rok, tak se nesl ve znamení změn v obchodním přístupu k OTT zákazníkům. Mým úkolem od listopadu 2017, když jsem jako vedoucí prodeje OTT služeb začal pro SMART Comp a Planet A pracovat, bylo zajistit růst počtu zákazníků především pomocí online prodeje. 

    V březnu jsme mírně redesignovali web a přešli k nabízení služby v režimu předplacené služby, což s sebou přineslo také nový samoobslužný portál, který jsme prozatím nazvali Kuki konto. Od té doby pracujeme na zjednodušování procesu pro zákazníka a od spuštění předplacené služby v březnu se nám podařilo zdvojnásobit konverzní poměr. 

    Nyní má zákazník možnost během dvou minut spustit si jakýkoliv televizní kanál z nabídky Kuki bez jakéhokoliv závazku, tzn. třeba jen na měsíc. Stačí mu jen zařízení s Kuki, účet v Kuki kontě a platební karta. V kombinaci výše uvedeného a spuštění Kuki 2:0 máme pro letošní rok velká očekávání a věřím, že se nám je podaří naplnit. 

    DVB-T2 je z mého pohledu určitě jistým spouštěčem, kvůli kterému zákazník přemýšlí nad tím, jak bude v budoucnu televizi sledovat, ale nemá to příliš velký vliv na zájem o placené TV služby. Díky DVB-T2 máme nyní pozornost většiny populace, ale lidé v ČR nejsou zvyklí za televizní obsah platit. Je tedy především na nás lidem vysvětlit, jakou hodnotu za své peníze dostanou – nelineární funkce, posun v čase, televizní archiv, prémiový obsah, vysoká kvalita obrazu, nahrávání obsahu, používání na více zařízeních (nyní již včetně webového prohlížeče).

Marie Indráková, marketingová specialistka

SledováníTV.cz


Autor: LinkedIn

Marie Indráková

  1. Letošní rok hodnotíme velmi dobře. Zapracovali jsme na kvalitě streamu, hlavně na sportovních kanálech, u FullHD máme datový tok 5 Mb/s frekvencí 50 Hz. Spustili jsme vysílání kanálu ve 4K – Nasa UHD. Také jsme zvýšili počet kanálů s možností přepnutí audiostopy.  

    Příští rok budeme pokračovat v redesignu webu a SmartTV aplikací, včetně sjednocení vzhledu na všech našich aplikacích. Zaměříme se na lepší personalizaci obsahu. V lednu budeme navyšovat kvalitu všech kanálů o 25 procent se stejným datovým tokem. Doplníme do všech kanálů, které to umožňují, 5.1 audiostopu.
  2. Spolupracujeme s více než pěti stovkami poskytovatelů internetu, přičemž nárůst koncových uživatelů od minulého roku je asi patnáct procent.

    Zvýšený zájem v souvislosti s přechodem na DVB-T2 jsme zaznamenali, lidé více hledají alternativy a jiné možnosti sledovaní televize. Zvýšil se tím i zájem o naše set-top boxy, na což jsme reagovali prodejem vlastního certifikovaného AndroidTV boxu, který díky chytrým funkcím oslovuje širší cílovou skupinu.

Pája Švajcr, jednatel

Zapni.TV


Autor: Zapni TV

Webová prezentace Zapni TV.

  1. Průběžně jsme přes naši spřátelenou aplikaci SS IPTV přidali podporu pro smart televizory, do které jsme zakomponovali i českou mutaci spolu s výrobcem. Aplikace je zcela zdarma a nyní i v češtině. K tomu jsme přešli na HTML5 přehrávač a aktuálně máme tři přehrávače, dva z toho ve starém Flashi a jeden v HTML5. Čekáme na reakce zákazníků, jak se jim budou novinky líbit. K tomu jsme do naší aplikace ZTVC (Zapni TV Centrum) přidali i archiv. 

    Jako naši jasnou výhodu vnímám, že vycházíme z aplikace KODI, a díky našemu doplňku je tak možné nás sledovat na jakémkoliv zařízení, na kterém funguje KODI. Nejsme tak omezeni jen na Android, ale nabízíme i aplikace pro MS Windows, Linux nebo OpenELEC a další systémy. Víme, že nám chybí iOS, což také bude hned další krok pro příští rok. 

    Přes okurkovou sezonu jsme předělali technologii v kvalitě vysílání a HD verze je nyní opravdu na 6 Mb/s a Full HD je tak 1920×1080. SD verze pak 2 až 2,5 Mb/s. Zároveň jsme v červenci vstoupili i do Vodafone Video Pass balíčku a máme potvrzeno od zákazníků, že naše služby s balíčkem fungují perfektně. Máme ještě naší přenosnou TV a v kombinaci s Vodafone VP jsme tak dostupní opravdu všude. 

    Jako jedni z prvních dvou operátorů jsme přidali program Hobby TV v SD i HD kvalitě. V rámci našich balíčků postupně rušíme nejlevnější balíček Mini, který jsme nahradili balíčkem Basic, jenž odpovídá DVB-T a HD nabídce. Reagujeme tak na postupně vznikající poptávku v souvislosti s přechodem na DVB-T2. Naše technologie se tím nijak nemění a zákazník získá jen lepší kvalitu, aniž by musel investovat do dalšího zařízení. 

    Rozhodně jsme rádi, že jsme součástí Evropské unie a společného evropského hospodářského prostoru a můžeme tak zcela legálně vysílat v rámci evropských států. Přeci jen omezovat Čechy, kteří jedou na dovolenou do Chorvatska a dětem nemohou večer pustit večerníček, bylo prostě špatně. 

    Během příštího roku přidáme d
    o aplikace SS IPTV i archiv a budeme pracovat na podpoře pro Apple TV a iOS obecně. Samozřejmě plánujeme přidávání dalších funkcí do naší aplikace ZTVC.
  2. Z pohledu počtu zákazníků zatím spíše stagnujeme a stejně tak nedisponujeme ani žádnými velkými počty klientů. Během loňského roku jsme totiž více investovali do vývoje dalších platforem.