Hlavní navigace

Jak vypadá údajně největší prostor pro virtuální realitu v Evropě

Karel Wolf

V pražských Horních Počernicích spustila skupina Etnetera provoz údajně největšího prostoru pro virtuální realitu v Evropě. Virtuální laboratoř Virtuplex je určená především pro byznys.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Po virtuálně namapované fyzické ploše o výměře 600 m2 se může ve stejný okamžik ve virtuální realitě (ale samozřejmě i ve skutečnosti) pohybovat až pět uživatelů najednou a třeba zde testovat schopnost spolupráce v nějakém rizikovém prostředí.

Projekt cílí především na firmy, kterým nabízí zatím ne úplně obvyklé využití virtuální reality. Ty zde mohou například trénovat nové zaměstnance před „zkouškou ohněm“, testovat opravy v rizikovém prostředí (například trafostanice elektráren), nebo navrhovat a kontrolovat design svých produktů. Fyzické srážky při pohybu virtuálním prostorem hrozí minimálně, avataři se navzájem vidí a v bezpečné vzdálenosti před fyzickou stěnou se uživateli zobrazuje neonová mříž upozorňující na blížící se fyzický objekt.

Jedním z prvních klientů je Česká spořitelna, která s Virtuplexem spolupracovala při navrhování nového konceptu poboček, v rámci pilotního projektu si zde nechala vytvořit ve virtuální realitě pobočku v Telči. „Virtuální realitu využíváme pro design a implementaci zcela nového typu pobočky, tzv. ‚Smalleconomy‘. Zatímco dříve probíhalo finální ladění nových konceptů až po otevření pobočky v jejím reálném provozu a zabralo 10 až 12 měsíců, díky virtuální realitě jsme nový koncept vyladili za měsíc intenzivní práce,” říká Antonín Kratochvíl z České spořitelny.

„Předpokládáme, že díky možnosti odladit ergonomii nové pobočky ve virtuálním prostředí uspoříme až 90 % nákladů na dodatečné interiérové a stavební úpravy, které se v minulosti pohybovaly okolo stovek tisíc korun na každou pobočku. Zároveň plánujeme využít virtuální realitu v tréninku bankovních poradců, kteří začínají působit v našich nových pobočkách,“ dodává Kratochvíl.

fin19-tip-applepay

Testování designu a dispozic komerčních či kancelářských prostor ale není jediný způsob využití. Ve virtuální realitě lze poměrně snadno provádět prototypování a prezentaci produktů (např. automobilů, letadel či tramvají), výzkum, testování, vzdělávání, workshopy a školení zaměstnanců. „Využití virtuální reality v oblasti vývoje produktů pomůže firmám urychlit proces návrhu a eliminovat případné chyby,“ říká šéf laboratoře a spoluzakladatel projektu Martin Petrovický. Tvůrci konceptu se ale nebrání ani atypickým teambuildingům a dalším měně seriozním akcím pro klienty.

Po technologické stránce projekt využívá zejména profesionální 3D brýle XTAL s 5K rozlišením od české společnosti VRgineers a vcelku standardní bezdrátové PC backpacky umožnující volný pohyb po ploše (v levnějších VR se obchází skutečný horizontální pohyb tzv. teleportací). Vedle 600 m2 prostoru pro virtuální realitu nabízí hala také 300 m2 zázemí v podobě baru, zasedací místnosti s projektorem a odpočinkové zóny s VR leteckými simulátory v běžné komerční kvalitě pro zábavní virtuální realitu.