Hlavní navigace

Jak získala Prima značku CNN? Zpravodajská televize ji nabízí po celém světě

Autor: MediaGo
Filip Rožánek

Švýcarsko, Turecko, Filipíny nebo třeba Řecko. Ve všech těchto zemích najdeme zpravodajství CNN, které nevzniká v americké centrále, ale u lokálních partnerů. Na stejném principu bude fungovat i partnerství s českou Primou. Jak se světovým franšízám CNN daří?

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Když televize Prima oznámila, že chystá vlastní zpravodajský kanál ve spolupráci se CNN, vyvolalo to velký ohlas. Část čtenářů se dokonce pro jistotu ptala, jestli nejde o opožděný aprílový vtip. Jiní pochybovali o kvalitě zpráv soukromé televize a ptali se, jak mohla CNN takovou spolupráci dopustit. Své obavy dávali najevo i fanoušci Primy na Facebooku – ale ti se naopak obávali, že spolupráce s Američany uškodí zpravodajství české stanice.

Podobné partnerství není žádná záhada. CNN poskytuje práva ke své značce, vizuálnímu stylu a pořadům už řadu let obchodním partnerům v různých státech světa. Je to v podstatě franšízový princip – místní společnost typicky drží licenci, zajišťuje domácí zpravodajství, technický provoz a reklamu, zatímco CNN poskytuje know how, pořady, grafiku a mezinárodní obsah. Často kvůli tomu vzniká společný podnik. Pro skupinu CNN jde o nový zdroj příjmů a zvýší tím dosah značky na konkrétním trhu.

Podobně má společné podniky v zahraničí například CNBC. V Itálii vysílá Class CNBC, v Jihoafrické republice CNBC Africa, v Indii CNBC TV 18, v Jižní Koreji SBS CNBC. Japonští byznysmeni mohou sledovat Nikkei CNBC.

Logiku má taková spolupráce pro obě strany. Místní partner využije značku, která už je zavedená a známá a dostane podobnou podporu, jako by si kupoval práva na formát zahraničního pořadu. Nadnárodní dodavatel může oslovit nové publikum, pro které by bylo překážkou sledovat zprávy v původním znění. Zároveň však nemusí řešit legislativní podmínky nebo budovat zázemí. 

Jak si pořídit „vlastní“ CNN

Za rozjezd podobných mezinárodních spoluprací je ve struktuře CNN odpovědná obchodní divize CNN International Commercial. Její záběr je široký: od licencování značky a obsahu přes školení novinářů a budování digitálních platforem až po marketingové spolupráce na propagačních pořadech pro turistické destinace.

V její produkci vznikly například televizní a digitální speciály o Expu 2017 v kazašské Astaně. Kazachstán chtěl přilákat návštěvníky, zaplatil si proto reklamní spoty, půlhodinový pořad a příspěvky o obnovitelné energii, která byla hlavním tématem výstavy. Vznikla speciální sekce na webech CNN a CNN Money, komerční specialisté plnili sociální sítě. Podobné to bylo třeba s podporou turistického ruchu v Kostarice.

Dostatečně silní a stabilní finanční partneři mohou s posvěcením CNN rozjet vlastní verzi zpravodajského kanálu. Dostanou k tomu doporučení, jak točit příspěvky, aby je CNN případně mohla využít ve své mezinárodní distribuci. Američané novináře zpravidla proškolí v technické přípravě a odbavování reportáží a vysvětlí jim, jaké náležitosti musí jejich příspěvek mít.

Nová stanice s názvem CNN Prima News nebude letos jediná. Mnohem větší projekt se rodí v Brazílii, kde by pravděpodobně na podzim měla odstartovat CNN Brazil. Nebude mít přitom zázemí zavedené stanice, vzniká na zelené louce s redakcemi v Rio de Janeiru, Sao Paulu a v hlavním městě Brasília. Financovat ji tam bude majitel největší stavební společnosti MRV Engenharia, podnikatel Rubens Menin. Ředitelem se stal Douglas Tavolaro, který do CNN Brazil přešel z druhé největší brazilské televizní sítě Record TV.

Jednoduše řečeno, vesmír CNN je mnohem širší, než by se při sledování jejího mezinárodního zpravodajského kanálu mohlo zdát. Zpravodajství jako odrazový můstek pro obchodní aktivity není v moderním televizním světě nic neobvyklého. Zároveň ale platí, že obchod a redakce zůstávají odděleny. 

Od odběratelů k franšízám

CNN spolupracuje s televizními kanály po celém světě. Většinou jde o distribuční partnerství, kdy stanice na základě smlouvy využívají materiály CNN ve svém zpravodajství nebo publicistice. Sama uvádí, že má přes 1100 podobných odběratelů.

Rozsah spolupráce se liší region od regionu. Na Balkáně vysílá stanice N1, která sice exkluzivně přebírá pořady CNN i její zpravodajské materiály, ale přitom nejde o franšízu. Provozovatelem je firma Adria News ze skupiny United Group ovládané americkým investičním fondem. Právo na značku CNN nemá, nepoužívá ani její grafiku, může ale používat přídomek o spolupráci se CNN.

Hlavní zpravodajský pořad televize N1
Autor: N1

Hlavní zpravodajský pořad televize N1

Obdobná situace je od roku 2017 u thajské Spring News.

Založení společné franšízy je vyšší forma spolupráce. Vůbec první takovou byla už před 20 lety ve Španělsku CNN+. Začala vysílat v lednu 1999 ve spolupráci s firmou Sogecable. 

Po majetkových změnách u španělského partnera a odprodeji licence novému vlastníkovi byl provoz ukončen v prosinci 2010. Na hospodaření stanice se podepsala ekonomická krize, podle tamních médií se jen provozní náklady pohybovaly kolem 5,5 milionu eur ročně. Sledovanost se pohybovala kolem 0,6 %.

Druhá franšíza v pořadí přetrvala dodnes. Odstartovala v říjnu 1999 ve spolupráci s mediální skupinou Doğan v Turecku, a to pod názvem CNN Türk. Američané a Turci si podnik rozdělili rovným dílem. Než vybudovali plnohodnotné redakční zázemí, běželo na stanici tlumočené zpravodajství v angličtině.

V červenci 2016 musela turecká CNN krátkodobě přerušit vysílání, když do jejího studia při nezdařeném pokusu o puč vpadli vojáci a donutili personál odejít.

Od prosince 2005 v Indii vysílá v angličtině CNN News 18, společný projekt s indickou stanicí IBN. CNN dodává mezinárodní zprávy, Indové si zajišťují pokrytí místních událostí. Původní název byl CNN-IBN, v roce 2016 se krátce po prodloužení smlouvy o využívání značky změnil na současnou podobu. U indických diváků je stanice populárnější než sesterská CNN International. 

V prosinci 2008 mohli diváci poprvé naladit CNN Chile. Lokálním partnerem je telekomunikační skupina VTR. I v tomto případě připravují domácí zpravodajství štáby z hlavního města, kdežto světové zprávy jsou přebírány z databanky CNN International.

CNN Chile
Autor: CNN Chile

CNN Chile

Svou značku propůjčila CNN rovněž na Filipíny. Anglicky mluvící stanice CNN Philippines tam vysílá od března 2015 na základě pětiletého kontraktu na využívání pořadů, zpravodajství, grafiky a ochranných známek. Její původní název byl 9TV a provozující společnosti Nine Media Corporation a Radio Philippines Network si od změny slibovaly vyšší sledovanost. Share se dnes pohybuje kolem 0,5 %. Novináři prošli školením v centrále CNN a musí dodržovat její zpravodajské standardy.

 

V srpnu 2015 přibyla do rodiny značek CNN Indonesia, nonstop zpravodajství vlastněné napůl firmou Trans Media a americkou WarnerMedia (ta patří do stejného konglomerátu jako CNN). Vysílá se v indonéštině a program takřka nepřebírá mezinárodní pořady CNN. Staniční grafika se drží vizuálního stylu CNN International. Zpravodajský kanál je šířen v bezplatném pozemním vysílání i na placených službách, údaje o jeho sledovanosti nejsou k dispozici.

V Řecku se CNN a místní DPG Digital Media dohodly na spuštění lokální verze zpravodajského serveru CNN. Stránky fungují od listopadu 2015 a princip je podobný jako u televizních stanic – od CNN je mezinárodní obsah, od DPG Digital Media pochází domácí zpravodajství. Důraz je kladen na video.

Ve skandinávských zemích funguje od roku 2017 varianta digitální platformy Great Big Story. Dceřiný projekt CNN produkuje krátká videa pro sociální sítě a stejnojmenný web. Partnerem je švédská agentura Storyfire a mezi odběratele patří například mohutně navštěvovaný web bulvárního deníku Expressen. Stejné bulvární noviny si u CNN zaplatily konzultace a kurzy, když spouštěly vlastní videokanál.

Fin19-tip-stros

Jedním z nejnovějších projektů je celoplošná švýcarská stanice zaměřená na ekonomické zpravodajství. Pod názvem CNN Money Switzerland vznikla v lednu 2018. Vysílá v angličtině, pořady odbavuje ze studia v Ženevě a redakci má také v Curychu. 


Autor: MediaGo

Švýcarské vysílání CNNMoney

Po roce vysílání dosáhla podle oficiálního měření průměrné sledovanosti 143 tisíc diváků, jejímu typickému divákovi bylo 62 let a byl ze Ženevy. Zakladatelem projektu je podnikatel Christophe Rasch s mediální skupinou MediaGo.