Hlavní navigace

Jaká je budoucnost WiFi v kavárnách?

21. 1. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V posledních měsících se v Praze objevila řada míst, kde je možné se připojit prostřednictvím WiFi. Pomineme-li hotely a letiště (a benzínové pumpy...), nachází se na seznamu přístupových bodů i několik kaváren, jaké jsou populární například ve Spojených státech. Jakou má WiFi v kavárnách a v restauracích budoucnost?

V pondělí jsem byl v kavárně Káva, káva, káva v pasáži Platýz. Na jednom z těch míst, kde si můžete objednat dvojité espreso, půl na půl s kofeinem a bez, ještě posypat kakaovým pudrem a nechat místo na mléko. A kde si lze ze stojanu vzít Guardian či Le Monde Diplomatique, abyste se před ostatními hosty a personálem blýskli svou kulturní gramotností.

Tentokrát jsem však neměl chuť na espreso s mlékem, ale pojal jsem plán přeměnit si kavárnu v dočasné – a příjemné – pracoviště, abych se nemusel ze středu Prahy vracet do kanceláře a za dvě hodiny zase nazpět. A rovněž mě lákala možnost vyzkoušet zde umístěný WiFi hotspot Českého Telecomu.

Vím, vím. WiFi není v centru města žádnou novinkou, mně však nikdy nepřišla dvakrát použitelná (nebo jsem prostě neměl štěstí). V nejranější fázi fungovala zejména na místech, která jsou pro seriózní práci nemyslitelná, jako například prostředek Václavského náměstí apod.

První trochu přijatelnou WiFi, která se nacházela tam, kde ji člověk s notebookem ocení nejvíce, tj. v restauračním zařízení, byl původní pilotní projekt společnosti Vanco Net, provozovaný dnes firmou WideNet. Ten bylo možno „naladit“ například v kavárně U Prokopa, McDonaldu či v indické restauraci East West.

Bohužel nebyl (a není) úplně použitelný, protože vzhledem k venkovnímu pokrytí musíte mít stolek u okna. Ty však bývají většinou obsazeny, proto se na něj nelze příliš spolehnout. Navíc připojení funguje mírně nevypočitatelně, takže vás to neustále nutí posunovat notebook po stole za účelem zlepšení kvality signálu.

V Káva, káva, káva (alespoň v té v Platýzu, ještě jedna je na Andělu, ale ta je víc nóbl, aby vyhovovala zaměstnancům okolních moderních kancelářských budov a jejich manželkám nakupujícím v přilehlých buticích…) má umístěn hotspot Český Telecom, a to uvnitř kavárny, takže s kvalitou signálu nejsou problémy.

Ze strany Českého Telecomu se rovněž jedná o pilotní projekt a dlužno poznamenat, že je to na něm vidět. V první řadě je třeba se – z mně neznámých důvodů – přihlašovat pomocí MSIE, takže jsouce vybaveni například Mozillou, ostrouháte. V materiálech Českého Telecomu to však není uvedeno, takže mi proces registrace trval asi 30 minut.

Dalším fíglem je, že Český Telecom vám neumožní zvolit si uživatelské jméno a heslo, ale obé je vám náhodně vygenerováno v přibližně takovýchto tvarech: 32fsd4g. To znamená, že nemáte šanci si je zapamatovat a musíte si je (proti všem bezpečnostním zásadám) někam zapsat, případně se pokaždé registrovat znovu a znovu.

Výraz „pilotní projekt“ dává tušit, že Český Telecom nemá v úmyslu svoji WiFi síť nechat jen tak napospas náhodným uživatelům, ale rád by ji jednoho krásného dne zpoplatnil. To měl ostatně podle svého původního tvrzení v plánu již před několika měsíci, ale ve skutečnosti se termín neustále odsouvá a odsouvá (což je vždy prezentováno jako projev dobrodušnosti).

Dle mého názoru je však představa horentních sum vydělaných na provozu WiFi v kavárnách a restauracích naprosto zcestná. Například v – z hlediska používání WiFi – rozvinutých Spojených státech přišel s podobným nápadem vyhlášený řetězec kaváren Starbucks, kde za hodinu připojení chtějí šest dolarů. A výsledek? Průměrně dva lidé denně.

Zpoplatnit WiFi v kavárnách by bylo stejné jako zpoplatnit například již zmíněný Guardian, Le Monde Diplomatique, francouzské obrázkové magazíny, cukr nebo smetanu. Zkrátka všechno, co je běžně v kavárnách zdarma.

BRAND24

Nehledě na to, že zpoplatnění WiFi by nebylo ani efektivní. Samotné zbudování a připojení hotspotu stojí pár korun (je-li realizováno skrze ADSL) v porovnání s tím, kolik by to vše stálo s účtovacím systémem, zákaznickou podporou apod. A myslím, že to Český Telecom ví, proto ono zpoplatnění neustále odkládá.

Chytří majitelé kaváren a restaurací budou dle mého názoru brát WiFi jako lacinou konkurenční výhodu, kterou lze přilákat movitější klientelu. A ta si pak ráda bude místo espresa s mlékem ze 69 korun objednávat vente mandlové frapučíno z angolské směsi s přírodním cukrem a pár zrnky skořice za dvojnásobek či trojnásobek.

Bude se na WiFi v kavárnách vydělávat?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).