E-shop VašeČočky.cz asi není potřeba nikomu v české marketingové kotlině představovat. Není snad konference, na které by o jejich success story nezazněla zmínka. Ale o jejich německé mutaci webu 321Linsen.de už tak často řeč nebývá. Přečtěte si, jak se 321linsen.de podařilo dosáhnout zvýšení návštěvnosti blogu o 3474 % v meziročním srovnání 2017/2018.
Dejte si práci s budováním autoritativní domény
V době Medic updatů a bojůvek proti fake news je víc než kdykoliv jindy důležité pracovat na důvěryhodnosti domény. Obzvlášť pokud podnikáte v segmentu, na který se ochránci online práva a pořádku zaměřují více než na jiné. Co to konkrétně znamená?
Offpage stránka věci
Získávejte kvalitní odkazy a upřednostňujte kvalitu před kvantitou. V rámci německého trhu jsme nešli pouze cestou placených článků, ale získávali jsme neplacené odkazy z velkých webů jako Wikipedia nebo Wikihow, sponzorovali jsme zvířata v zoologických zahradách, oslovovali školy pro zrakově postižené s nabídkou sponzorství nebo jsme nabízeli cosplayerům barevné čočky zdarma.
Onpage stránka věci
VašeČočky.cz se na spolupráci domluvily s optometristou Danielem Szarvasem, který jim pomáhá verifikovat informace v článcích a upevnit jejich pozici na vysoce konkurenčním trhu s kontaktními čočkami a brýlemi. A pokud čerpáte informace do článku z odborných pramenů třetích stran, zmiňte své zdroje a odkažte na ně. Nutno podotknout, že webu 321linsen.de se vyhnul i srpnový tzv. Medic update Googlu, který se zaměřoval právě na YMYL weby (Your Money Your Life – pojem z pokynů Googlu; jde o weby, které mohou mít dopad na zdraví, finance nebo bezpečnost uživatelů – pozn. redakce).
Sledujte konkurenci a (Google) trendy
Že je obsah králem, se traduje už od roku 1996, a tak poradny, blogy a článkové sekce má prakticky každý e-shop. Jak mezi těmi hromadami obsahu vyniknout?
- Důkladně si proklepněte weby konkurence a sepište si, co se vám u ní na obsahu líbí, o čem píše a co byste na základě toho mohli vy u sebe zlepšit. Proč vymýšlet znovu kolo, když už ho za vás někdo vymyslel.
- Udělejte si revizi analýzy klíčových slov. Pokud jste podnikání nerozbíhali před rokem, máte klíčovky nejspíš staršího data a od té doby už se mohly objevit nové trendy, longtaily a vůbec příležitosti, které vám teď nenápadně unikají.
- Vypátrejte klíčová slova, na která se zobrazují featured snippety (tzv. vybrané úryvky – konkrétní informace z webu, které se ve výsledcích vyhledávání Googlu zobrazují ve speciálním boxu – pozn. redakce) a podívejte se na to, jak vypadají. Nedokázali byste napsat lepší texty? Konkrétně 321Linsen.de se se 2 články zobrazují ve 20 featured snippetech.
Stoupající návštěvnost jednoho z článků po nasazení na web, celkem se jedná o téměř 7500 návštěv za půl roku. Vývoj má i nadále stoupající tendenci.
- Budujte in-depth content a prošpikujte články různými typy obsahu. Pryč jsou doby, kdy na blog stačilo napsat pár odstavců textů, nacpat do něj dostatek klíčových slov a pak už si jenom mnout ruce nad rostoucí křivkou návštěvnosti. Obzvlášť pokud se pohybujete ve vysoce konkurenčním segmentu. Je proto důležité držet krok s dobou a články chystat tak, aby zaujaly ke čtení uživatele a namlsaly roboty vyhledávačů pátrající po tom nejlepším obsahu na dané téma. Doporučujeme používat seznamy, tabulky, infografiky, videa a další formy atraktivního obsahu.
Nemusíte tvořit kvanta textu, občas stačí vyhrát si se starším obsahem a aktualizovat ho. Proč sepisovat fungl nový článek na novou URL, když už máte starší, prolinkovaný článek na URL, která už nějakou historii má a vyhledávače ji mají zaindexovanou. Podívejte se do své aktualizované verze klíčovky a vytipujte si topic clustery (tzn. oblasti témat, která se vážou k jednomu tématu). Zkontrolujte, jestli jste o něm už psali a jestli obsahuje všechny dohledané fráze.
- Využijte speciální příležitosti, které zákazníci vyhledávají. U 321linsen.de se v tomto případě osvědčilo vytvořit stránku k Black Friday. Ta se začala umisťovat vysoko ve vyhledávačích, přivedla nezanedbatelné množství návštěv.
Publikujte pravidelně
Známe to všichni. Do přípravných prací na blog se jde s nadšením, ale s následnou pravidelnou publikací už je svízel. Pokud chcete na blogu publikovat články častěji a pravidelně, měli byste si vytvořit publikační plán. Jinak na konci roku zjistíte, že je Silvestr za dveřmi a vy jste pod tíhou dalších úkolů a povinností odkládali publikaci dalšího článku tak dlouho, že u posledního je v lepším případě červencové datum.
Co by v takovém publikačním plánu na blog nemělo chybět?
- Kdy se bude článek publikovat? Měsíc, týden, přesné datum… záleží na vás.
- K jaké oblasti se téma článku vztahuje? Užitečné, obzvlášť máte-li na webu více kategorií.
- Co by mělo být tématem článku? Ale nemusí se nutně jednat o přesný nadpis.
- Potřebujeme k článku kontrolu/vyjádření odborníka? Pamatujte na Medic Update.
- Jaká klíčová slova má článek obsahovat? Řiďte se relevancí a hledaností.
- Máme už na webu podobné články? Vyhněte se kanibalizaci.
- Kde se copywriter může při psaní inspirovat? Vyberte si benchmarkový content.
- Jaké grafické prvky má článek obsahovat? Bude tam i infografika?
Tip: Než začnete článek psát, mrkněte se do SERPu, jaké výsledky se na daná klíčová slova objevují, a pokuste se odhadnout, co si Google myslí o intentu uživatelů, kteří je hledají. To vám pomůže pochopit, jak máte článek pojmout.
Konzultujte články s native speakerem
Jednou věcí je při provozování webu překlad textů, druhou je jeho lokalizace. V ideálním případě byste měli mít pro každou zemi, pro kterou texty řešíte, unikátní obsah zkontrolovaný rodilým mluvčím té které země. Za naši praxi s optimalizací webu v zahraničí už jsme se setkali s bezpočtem případů, kdy klient žil v domnění, jak mu překladatelská agentura / překladatel / známý, který žil dlouho v cizině, skvěle přeložili web, ale rodilý mluvčí by se při pohledu na obsah webu zděsil a utekl.
Kromě toho, že vám rodilý mluvčí pomůže se stylistickou a gramatickou správností textu, můžete využít jeho národnosti k tomu, abyste lépe pronikli do myšlení a zvyklostí jiného národa. V jeho zemi totiž řeší lidé také témata vztahující se k vašemu podnikání, na která byste jinak určitě nepřišli.
Příklad z letošního obsahu na webu. Němci milují karnevaly a přípravou kostýmu stráví klidně několik měsíců, aby v něm pak hrdě vyrazili do průvodu městem.
Jděte návštěvnosti naproti
Nebuďte krátkozrací a neupínejte se jenom na data z vyhledávačů a marketingových nástrojů. Myslete především na své zákazníky. Tento bod se daří webu 321linsen.de, respektive e-shopu VašeČočky.cz, plnit na 100 %. Nejenomže průběžně A/B testují a snaží se svým zákazníkům usnadnit průchod webem a přizpůsobit ho co nejvíce lokálním zvyklostem, ale ani u obsahu nezůstávají pozadu. Protože svůj sortiment rozšířili v uplynulém roce také o brýle, rozhodli se využít aplikaci, ve které si můžete brýle vyzkoušet na své tváři, a do budoucna by se rádi zaměřili na user generated content (UGC), který by chtěli zabudovat také do článků na blogu.
Text původně vyšel na blogu eVisions.
komerční sdělení
Komentář expertů – partnerů seriálu Jak na vyhledávače – SEO prakticky
Projekt znávštěvnění blogu 321linsen.de je poměrně zdařilá ukázka toho, jak z „výkřiku do tmy“ udělat projekt, který má hlavu a patu. Je skvělé, že se autoři nenechali zlákat různými zkratkami a dali na autenticitu, vysokou hodnotu obsahu pro čtenáře a porozumění ze strany vyhledávačů. Opravdu hodně se mi líbí práce z featured snippety – málokdo to zatím dělá. Teď bych se zaměřil ještě na technické provedení blogu. Za oči mě tahají třeba obrázky bez ALTů a s mizerným pojmenováním nebo URL, která obsahují česká slova (/img/clanky/*). Hodně napoví i W3C validátor nebo podobné služby. Jan Bezděk, CEO, SiteOne
Téměř synonymem úspěšného podnikání je v dnešní době kvalitní web. A ten by měl být umístěn na správné doméně. Správná doména vystihuje zaměření firmy, dobře se pamatuje a probouzí důvěru návštěvníků stránek. Doménová koncovka může vypovídat o trhu, na kterém působíte (např. .CZ, .SK), nebo o činnosti, kterou provozujete (např. DESIGN, .COMPUTER). Nejlepší návod pro SEO je web odpovídající na otázky návštěvníků, který je umístěný na správné doméně. Ilona Filípková, manažerka marketingu, INTERNET CZ