Hlavní navigace

Jak reality show zasáhly český Internet

10. 11. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

[Oživeno] Hojně sledované reality show Big Brother a VyVolení se neodehrávají jen na televizních obrazovkách, ale také na internetovém poli. Masová zábava evidentně zabírá i na internetové uživatele, a proto je na místě otázka, jak reality show ovlivnily a ovlivní český Internet? A co přinesly portálům Seznam.cz a Centrum.cz?

Ať už si myslíte o reality show cokoliv, bedlivě je sledujete, či jste o ně doposud okem nezavadili, nelze tomuto multimediálnímu formátu upřít, že na českém Internetu a webu představuje současný fenomén číslo jedna. (…) Pro český Internet je to především šance, jak přivést nové uživatele a ukázat své možnosti. Využije ji?

Tímto odstavcem jsem končil článek Big Brother a VyVolení – souboj reality show na webu. Více než dva měsíce utekly jako voda, reality show jsou v plném proudu a blíží se k cíli, proto se na Lupě k tématu vracíme. V dnešním textu se pokusíme odpovědět na položenou otázku prostřednictvím srovnání návštěvnosti a přínosů, které zainteresovaným českým portálům reality show přinesly.

Nejprve však uvedení do „hry“: v srpnu se celostátní české soukromé televize rozhodly do boje o diváky nasadit tzv. reality show, světově úspěšný zábavný televizní formát. TV Nova přichystala soutěž Big Brother, TV Prima uvedla show VyVolení. Jejich souboj paralelně probíhá i na Internetu, kde si televize přivolaly na pomoc dva nejnavštěvovanější české portály – Seznam.cz, respektive Centrum.cz.

Zatímco spolupráce Big Brother a Seznamu funguje spíše na marketingové bázi (Seznam web propaguje, exkluzivně prodává reklamu, zajišťuje chat a diskusní fóra), Centrum internetové VyVolené „ubytoval“ na své subdoméně, poskytuje technickou podporu a stojí de facto za celým webem.

Co tedy reality show, které na televizních obrazovkách lámou rekordy sledovanosti, přinesly českým portálům a tuzemskému Internetu vůbec?

Návštěvnost

Prvním uvažovaným aspektem jsou samozřejmě návštěvníci. Oproti původním předpokladům poráží v koláčích sledovanosti slabší Prima silnější Novu. Platí to také na webu, když na web Big Brother proudí návštěvníci z homepage nejnavštěvova­nějšího Seznamu?

Odpověď nám dá následující tabulka, která porovnává návštěvnost obou webů reality show podle údajů z NetMonitoru. Statistiky VyVolených jsou volně přístupné, čísla Big Brother nám poskytl Seznam, který ve veřejném výstupu NetMonitoru figuruje teprve od včerejšího dne. Hodnoty vyjadřují počet návštěvníků (cookies).

Návštěvnost: Big Brother vs. VyVolení

Týden Big Brother VyVolení
34. týden  – 484.829
35. týden 26.507 * 682.432
36. týden 453.241 625.208
37. týden 464.249 630.146
38. týden 460.757 562.372
39. týden 574.940 535.370
40. týden 616.888 550.956
41. týden 588.244 526.952
42. týden 464.638 528.828
43. týden 504.522 491.949
44. týden 539.546 448.485

Zdroj: NetMonitor, hodnoty představují počet návštěvníků (cookies)
* start Big Brother v neděli 28. srpna večer 

VyVolení odstartovali už během srpna, proto měli oproti Big Brother určitý náskok. V neděli večer 28. srpna (35. týden) začala Nova vysílat Big Brother, po úvodní show spustila televize web (proto je údaj tak nízký, spadá do prvního týdne vysílání). Ve čtvrtek 1. září zveřejnilo Centrum ostrou verzi stránek VyVolených, od 36. týdne tedy můžeme návštěvnost obou konkurentů relevantně poměřovat.

Je znatelné, že VyVolení těžili z brzkého startu také na Internetu a v úvodních zářijových týdnech vysílání Big Brother svého konkurenta jednoznačně poráželi. Od 39. týdne (26. září – 2. října) však až na jednu výjimku měl navrch projekt Novy a potvrzoval na Internetu roli favorita. Vezmeme-li však úvahu, jaké se ze strany Seznamu dostalo Nově návštěvnické podpory, je pro VyVolené fakt, že jsou více než vyrovnaným soupeřem, vlastně vítězstvím.

Nejvíce díky VyVoleným získává samotné Centrum, které si příznivce show započítává do souhrnné návštěvnosti celého portálu (Pozn. Aleš Miklík, 10. listopadu 2005: To samé podle našeho dodatečného ověření provádí i Seznam). Posuďte sami – níže přikládám tabulku s měsíčními výsledky Centra, hodnoty vyjadřují reálné uživatele (nikoliv cookies).

Návštěvnost Centrum.cz

Měsíc Návštěvníci Centrum.cz
Březen 1.791.756
Duben 1.825.416
Květen 1.819.898
Červen 1.828.884
Červenec 1.746.675
Srpen 2.076.913
Září 2.276.956

Zdroj: NetMonitor, měsíční hodnoty představují počet reálných uživatelů
 

Centrum s koncem léta a příchodem podzimu zažívá zlaté období – překročilo měsíční hranici dvou milionů reálných uživatelů (= RU, odpovídá skutečnému počtu lidí), podle online výstupu NetMonitoru denně Centrum dosahuje přes 500.000 návštěvníků (cookies) denně, o čemž si mohla portálová dvojka ještě před pár měsíci nechat jenom zdát.

Provoz návštěvníků na trase Seznam – Big Brother je převážně jednosměrný; lidé chodí ze Seznamu na web reality show a nikoliv opačně. Podle slov šéfa portálu Iva Lukačoviče Big Brother návštěvnost Seznamu výrazně neovlivnil.

Co ovlivnit mohl, je počet registrovaných uživatelů Seznamu. Abyste se mohli na stránkách Big Brother zapojit do diskusních fór, anket a chatů, musíte být právoplatnými uživateli Seznamu. Jejich přírůstek prostřednictvím Big Brother Seznam neměří, leccos však můžou napovědět příbytky a úbytky návštěvníků webu: v září přišlo na web 1.152.968 nových návštěvníků, z nichž podle Seznamu (a údajů NetMonitoru) jich zůstalo v říjnu aktivních 494.276, zato k nim ještě přibylo 848.040 nových.

Rovněž úvodní stránka VyVolených vybízí k registraci účtu na Centru. „Počet registrací není relevantním údajem. To, co je pro nás primární, je opravdu realizované zvýšení návštěvnosti služby Email. Návštěvnost e-mailu Centrum.cz překročila hranici 200 tisíc uživatelů za den a část z významného růstu za poslední dva měsíce patři právě VyVoleným,“ tvrdí šéf Centra Oldřich Bajer.

Můžeme předpokládat, že počet uživatelských účtů Centra razantně stoupl – bez něj totiž nemůžete sledovat online přímé přenosy, které jsou další kapitolou tohoto článku.

Multimediální obsah

Jak určitě víte, obě reality show můžete sledovat živě prostřednictvím online kamer za shodnou úplatu (po tři dny za 100 korun, týden za 200 korun), díky Internetu vám tedy nic z dění neuteče. Především Centrum slovy Oldřicha Bajera tuto možnost před dvěma měsíci prezentovalo velikášskými vyjádřeními, například že „tolik videa českým Internetem ještě neteklo“, nebo že v případě bezplatných webkamer by došlo k zahlcení linek. Nezávislý konzultant Michal Krsek pak v otevřeném dopise první tvrzení vyvracel.

Jaká je tedy skutečnost? Oldřich Bajer na dopis neodpověděl a ani nyní nechtěl podrobná data publikovat. Nicméně slíbil, že o využívání multimediálních služeb bude Centrum informovat ke konci současné série VyVolených.

Zástupci Novy byli o trochu sdílnější, ale podrobnosti nechtěli s ohledem na smlouvu s licencorem poskytnout. Jak ale prozradili, špičkový datový přenos placeného streamového videa dosahuje 400 Mbit/s, což je 40 procent jejich 1Gbit/s linky. Přenosy prý sleduje několik tisíc uživatelů každý den. Objem dat stažených z webu Big Brother (bez video streamů) činil v září průměrně 62 GB denně, tj. celkově v září 1,86 TB. V říjnu denní „traffic“ dosáhl denně 72 GB, celkově v měsíci pak 2,23 TB.

BRAND24

Přenos videa přes Internet tedy pravděpodobně nepřekoná české rekordy, pokud by však bylo vysílání zdarma, hodnoty by se nejspíš rapidně zvýšily…

Závěr

Vše nasvědčuje tomu, že reality show český Internet ovlivní v pozitivním slova smyslu. Několikrát za den se objevující webové adresy na televizních obrazovkách určitě přilákaly na Internet nové návštěvníky (velikost internetové populace v ČR podle NetMonitoru činila v červenci 3.172.040 osob, v srpnu 3.331.961 osob, v září 3.588.267 osob), nabídly jim audiovizuální potěšení a těm „starým“ připomněla, že placení za obsah není úplně od věci. Nutným předpokladem se stalo rychlé připojení, jehož penetrace se zvyšuje. I další poznatky, třeba nejvyhledávanější slova, naznačují, že pokud show Big Brother a VyVolení nezpůsobily na českém Internetu revoluci, pak je můžeme s úspěchem považovat za velké oživení.

Jaký je podle vás největší přínos reality show pro český Internet?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).