Hlavní navigace

Názor k článku Jak motivovat virtuální komunitu ke spolupráci od Petra Tesaříka - Souhlasím. Myslím si, že u zrodu mnoha geniálních...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 10. 2000 15:35

    Petra Tesaříka (neregistrovaný)

    Souhlasím. Myslím si, že u zrodu mnoha geniálních (a úspěšných, což není vždy totéž) projektů nestála racionální úvaha, kolik to bude stát a kolik to vydělá. Řekl bych, že častěji to bývá osobní přesvědčení tvůrce o tom, že dělá dobrou a všeobecně prospěšnou věc. Teprve časem se ukáže, že o takovou věc mají lidé zájem a ještě déle trvá, než si její autor uvědomí, že by ho to mohlo uživit.

    Na druhou stranu, to co jsem řekl, se týká projektů, které přinášejí něco zcela nového, zpravidla na "volném konci" technologického či jiného vývoje. Tj. pro drtivou většinu dnes vznikajících internetových aplikací je tento model vlastně již přežitý. Provozovatelé se to snaží nahradit větším množstvím peněz, což IMHO funguje jen do určité míry. Příkladem, kdy se to povedlo je Centrum, příkladů opačných jistě každý zná celou řadu. Na druhou stranu, pokud vím, i u vzniku Centra stálo několik nadšenců, kteří dokonale rozuměli problematice a dělali to nejen pro peníze.

    Tím se dostáváme k motivaci. Rozdělil bych to na dvě části:

    Motivace techniků (programátorů)
    Pro technika bývá největší motivací, pokud je přesvědčn o náročnosti projektu. Nejvíce se tedy angažuje v projektech, které se pohybují na hranici technických možností. To neznamená, že ho přilákáte tím, že se od zeleného stolu rozhodnete vybudovat cluster, provozovat dedikovaný Oracle, atd. Naopak pro něj může být velkou výzvou realizovat systém, který obyčejně takové vybavení potřebuje, na běžně dostupném hardware. BTW to povede ke snížení nákladů a následně větší konkurenceschopnosti, manažeři. Někdy mám totiž dojem, že se trochu podceňuje osobní přínos toho, kdo bude nakonec novou aplikaci realizovat. Samozřejmě, je to jenom placený pracovník (nebo může být), ale kvalita práce, kterou odvede, velmi závisí na jeho osobní motivaci a naopak, ta samá kvalita zásadním způsobem ovlivňuje konkurenceschopnost projektu - napíše-li to prasácky, budete muset každého půl roku s nárůstem počtu uživatelů upgradovat server, a to nikoli proporcionálně, protože náročnost algoritmů (zvláště těch prasáckých) roste rychleji než vstupní množina. Kolik jsem viděl prasácky naprogramovaných Webů, se mě radši ani neptejte... :(

    Motivace investorů
    Tohle je zcela jiný problém. Jde o to, jak někoho přesvědčit, že určitý problém je zajímavý z obchodního hlediska. Zaklínací slůvko "Internet" už ztratilo svou magickou moc, takže bude třeba hledat věcné argumenty. Podotýkám, že spousta úspěšných projektů byla financována z vlastních zdrojů, tj. jejich tvůrci obětovali svou energii a čas, popř. ještě potřebné technické vybavení, aniž by za to získali jinou protihodnotu, než vlastnictví tohoto projektu. Motivací tedy bylo vnitřní ztotožnění se s projektem. Otázkou je, jestli je takové ztotožnění možné i vůči skutečným investorům, tj. lidem, kteří do projektu vkládají pouze svoje finanční prostředky.

    No, to jsem se zase rozkecal, tak zas nechám prostor ostatním.