Hlavní navigace

Názor k článku Jak motivovat virtuální komunitu ke spolupráci od Jiří Donát - Na komunitě je záludné, že se může zakladateli...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 10. 2000 21:45

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Na komunitě je záludné, že se může zakladateli vymknout úplně z rukou. Například na serveru, který prodává mobilní telefony, může vzniknout vášnivá diskuse o škodlivosti záření těchto přístrojů, na serveru, prodávajícím knihy, může vzniknout diskuse nespokojených uživatelů, kteří nedostali včas své zboží.
    Nikde tedy není psáno, že je to zakladatel, který má zaručen prospěch z činnosti komunity. Komunita nakonec může sloužit někomu zcela jinému a dokonce se může proti zakladateli obrátit. Nejde tedy jen o to, komunitu založit a vybudovat - současně je nutno se POKUSIT o to, aby se nám nevymkla z rukou. Věřím, že v marketingových učebnicích nepříliš vzdálené budoucnosti (samozřejmě digitálních) se setkáme nejen s návody, jak komunitu řídit, ale i jak zneužít komunitu vytvořenou někým jiným. Jinými slovy, jak přijít k hotovému a obrátit činnost některé existující komunity v náš prospěch.
    Život komunity se řídí obecně platnými zákonitostmi - analogie k činnosti komunity můžeme vidět i ve zcela jiných oblastech. Povšimněme si například, co se odehrálo v kategorii osobních počítačů. Firma, která tuto kategorii v osmdesátých letech založila a uvedla v život, byla brzy předehnána nově vzniklými konkurenty a odtlačena v prodeji PC téměř na vedlejší kolej.

    Při tvorbě komunity by tedy měl existovat aspoň hrubý plán, jak komunitu řídit a nenechat přejít do služeb někoho jiného. Klasickým příkladem "útěku" části komunity je nedávný prodej chatovací služby portálu Centrum. Tyto "drobnosti" by neměly být zanedbávány - bez ohledu na to, že zatím neexistují knihy, které by obsahovaly pro tyto situace návod.