Hlavní navigace

Jak smazat svůj účet?

8. 7. 2010
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Velká část webů poskytuje své služby pouze přihlášeným uživatelům. Někdy se o nutnosti registrace můžeme úspěšně dohadovat, ale u služeb jako jsou sociální sítě, webmaily a podobné je jasné, že uživatelé musí být odlišitelní. Weby se snaží registraci maximálně usnadnit, a většinou se jim to daří. Ale co opačná situace? Co když chceme účet zrušit?

Před časem vyšel na toto téma článek na serveru Smashing Magazine. U zprávičky, která na článek upozorňovala, se objevily postřehy z českého prostředí, takže jsme se rozhodli podívat se na to, jak mohou uživatelé zrušit svůj účet na českých webech.

Proč mazat svůj účet?

Otázka, která jistě napadne každého: A proč bych měl svůj účet mazat? Tak ho prostě nebudu používat, je zbytečné ho mazat… To je silný protiargument. Ano, jistě lze svůj účet nechat prostě být a nepoužívat jej, a někomu to tak vyhovuje. Ovšem tvrdit, že možnost zrušení účtů je zbytečná, protože ten účet přeci nemusí nikdo používat, je nemístné. Existuje poměrně velká skupina lidí, která svůj účet z nejrůznějších důvodů zrušit chce. Ať už je pro člověka důvodem to, že chce z daného webu odejít „s prásknutím dveřmi“, nebo proto, že nechce někde nechávat své údaje, nebo proto, že zkrátka má rád v účtech pořádek a je proti jeho povaze nechávat nepoužívané účty, či cokoli jiného.

Stejně tak provozovatelé, jak zaznělo i v odkázaném článku, nemívají příliš často zájem na tom, aby uživatelé své účty mazali, a to hlavně z marketingových důvodů. Služba s dvaceti tisíci uživateli zní jistě líp než služba s dvanácti sty (aktivními) uživateli. Mazání účtů proto nebývá moc propagované a bývá všelijak ztížené, od různých metod typu „účet zrušíme za 24 hodin“ až po nutnost žádat o zrušení na hotline, včetně kuriózních postupů jako „zrušíme vám přístup, ale vaše přihlašovací údaje a veškerá data v systému zůstanou, kdybyste chtěli někdy účet obnovit – je to pro vaše pohodlí!“ V tomto bodu je důležité si uvědomit, přesně jak píše autorka článku, že zrušení účtu je poslední zkušenost, kterou s vaším webem uživatel bude mít. Tato zkušenost bude vždy ta „nejčerstvější“ a zásadně ovlivní postoj (bývalého) uživatele k vašim službám. Pokud mu budete házet při odchodu klacky pod nohy, rozhodně ho tím nepřesvědčíte, aby zůstal. Obchodnické pravidlo říká, že snažit se přesvědčit zákazníka, aby zůstal, má smysl do určité hranice, za ní už je v zájmu obou stran, aby odchod proběhl co nejrychleji a co nejkultivovaněji.

Mazání účtů s sebou nese i problémy technického rázu, především pak takové, které by se jazykem databází daly nazvat „problém konzistence dat“. Představme si server s články, kde registrovaní uživatelé mohou vkládat komentáře a reagovat na jiné. Co se stane, když někdo z registrovaných komentátorů chce svou registraci zrušit? Musí zmizet i jeho komentáře? Tím by vznikaly v diskusích nelogické díry. Pokud tam ale komentáře zůstanou, kdo bude uveden jako autor? To jsou všechno otázky, které s tak prostým problémem, jako je „zrušení účtu“, souvisí.

Pojďme se ale podívat, jak se s rušením účtů popasovali přední čeští provozovatelé.

Seznam.cz

Začneme u české jedničky, kterou je Seznam. Seznam nabízí široké portfolio služeb, od katalogu přes zpravodajství a mail až po komunitní servery jako jsou Lidé.cz nebo Spolužáci.cz. Pro všechny tyto služby používá Seznam společné přihlášení pomocí jednotného účtu, který má podobu e-mailové adresy, většinou ve tvaru „xyz@seznam.cz“. Ten je k nalezení na URL ucet.seznam.cz, kde si můžete nastavit nejrůznější informace o sobě. Tlačítko pro smazání však budete hledat marně. Není tam. Rita Gabrielová, mluvčí Seznam.cz, a.s., na dotaz odpověděla: Speciální tlačítko, kterým by bylo možné uživatelský účet na Seznamu zrušit, nemáme, a to z prostého důvodu – zatím to nebylo potřeba. Trend je spíš opačný, naši uživatelé si další účty na Seznam přidávají. Pokud se něco u nás ruší, pak jsou to schránky nebo profily, a to na jednotlivých službách. Provádí se automaticky, pokud nebyla schránka nebo profil po dobu 6 měsíců aktivně využívána.

Seznam tedy nabízí určitý hybrid – uživatelský účet (přesněji asi identifikátor), společný pro všechny služby, smazat nelze. S tímto identifikátorem se můžete přihlašovat k jednotlivým službám. Vaše profily na těchto službách jsou však po půl roce neaktivity zrušené. Sami uživatelé je zrušit nemohou, musí půl roku počkat, pak jejich registrace zruší systém sám. Hlavní uživatelský účet však zůstane.

Centrum.cz

Centrum.cz nabízí například mail nebo komunitní server XChat.cz. Možnost zrušení účtů tu je o něco přímočařejší – na diskusních serverech či např. u fotoalb je volba „zrušit účet“ většinou v nastavení profilu. Pokud chce uživatel zrušit mailovou schránku, musí požádat helpdesk mailem, a to z důvodu ověření identity, tedy že o rušení žádá opravdu ten, kdo schránku založil. Na XChatu funguje (alespoň podle dostupné nápovědy) ještě opatření, že účty s méně než 300 hodinami aktivity jsou rušeny hned, ty ostatní jsou ponechány v neaktivním stavu dalšího půl roku.

Líbímseti.cz

Služba, která byla jednoznačným tahounem českých komunitních serverů až do doby, než je začal válcovat Facebook, je co do mazání účtů poměrně přívětivá. Možnost zrušit účet tu je, je popsána i v nápovědě, po kliknutí na „zrušit účet“ stačí zadat svoje heslo (pro ověření), a účet je zrušen.

eStránky.cz

Jak snadné je u eStránek účet založit, tak snadné je ho i zrušit. V menu je možnost „zrušit stránky“ a po kliknutí a potvrzení se objeví hláška o tom, že „požadavek byl poslán na server“. Vlastní smazání je provedeno až po kliknutí na potvrzovací odkaz v mailu, který uživateli eStránky pošlou. Po smazání je ihned nedostupný účet a místo stránek se objeví hlášení o tom, že stránky byly zablokovány administrátorem (což není asi nejšťastnější formulace).

Nova

Provozovateli televizní stanice Nova patří např. největší český blogovací server blog.cz. Založení účtu proběhne jako „vedlejší efekt“ např. při založení blogu na Blog.cz nebo při založení galerie na webu Galerie.cz. Získáte tak uživatelské jméno, které můžete použít i k přihlášení k dalším službám, provozovaným CET21. Pokud vytvořený blog nebo galerii smažete, bude zrušen pouze obsah (alespoň doufám – testovací blog, který jsem založil a zrušil, je na webu stále dostupný, pravděpodobně zmizí až při nějaké úklidové operaci – pozn.aut.) Uživatelské jméno stále zůstává funkční a informace o tom, jak je lze smazat, jsem nenašel.

Aukro.cz

Pravděpodobně nejznámější český aukční server má z pochopitelných důvodů registraci vícestupňovou. Zrovna tak je i zrušení uživatelského účtu na tomto serveru proces zdlouhavější než prostým kliknutím. Uživatel musí o zrušení účtu požádat formulářem, jeho žádost musí být poslána ne dřív než 30 dní po poslední skončené aukci, které se účastnil, a je posouzena do deseti dnů. V tomto případě nejde pravděpodobně o snahu udržet uživatele, ale naopak o pochopitelné opatření proti podvodníkům.

Rajče.net

Při rušení účtu v této české fotogalerii bylo donedávna zapotřebí posílat mailem žádost na hotline, nyní stačí použít speciální formulář, na který lze najít odkaz např. v Často kladených dotazech.

IInfo

Předejdeme dotazu, který by v diskusi určitě zazněl, ostatně zazněl už i u výše uvedené zprávičky, a do výběru serverů zařadíme na samotný závěr i náš server. Lupa ani další servery Internet Infa smazání uživatelského účtu uživatelům neumožňuje. Podle Aleše Miklíka, ředitele médií společnosti Internet Info, je to způsobeno stávajícím systémem uživatelských účtů, v němž tato funkce nebyla implementována, protože po ní nebyla ze strany uživatelů poptávka. Ještě letos ale plánujeme systém zásadně vylepšit a nabídnout uživatelům lepší možnosti správy svých účtů na našich serverech, uzavírá Miklík.

Jak se tedy ruší uživatelské účty?

Situace v ČR je v této oblasti podobná situaci ve světě, jak ji popisuje výše odkazovaný článek na Smashing Magazine. Někde je to proces snadný jak lusknutí prsty, jinde to je záležitost poněkud zdlouhavější. Někde není možné smazat svůj účet vůbec, jinde to lze sice udělat, ale ve skutečnosti účet zůstane „neaktivní“, no a ještě jinde se o zlikvidování postará systém sám.

Nelze říct všeobecně jaký způsob je nejvhodnější; to záleží na posouzení konkrétního serveru, služby a jejích uživatelů. Jedno obecně platné pravidlo však nalézt lze: Uživatelé by měli mít možnost svůj účet zrušit, pokud ho nechtějí, a měl by to být tak jednoduchý proces, jak to jen technické záležitosti dovolí. Na druhou stranu je potřeba nalézt takový způsob, který pomůže uživatelům, co jen „vstali levou nohou“ a co klikli na tlačítko „zrušit“ v nějakém momentálním stavu mysli, v rozčilení či jiném afektu, a kteří budou pravděpodobně už druhý den ráno svého činu litovat (což je situace, která na webech, kde spolu komunikují lidé, není zas tak vzácná, jak ví každý admin podobného typu webu).

BRAND24

Vztah služby a uživatele připomíná trochu partnerský vztah. Naše vzpomínky na minulé vztahy, a především naše chování k bývalým partnerům, je hodně ovlivněno právě tím, jak jsme se s nimi dokázali rozejít. Lidé, jejichž vztah skončil férově a bez problémů, spolu v budoucnu vyjdou spíš než ti, co se rozcházeli dlouze a dramaticky. A podobně se i k webům budou chovat jejich „bývalí uživatelé“. Způsob, jakým jim mohli říct své „sbohem“, hodně ovlivní to, jestli o nich budou mluvit jako o „fajn službě, se kterou si jen nerozuměli“, nebo jako o „noční můře, co už by nechtěli znovu absolvovat“.

Cílem každého provozovatele je mít co nejvíc spokojených uživatelů. Tomuto cíli pak podřizují většinu svých snah, a to je chvályhodné. Důležité ale je nezapomínat ani na spokojené ex-uživatele – ti totiž spoluvytvářejí pověst serveru, a proto je na místě být k nim korektní.

Snažíte se rušit své staré nepoužívané e-mailové účty apod.?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Sleduje, popularizuje a učí moderní webové technologie (HTML5 a podobné). Popularizuje nové nástroje a elektroniku, provozuje weby, sleduje dění na internetu, píše o něm a komentuje ho.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).