Hlavní navigace

Názor k článku Jak motivovat virtuální komunitu ke spolupráci od David Nebeský - Když jsem uviděl název článku, zaradoval jsem se,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 10. 2000 12:25

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Když jsem uviděl název článku, zaradoval jsem se, že dostanu úhledně zabalený a mašličkou převázaný návod. Když jsem si však přečetl název rubriky a jméno autora, bylo mi jasné, že to tak jednoduché nebude. Autor jako obyvkle jen načal téma a teď chce, abychom přemýšleli. návod, slibovaný v titulku, není tedy uvnitř článku, nýbrž tímto návodem je článek jako takový. Má totiž - a autor to nijak nezastírá - být názorným příkladem spolupráce virtuální komunity a její motivace.

    Autor se ptá po úspěšných a neúspěšných příkladech. Ponechme zatím stranou do které z těchto kategorií spadne článek sám a zkusme nejprve popřemýšlet, co je kriteriem úspěšnosti. Není to toiž tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

    Kriteriem rozhodně není návštěvnost,množství příspěvků za den, poměr návštěvníků a přispěvatelů, množství příspěvků na jednoho návštěvníka nebo něco podobného. Pokud by se na serveru specializovaném na rychlost opotřebení podlahových krytin rozhořela debata o inteligenci fanoušků fotbalových klubů, asi by to majitel serveru nepovažoval za zvláštní výhru. Na druhou stranu ale offtopic příspěvky mohou být v některých případech vítané.

    Kriteriem úspěšnosti není ani naplnění původních cílů toho, kdo komunitu založil. Postupně se může ukázat, že jeho cíle byly pochybné a že mu komunita řináší mnohem větší prospěch někde, kde to nečekal.

    Kriteriem úspěšnosti ale nemůže být ani prospěch zakladatele a správce komunity, protože tento prospěch nemusí být v současnosti patrný.

    Nechci rozhodně tvrdit, že otázka po úspěšnosti nebo kvalitě budování komunity je chybná. Intuitivně velmi dobře víme, že se něco povedlo a něco nepovedlo. Chci ale říci, že tato otázka není vůbec jednoduchá a v odpovědi na ni se v konkrétním řípadě nemusíme shodnout.