Disney+, dlouho očekávaná internetová videotéka korporace The Walt Disney Company, se chystá do dalších států. Nejprve byla spuštěna 12. listopadu 2019 ve Spojených státech amerických, Kanadě a Nizozemsku, 19. listopadu následovalo spuštění služby v Austrálii, na Novém Zélandu a Portoriku.
Další „den D“ společnost plánuje na 31. březen 2020, na který ohlásila spuštění služby v západní Evropě. Konkrétně vyjmenovala Velkou Británii a Irsko, Německo, Francii, Itálii a Španělsko. Výčet zemí se ale ještě zřejmě do zmíněného data rozšíří (alespoň podle tweetu společnosti Disney). Nabídka filmů a seriálů se však v každé zemi může mírně lišit.
Start služby hlavně na domácím trhu provázel tak značný zájem diváků, že docházelo i k výpadkům a nebylo možné se přihlásit. Výpadky byly hlavně na území tzv. „původní třináctky“, tedy v hustě zalidněné oblasti zahrnující státy na atlantickém pobřeží včetně hlavního města, s přesahem nahoru až za kanadské hranice a dolů až k oběma Karolínám a Floridě. Čím více bychom směřovali do vnitrozemí směrem k řece Mississippi, tradiční dělicí čáře „východních států“, tím méně výpadků bychom na různých mapách dostupnosti viděli.
S drobnými výpadky se podle webu DownDetector setkávali i obyvatelé západního pobřeží, konkrétně států Washington a Arizona. Nedostupnost služby hlásily rovněž některé oblasti v Kalifornii (Los Angeles, San Diego, San Bernardino nebo Santa Barbara).
Zmíněné výpadky se povedlo odstranit až po necelých pěti hodinách. Podle tiskové zprávy z následujícího dne dosáhla služba deseti miliónů registrací za jediný den. Od té chvíle firma přesná čísla neuvádí, podle prosincových odhadů nezávislých analytiků už má služba jen v USA přes 24 milionů předplatitelů. Asi šest procent lidí dokázala odlákat od konkurenčního Netflixu.
Kdo měl štěstí a výpadek ho nepostihl, ocitl se v hlavním rozhraní:
Služba je nabízena pro široký záběr zařízení a platforem, ale všude má víceméně jednotný layout. Podle použitého zařízení jsou jen odlišně uspořádány ovládací prvky a menu.
Společné jsou vždy tři hlavní věci: upoutávka při horní straně zobrazovače (dynamicky se mění cca pět motivů), dále pět přímých vstupů do hlavních sekcí, každý s krátkou animací v aktivním stavu, a nakonec seznam obsahu ve formě dlaždic s motivem a názvem pořadu, který lze procházet horizontálně.
Každý z pěti přímých vstupů do hlavních katalogů (Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic) při aktivaci přejetím nebo klepnutím přehraje krátkou animaci na pozadí a dojde k přebarvení loga.
Na grafice níže jsou v horním řádku vstupy v základním stavu, v dolním po aktivaci. Poznámka: jde o informační montáž, vždy se přehrává pouze jedna z animací.
I zde, stejně jako u většiny konkurenčních služeb, je každá dostupná položka prezentována dedikovanou kartou pořadu s vlastním ovládacím menu.
Pod každým uživatelským účtem lze vytvořit až sedm různých profilů, včetně speciálních dětských, které mají odlišné nastavení a grafické prostředí. Poměr dětských a dospělých profilů v rámci celkových sedmi není nijak omezen, lze je nastavit dle osobních požadavků majitele účtu.
Majitel účtu má možnost nastavit pro každý profil avatara s motivy velkého množství postav z tvorby všech studií Walt Disney Company.
Účty mohou být použity na více než 10 kompatibilních zařízeních. V jednom účtu lze v základním nastavení spustit až čtyři souběžné datové streamy.
Služba nabízí dva druhy předplatného. Pouze Disney+ (6,99 USD měsíčně), nebo výhodný balíček Disney+/Hulu/ ESPN+ (12,99 USD měsíčně). Jak jsme už zmínili v předchozích článcích, klienti společnosti Verizon získají při určité kombinaci služeb Disney+ na 1 rok zdarma.
Obsah v kvalitě UltraHD/HDR není na rozdíl od konkurence extra zpoplatněn, užijete si ho tedy v rámci běžného předplatného.
Dále si ukážeme různé varianty uživatelského rozhraní služby, které se mírně liší umístěním menu a ovládacích prvků podle zařízení, na kterém je služba aktuálně spuštěna.
Jak už jsme zmínili, obsah služby můžete procházet různými způsoby. Buď otevřete přednastavené sekce na hlavní straně, nebo si vyberete tvorbu jednoho z pěti studií. Na stránce vyhledávání je kromě klasického textového vyhledávání přidán další blok přímých odkazů na kolekce filmů a seriálů („Explore“). Oproti testovací verzi byla nabídka v sekci Explore podstatně rozšířena.
Dále lze z hlavní strany vstoupit do nabídky „Disney Originals“, do katalogu filmů a do katalogu seriálů. Postupně si vše podrobněji představíme.
Sekce na hlavní straně
Přímé studiové odkazy s animacemi
Produkce Walt Disney Studios:
Produkce studia Pixar:
Pro fanoušky Marvel Universe:
A pro nadšence do Star Wars…
Dokumenty National Geographic
Vyhledávání a sekce Explore
Soudě podle diváckých komentářů na facebookové stránce Disney+ se největší oblibě těší kolekce s názvem „Disney Through the Decades“, představující nejslavnější filmy značky Disney od začátků studia až do současnosti.
Disney Originals
Nejznámější položkou této sekce je The Mandalorian, hraný seriál z prostředí Star Wars, natáčený exkluzivně pro službu Disney+.
Katalog filmů
Katalog filmů lze třídit dvěma způsoby – abecedně, anebo podle doporučení. Dostanete se z něj i do sekce „Originals“ a do žánrové podsekce. Základ zůstává u standardní i mobilní verze totožný, pouze jsou jinak poskládány položky menu. Fotogalerie pochází z verze pro tablet s abecedním tříděním.
Katalog seriálů
Podobně jako filmy můžete také seriály třídit více způsoby (podle abecedy, doporučení, nebo podle žánrových kritérií včetně podsekce „Disney Channel“). Základ zůstává i zde u standardní i mobilní verze totožný, pouze jsou jinak poskládány položky menu. Podrobnější náhled na katalog opět v galerii níže – verze pro tablet s abecedním tříděním.
Menu nabízí ještě dva další odkazy. Prvním je „Home“, volba rychlého návratu na hlavní stránku služby. Druhým je „Watchlist“, což je uživatelsky nastavitelný seznam uložených položek k odloženému nebo opakovanému zhlédnutí.
Do seznamu můžete pořady přidávat kliknutím na ikonu + (na kartě filmu nebo seriálu pod jeho názvem). Totéž naznačuje stejná ikonka u odkazu v hlavním menu.
Pokud už pořad v seznamu je, barva ikonky se změní na zelenou.
Pro dětské profily je k dispozici vlastní hlavní strana s přístupem pouze do dětských sekcí.
Vzhledem k masivnímu navyšování uživatelských účtů už v prvních dnech po spuštění, a rovněž pokud služba udrží přislíbený trend, má velmi dobře nakročeno k tomu být zdatnou konkurencí dosud prakticky majoritnímu Netflixu.
Na závěr si ještě ukážeme další dvě služby z nabízeného výhodného balíčku, kterými jsou videotéka Hulu a sportovní ESPN+.