Hlavní navigace

Jak se věci opakují

1. 2. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Až budete zahleděně obdivovat nejnovější technologický trend nebo nejdokonalejší efekty v posledním výstřelku IT módy, zkuste si zavzpomínat. Není to náhodou tak trochu deja-vu? Často zjistíte, že je.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Píše se konec devadesátých let minulého století. Mobilní telefony už dávno nejsou jen výsadou mladých mužů ve fialových sakách, kteří neustále předvádějí, jak nemají čas. Finská Nokia dobývá trhy se svou řadou telefonů 3110–5110–6110 (pro pamětníky). Fantastickou vlastností těchto telefonů (5110 a vyšší) je, že umožňují personifikaci pomocí geniálních výměnných krytů. Technicky tentýž mobilní telefon mění barvu, vzor a dokonce i tvary podle toho, jak se jeho náctiletá majitelka právě cítí a dle aktuálně zvolené položky z garderoby. Personifikace kryty je považována za jeden z důvodů enormního komerčního úspěchu Nokie.

Konkurenční firmy to mají těžké: jak nasednout na trend a neporušovat patenty finského výrobce? Švédský Ericsson přichází s jakýmisi „přílepky“. Barevnými, eventuálně vzorovanými plastovými placičkami, které se pomocí jazýčků přidělají k čelu mobilnímu telefonu. Umožňují měnit jeho vzhled, protože mají různou barvu a bývají na nich vzory (viz např. zde), ale variability krytů od Nokie nedosahují a mnohým jsou jen pro smích. Razantní personifikace proti funkčnímu odvaru.

Přesuňme se ze světa telefonních aparátů na planetu grafických uživatelských rozhraní. Microsoft Internet Explorer ve verzi 3 přichází s extrémně neotřelým nápadem. Do panelu nástrojů (tlačítka navigace) je promítnuta jednoduchá textura – konkurenční Netscape nic podobného neumí. Funkcionálně totéž jako plastový jazýček u Ericssonu dodává tomuto programu extrémně moderní a „sexy“ nádech. Tento nádech dohání až mnohem později konkurence zavedením plného skinování rozhraní, se kterým si pro změnu neví rady Microsoft. Prohlížeče Mozilla tak mají implicitně volbu mezi klasickým a „moderním“ vzhledem, zatímco Internet Explorer zůstává u pouhé textury, která je beztak s verzí 4 opuštěna.

Imternet explorer screenshot lišty

Texturované rozhraní se v počítačovém GUI stává módou. Jednu dobu je obsahují takřka všechny aplikace, zejména ty honosící se označením „2000“. Po čase je však vytlačeno pro zjevnou nepraktičnost a také proto, že jeho vykreslování stojí o poznání více systémových prostředků než kreslení monolitických panelů. Přesto některé komunikační (ICQ, Firefox), zábavní (Winamp) a dokonce i bezpečnostní (Avast Antivirus do verze 4) programy razí plnou skinovatelnost. Užitečnost této funkce je sporná.

BRAND24

A propos Firefox. Letošní rok má být pro něj nesmírně významným; konečně má vyjít verze 4.0. Prozatím poslední Firefox 3.6, který spatřil světlo světa minulý týden, přichází se zajímavou novinkou. V jeho standardní instalaci je totiž dodáván doplněk Personas, který – světe div se – umožňuje podkládat stávající skiny nástrojových lišt texturou. Každý si může po zachycení za virtuální jazýčky uzpůsobit GUI prohlížeče svým potřebám. Konkurenční Internet Explorer nic podobného neumí a předpokládá se, že tato funkce bude mít u uživatelů větší odezvu než doposud udržované plné skinování; náctileté uživatelky budou moci volit vzor stále stejného prohlížeče k aktuální položce garderóby.

firefox36

…kde já jsem to už viděl…

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).