Zabavní průmysl se zasekl s nástupem internetu na tom, že jen kecá o tom jak je kdo okrádá, ale na to aby cokoliv udělali jsou moc pohodlný a líný.
Snažil jsem se kontaktovat pár vydavatelství s tm, že jsem jim "ukradl" dílo, a že jim nabízim, že ho zaplatim, ale ne plnou cenu, to je pro me nesmysl... Nabízel jsem za CD a knihu po 50kč a jediné co jsem chtěl, bylo číslo účtu kam peníze poslat... 4 ze 4 kokntaktovaných ani neodpověděli...
Takže ono to tak hrozný nebude, když očividně ty peníze nechtěj, ani když jim je někdo cpe...
Pokud nejsou schopný poslat ani číslo účtu, tak po nich nemůžeme chtít aby se stali nějak flexibilní na internetovém trhu.
predpokladam, ze si nekde dotycny naprosto legalne podle zakonu cr poridil kopii a nasledne chtel jako vyraz uznani (ac vubec nemusel) nejakou castkou prispet, ale byl ignorovan. co je na tom za vydirani? nikdo nikomu nic nevzal, nikdo nebyl okraden a nikdo ani nechtel penize, jak typicke pro kopirovaci dinosaury.
Chápu. Kdo má smysl pro férovost, je hlupák a ignorant, protože dneska je "in" krást a šidit. Nechápu ovšem, proč místo tématu řešíte ad hominem.
Ale když už jsme u toho, tak ano: v takto definovaném výběru se raději zařadím mezi blahoslavené chudé duchem. Budu se mezi nimi totiž cítit lépe - mohu jim věřit.
Co se týče autorského zákona, ano znám. Ale nechápu, jak to souvisí s tématem...?
Hudební průmysl se nechová férově ke mně - musím platit daň z úložných médií, dopředu mě kriminalizují, tak proč bych se měl já chovat férově k nim? Sama OSA argumentuje, že ten poplatek je proto, že předpokládají, že si budu na disk stahovat autorsky chráněný obsah, tak když to ode mně čekají, já jim za to zaplatím a je to legální, tak proč bych to nedělal? Já na tom v kontextu jejich chování nevidím neférového vůbec nic.
Jediné, co chtějí, je, abych jim jednu věc zaplatil co možno nejvíckrát. Abych zašel na film do kina, pak si ho půjčil v půjčovně, potom si ho koupil na DVD, pak se na něj podíval v televizi a nakonec si ho stáhnul na disk, z kterého jsem zaplatil desátek.
Nikoli, normalni je vyrabet a prodavat zbozi, o ktere je zajem, a prodavat jej za ceny, ktere trh akceptuje. Pokud vyrabim hovno (doslova) a snazim se ho prodavat za zlaty cihly (taky temer doslova), tak se nemuzu divit, ze si to hovno radsi kazdy doma vyrobi sam.
Hodnota digitalni kopie jako takove je presne 0. Jedine co mi muze nekdo nabidnout je sluzba s tou kopii spojena ...ze to jde, dokazuje napr Amazon nebo Itunes.
Nehlede na to, ze jiste 80% vypalneho zaplati firmy, od kterych je vybiratno NEZAKONE (viz rozhodnuti evropskeho soudu) takze OSA a spol. jsou prukazne zlodeji.
Navic se jen vraci historicky normalni stav - normalni bylo odjakziva, ze komediant si musi svych par medaku odpracovat, a ze je dostane az po predstaveni.
1. O zboží zájem je - jinak by nebylo tak masivně sdíleno a stahováno.
2. Hodnota kopie je nula, souhlas. Poplatek je vyžadován za svolení tu kopii přehrát. Z fyzického světa to má nejblíž k pronájmu, ale spousta lidí to pořád nějak ne a ne pochopit.
3. Není korektní vytrhávat věci z kontextu: Kdyby se vracel historický stav, tak by postupně bylo méně a méně možností, jak pořídit a/nebo přehrát AV záznam. O tom mě ale těžko přesvědčíte :)
V celém vlákně/diskizi motáte dohromady etiku a právo, přičemž spolu nemají nic společného.
Zákon jasně dovoluje pořídit si kopii pro osobní potřebu. To, že po pořízení kopie chci věnovat autotorovi prostředky je čistě má dobrá vůle. Evidentně nemáte ponětí o významu slova vydírání, nevadi.
Tvrdíte, že pořídít si kopii je, cituji: "krást a šidit". Já vám tvrdím, že vybírat paušální poplatky je sprostá zlodějina. Žádne poplatky, žádné debaty o "stahování zadarmo". Existují poplatky, nas*** na všechny nářky.
Mohl bych to o tom s vámi tlachat donekonečna, ale již jste překonal svůj výkon z diskuze o solární energii.
>> V celém vlákně/diskizi motáte dohromady etiku a právo, přičemž spolu nemají nic společného.
Právo vyrostlo z etiky. Právo je průběžně aktualizováno tak, aby řešilo spory/problémy v souladu s etickými hodnotami společnosti (které se průběžně mění).
>> Zákon jasně dovoluje pořídit si kopii pro osobní potřebu. To, že po pořízení kopie chci věnovat autotorovi prostředky je čistě má dobrá vůle.
Podívejte, mě vadí, když se někdo chová nefér. Jestliže vím, že autor chce za něco 200 Kč, tak mi přijde fér mu to buď dát, nebo jeho tvorbu ignorovat. A když už se (z jakéhokoli důvodu) rozhodnu pro nějakou nefér variantu, tak bych měl aspoň stáhnout ocas a někde v koutku se za to stydět. A ne vykřikovat, jakej je ten autor vydřiduch a jak jsem mu to nandal a že na to mám (dle zákona) právo.
To, že je něco podle zákona, totiž neznamená, že je to tak v pořádku. Např. v devadesátých letech se tu v souladu se zákony rozkrádaly státní podniky. Příklad ze současnosti: exekutoři, kteří v souladu se zákonem účtují přemrštěné náklady.
Právo prostě není dokonalé. Aby mi bylo správně rozuměno: nedokonalost zákonů není sama o sobě dostatečným důvodem k tomu, abychom zákony svévolně nerespektovali (porušovali). Ale je dostatečným důvodem k tomu, aby bylo jasné, že neetické jednání není možné obhajovat tím, že je legální.
Ad poplatky: ano, jsou sporné (a nijak zvlášť je neobhajuju). V debatě o poplatcích je ale nutné říct, co bylo dřív: masové sdílení (které se nedařilo omezit), nebo poplatky? Kdo je teď na tahu?
Jak sám píšete, v tomto "kriplkistánu" bylo po revoluci, za Klause, legálně rozkradeno nepředstavitelné bohatství. Fakt, že naprostá většina skutků nebyla nikdy potrestána a všechno "zatáhl" stát pomocí ČKA hovoří za veškerou spojitost mezi etikou, morálkou a právem. Dokud budou přední reprezentanti takoví, jako jsou dnes, nebudu se stydět za to, že si stáhnu autorské dílo pro vlastní potřebu (takové, které mi zákon umožňuje stahovat).
Řešit otázku, zdali byly dříve poplatky, nebo sdílení je nesmyslné. Je to stejný nesmysl, jako se zabývat tím, zdali byla dříve slepice, nebo vejce. Jedno nemohlo bez druhého vzniknout, přesto nyní máme oboje.
>Když kradou jiní, tak proč bych nekradl i já? No, tak tenhle postoj je přesně ten důvod, proč to v naší zemi vypadá tak, že ji nazýváte "kriplstánem" :(
A jak to dopadne? Já nebudu "krást" a ostatní zvesela budou. Aspoň si budu moci jako správný pokrytec řící, že jsem udělal svou část a myji si ruce. Nebo se všichni budou tvářit, že "nekradou", ale jen do prvního provalení?
>Nemůžete se vymlouvat na slepici a vejce jenom proto, že se Vám realita nehodí do krámu :(
Celý vývoj lidstva je založen na tom, že něco od někud okopíruji, něco někomu ukradnu místo toho, abych to vytvořil sám. Tím, že bazírujete na tom svém kdo tady byl první a kdo má nárok, jen dokazujete, jak jste mimo mísu. Malá nápověda: na středním východě se už tisíce let bojuje jen proto, že tam někdo tzv. byl první. Evidentně to spoustě lidí vyhovuje.
Ano, pokud Vám ten "kriplstán" vadí (a podle toho názvu to tak vypadá), tak byste se měl snažit o to, aby to bylo jinak. Nadávat na to, jak to ostatní ku*ví a sám to taky ku*vit jaxi ničemu nepomůže. Když chci něco změnit, musím začít u sebe. A pokud nic změnit nechci, pak bych neměl nadávat.
>> Celý vývoj lidstva je založen na tom, že něco od někud okopíruji, něco někomu ukradnu místo toho, abych to vytvořil sám.
Nesmysl. Tenhle názor je jen pozůstatek "z cizího krev neteče" - neboli toho, že po tisíce let byli za hrdiny považováni ti, kteří vtrhli do cizího města, ukradli co se dá, většinu obyvatel povraždili (desítky až stovky tisíc lidí) a zbytek vzali do otroctví. Ale nějak jsem měl za to, že lidstvo už tenhle "ideál" opustilo - většina lidí si totiž uvědomila, že jim nevyhovuje.
Odstavec jedna - vaše premisa: budu se chovat slušně, dojde ke globální změně. Už to vidím v praxi. Důležité je věřit. Ha-ha-ha.
Odstavec dva - ovšem tento "pouhý" názor se opírá o to, jak byly v posledních dvou stech letech kradeny vynálezy, autoři zruinováni soudními tahanicemi a nakonec měli ze svých přelomových objevů prd. Mám pro vás objev, fyzické zotročení není jediný způsob, získat něco, co nemám. Sbohem.
Přístup obou stran je amorální. Tlachy typu "Oni si začali první nemají význam".
- OSA (atp.) chce po mě, abych platil za něco, co jde zcela mimo mě a vůbec mě nazajímá. A vybírá to ode mě silou. A vychází jí to.
vs.
- Množství lidí ty "s*ačky" skutečně stahuje, poslouchá a sleduje. Nechápu, ale zase, není to moje věc.
Řešení: Milí drazí umělci, zabezpečte si svůj obsah tak, aby nebyl "ukradnutelný" a netlačte mi Vaše umění do hlavy a ruce do kapsy pro peníze které jste si nevydělali ! Schovejte se se svým uměním třeba do sklepa, nebo do atomového krytu - tam Vás nikdo neodposlechne a nenahraje.
O.T. Komedianti, kolotočáři, potulní herci, muzicunti atp. byli v historii vždy na okraji společnosti (a to jak příjmy, tak prestiží) - nechápu, co se kde otočilo a proč se najednou jedná o bohatou smetánku a celebrity, vždyť produkují jen zábavu...
S tím, že dnes je IN krást a šidit máš naprosto pravdu. Je jen otázka, kdo koho okrádá a šidí, zda ten, kdo využije možnosti, dané platným zákonem a získá dílo naprosto legálně zdarma, nebo ten, který chce za naprosto bezcenný soubor nul a jedniček naprosto nehoráznou odměnu!
jiste, proto musim zivit vydavatele, distributora, prodejce ... ale ja (a semnou par miliard dalsich) o takovy retezec uz par (desitek) let nemam zajem. Jen tupci jako vy to stale nedokazou pochopit.
Je to stejny, jako kdyz mi franta od vedle prijde oblozit koupelnu. Dam nejaky to kilco jemu, ale rozhodne ho odmitam davat jeho ucetni, pravnikovi, financnimu poradci ...
Vydavatele, distributora a prodejce se rozhodl živit onen interpret, o jehož dílo máte zájem. Je to jeho volba, na kterou má právo. Pokud Vám to tolik vadí, máte možnost toho interpreta ignorovat. Úplně stejně, jako když Vám nevyhovují podmínky u jakéhokoli jiného produktu na trhu...!
Oni nemají co diktovat cenu. Komedianti jsou žebrota, a žebrota odjakživa žije z milodarů. Tak tomu má být, takový je řád světa. Když si žebrota začne nárokovat almužnu na základě nějakých abstraktních "morálních nároků" - bez ohledu na to, zda se jedná o žebrotu z řad hudebního "průmyslu", církve nebo třeba tělesně postižených - existuje na to jediná možná odpověď: "Prd dostante, bando zpovykaná."
Protože není nic horšího, než když si společnost nechá žebráky přerůst přes hlavu. Žebrák má na almužnu poníženě čekat a ještě poníženěji za ni poděkovat, ne si autoritativně diktovat její výši.
Ve Francii byl kdysi zákon, možná dodnes platný, že pokud je komediant někým uražen, může dotyčného sice vyzvat na souboj, ale smí šermovat jen s jeho stínem. Nejvyšší čas se k tomuto modelu vrátit! Bohužel pro komedianty a hlavně jejich parazity, technický vývoj pracuje pro nás, takže nastala doba, kdy cena jakéhokoli díla je limitována cenou nosiče, na němž je umístěno. Až to vydavatelská a producentská mafie konečně pochopí, bude už na jakékoli jiné ,,prodejní modely" pozdě a hošani si budou muset hledat jiné zdroje obživy. (Včera bylo pozdě, na TV se nedá koukat a rádio se nedá poslouchat, 99% obsahu jsou blbosti a reklama!)
Komedianti jsou žebrota, a žebrota odjakživa žije z milodarů.
Blbci zase odjakživa patří do ústavu - nevím, kdo tě pustil k internetu. Když někdo musí několik let dřít na nástroje, investovat do toho plno peněz, času a úsilí, tak si snad za svojí práci zaslouží odměnu jako kdokoliv další. Pokud tě svojí tvorbou oslovili, tak je buď podpoř, aby mohli tvořit dál, nebo si aspoň odpusť blbý kecy o žebrácích a komediantech. Opravdu nikdo tě nenutí to poslouchat. Nemusíš dokonce podporovat ani jejich parazity, místo psaní kokotin na internet vyraž na koncerty.
Ano ukradl jsem to, tak jak to dělá dalších XX% lidí. A protože jsem byl s dílem spokojen, tak jsem ho chtěl odměnit ale nikdo mé penize nechce...
90% filmů a seriálnu si nelze legálně koupit, ale klidně bych za ně někomu něco dal... ale nemam komu... smutný, ale ne pro mě... spíše pro autora.
Jak to že ne? Nejste ochoten zaplatit normální cenu, tak se s Vámi nebaví. To je přece normální - jinak by mohli rovnou všem říct "plaťte nám, kolik uznáte za vhodné". A to zřejmě nechtějí (a je to jejich právo - zrovna jako Vy máte právo jejich nabídku ignorovat).
Nebo jinak: nabídněte odkup na 1000 licencí, pak se můžete bavit o speciální ceně jen pro Vás. Pro koncáky už ale mají nabídku hotovou - najdete ji v příslušných prodejnách.
Je to asi jako kdybyste se vloupal do autopůjčovny, pak přišel auto vrátit a prohlásil: benzín jsem zaplatil, autu se nic nestalo, tady máte 50 Kč, víc nejsem ochoten vám za půjčení dát... To je přece nefér.
Nevím proč bych měl nakladateli platit nějaké peníze, které si on stanoví. To má asi stejnou logiku jako bych si já stanovoval, kolik má zaplatit on mě. Nakladatel mi neposkytl žádnou službu, proč bych mu měl tedy platit?
Já se s nakladateli vůbec nebavím. Pokud se mi dílo líbí, posílám adekvátní částku přímo autorovi. Aspoň se k němu dostane 100% a ne 5%.
Nakladatel ani vydavatel zadnou sluzbu neposkytl. Jestli nekdo nejakou, tak ten, kdo dilo zdigitalizoval (v pripade knizek, scan, ocr, kontrola, ...) a tudiz pokud si nekdo odmenu zaslouzil, tak prave ten "pirat", ktery investoval spoustu casu do toho, co auto nebyl schopen/ochoten zajistit sam.
Dtto prevod placky do flac/mp3/...
=> nevim proc bych mel platit nekoho, kdo mi nic nedodal.
Ja si naopak chodim pro zeleninku a jeji alternativu v podobe prasatka k zemedelci, ktery mi to proda bez poplatku za vystaveni v marketu, tudiz cca za 1/2 a pritom odeme dostane minimalne dvojnasobek toho, co by mu dal ten market.
Autorem je tu totiz ten zemedelec, a vydavatelem/distributorem/... ten market, takze se naucte nejdriv aspon zaklady ekonomie a toho, co cemu predhazi a co nasleduje.
Taky si toho cunika muzu vykrmit sam, ale zemedelec po me kupodivu nechce poplatek za kudlu, kterou ho podriznu nebo palici, kterou ho prastim. Az bude download cunika o 100 radu levnejsi nez jeho nakup, tak budu cuniky downloadovat. Ciste otazka casu a vyvoje dostatecne technologie.
BTW: nejvetsi smulou vsech tehle plkatelu je, ze i fyzicke veci lze uz i dnes vyrabet relativne snadno pomoci netu a 3D tiskarny. Jeste to neni technologie pro masy a ma velka omezeni, ale napr s "tiskem" masa uz se experimentuje.
V tom příkladu s autem by něco chybělo, čili by to bylo ukradeno. Konkrétně benzín a asi by byly ojeté gumy. Co ale chybí když si někdo stáhne film nebo písničku? Chybí jedničky a nuly? Vlastně nechybí a dokonce jsou i rozmnožené v další kopii která tím vznikla. Vy zloději z vydavatelství byste tedy měli za takto vzniklou kopii ještě platit tomu kdo ji vyrobil!
Proč mícháte do hromady jablka s hruškami? Jistě víte že podle autorského zákona máme možnost udělat si kopii filmu nebo písničky pokud ji dál sami nešíříme a to odkud se dostaneme ke zdroji multimediálních dat nejsme povinní řešit, zatím co u programů podobné právo nemáme. Zanechte tedy demagogie.
Legislativa nevisí ve vzduchoprázdnu: to, proč je něco nějak ustanoveno, má své důvody. A ty důvody (resp. jejich váha) se mohou v čase měnit. Proto je relevantní diskutovat nejen o aktuální zákonné úpravě, ale i o tom, jak a proč by legislativa měla být nastavena.
Co se týče tohoto konkrétního rozdílu, nevidím pro něj dnes opodstatnění a očekávám, že se to časem sjednotí - stejně, jako je tomu ve většině světa...
Tak sdileni jako takove je legalni i v US (tam je prozmenu dle DMCA nelegalni download), dale je nekomercni sdileni legalni tusim v Portugalsku (pokud me skleroza neklame, doslo to tam az k US a ten prohlasil, ze pokud nekdo za nasdilene dile nepozaduje zadne plneni, nevznika ani zadna skoda).
Pokud napisu SW, nekdo mi ho zaplati, a pak je mi uprdele co snim bude dal delat, jestli ho zahodi, milionkrat skopiruje nebo miliarkrat proda. Je to jen a ciste vec mezi mnou a jim, a ja si pripadne mel ric o vic.
Navic v pripade pogramatora platite cas na vyrobu toho SW, klidne vam tu 1s na vyrobu kopie ve standardni cene (rekneme litr/hodinu) zaplatim. Tech 0,3Kc me nevytrhne.
A je to podstatné? Co analogický příklad s pronájmem bytu? Vstupem do muzea, divadla, nebo na koncert?
Opravdu chcete hájit tezi, že poskytovatel služby nemá mít právo stanovit si cenu? Že má být povinnen službu poskytnout a cenu určí zákazník dle své libovůle? Pokud si za tím modelem stojíte, mám pro Vás nabídku: během měsíce budu rekonstruovat střechu + podkroví a výpomoc, která bude makat jak já řeknu a za kolik já řeknu, rád zaplatím! :)
To je omyl: já jsem jen dovedl do logického důsledku myšlenku, která stojí na začátku této diskuse. Chce-li někdo tu myšlenku hájit, měl by si za tím stát a mou nabídku přijmout :)
Jo, a ještě musím dodat, že jsem v té nabídce zapomněl na jednu důležitou okolnost: zatím to vypadá, že nebudeme mít ani na všechen potřebný materiál... :)
Nikdo jiný než autor žádná práva nemá.
Naopak. Brak se hraje hned, ale krátce (po dobu reklamní masáže). Kvalitní muzice naopak nějakou dobu trvá, než se prosadí (reklamní masáž nemívá, takže to musí zvládnout "šuškandou"). Krátká doba ochrany tedy braku vyhovuje (po roce už po něm stejně pes neštěkne, tak co), tvůrce kvalitní produkce naopak demotivuje (než se o tom lidi dozví, tak už bude na výdělek pozdě).
ano myslim. pokud jsem si vsechny dily poridil za sve penize a vydal svoji praci pak si skutecne nemyslim, ze jsem nekoho okradl.
okradete vaseho ucetniho kdyz si na netu pres interaktivni formular vyplnite danove priznani? jak ten k tomu prijde? musi zaplatit za know-how, nastroje, software a vy si na netu "skopirujete" danove priznani a ucetni kvuli vam pojde hlady.
ten příměr s účetním je opět stejně mimo. Tam je postup daný zákonem, bez autorského přispění, stejně jako u pekaře. Ale cena auta je daná cenou výroby jen zhruba z jedné třetiny, další třetinu dělá vývoj. Pokud si myslíte, že jste nikoho neokradl můžete takhle i začít vyrábět a prodávat ta auta ne ? Samotnému se vám to nepovede, ale v Číně je takových průmyslových zlodějů dost.
Pokud bude svou hudbu hrat verejne, jste podle autorskeho zakona povinen odvadet autorsky poplate organizaci jmenem OSA, do ktere se muzete prihlasit a ona Vam da podil na zisku, v pomeru Vasi hranosti (pokud se nepletu). Takze ani vlastni produkce neni zadarmo. Navic, pokud ji nahrajete na fyzicky nosic (CD/pametova karta), opet odvadite autorsky poplatek z vlastniho dila, ktery zpatky temer jiste neuvidite, pokud se z Vas nestane popularni autor.
Kdyz uz jsme u diskuze toho, zda nekomu neco chybi ci nikoliv: Mohu prijit se svym biologickym cidlem za Vasi slecnou a okopirovat si (do sve pameti) teplotu a konzistenci obsahu jeji vaginy? Jedna se pouze o kopii, nebude ji (tedy pokud nebyla panna) po kopirovani nic chybet....
PS: Pokud slecnou nevladnete, mohu kopirovat z Vaseho analu.
Naučte se používat přirovnání. Zatím co u auta ojedete gumy, brzdy, snížite jeho cenu, tj. každý km stojí cca 6kč, tak tím, že jsem si poslech album autorovi žádné další náklady nevznikly, je na tom uplně stejně ať mu to ukradnu nebo ne...
Když už chcete přirovnání... přijdu do půjčovny (auto stojí odemčené venku), sednu si do auta, kde budu celý den sedět a samozřejmě nebudu chtít platit 1000,- ale nabídnu třeba 100,- protože autu, ani majiteli nevznikla žádná ujma (prosedělou sedačku pomíjím, vzhledem k nulovému opotřebení)
To je myslím solidní nabídka, za něco za co by půjčovna stejně nedostala ani korunu... A místo aby půjčovna aspoň něco vzala, bude si stěžovat, že do jejich odemčeného auta si chodí sedat lidi, a nic jim nedávají, místo toho aby ty lidi nechali sednout aspoň za tu 100ku. Ano, toto přirovnání je kokotina, ale snažil jsem se držet vyšeho nesmyslu s autopůjčovnou.
Ach jo. Když už, tak už:
1) To auto před tu půjčovnu odemčené postavil někdo, kdo ho ukradl.
2) Když jste do toho auta lezl, tak jste věděl, že je kradené. A zrovna tak jste věděl, že za jeho použití chce půjčovna tu tisícovku.
3) S tímto vědomím jste to auto použil a teď, když taháte za delší konec provazu (v tom autě už nesedíte a smlouvu o výpujčce podepsanou nemáte) si chcete diktovat cenu za poskytnutou službu.
A teď se na to zkuste podívat opačně: Vlezete do té půjčovny normálně, podepíšete smlouvu, vyjedete s autem před půjčovnu, tam ho použijete k "odpočinku" a pak ho obratem vrátíte. Budete mít nárok na slevu? Nebudete - to, že jste s ním nejezdil, je totiž Váš problém. Zapůjčitel přece nemůže odpovídat za to, že nevyužíváte zapůjčené efektivně. Krom toho není důvod slevovat: většinu ceny za zápůjčku stejně tvoří splácení kupní ceny, havarijní pojištění, pojištění proti krádeži, náklady na nájem a mzdy apod...
Ale zkusme reálnější příklad: hotel. Hotely mají málokdy obsazeny všechny pokoje. Podle Vaší logiky by tedy bylo v pořádku, když v hotelu zapomenou zavřít okno (nebo lépe: když ho někdo, kdo šel před Vámi, rozbije), vlézt si do prázdného pokoje a tam přenocovat (řekněme, na zemi ve vlastním spacáku, aby hotel neměl náklady s praním povlečení apod). Přijde Vám fér pak ráno naklusat na recepci a říct: hele, přespal jsem ve spacáku na podlaze v prezidentském apartmá, tady máte pade a buďte rádi...? :)
Ono prostě to přirovnání k půjčovně, hotelu atd je celkově neaplikovatelný. To se prostě s jedničkama a nulama nedá srovnat... Já jsem na to přistoupil, jen jako ukázku, že půvvodní přirovnání byl prostě nesmysl o hodně větší než to moje...
Když bych to přirovnal k materálním statkům...
Po zimně je na silnici štěrk.. Já si kyblíček naberu abych si s ním zasypal díru na zahradě... Koupit bych si ho nešel, tak moc ho nepotřebuju.. a pak pujdu kolem štěrkovny a pujdu jim dát pivo :-D
Prostě ty data jsou na netu zadarmo a jejím použitím nikomu žádná škoda nevznikla (ne když by nebyly tak si to nekoupim, takže na mě tím že zaplatim můžou jen vydělat, nikdy o nic nepřijdou)
Ale ono přirovnávání je k ničemu, oba víme o co jde...
Výsledek je ten, že statisíce lidí platí radši rapidu a podibným, než aby zaplatili vydavatelstvím protože prostě zaspali dobu...
Osobně bych si v životě nekoupil kredit do žádné stahovací služby... Tak hezkej film a dobrou písničku jsem ještě nepotkal abych za to chtěl platit... to si radši pustim rádio, nebo zapnu televizi a mam to zadarmo (ano, koncesionářský poplatky také neplatim :-D)
Což tohle je diskuse, která je vcelku zbytečná. Hudba je stejné "zboží", jako kterékoliv jiné. Je nějaká nabídka, nějaká poptávka a platit by se mělo. Tlak trhu by měl přijmět řetězec, aby změnil podmínky. Kradení ovšem ten správný tlak trhu není.
Mám pro vás lepší přirovnání. Obyčejný supermarket. Tam také platíte desítkám překupníků, prodejců, velkoobchodů, atd. A když přijdete s pětkou do drůbežárny, tak si zaťukají na čelo. V tuto chvíli nejde o nuly a jedničky, vydavatelé samozřejmě profitují z toho, kolik "kopií" prodají.
Co mě jako spotřebitele štve nejvíce je, že nemám možnost, v případě, že se mi zboží nelíbí, jej vrátit. Koupím si CD (nebo za prachy stáhnu z netu), tam je 20 písniček, líbí se mi 2 a co s tím zbytekm?
Vzhledem k tomu, že takových případů bylo v USA max. pár tisíc ročně, tak já bych tento faktor zase nepřeceňoval. Mnohem pravděpodobněji člověk zemřel při dopravní nehodě, než aby ho RIAA soudila. Nakonec s tím přestali, protože to nebylo k ničemu - http://www.wired.com/threatlevel/2010/05/riaa-bump/
v Německém Kauflandu zaplatím za mnohem kvalitnější zboží třetinu až polovinu toho, co chtějí v českém Kauflandu za polské humusy! Takže raději si udělám 150 km dlouhý výlet. Takhle by měl správně fungovat trh, ne tak, že šmelináři uzavřou nepsanou kartelovou dohodu a dřou zákazníky nehoráznými cenami, lišícími se řádově o pětníky, aby na ně nikdo nemohl! A nevidím nejmenší důvod, proč platit za něco, co mohu mít zcela legálně zdarma.
Navíc pokud by se vydavatelským mafiím podařilo protlačit to, že by náklady na prosazování autorských práv za ně platil někdo jiný poskytovatelé internetu, stát, výrobci elektroniky, etc... tak se brzo najde spousta dalších zájmových skupin, které budou chtít svoji neschopnost přenést na někoho jiného. Za chvíli budou i kuchaři, kteří namísto vaření jen babicují chtít po výrobcích sporáků, grilů a nádobí nějakou looserskou daň. Popřípadě pokud tři víkendy za sebou uvaříte doma a nepůjdete do restaurace, tak vám úředně zabaví kuchyň.
On by si leckdo rád zaplatil pár korun, aby měl spotify bez reklamy a nemusel řešit, co odkud stahovat, a nadávat na nefunkční linky, či si platit účty na rapidu a spol. Popřípadě by si i koupil nějaké album na Googler Music (teď myslím Play) ale když to ani jedna z těchto služeb neumožňuje do ČR, tak se pak nelze divit, že nakonec člověk skončí na uložto či něčem podobném.
K té statistice z Norska je třeba ještě dodat, že je to statistika o příjmech samotného nahrávacího průmyslu. Když se k tomu doplní ještě přímé příjmy samotných hudebníků, začne být zřejmé, kam ty peníze z klesajících prodejů nahrávek mizí - do kapes jednotlivých hudebníků přes živé koncerty a jiné akce, ze kterých mají o řád větší podíl než z nahrávek.
> Nebo je to všechno jen další epizoda z věčného seriálu, ve kterém si „Velký obsah“ opakovaně stěžuje na tu či onu technologii, které se nechce přizpůsobit a využít její nové možnosti, a místo toho se stůj co stůj snaží zvrátit celý vývoj?
Ale prosím Vás. Proč by chtěl něco vracet, když z toho těží? Kdo kontroluje zábavním průmysl? Kdo potřebuje mít monopol na informace? Točit propagandu? Vtloukat lidem klíny do hlavy? Kdo lobuje a platí bokem poslance? Qui bono?
Je to jen o kontrole informací, protože informovaný občan = svobodný občan. Problémy zábavního průmyslu jsou dobrá záminka, podobně jako regulace hazardu, dětské pornografie atp.
Kopírovací monopol, to je to o co jde. Opakujte si to 100x, autorské zákony a vše okolo je o monopolu na kopírování (informací), který jde daleko za horizont kontroly šíření plytkých hollywodských bijáků a infantilního popu.
A co takový herní průmysl? Ještě tu je jedna oblast, která fakticky užírá ostatním druhům zábavy - a to je videoherní průmysl. Viz např. Británie, kde tržby herního průmyslu za rok 2011 už předstihly jak hudbu, tak video. V ostatních zemích bude trend určitě obdobný.
Tedy ty peníze utracené za zábavu se přelívají od pasivní zábavy (knihy/filmy) k aktivnější - hry.
A jen malá vsuvka na okraj - herní průmysl je taky nejlépe připraven na věk internetu a 21. století - ani ti největší vydavatelé nemají nějaký zásadní problém v tom hry prodávat digitálně a world-wide a nešaší s rozdílnými daty premiér pro různé destinace (nehledě na indie vývojáře a výrobce mobilních her). Na rozdíl např. filmového průmyslu. A víceméně to platí i pro hudbu.
>> Bouda: "Pokud mi to za to stojí, tak zaplatím to, co za to chtějí. Pokud mi to za to nestojí, tak to nepoužívám."
Album o 13 sklatbach stoji 800 (a to je jeste dost pod cenou), ja mam ale zajem pouze o 2 konkretni skladby, zbytek nechci. Cili jedna skladba je cca 60kc (zanedbavam cenu za medium). Ty dve skladby mi za tech 120Kc stoji a klidne je zaplatim. Problem je v tom, ze desitky let stary obchodni model mi toto neumoznuje. Proste mi tlaci vec v cene 800, z nichz drtivou vetsinu nepotrebuju.
>> Bouda: "Podívejte, mě vadí, když se někdo chová nefér. Jestliže vím, že autor chce za něco 200 Kč, tak mi přijde fér mu to buď dát, nebo jeho tvorbu ignorovat."
Pokud by onech 200Kc dostal opravdu AUTOR, tak mu je milerad dam a prihodim mu i na pivo nebo dve. Problem je v tom, ze autor chce za dilo 200, ale distribuovane CD/DVD ma cenu 1000, respektive cena dila XXX stoji 200, ale autor z toho dostane leda tak suche z nosu ...
Dale pak je tady milion prikladu pro neco, co je v nasi lokalite legalne nedostupne. To, co se k nam dostava do kin jsou povetsinou jen "A"ckovy produkty, ale alternativni dila v kine nedavaji a na DVD je s veeeeelikym stestim mozna najdete za par let. V pripade serialu je to jeste horsi. Spozdeni je u nas vice jak pul roku, ale hlavnim zabijakem je naprosto zprzneny dabing, respektive absence original zneni s titulkama.
Hnus hnus a jeste jednou hnus. RIAA, OSA, MPA a jim podobne svine by konecne meli vychcipat a nebo ty sily, ktere vkladaji do "boje proti piratum", investovat do inovace obchodniho modelu korespondujiciho s 21. stoletim. Ve vysledku by nam vydelali daleko vic a nemuseli by vest tyhle zabomysi valky...
Ad album versus song - pořád platí: buď mi to za to stojí, nebo to nechám být. Když se mi rozbije sítko ve vodovodní baterii (vydrží cca 1-2 roky, pak uhnije), musím si koupit celý koncový "rozprašovač" za 40 Kč (cca 5 součástek), protože samotné sítko se neprodává. Může se mi to nelíbit, ale neopravňuje mě to jít do krámu (nebo za výrobcem), vzít si jenom to sítko, zbytek nechat a zaplatit méně, dle svého uvážení.
Ad co dostane autor versus co dostane distribuční řetězec: při nákupu např. chleba v obchodu taky trváte na tom, aby měli nulovou marži - protože odměnu si zaslouží především pekař? Skutečnost je prostě taková, že distribuční řetězec dělá důležitou a poměrně drahou službu - a proto má velké marže (aby pokryl své náklady). Mimochodem: byl to autor, kdo si zvolil danou nahrávací společnost => je jeho přáním, aby na něm vydělávala (třeba proto, že si myslí, že tímto způsobem i on vydělá víc - protože mu udělají reklamu; nebo proto, že se nemusí starat o nahrávání a distribuci a může se v klidu věnovat muzice).
V tomto kontextu je důležité si uvědomit, že výrobci a prodejci mají nějaké (víceméně fixní) náklady ("nářadí", mzdy, nájem, občas se něco nepovede) a ty je potřeba nějak pokrýt. Jejich zodpovědností je zvolit nějakou strategii (např. ono "album za 600, singly neprodáváme") - a není fér, aby ji zákazník svévolně měnil (ve stylu cena singlu = cena alba / počet skladeb). Zákazník má právo nabídku ignorovat s tím, že chce, aby byly dostupné singly - měl by ale počítat s tím, že cena za single bude vyšší. Proč? Protože náklady jsou pořád stejné - a tak se holt rozpočítají mezi ty singly. Důsledek: Jeden single může stát 300 (protože každý si koupí dva => výnos se nezmění :)
Tahle úvaha je samozřejmě přehnaná (single za 300 by si nikdo nekoupil) - ale to je právě možná důvod, proč ty singly dostupné nejsou (producent odhadl, že za cenu, za kterou by byly prodejné, by si na sebe nemusely vydělat).
Jiný příklad: u nás v dřevařství prodávají desky (dřevotříska, překližka, sololit) jen celé - ale zato levně. Prostě tam nechtějí mít (téměř) neprodejné zbytky - tím eliminují část nákladů - a proto mohou mít celé desky levněji než jinde. Je to jejich prodejní strategie a mají na ni právo - a já jako zákazník nemám právo tam přijít a požadovat kousek té desky za poměrnou cenu (protože by to narušilo ziskovovst jejich obchodního modelu).
Aby to nebylo dezinterpretováno: Zákazník má vždycky právo smlouvat - a když výrobce/prodejce není ochoten slevit, tak má právo produkt ignorovat. A pokud v důsledku toho výrobce/prodejce prodělá, je to už jeho chyba (špatná prodejní strategie).
Pokud máte pocit, že víte, jak by producenti filmů/hudby mohli vydělávat víc, zkuste jim svou vizi nabídnout. Jsem si jist, že se s Vámi o zvýšené zisky rádi podělí. Obávám se ale, že si ty obchodní modely umějí propočítat sami a to, co vidíme, je prostě jen důsledek toho, že starý obchodní model ještě pořád vydělává víc (a to je jejich obchodní strategie a na tu mají právo).
Co se týče děl, která nejsou v distribuci dostupná - tam ano, nepřijde mi nefér je použít bez placení. Obávám se ale, že tahle výjimka tvoří jen zanedbatelnou část toho, co je šířeno/sdíleno bez potřebných oprávnění.