Vůbec nechápu, jak si dovoluje autor zpochybňovat kompetentnost dodavatele. Firma ATS-Telcom měla výtečné reference, z nichž mohu jmenovat např. laserové radary - zcela transparentní řízení skončilo u Nejvyššího správního soudu (viz 1 Afs 40/2009 - 144. Výtečný radarový byznys firma úspěšně realizuje i pro celou řadu dalších městských policií (např.).
K vynikajícím referencím patří i systém IMIS - rozsáhlý
databázový počítačový program určený k podpoře řízení a provozu ministerstva a jemu podřízených organizací. Za jeho podporu inkasuje ATS-Telcom cca 12,5 milion Kč měsíčně a celkem nás tento poklad stál již skoro 2 miliardy Kč.
Ostatně na kvality dodavatele již 20. 5. 2012 upozornil Týden.cz takto:
Na začátku července zkolabuje trh s auty, protože přestane fungovat evidence vozidel. Tuto možnost připouštějí odborníci a varují před ní vysocí státní úředníci. Příčinou blížící se katastrofy je tunel za 1,6 miliardy korun, na němž se na ministerstvu dopravy podílelo hned několik ministrů. ... Štrikuje se horkou jehlou, navíc netransparentním způsobem mimo veřejné zakázky a zkušební verzi systému měsíc a půl před výkopem nikdo neviděl. "Máme květen a úředníci, se kterými komunikuji, jsou překvapeni a nevědí, co si o tom mají myslet. Od prvního července má začít platit nový centrální registr vozidel. Oni ale zatím žádný nový systém neviděli. I kdyby jim nový systém představili těsně před klíčovým datem, neuměli by s tím zacházet. A to ještě počítáme s tím, že bude program bezchybný,".
A proč to dostali zrovni oni, ačkoliv s tím zjevně nemají žádné zkušenosti? Inu, ministerstvo usoudilo, že jim vyplácí málo peněz a zakázku jim přidělilo jako náhradu za nevyčerpané servisní služby pro IMIS.
Za to ovšem nemůže ta firma.
Musí být nějaké zadání, musí být nějaké testování, musí být nějaká akceptační kriteria, musí být nějaké převzetí! A samozřejmě, pokud na funkčnosti systému v daném termínu něco závisí, tak též musí být nějaké sankce!
Za tohle by měla letět velká řada úředníků včetně ministra!
Viz https://www.facebook.com/bartavit
Pokračujícím tématem těchto dní je zpackaný tendr na centrální registr vozidel. Ministr dopravy Pavel Dobeš do médií vypouští další a další nepravdy a snaží se odvést pozornost od svých pochybení. Rozhodl jsem se tímto deníkem uvést věci na pravou míru.
Za mého působení na ministerstvu dopravy a za působení Radka Johna na ministerstvu vnitra bylo v koordinaci těchto dvou rezortů uvolněno 300 milionů z evropských prostředků pro ministerstvo dopravy, mimo jiné i na nový registr vozidel. Toto financování bylo pro ministerstvo dopravy, které mělo registr převzít, velmi výhodné, uhradilo by jen 15 % a zbytek by šel z IOP (Integrovaný operační program). Tehdejší náměstci Šmerda na dopravě a Moroz na vnitru také domluvili posunutí termínů tak, aby se prostředky stihly řádně a včas vyčerpat.
Já jsem tedy pověřil mého tehdejšího náměstka Radka Šmerdu a šéfa informatiky Ivo Rosypala, aby připravili otevřené výběrové řízení na nový registr. Cílem bylo využít co nejvíce evropských peněz a ušetřit prostředky z národních zdrojů. Úsek pana Rosypala, kterého jsem na MD přivedl já, toto výběrové řízení v mašličkách připravil, já jsem jej však už bohužel nestihl vyhlásit.
Pavel Dobeš měl tedy po svém nástupu připravenou nejen alokaci finančních prostředků, ale i veškeré podklady nezbytné pro vyhlášení otevřeného výběrového řízení. Není tedy pravda, že bych v této věci nekonal, opak je pravdou!
Pavel Dobeš měl do prosince čas toto výběrové řízení vypsat. Neudělal to, a naprosto tak promrhal drahocenný čas, který měl. Proto byl registr nakonec narychlo zadán bez výběrového řízení společnosti ATS, která na MD provozuje předražený systém IMIS, dodaný ještě za éry Aleše Řebíčka.
Zajímavý je také fakt, že na hrozbu kolapsu registrů jsem upozorňoval už před časem ve svém deníku nejen já, ale že obavu ze spuštění nového registru a jeho nefunkčnosti mělo i ministerstvo vnitra, které doteď provozovalo starý registr.
V rozhovoru s mým nástupcem Šmerdou jsem se dnes totiž dozvěděl, že MV nabízelo MD krátce před spuštěním nového registru resortu dopravy možnost prodloužení funkčnosti starého systému, protože existovala důvodná obava, že nový systém nebude fungovat řádně, a to i přes zcela nestandardní týdenní odstávku obou systémů, které dalo MD luxusní časovou rezervu pro případné testování. K tomu však patrně nedošlo.
Pikantní na celé věci je, že oněch 300 milionů i nadále leží uvolněno na ministerstvu vnitra a nyní čekám, že bude narychlo vymyšlen nějaký zbytečný systém, na který by se prostředky daly použít, jen aby se peníze vyčerpaly. Takový však bohužel bývá osud mnohých evropských peněz.
Bez zajímavosti také není, že na ministerstvu se před časem změnilo zadání a byl jasně dán požadavek spolupracovat s IT společnostmi z Moravskoslezského kraje: Vítkovice IT solutions a.s. (blízké šéfovi Vítkovic) a společností AutoCont. O tom jsem však již psal před měsícem ve svém deníku...
Toto je typický pohled člověka, který netuší, jak funguje veřejná správa (nebo třeba i velké podniky).
"Uživatel" dělá to, co se mu řekne, maximálně si to trochu ohne podle svých představ. O tom, jak má systém pracovat rozhoduje někdo jako "metodik" a to ještě má omezené možnosti. Mimo jiné je svázaný spoustou předpisů a nařízení, o kterých většina smrtelníků (vč. uživatelů) vůbec netuší, že existují. Musí respektovat "zaběhlé postupy", atd.
A největší vtip je pak v tom, že při analýze dostane analytik seznam závazných dokumentů (ať už interních nebo externích), podle kterých se musí řídit, ale přitom s pravděpodobností blížící se jistotě ví, že takto systém nefunguje a fungovat nemůže. Nikdo mu ale oficiálně nesmí říct, jak funguje. Pokud ale navrhne řešení podle podkladů, které dostal, pak to dopadne špatně, protože "dodané řešení nesplní požadované funkce".
A abych nezapomněl - specifikem státní správy je to, že se všichni cítí oprávněni vznášet závazné požadavky, ale nikdo není ochoten cokoli rozhodnout. A často ani není jasné, po kom rozhodnutí chtít, protože neformální struktura úřadu nemusí mít vůbec nich společného s tím, co je napsané v organizačním schématu - a to mluvím jen o úřednické úrovni, ne o politicích na vrcholu.
„Během dne chceme ještě dokončit indexaci databáze, což by mělo vést ke zrychlení, a přes noc pak budeme pracovat na dalším vylepšení výkonu.“.
je zajimave, ze nepouzili na ukladani dat textovy soubor, pak by mohli napsat:
"Během dne přesuneme data z textových souborů do databáze, coč komunikaci urychlí"
Ani po těch 20 letech co dělám v IT mě specifika IT vývoje ve státní správě nepřestávají nutit k smíchu... Možná o pár let nasadí i optimalizaci SQL a kolem 2050 i distribuci databází například podle krajů... to bude objev... :-D
"Ani po těch 20 letech co dělám v IT mě specifika IT vývoje ve státní správě nepřestávají nutit k smíchu... Možná o pár let nasadí i optimalizaci SQL a kolem 2050 i distribuci databází například podle krajů... to bude objev... :-D"
Něco podobného mi straší hlavou taky. Konkrétně u tohoto systému přemýšlím nad technickým provedením a adekvátní cenou.
Vyvraťte mi to prosím někdo, pokud to vidím jako Hurvínek válku:
- osobně bych to pojal jako klient-server aplikaci, popř. něco 3vrstvého
- klient ve webovém prohlížeči
- server plus trochu aplikační logiky nad nějakým robustním db serverem, kterých je k dispozici dostatek
Funkce systému jsou celkem jasné, jednoduché, nevidím tam žádné algoritmické špeky, prostě další "tuctová databázovka" řešitelná co do funkcí kdejakým diplomantem.
Jediné co bych si hodně hlídal je zatížitelnost. Pravděpodobně se jedná o stovky souběžně přistupujících uživatelů z mnoha desítek pracovišť. Odezvy by měly být svižné, aby úředníci a klienti ueusínali.
Funkce pořeší s budoucími uživateli analytik (pokud nejsou podrobně popsány v zadání), zatížitelnost pořeší síťař s databázistou.
Cena pár jednotek milionů (otázkou je jestli se musela upgradovat stávající komunikační infrastruktura, to by byly další peníze navíc).
Tak mi prosím někdo povězte, jestli to fakt vidím jako Hurvajs válku nebo jestli se to aspoň trochu blíží realitě soukromého (nepodmazaného) sektoru.
Za mořem v UK, to funguje třeba tak, že součástí velkého TP je kolonka na nového majitele. Část TP se pak odtrhne (nechá si starý majitel) a zbytek se pošle poštou na jejich registr. Do dvou tří dnů přijde novému majiteli nový TP, kde je uveden on jako vlastník a zase má volnou kolonku na další prodej. SPZ zůstávají na autě celý život (český monopol firmy 3M, protože nikdo další nemá patent na to aby mohl dělat SPZ se speciálním vodoznakem). Společně s SPZ, která představuje stáří vozu a první uvedení do provozu, existuje i evidence všech nehod a technických kontrol (povinna každý rok), kde si každý může za menší poplatek zjistit jeho historii. SPZ si můžete koupit i vlastní s vlastním textem a ty si pak můžete přenášet na další auto. Na první a na druhý pohled naprosto dokonalý systém. Možná že angličan by hovořil jinak, mě to ale ohromilo a tiše jsem záviděl.
Jestli to nebude tím, že oni nemůžou jít cenou až tak nahoru a musí jím z toho zbýt nějaké penízky ve správné kapse.
Takže moderní recept je, že cenu dají trochu nižší než kolik by si řekla konkurence. Konkurence v tom měla zahrnuto: vývoj, testování, školení, pilotní provoz, zavedení atd. Když chcete vydělat víc musíte toho co nejvíc vyškrtat. Takže:
cloud ("odpadá zavedení")
Hodinový video - moderně zvané "Elearning" (odpadá školení),
pilotní provoz... ufuf, to bude první hodina provozu systému
testování ... ufuf, to bude taky ta první hodina provozu systému
Vývoj ... což takhle brigáda pro studenty.
Těsně před tendrem... No ale sakra to vypadá na pěkný průšvih... šlo by to bez sankcí? bez zodpovědnosti? ... A co kdyby se do tendru přihlásil ještě někdo jiný? to by teprve byl průšvih... tak to uděláme bez výběrovýho řízení.
Takhle se dělají moderní "IT" tunely.
Ukažte mi že nemám pravdu!!!!
Za to ale právě ta firma může (přinejmenším z poloviny). Zákazník může být v problematice laik a klidně chtít nesmysl, profík by měl být dodavatel systému a zákazníka by měl na zjevné chyby upozornit hned, jakmile vyjdou najevo. Proto není marné, když si zpracovatelé kromě zákazníkových hlavounů o zadání promluví i s těmi, kdo budou hotový produkt používat. A že si firma otestuje funkčnost svého produktu by taky mělo být normální. Jinak totiž dodá polofunkční paskvil - a v komerční sféře by dodavateli něco takového neprošlo.
Jinak souhlasím, mělo by z min. dopravy vyletět dost lidí. Jestli tohle podle Nečase není prvotřídní manažerské selhání, pak netuším, co by manažerským selháním mělo být...
Hm, když DD nepíše o sociálních médiích, kde mu to fakt nejde a má zjevně nějaké stigma, tak napíše kvalitní a profi článek s odkazy na relevantní a důvěryhodné zdroje. Takže díky za takovou práci a takové informace, investigativní forma žurnalistiky zjevně DD sedne (hlavně ne již prosím o FB :))))) ). Jinak díky autorovi a tomuto DD přeji hodně úspěchu v takové kvalitní práci.
Co se týká tématu - je to celkově dost smutně, hlavně je problém, že na takové zakázky není výběrko, že kromě toho není ani zpracována důvodová zpráva na takový rozsáhlý projekt a ještě zhodnocení takové důvodové zprávy nejlépe auditorem. Ale nepřekvapuje to, jsme v korupční ČR.
Černý Petr zůstane jako vždy nám ovčanům, plátcům daní kteří tuto opičárnu financují. Bylo to tak v minulosti a bude i v budoucnosti.
Nabízí se mi otázka, jak fungují systémy evidence vozidel v civilizovanějších státech západní Evropy, případně v jiných rozvinutých zemích s malou mírou korupce? A také, zda by neměla být evidence vozidel napojena na databázi EU a tedy systémy vzájemně kompatibilní?
Děsim se chvíle, kdy vláda zadá vývoj a výrobu služebních vozidel pro státní správu nějaké napojené firmě a to i bez výběrového řízení. Ostatně, u padáku to tak proběhlo a auto pokud má funkční brzdy, nebezpečné jako neotevřený nemůže ani být. Zvláště když nedokáže vyjet z vládních garáží.
Jak muzes nekoho upozornit na chyby, kdyz nevis treba jake je workflow zpracovani agendy na Registru vozidel? Kdyz z tveho pohledu je vse ok? To musi specifikovat zakaznik. Na jeho specifikaci a na spolupraci s analytiky zalezi. Co dela tenhle papir, kam to jde, jak se to zpracovava atp. Tohle neni pokladni system kde ma i bezny clovek predstavu co se eviduje a jak. Tohle je specificka databaze pro urad ktery ma na tato data a jejich zpracovani monopol a jen on vi jak s nimi nakladat.
Tady je jednoduche technicke zpracovani ale mnohem tezsi vymamit z uredniku co vlastne delaji a jak to delaji.
tady nezalezi na tom, ze by to sfoukla nejaka 486DX, dulezity je aby to bylo entrprajz solusn ve kterem dodavatel kvalifikovane konsoliduje multikriterialni technologie pro sofistikovane interpolovani progresivni infrastruktury a to stoji miliony ikdyby to dodavatael na tech 486 postavil :)))
Mame 260 mist kde se prepisy delaji, rekneme ze na kazdem je 10 prepazek (to je mozna v praze..), urednik odbavi jednoho cloveka za 10 minut. Rekneme, ze na jedno odbaveni mame 10 zobrazenych stranek. Takze system odbavi 260*10*10*10 = 260k stranek za den. To nam dava na 8 hodinovou pracovni dobu 10 req/s.
Lupa ve spickovych dnech udela 100k stranek za 24 hodin, coz je rekneme 2 req/s ve spicce, protoze zatez neni rovnomerna. Takze lupa sama by asi nebyla srovnatelne velka, ale vsechny weby iinfa v souctu registr s prehledem porazi.
Na druhou stranu tabulky s diskuzemi a s hodnocenim pro pocitani aury velikost registru trumfnou tak o dva rady.
Server co odbavi lupu se vejde do 100k (ale sem tam neco nestihne a lidi pak nadavaji v diskuzich ;-)).
U takovehle zakazky je ale jiny (cenovy) problem. Pokud nekdo prijde s tim, ze odpovednost za vadu je v radu 100 milionu (mluvi se tady o destitkach milionu skod), tak cena nemuze byt nizsi nez radove 20 milionu. Protoze proste pojisteni neco stoji. A stat si vybira dodavetele dost velke, aby z plneni nemohli utect tim, ze proste zbankrotuji, takze nejake zajisteni poridit musi.
Živím se programováním počítačů od roku 1973 až dodnes, byť dnes jako důchodce databásista. A z letité zkušenosti vím, že čím vyšší šéf, tím je počítači jaksi méně políbený. Platilo to v dobách mých dávných začátků a platí to dodnes; dnes je to horší, protože dnes si i ten nejvyšší nadšéf nyslí, že počítačům rozumí, protože umí gůglovat a napsat text ve Wordu a kdysi dávno ve škole napsal prográmek v Pascalu, takže si matně pamatuje, co je to integer. A takovým je prakticky nemožné ve zhuštěné formě pár slovy pravdivě vysvětlit, kde je problém a jak by se mohl řešit. Tedy pokud to jako programátor víte nebo aspoň tušíte :-)
Takže vysvětlení jde metodou tiché pošty od programátorů, co tomu rozumí, přes jejich šéfy, co tomu taky ještě rozumí (někdy) a celou další hierarchii nadšéfů. Pokud jde o prohlášení pro veřejnost, je ještě konzultováno s tiskovými mluvčími, u politiků korigováno politickými ohledy ... musí to být stručné a aby tomu rozuměl pan Novák odvedle (nebo aspoň aby se v něm vzbudilo domnění, že tomu jaksi povšechně rozumí) ...
Když jsme jako školáčci hrávali ve školní družině tichou poštu, tak bez ohledu na výraz na vstupu byly na výstupu výrazy prdel nebo hovno; následovalo vyšetřování dozorového pedagoga, kdo to byl ... takže se nedivte indexaci databáze z úst páně ministrových ...
Kua, máte pravdu!!
Ale náprava je snadná: k těm programátorům, analytikům, bázistům a síťařům přidáme šikovného obchodníka, který "to" (ať je to cokoli) zabalí do hezkých buzzwordů a hotovo :-)
(kacířská řečnická otázka: není ona taková databáze někde na serveru taky svým způsobem kus cloudu?)
To je docela zajímavý. Vítkovice IT mají asi slušnou tlačenku. Provozují např. systém komunikace mezi lékárnami a SUKLem (Státním ústavem pro kontrolu léčiv). Funguje to tak že na poslání prodejních dat z lékárny musíte zakoupit speciální Cisco router který ty dávky posílá. To je pro lékárnu povinné. Vzhledem k počtu lékáren v ČR si dodavatel asi přišel na slušné peníze, že? K routeru ale nemáte přístup, to dělají Vítkovice IT. Kolik jim za to asi SUKL platí? Navíc to moc nefunguje. Když ale lékárna nepošle data, dostane flastr. bez ohledu na to že do routeru nemá přístup. Další super systém státní správy. Asi je potřeba podívat se kdo za danými společnostmi stojí.
Mno a kdo za to muze? Pokud nekde neco implementuju, tak si predevsim musim zjistit, jak fungoval stary system. A pokud je realizator (viz clanky nejen tu) "prekvapen" tim, ze nekdo chce hledat auto podle VINu, tak co na to rict jinyho, nez ze sou to idioti a matlalove na urovni ustavu pro dusevne chory. Protoze daleko funkcnejsi aplikaci dokazou dneska uplacat deti z krouzku IT pri ZS.
Dtto, pokud nekdo dela databazi, a preda system do provozu aniz by databaze mela indexy ... loool, za to by nedostal ve skole jen kouly, za to by mu vyucujici verejne a predevsema nafackoval.
loool
Sem jen zvedav, jak zjistej, kterych lidi se to tejce, kdyz vlastne nevedi, co se ztratilo ...
Uz se tesim az bude v "na vlastni koule" reportaz "ozbrojene komando zadrzelo zlocince, ktery jezdil v neexistujicim vozidle" ... nacez se zjistilo, ze slo o ridice, ktery si registroval sve vozidlo do "noveho registru", z nehoz registrace zmizela ...
BTW: navrhuju vsem - namontujte si libovolny znacky, az vas nekde stopnou, tak prohlasite, ze ste si tu znacku poctive 11.7. prihlasili.
Koukám, že na ruční doťukání, co jsem avizoval, určitě dojde. Ale z úplně opačného důvodu, než jsem predikoval. Tedy nikoliv kvůli návratu k původním datům, ale že ta nově pořízená data budou muset nasypat do toho nového "fungujícího" :-))
No je potřeba být ve střehu a mít připraven hw a sw pro všechny varianty. Přepážky u největšího registrátora v Praze díky pochopení veřejnsti zejí prázdnotou, takže se ani netvoří fronty.
Tady někdo hraje vabank.
Aktualne co resim tak podobne to mate treba s napojenim z pozarni signalizace na krajsky HZS. Co kraj to jine technicke reseni, jine radiove spoje, jine protokoly a to jina firma se kterou ma HZS daneho kraje smlouvu. Zadny standard alespon v CR. Zadna svoboda volby firmy nebo pripadne montaze schvaleneho zarizeni. Ale hezky vsimne kazde firme.
Tohle az nekdo zacne resit;)
Samozřejmě, vím, byly tam nějaké dotace, které nepokryly vše, něco se nakoupilo (neříkám, že mi počítač mělo dodat ministerstvo, ale naše IT). Priorita je pracoviště registru vozidel, když to od pondělka spíš nejede než jede, tak už jsem řekl, že počkáme a uvidíme, jak to dopadne :) No a vypadá, že i když je novinka nefunkční tak se na ni pojede i nadále. Komp od MVČR mám pořád kvůli ISEO. Obecně současná vláda nasadila v disciplíně "destrukce veřejné správy" laťku opravdu hodně vysoko (základní registry raději nekomentuji - ono to asi funguje, akorát k tomu nikdo nemá přístup, takže nějaké zhroucení z přetížení opravdu nehrozí :) ).
Áááá, tady se někdo potkal s Aquasoftem :D Teď už to i docela funguje, ale z počátku to bylo fackt peklo. SÚKL si tehdá docela nas.al všechny dodavatele lékárenských IS, protože ta arogance, s jakou s námi jednali, to byla fackt pecka. Byli jsme pro ně velmi obtížný hmyz, až nakonec někdo na SÚKLu pochopil, že bez vývojářů ostatních systémů to fackt nepůjde. Proboha vždyť oni ani snad neznali nic o XSD schematech, protože to co vyplodili byl humus.
Na SÚKLu jsou ale opravdu experti. Jestli si myslíte, že třeba SÚKLem vydávané číselníky jsou v rozumném formátu, rovnou na to zapomeňte. Když jsem na jednom loňském setkání výslovně upozorňoval že XML je tu s námi již před rokem 2000, koukali na mě jak z jara, protože předtím jinému vývojáři tvrdili, že XML je příliš nové. Mám podezření, že ten číselník vzniká jako jedna sdílená Excelovská tabulka.
Telecum na DSL poskytuje garant linky - 2Mbit symetricky na jednu dvojlinku - tedy pry uz mozna umi i 4Mbit, ale co sem kde slysel, tak je to jen bohapusta teorie. 2x2Mbit sem mel tu cest nejakou dobu videt v provozu in natura - nez potreboval zakaznik vic, a to uz nabidnout neumeli.
Podotykam, ze to samo neni reseno soho krabkou.
Tak tu odpovednost za vady v radu 100M bych chtel videt. A to smrtelne vazne.
Muzu totiz z naprosto osobni zkusenosti rict, ze takovy garance (alespon v soukromem sektoru)nikdo neda. Vznesl sem takove pozadavky (opakovane) na ruzne dodavatele - s tim, at si reknou kolik to bude stat.
Si ani nedokážu představit, že bych něco takového udělal u soukromníka. V momentě kdybych si stál za firmou, která nedodala to co měla - by šla hned veškerá odpovědnost za první den na mě a druhý den už by to byla moje hlava. Nejenom že bych letěl na hodinu, ale ještě bych cáloval (minimálně 3xplat a určitě by se majitel snažil najít skulinku a nechal by mě zaplatit celou škodu) Osobně bych se do takové situace nikdy nedostal, protože na rozdíl od ministra mám koule a klidné svědomí. Cinklou zakázku bych zarazil hned první den nefunkčností a chtěl bych peníze zpět.
Už jsem zažil VR na státním zastupitelství a přestože informatici nesouhlasili, tak museli držet hubu a krok. Měli naprosto svázané ruce, protože to šlo z hora. Takovýchto předem domluvených VR na zákázku jsou stovky možná tisíce a dřív, nebo později to končí fiaskem, za které už ale nikdy a nikdo nenese žádnou odpovědnost.
Zajímavě už je třeba to, že cena serverů co jsem odešel do soukr. firmy klesla na polovinu ;)
Muzete ji videt, ale vyzaduje to specifickeho zakaznika i specifickeho dodavatele. A kazdopadne se musi jednat o skutecnou skodu, ne virtualni skody uslych prilezitosti a nemuze se jednat o smluvni pokuty.
Resil jsem treba pripad odskodneni pri zastaveni vyroby. Bylo mozne pojistit material zniceny prerusenim technologie, ale penale vznikle zpozdenim dodavek uz byl problem a zkoumalo se, jestli je jeho vyse je primerena.
Pojistovna, kde se dodavatel pojistuje na takovou skodu si dava velky pozor na to, aby nadeje na plneni nebyla prilis velka. Takze nepojisti kazdeho dodavatele a nemusi pojistit ani kazdy obchodni pripad.
Potom jsou specificke pripady, kdy treba Versign odskodni sveho zakaznika az do vyse 30 mil korun, pri skode vznikle chybami pri vydani certifikatu, ale to neni klasicky pripad programovani aplikace na zakazku.
Mno ja sem chtel po dodavateli jednoho systemu, aby pri zmene verze (jeho vlastni aplikace) garantoval, ze to provede dle (jejich vlastniho) harmonogramu a zavazal se, ze uhradi veskere naklady firmy (= platy, energie ...) promarnene v pripade, ze to fungovat nebude a firma kvuli tomu bude stat + pripadne smluvni penalizace firemnich zakazniku, pokud jim kvuli vypadku nebude schopna dodat zbozi.
Slo o byvoko mega denne.
Garance sem chtel zejmena proto, ze onen dodavatel nebyl schopen referovat ani o JEDINEM zakaznikovi, ktery by zmenou verze prosel bez zasadnich potizi a minimalne 14ti denniho vypadku.
Dopadlo to tak, ze sem si to preved s kolegou sam (a eliminoval tak neschopnost dodavatele).
Náměstek Drobný slíbil 12.7. v pořadu Hydepark, že zveřejní smlouvu s ATS Telcom - 52 minuta pořadu. Ta by snad měla obsahovat nějaké odkazy na specifikace, a ty by pak mělo jít vyžádat podle zákona "106". http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10252839638-hyde-park-ct24/212411058080712-hyde-park/
Ministr je tam rok, za svůj resort má plnou zodpovědnost, o selhání se vědělo měsíce předem, aniž by jakkoliv konal.
A co měl konat? To měl jako podle tebe sednout ke klávesnici a doprgat to sám?
V tu chvili (květen-červen) už se z jeho strany nedalo nic moc dělat, a mohl pouze doufat, že mu dodavatel nekecá, když mu tvrdil, že "... to se stihne, nebojte ... do 30.6. to bude hotový a otestovaný ... a mezi svátkama se to nasadí a zmigrujou se data ze starýho registru ... a 9.7. už se pojede na novým, uvidíte.".
M.
Jak vybrat firmu, která za těžké peníze zmrví cokoliv? Svěřit to politikům a jejich poskokům na ministerstvech. Ostatně tihle jistě škodní nebyli ...
Už dlouho říkám, že politik nemá rozhodovat o ničem složitějším než kolo od trakaře, neboť tomu nerozumí, nese odpovědnost jen politickou (tedy žádnou) a jeho prvotním zájmem je, co z toho bude mít on a jeho rodná strana ...
Od roku 2014 musi byt v cele unii u vseho rozpoctoveho ze statniho v norme ETSI (TETRA/TETRAPOL), nic jineho.
TETRU provozujem na stredni Morave a byl jsem hlavni operator v MRS TETRA v Praze.
TETRA je v cele unii, existuje roaming stejne jako u GSM. Terminaly jsou nejlevnejsi vzhledem k desitkam milionu uzivatelu v celem svete.
http://www.tetramou.com/
http://www.ok1mjo.com/all/tetra/Motorola-Dimetra/MRS_pokryti2007.jpg
MOTOTRBO se musi do 2 let vypnout pokud to chteji platit ze statnich penez.
Dovolil bych si souhlasit.
A navíc mi přijde, že jsou to dost sebevrazi - systém s takovým dopadem se testuje měsíc a déle, simuluje se vysoké zatížení a všeliké poruchy, nasazuje se po částech - třeba regionálně v jednom kraji. A zachovává se možnost rychlého návratu ke starému systému, pokud je to technicky možné, protože sichr je sichr ...
Každý ajťák ctí Murphyho zákon "Může-li se něco pokazit, tak se to dřív nebo později pokazí" i s jeho dodatky "Pokazí se i to, co se pokazit nemúže" a "Když se to pokazí, tak se to pokazí tak, aby vzniknuvší průser byl co největší".
A migrace není žádné kouzlo, ale celkem rutinní záležitost - byť někdy netriviální. Migrace odněkud kamkoliv jinam jsou chlebem databásistů :-)
Tak to v kazdym pripade, vykonostne to zvladne prakticky libovolny PC vytazeny z popelnice, jenze tohle si 98% ovcanu neuvedomuje a tak jim desitky milionu neprijdou totalne mimo.
Ono je to stejny jako s nasima slavnyma dalnicema - kilometr stoji miliardu a ve finale ten kilometr postavej dva ukrajinci s koleckem a lopatou, kterym za to daj byt a stravu.
Kdyz si sednu vedle nekoho, kdo dela s pocitacem, tak mam za 10 minut minimalne 50% predstavu o tom, co dela. Za dalsi hodinu mam informace o tom, co dela normalne (= tak 70%), dalsi den z nej budu pacit "a co kdyz" (na vsechny mozny kraviny, ktery napadnou me) a to sem rekneme na 90%.
I kdybych to v tyhle fazi ukoncil s tim, ze tech 10% se odladi za chodu, tak se po spusteni ozve nekolik jednotlivcu, ze jim neco neslo (mozna).
Nový registr dělali "odborníci, kteří neví co tato práce obnáší! V novém registru klidně převedu odcizené vozidlo aniž by mě upozornil, že je auto v pátrání. Můžu také bez problémů zaregistrovat vozidlo na neexistující nebo mrtvou osobu. Registr měl být přehlenější a rychlejší, ale opak je pravdou. Nový systém je dobrý akorát pro podvodníky.
To je těžké... stejně jako jsou basy plné nevinných lidí, tak i jeden každý ministr - nebýt cílem diskreditací a trapné závisti členů jiných partají - by zářil jako druhé sluníčko a rozséval dobro, kam by vkročil. Pravda, vždycky to nějak zkazí troubové a tulpasové, kteří tam úřadovali před ním a po něm, protože ON měl všechno v naprostém pořádku. Ach, jak je ten život těžký... (Je dost poznat ironický tón?)
tak kdyby jen privezeni starych terminalu, ale co ta databaze?
Predpokladam ze dokud novy system fungoval udelalo se nekolik tisic zapisu a zmen. Pokud se spusti stary system bude treba ty zaznamy zase oddelit z noveho systemu a dodat do stareho - probihajici udalosti naznacuji ze to take muze byt docela problem.
Chce se mi z toho blejt.
ADSL je z principu mnohem spolehlivejsi nez Wifi. Mas vyhrazene pasmo na svem dratu, mas oddelene frekvence pro download a upload. Je full duplex. To ale jak se pak naprzni nastaveni sluzby je vec jina.
Na ADSL se mely a nekde snad i poskytovaly garantovane linky. Mno prakticky ale k tomu vzhledem k rade jinych dratovych xDSL technologii nedoslo.
Nicmene samotne privedeni pevne linky muze vyjit mnohem draz, nez nakup jeteho spoje 10Ghz od Alcomy a domluvou s mistnim Wifi providerem.
Rek bych ze tu pracovitost ureniku velmi vyrazne nadnodnocujete ;D
Okresni mesto cca 50k obyvatel - 2 prepazky(z toho 50% casu funkcni jen jedna), odbaveni pod 20 minut naprosto nerealny. Jeste stesti ze urad je otevrenej kazdej den, takze dorazit v patek = nikde nikdo.
Takze to mame tak srovnatelny s tou lupou. Kolik milionu stal lupu server? ;D
Zcela urcite jsou koupene oracle enterprise l8cence a hw o jakem komercni sfera jen sni. Ale zbytek k placi. Ale je to rok od roku horsi kvalita, protoze realizace je t9 posledni, co nekoho ze zainteresovanych zajima. Odnese to dalsi ministr a ten kdo inkqsuje zustava, jen na jinem ministerstvu nebo pozici.
Je treba volit KSCM, aby doslo k nejake zmene.
Neb jedna plutoniova kufrikova bombicka udela sve.
Umi vycistit parlament od zvere.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/SADM%28cropped%29.jpg
http://lh3.ggpht.com/-_svs0t2DHUk/TGEtOTEQg4I/AAAAAAAAdsQ/kkB27ATziVo/s800/RA-115.jpg
Ciste technicky:
Je to BLBY webovy formular, nic vic, jediny co bych trochu resil (a kde by to stalo nejakou tu kacku) je uloziste - jednoduse aby ty data nezmizly. Pokud bych to chtel jo vyspekulovat (a porad bych tezce vpohode byl na desetinach ceny tu proklamovany) tak bych distribuoval uloziste po krajich a kazdy krajsky uloziste by obsahovalo kompletni DB.
Pokud mi pujde jen o to, "aby to fungovalo" (tzn neresim atomovou valku a tak), tak mi staci dve zrcadleny policka nejak rozumne geograficky vzdaleny, celkem smesnej DB server a jeste smesnejsi aplikacni srv (a technicky to klido muze byt vsechno v jedny krabici).
Pokud bych to chtel vylozene splacat, tak si koupim desktop s quadcorem a ten to zvladne komplet s prstem v riti.
Pocitejte se mnou, rocne se tu proda rekneme 100k aut, i kdyby pohybu v registru byl dvojnasobek, tak je to nejakych 200k rocne => cca 1000 denne. (mluvim o insert/update) ... mno sem si 100% jistej, ze pri trose flame tu na lupe vznikne za den vic komentaru. A kolik asi tak lupa denne zobrazi stranek?
Pro zajimavost, Dell R510, se dvema processorama a 128GB rameti prijde na nejakych +- 200k (a pro stat nejspis jeste o dost min), ma to zaroven 12ti diskovy sasi, takze pokud budu chci jo uber vykon, naladuju tam 12 SSDcek, (tim samo cenu minimalne ztrojnasobim, ale porad jsem na smesny castce) a pokud si (at nezeru) takovy stroje koupim 3, linknu je nekde po praglu Gbit optikou, tak sem krom atomovy valky zajistenej proti vsemu. Mno rekneme ze si k tomu jeste za mego az dve koupim nejaky to zalohovani, ale pres 5M za HW se nedostanu.
Po SW strance - funkce jsou jasny, jedno vyhledavaci pole, kam si muzete napsat co chcete = "jako google", na to totiz nemusim nikoho skolit. Prohledavatelny je samo vsechno, s pripadnou moznosti specifikace (stejne jako google) trebas ze vin=??7H36?4587* + jeden formular pro vkladani/modifikace. To se pri trose dobry vule da splacnout za vikend.
Tohle nikdy nepochopím - když už ty prachy tunelujou, proč si nesjednají subdodavatele, který jim udělá funkční řešení, aby to aspoň takhle nebilo do očí. Vždyť to funkční řešení nebude ani moc drahé. Pak by se to chvilku řešilo třeba tady na Lupě, proběhlo by pár článků jinde a tím by to usnulo. Ano, zbylo by jim míň, ale bez rizika.
No ale evidentně spoléhají na to, že je někdo podrží při případném trestním oznámení...
Odkdy je nějaký politk za něco zodpovědný? A specielně u nás! Kdyby se ze dne na den odsouhlasil se zpětnou platností zákon o zodpovědnosti politiků, a to jak ekonomické, tak morální, museli by jít všichni, počínaje r. 1989, na doživotí na Mírov! A kdyby byl obnoven trest smrti, jsme totálně bez politiků, prezidentem počínaje. Mimochodem: Poměry, nejen u nás, se zlepší teprve tehdy, až bude takovýto zákon platit na celém světě.
No ke mě do kanceláře nové železo ještě nedorazilo, pouze x stránkové poučení, jak je všechno tajné a nějaké přístupové kódy. O nějakém školení na nový systém tedy nemůže být řeč. Starý terminál stále mám, běží na něm kromě CRV též přístup na centrum evidence obyvatel. Je fakt, že nemám oprávnění editora, můžu jenom koukat (potřebuji to pro agendu přestupků, nikoliv provádění změn v registru). Dnes jsem ve starém CRV byl, kromě hlášky, že od 29/6 nejsou data aktualizována, se vše zobrazovalo korektně. Vzhledem k tomu, že k zásadním změnám díky nefunkčnosti nového systému nedošlo, jsou zřejmě stará data stále relativně validní. Jenom čekám, až si Česká kancelář pojistitelů pustí svou databázi proti nové s chybami a zavalí nás nesmyslnými oznámeními přestupků nepojištěných vozidel. Než se tím prohrabeme a zjistíme že je to všechno blbost (to je cca polovina těchto oznámení již dnes), tak zase budeme mrhat lidským kapitálem kvůli kšeftu někoho jiného.
Ale kdepak. Zadavatel plati nesmyslne castky (cca az 500 tisic mesicne za cloveka) agenture, ktera pak najima OSVC otroka za 40 tisic mesicne. Zadavatel ma znacne naklady (= danova uspora), agentura znacne zisky a male naklady, protoze otroka ktery jim (casto nevedomky) cele tohle divadlo umoznuje a dela tu praci sedre z kuze.
Zadavatel a agentura se vzajemne potrebuji, protoze obema to dela dobrou sluzbu. A kdyz agentura dani nekde jinde, tak se pak o vysledek treba podeli. Jen ten otrok, kterou tu praci ve skutecnosti udelal, z toho nema prakticky nic.
Ze by davalo smysl, aby si zadavatel radeji najal "otroka" primo bez zbytecne agentury treba jen za 100 tisic mesicne ? Ten by byl pak urcite spokojenejsi. Ale to "nejde" ... agentura pry poskytuje jakesi zaruky :-)))) A to je konec pohadky. Tim nenaznacuji nic konkretniho, jen spekuluji ...
Děkuji za všechny příspěvky v tomto threadu, které víceméně potvrdily můj odhad!
Pojďme se dát dohromady a něco takového vyrobit!! Složit se budeme muset akorát na úplatky. Servery postavíme ze šuplíkových zásob (viz seriál na Rootu :-)), rozběhnem to a pak, protože jsme hodní a děláme to pro sebe a spoluobčany, se to po obdržení platby upgradne na pořádné železo s nějakým gold/silver supportem, vývaru zbyde i tak dost a dost :-)
Koukám, že je tady strašná spousta chytrých lidí. Ono vůbec není snadné takový systém dát dohromady, kdo něco takového dělal nebo dělá, tak si rychlé soudy odpustí, protože si může sám celkem snadno někde nabít hubu. A pak o něm bude přesně taková diskuze jako je tahle a v ní milión generálů po bitvě.
Možná že to zpackali, nevím, pravděpodobně to mohli připravit líp. Jestli to ale dají dohromady do 14 dnů a začne to fungovat, tak jsou to podle mě frajeři, protože to ukáže na to, že nároky na systém nepodcenili a umí rychle hasit průser.
Migrace jsou obecně strašně nevděčná záležitost. V nejlepším případě to nikdo nepozná a vaší práci neocení. Vždycky bude někdo brblat, že to staré bylo lepší.
Mimochodem negativní publicita je taky publicita. Buď to mohlo být bez problémů a reference by vypadala "ATS-Telcom, kdo to je?", nebo to vyřeší a za pár měsíců z toho bude "ATS-Telcom? Jo to jsou ti, co měli problémy se zaváděním toho nového registru, ale pak se to vyřešilo". Ten druhý případ je většinou lepší reklamou.