Co si myslíte je lepší koupit firmu nebo ji založit? Zaujala mě nabídka, uvažuji o využití jejich služeb a ráda bych měla co nejvíce informací než se do toho pustím http://comeflexoffice.cz/prodej-ready-made-spolecnosti-praha
Dobry den,
muzu se zeptat jestli nekdo mate zkusenosti s firmou https://www.prodavamefirmy.cz/ ?
Dekuji
Zajímalo by mě, jak by to bylo s prodejem zahraniční firmy.. pokud bych si teoreticky s pomocí https://www.ioffshore.cz/ založila offshore firmu někde v Dubaji a tam ji pár let provozovala, můžu ji klasicky i prodat? :) Díky
Taky mohu jen doporučit. www.restartfirmy.eu mi zajistilo sidlo a odkoupili.mojí bohužel zadluženou firmu.
Takhle nějak to asi probíhá, když je firma v pohodě a všechno jde podle plánu. Horší je, když se vám to nepodaří a jediné, co chcete, je mít už klid a pokoj. Přesně to se stalo nám, nebyli jsme schopni firmu utáhnout, proto jsme se obrátili na http://www.restartfirmy.eu/, která ji odkoupila a následně se postarala o likvidaci. Dodnes jsme ji velmi vděční
Všechno má svého kupce. Jestli chce firmu podnikatel prodat, to se však musí rozhodnout on sám. V ČR se prodávají i zadlužené firmy! Na webech jako www.odkoupenifirem.cz takové odkupují. Mnoho poradců, mnoho názorů. Ve finále je to stejně otázka poptávky a nabídky.
Pánové, ještě celkem nedávno, ten, kdo prodal Mobil.cz (řádově na tom trhnul ale "jen" miliony), dělal tady na Lupa.cz šéfredaktora (takže prodejem se z něj nestal čistý rentiér). Je vidět, že pamětníků je pomálu. A mám pocit, že možná už tehdy Michal Rostock (ale ještě ne Poplar) radil při té transakci s prodejem, protože v nějakých dalších případech a jednáních s Mladou Frontou se jako poradce vyskytoval.
Napriklad ti hosi co tu meli ten startup s tvorbou webovejch stranek v mobilu, udelali dobre ze to strelili za 15 mil USD. nemyslim si, ze by se vypracovali na globalniho leadera v tvorbe webu a dlouhodobe si to udrzeli. Takhle ma kazdy ze zakladatelu sve miliony jiste a jeste se podivaj do Sillicon Valley. Tyhle veci se rychle kopiruji, vyjdou z mody atd.
OK, ten mobil.cz neznam, zadal jsem to do prohlizece a vyskocilo iDnes - bulvarni odpad. Bylo to teda urcite, ze to cilene ten predchozi majitel prodal nebo od nej iDnes za nejakou premrstenou cenu koupili hlavne tu domenu v dobe, kdy u nas fungovala "internetova" bublina a kupovali se zajimave domeny, teda znacne specificky pripad a ten puvodni majitel by asi byl blazen, aby to neprodal.
"Většinou si spíše říkají: Proč bych to teď prodával?" :-D :-D :-D
Dlouho jsem se tak nzasmal jako u tohoto clanku, byh chtel videt magora, ktery proda firmu, kdyz se ji dari dobre. :-D
Neplest si se vstupem investora, muze byt, ze se firme dari dobre, ale zaroven majitel na jednu stranu vidi moznost dalsi expanze, ale na druhou stranu na tu expanzi nema sily nebo dostatek penez, tak je pochopitelny, ze si pribere nekoho, kdo na to sily ma, ale ze by se rychle nekdo zbavoval firmy, protoze se ji dobre dari? To je leda tak sen firmy zabyvajici se prodejem jinych firem.
U technologických firem to ale je naprosto legitimní a rozumná strategie. Příklad: Mám nápad a prostředky jej uskutečnit na úrovni ukázkových aplikací, které mi ale investici nevrátí ani mi dlouhodobě neuživí. Ta technologie nemá smysl sama o sobě, ale jako součást velkých řešení. K tomu abych se stal globálním sub-dodavatelem takových řešení nemám prostředky a vlastně ani náturu. Když se nestanu, někdo to časem okouká, nasype do toho balík peněz a já zaniknu s tím že jsem měl pár let na výplaty. Proto firmu směřuju k tomu aby byla jako celek (technologie a lidi kteří jejich tvorbu dokonale ovládli) zajímavá k pohlcení nějakým velkým hráčem nebo investorem.
Co vám na tom přijde nesprávného?
Neprodali, pouze dovolili vstup investorům, což je rozdíl! "Poradci" se tady ovšem zmiňují o tom prodat firmu, nenechat si v ní rozhodující slovo a peníze nepoužít dovnitř, ale na nějaké vnější krávoviny... Což je blbost největšího kalibru!
Pokud firma nefunguje, tak jí není třeba prodávat, ale většinou v ní stačí udělat jenom drobné změny - dosadit jiné lidi, změnit procesy, branding atd. (pokud na to nemám sám jako majitel, tak to stačí nechat udělat najaté lidi) a už zase generuje zisky! Nakonec to samé by udělal její kupec a proto o ni má logicky zájem :-D.
Kdyby byla nějaká firma opravdu tak špatná nebo by tam hrozilo riziko otřesné budoucnosti a krachu, tak těžko by o ni někdo měl zájem :-). Pokud o ni někdo zájem má, tak si vždy říká:
"Hele na toho bambulu, uděláme na něho bu-bu-bu, on se podělá a prodá nám to ve výprodeji a hezky dostaneme všechny jeho prachy!!! To je ale trouba!"
Teď nevím, co vlastně není pravda :) Rozdíl mezi "podnikatelem" a živnostníkem je jaksi z podstaty věci. Předpokládám, že "podnikatelem" je u tebe obchodní společnost nebo statuár.
Každopádně jeden i druhý by měl najít "díru na trhu" a tvořit zisk. To je smyslem podnikání.
Že by ovšem ve firmě něco zkoušeli a bylo jim jedno co, to si tedy nemyslím. Strategie totiž není něco, co se točí kolem své osy každý půlrok.
Tak samo pochybuji, že bývá v záměru firmu prodat. O tom se obvykle přemýšlí až teče do bot, nebo přijde nabídka, která se nedá odmítnout (taková obvykle nepřijde).
A pokud to někdo v záměru má, tak si o něm myslím to co jsem napsal výše.
BTW. kolik firem si založil a prodal?
Tohle myslim neni uplne pravda, delal bych rozdil mezi podnikatelem a zivnostnikem a nemyslim tim zakonny rozdil.
Podnikatel zkousi (podnika) ruzne veci na kterych se da vydelat. V zasade by mu melo byt jedno zda prodava housky nebo spickove algoritmy. Jde o to aby nasel diru na trhu, najal vhodne lidi, co nejlepe zorganizoval chod firmy. Soucasti zameru muze byt i budouci prodej rozjete firmy.
Oproti tomu zivnostnik ma nejaky konkretni obor cinnosti (remeslo), ktery se snazi zvladnout co nejlepe a hodla se jeho provozovanim dlouhodobe zivit. Napriklad programator na volne noze ktery se necha najimat od podnikatele. Jeho ukolem je jen sehnat pro sve remeslo odbyt a pak ho co nejlepe provozovat.
To mi připadá jako kdyby Tom radil Jerrymu kde a jak si nejlépe postavit úkryt :-D.
Asi by bylo zajímavé zeptat si Henryho Forda, Tomáše Bati, Steva Jobse, Billa Gatese, Richarda Bransona a dalších skvělých podnikatelů, kdy je podle nich nejlepší čas na prodej své firmy :-D. Asi by na to měli trochu jiný názor než "poradci".
Nejlepší jsou "poradci", kteří Vám radí, že právě teď je ten nejlepší čas a oni zrovna náhodou mají známého, který vyřeší všechny Vaše problémy tím, že od Vás tu firmu koupí a celou tu "tíhu" převezme na svá bedra... Viděl jsem to už mnohokrát a nejlepší je, když potom takový člověk chodí a prohlašuje: "Ten XY, co mi tak pomohl, je hodně šikovný... Teď si postavil vilu se střešním bazénem!"
Strašně se diví, když mu na to odpovídám: "Jasně, protože ji stavěl za TVOJE prachy!"
Prodej firmy je výjimečná záležitost a mělo by se k ní přistupovat jenom z velmi vážných osobních důvodů majitele jako je nějaká nemoc, smrt, psychická porucha a podobně. Pokud se ale firmě nedaří nebo by se jí jenom "v budoucnu mohlo nedařit", tak tohle není důvod...
Takhle se jenom v majitelích businessu vyvolává strach, aby se na nich dalo dobře napakovat! Úplně stejně to dělala církev s odpustky... Akorát nechat někomu celou fungující firmu ve výprodeji je teda pěkně drahý "odpustek" před strachem!
V článku autor uvedl pěkný vzoreček, který najdeme v skoro každé učebnici pro studenty VŠE. Že je tento vzorec v zásadě v praxi nepoužitelný, to již autor nezmínil.
A proč tomu tak je?
- pro stanovení NOPLAT se pracuje s čistým provozním ziskem, existuje ale řada přístupů, co znamená "čistý", je to pohled účetní, daňový, či znalecký, popř. jiný?
- v NOPLAT se odečítají "upravené" daně, stejný problém, co vyjmout a co ne, co je účetně uznatelné a co ne...
- tempo růstu g, je to dáno dle historie firmy, dle vývoje segmentu, podle očekávání, bude to kladné číslo nebo záporné, bude to 3% nebo 30%, atd.
- WACC, vážený kapitál, jak ale stanovit hodnotu vlastního kapitálu v českých podmínkách pro firmy typu SME?
A co z toho plyne?
Že, cena firmy je vždy stanovena jako kompromis mezi prodávajícím a kupujícím. Zásadní je dobře provedené due diligence, finanční, právní, technické, jiné, na jehož základě se koriguje kupní cena. To všechno musí být obsaženo v "neprůstřelných" smlouvách chránících kupujícího před minulostí prodávajícího a jeho firmy. Za zmínku stojí také problém spojený s bezpečným a úplným převzetí firmy.
Předpokládám, že článek je pro lidi, kteří chtějí něco v IT postavit (společnost, projekt atd...) a následně na tom něco vydělat. Znám spoustu programátorů, kteří mají skvělé nápady, ale bojí se je realizovat. Nevěří, že se jim to může vyplatit.... Ber to jako impulz do začátku a inspiraci exitu projektu. Pokud si exit naplánuješ už na začátku podnikání, pak tě nebolí odchod z firmy...
Možná by bylo ještě vhodné ukázat křivku života firmy (závislost zisk a čas) s místem, kdy je firmu vhodné prodat.