Hlavní navigace

Názor k článku Jaká je splatnost faktur za domény? od Jiri Orsag - System byl navrhovan i zamyslen jako vec, ktera funguje...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 4. 11. 1999 18:41

    Jiri Orsag (neregistrovaný)
    System byl navrhovan i zamyslen jako vec, ktera funguje 365 dni v roce a 24 hodin denne. Muj puvodni predpoklad byl, ze celou fakturaci bude provozovat vitez vyberoveho rizeni a bude platit CZ.NICu onech 15% z vybranych poplatku. V prosinci 1998 rozhodla valna hromada CZ.NICu, ze fakturace bude probihat na ucet CZ.NICu a CZ.NIC bude platit technickemu provozovateli. Tehdy jsem upozornoval, ze to bude klast vyssi naroky na CZ.NIC i na technickeho provozovatele, ale protoze jsem chapal i duvody pro zdrzel jsem se tehdy jako zastupce EUnetu hlasovani. Za tuto rozkolisanost jsem byl nyni po zasluze potrestan. Implementace tohoto rozhodnuti znamena, ze jak EUnet tak CZ.NIC vedou vlastni ucetnictvi, ktere je v pripade EUnetu jenom polovicni, protoze EUnet dostava jenom castecne informace o platbach na ucet CZ.NICu. EUnet tak neni schopen dohledavat platby, ktere prisly s spatnym variabilnim symbolem, castkou odlisnou od poplatku za 1 domenu, ci jinou vadou na krase. I kdyby se predelal cely interface a EUnet zacal dostavat vsechny informace o platbach nikdy nemuze mit jistotu, ze na ucet nedorazil preplatek 1680,- za buhvico s variabilnim symbolem shodnym s fakturovanou domenou. EUnet neni samozrejme schopen vratit duplicitni platbu nebo rozhodnout, ktera z plateb se stejnym variabilnim symbolem je ta prava. Helpdesk EUnetu si pouze muze nechat vynadat od rozliceneho zakaznika a pak mu poradit e-mailovou adresu CZ.NICu. Byt v EUnetu, tak by mne tahle role bezmocneho loudila rozzurovala k nepricetnosti. Myslim, ze cela vec byla i velkym prekvapenim pro ucetni firmu CZ.NICu, ktera jeste nevystoupila z ilegality. Ono je neco trochu jineho vest ucetnictvi nejakemu z.s.p.o. a neco jineho zpracovat behem 3 mesicu 45.000 faktur. To uz znamena ucetni na plny uvazek a jeste dost otrlou, aby tohle vsechno vydrzela. Prijde mi absurdni vymyslet selmostroje osetrujici nespolehlivost zasilani vypisu a riskovat problemy v navazujicim zpracovani. Pak bychom totiz stejne museli rict kolikadenni vypadek je akceptovatelny. Budeme cekat 4, 7 nebo 14 dni ? Po uplynuti 7 dnu napiseme majiteli "vase domena bude za tri dny vyrazena z DNS" a budeme cekat co se zakaznikem takovy zert udela pred prodlouzenym vikendem ? Neni logictejsi reseni rict, ze posilani vypisu musi fungovat spolehlive a pokud dojde k havarii bude se problem resit jako havarijni stav, nez si vytvorit obtizne otestovatelne zabezpeceni a zit v stavu permanentni havarie. Musim rict, ze mne prekvapuje lehkost s jakou se obcas za bezpecnou stranku fungovani vydava minimalizace prace poskytovatele sluzeb, pred zachovanim funkcnosti sluzeb pro zakazniky. Chapu nastvani pana Lormana, kdyz po zoufalem cisteni dat, dohledavani zakazniku, vcas zaplatili, verili, ze vsechno bude vporadku a cela ta namaha byla k nicemu. Ja bych taky rval. Presto bych do budoucna povazoval za lepsi reseni pro ISP vyfakturovat o par tydnu napred, rozeslat par dni predem informaci, ze zaplati a ze pripadnou upominku je mozne ignorovat, nez riskovat hledani vinika zablokovanych sluzeb a vysvetlovat zakaznikovi, ze maily za minulych par dni uz opravdu nikdy nedostane.