Hlavní navigace

Jak se ISP vypořádají se šiřiteli virů a spamu?

25. 7. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Řada domácích uživatelů je - co se týče počítačů a Internetu - naprostými laiky a se zabezpečením si nedělají těžkou hlavu. Stávají se pak ideálními roznašeči virů a červů, spamu apod., které pak "zamořují" celé sítě jejich poskytovatelů (ISP) a Internet. Jak proti takovým nezodpovědným uživatelům ISP postupují?
Většina oslovených poskytovatelů se shoduje na tom, že tato problematika je zejména mezi domácími uživateli velmi podceňována. Přesto situace není zase tak vážná, jak by mohla být. V posledních letech (zejména díky zájmu médií, kdy jsou uživatelé informováni o rizicích spojených s nedokonalým zabezpečením počítače při práci na Internetu téměř každý den) přikládá této problematice stále více uživatelů větší váhu.

To potvrzuje i Lukáš Drozda ze společnosti Czech On Line.

„S postupem času se zvyšuje počítačová i internetová gramotnost českých uživatelů, resp. se zvyšuje podíl mladých uživatelů, kteří jsou s prací na počítačích i Internetu dobře obeznámeni.

U těchto uživatelů lze pozorovat neustále se zvyšující potřebu zabezpečení jejich PC, e-mailu i vlastní práce na Internetu.“

Pouhé zvýšení počítačové gramotnosti však nestačí.

„Problémem je cena kvalitních zabezpečovacích opatření (antivir, firewall, antispyware atd.), která často rozhodne o tom, že uživatel má PC zabezpečené buď nedostatečně, nebo dokonce vůbec.“

Někteří uživatelé naopak v dobré víře své počítače „přezabezpečují“, což může způsobit nestabilitu operačního systému a zbytečné omezení některých funkcí.

„Setkali jsme se například s uživatelem, který měl najednou spuštěn hardwarový firewall, dva softwarové firewally (Windows XP a externí), antivir, dva anti-spyware programy a jeden ‚anti-dialer‘, a to vše na Celeronu 400 s 256MB RAM,“ říká Oleg Vojtíšek ze společnosti EMEA Telecom.

Téměř všichni ISP mají ve svých všeobecných smluvních podmínkách ustanovení, ve kterém je uvedeno, že uživatel danou službu nesmí využívat v rozporu s platnými zákony a dobrými mravy. Odpovědnost je tedy na každém uživateli. Porušením tohoto ustanovení se člověk vystavuje riziku přerušení poskytování připojení k Internetu a při jejich opakovaném porušení může ze strany poskytovatele dojít až k vypovězení smlouvy. To se však stává jen velice zřídka.

ISP se problémy snaží řešit individuálně s uživatelem. K odpojování dochází jen velmi výjimečně, v případech, kdy některý „hříšník“ podobnou činnost vyvíjí úmyslně. V případě spammerů jsou tedy ISP nekompromisní.

Jaromír Charvát z Českých Radiokomunikací to potvrzuje.

„Jakmile dojde k odhalení takového uživatele (tzn. je takový provoz přímo detekován našimi poštovními servery nebo jsme upozorněni prostřednictvím RBL serverů), je mu s okamžitou platností zablokována možnost pokračovat v této činnosti (např. v případě šíření spamu je mu zablokována možnost dalšího odesílání e-mailů, ale ostatní služby přístupu k Internetu zůstávají aktivovány). Následně je kontaktován pracovníky helpdesku, na problém upozorněn a je požadována náprava. Po odstranění problému na straně zákazníka je uživatel odblokován.

Obecným problémem boje se spamem je skutečnost, že když stanovíme přísnější pravidla provozu, byť s dobrým úmyslem, mohou to zákazníci pociťovat jako omezení. Jedná se tedy o určitý kompromis. Pro společnost se jedná o velký problém, protože pokud bychom tyto případy neřešili, může nastat situace, kdy dojde k zablokování i našich serverů. I přes maximální snahu eliminování problému spamu a virů není úspěšnost stoprocentní. Proto musíme s těmito případy počítat a mít dopředu připravená náhradní řešení.“

Pavel Rusý ze společnosti Contactel dodává:

„Pokud přijdeme na případ, kdy uživatel rozesílá viry, spamy apod., přikročíme k blokaci rozesíláni pošty (nejčastější způsob šíření) a zákazníka informujeme, co a proč jsme udělali. Je pak na zákazníkovi, aby si svůj počítač (své počítače) vyčistil a požádal o zrušeni blokace. Samozřejmě pokud zákazník požádá o spolupráci, můžeme mu pomoci návodem, ale není to standardní součást postupu.“

Je tedy zřejmé, že pokud ze strany uživatele dochází k šíření virů či spamu, ISP se nejdříve přesvědčí o tom, zda tak uživatel činí záměrně či bez vlastního vědomí, a teprve poté určí další postup. Ten bývá pro záměrné šiřitele zpravidla mnohem tvrdší.

„Vzhledem k relativně nevelkému počtu těchto uživatelů se toto řeší případ od případu, neboť společnost Czech On Line, a.s. nechce přistupovat stejně tvrdě k zákazníkům, kteří se stali ‚nežádoucím šiřitelem‘ bez vlastního vědomí, jako přistupuje k zákazníkům, kteří tuto činnost vyvíjejí záměrně. Respektive přistupuje rozdílně k oběma těmto skupinám.“

Kolik případů měsíčně?

Nejvíce případů přiznává Czech On Line – mezi zákazníky, kteří využívají některou službu z portfolia Volný, se měsíčně jedná o zhruba stovku případů. Ostatní ISP udávají mezi deseti a dvaceti případy měsíčně. U společností, které se orientují spíše na firemní klientelu, je počet případů ještě mnohem nižší.

Karolína Slezáková ze společnosti Tiscali Telekomunikace připomíná, že mnohem větším problémem jsou pro ISP zahraniční spammeři a rozesílatelé virů.

„Mezi našimi vlastními uživateli Tiscali se spammeři nebo odesilatelé virů vyskytují pouze velmi zřídka. 99 procent virů a spamu přichází z poštovních serverů mimo ČR (primárně z USA).

Tipy C

Pro názornost: do schránek našich uživatelů přichází denně cca 700.000 e-mailů a 150.000 z nich je spam, dalších 150.000 jsou viry. Spam i viry jsou v naprosté většině zachyceny našim antivirovým a antispamovým řešením.“

Všichni oslovení ISP mají tedy pro podobné případy vnitřní politiku a postupy, jejichž ověření je ovšem z praktických důvodů problematické. Pokud tedy máte s touto problematikou vlastní zkušenosti, neváhejte se s nimi podělit v diskusi.

Hlasujte o novém designu Lupy
Nová Lupa bude v novém kabátě. I vy můžete svým hlasem rozhodnout, jak bude vypadat. Pomožte nám vybrat ten nejlepší design! Hlasovat můžete až do 27. července 2005 na adrese /design.php3

Jak hodnotíte návyky českých uživatelů Internetu, co se týče zabezpečení jejich PC?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).