Hlavní navigace

Názor k článku Jak se v ČR prodávají firmy? Devět z deseti majitelů propásne správný čas od Alex - V článku autor uvedl pěkný vzoreček, který najdeme...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 2. 2013 9:58

    Alex (neregistrovaný) 82.142.96.---

    V článku autor uvedl pěkný vzoreček, který najdeme v skoro každé učebnici pro studenty VŠE. Že je tento vzorec v zásadě v praxi nepoužitelný, to již autor nezmínil.

    A proč tomu tak je?

    - pro stanovení NOPLAT se pracuje s čistým provozním ziskem, existuje ale řada přístupů, co znamená "čistý", je to pohled účetní, daňový, či znalecký, popř. jiný?
    - v NOPLAT se odečítají "upravené" daně, stejný problém, co vyjmout a co ne, co je účetně uznatelné a co ne...
    - tempo růstu g, je to dáno dle historie firmy, dle vývoje segmentu, podle očekávání, bude to kladné číslo nebo záporné, bude to 3% nebo 30%, atd.
    - WACC, vážený kapitál, jak ale stanovit hodnotu vlastního kapitálu v českých podmínkách pro firmy typu SME?

    A co z toho plyne?

    Že, cena firmy je vždy stanovena jako kompromis mezi prodávajícím a kupujícím. Zásadní je dobře provedené due diligence, finanční, právní, technické, jiné, na jehož základě se koriguje kupní cena. To všechno musí být obsaženo v "neprůstřelných" smlouvách chránících kupujícího před minulostí prodávajícího a jeho firmy. Za zmínku stojí také problém spojený s bezpečným a úplným převzetí firmy.