Hlavní navigace

Jaké jsou reakce na nové ADSL?

6. 8. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ministr Mlynář chápe rozhořčení uživatelů nad změnami ohlášenými Českým Telecomem a nepovažuje je za splnění svého požadavku. Platforma ZUI požaduje opětovné vypnutí agregace do doby, než se na našem trhu objeví konkurence ve formě nabídek ADSL na bázi propojení. Své zákazníky již začínají obesílat i někteří ISP, se svou reakcí na současnou situaci.

Události uplynulých dnů v oblasti ADSL mocně zahýbaly děním na naší internetové scéně a pronikly i do masových médií. Reportáže o změnách v ADSL odvysílali na Primě a na ČT1 a články se objevily i v denním tisku. Nicméně největší „cvrkot“ byl celkem pochopitelně na internetových serverech. Své si od uživatelů „schytal“ i ministr informatiky Vladimír Mlynář, který se v odpovědi na otevřený dopis sdružení Internet pro všechny přiznal, že jen včera dostal více jak 200 mailů od uživatelů. Soudě podle reakcí čtenářů v diskusích zde na Lupě na ně také reagoval, byť stejným textem (těžko asi můžeme očekávat, že člen vlády bude mít čas na individuální odpovědi). Jde zřejmě o text, který ministr také vyvěsil na svých osobních stránkách, na adrese www.mlynar.cz. Zde uvádí:

Chápu rozhořčení uživatelů ADSL nad změnami ohlášenými Českým Telecomem. Ani já nejsem spokojen a nepovažuji je za splnění svých požadavků, tzn. zlepšit a zlevnit kvalitu ADSL

Explicitně se zmiňuje o tom, že celá věc má dva aspekty – zavedení limitů a spuštění agregace. K agregaci říká:

Druhým vážnějším problémem je, že Telecom současně v těchto dnech spustil tzv. agregaci, tedy svého druhu regulaci kvality ADSL. Oprávněnou nervozitu a zlobu mnohých uživatelů pak vyvolal fakt, že u některých z nich, díky tomuto kroku několikanásobně klesla rychlost ADSL. To je samozřejmě nepřípustné , a pokud by to tak mělo zůstat, zasáhne proti Telecomu regulátor, tedy ČTÚ.

Dodává, že bude znovu jednat s Telecomem, ale upozorňuje na to, že jeho možnosti v tomto ohledu nejsou neomezené. Přitom odkazuje na článek kolegy Kocmana s názvem „Mlynář proti Telecomu moc nezmůže“.

Na závěr pak konstatuje, že:

Svého úsilí dosáhnout levného a přístupného internetu pro co nejvíce lidí se nevzdávám. Naopak…

Jak reaguje platforma ZUI

Platforma ZUI (Zástupci uživatelů Internetu), vzniklá na půdě Fóra pro dial-up, se k nové situaci poprvé vyjádřila ještě v pondělí večer, stanoviskem které najdete například na webu sdružení Internet pro všechny (sám jsem jej tlumočil i redakci Živě, kde jej najdete ve včerejším článku). Uvádí se v něm:

Český Telecom si novou podobou ADSL možná vyřešil své technické problémy (dahsboard, NAT) a naplnil své obchodní cíle. Z našeho pohledu však výrazně snížil užitnou hodnotu služby ADSL.

Toto první stanovisko se zabývá jak agregací, tak i zavedením limitů. V případě agregace upozorňuje na zásadní disproporci mezi slibovaným efektem a skutečným dopadem, a na adresu objemových limitů uvádí:

Zavedení objemového limitu kritizujeme zejména z pohledu zavádění nových „broadband“ služeb. Jestliže dnes velké procento uživatelů přenese za měsíc méně než 10 GB dat, pak je to také tím, že ještě nepoužívají nové broadband služby (poslech on-line rozhlasu, sledování TV on-line, různé multimediální služby atd.). Existence limitu je bude aktivně odrazovat od toho, aby tyto služby začali používat. Potenciální poskytovatele těchto služeb zase bude odrazovat od toho, aby je začali poskytovat. Je to taková „podpora broadbandu naruby“.

Včera pak platforma ZUI vydala obsáhlejší stanovisko, které si v plném znění můžete přečíst např. zde. Z jeho obsahu si dovolím vypíchnout to nejpodstatnější:

Platforma ZUI uznává existenci problému s přetěžováním přípojek a nutnost určitého stupně agregace. Je ale zásadně proti tomu, aby tento problém byl řešen takovým způsobem, jaký nyní navrhl a prosazuje Český Telecom.

Zavedení objemových limitů (ani dříve uvažované snížení rychlosti po přenesení určitého objemu dat) nepovažujeme za schůdné řešení tohoto objektivně existujícího problému. Tím je podle nás pouze zvýšení celkové dostupnosti a rozšíření nabídky ADSL služeb v ČR, tak aby nedocházelo ke zvýšené „kumulaci“ uživatelů s diametrálně odlišnými potřebami a chováním u nejlacinějších přípojek.

K tomu je podle našeho názoru nutné:

  • celkově snížit cenovou hladinu ADSL v ČR
  • výrazně zlevnit přípojky určené pro méně náročné uživatele (event. i s existencí objemových limitů)
  • výrazně snížit cenový gradient, tak aby rychlejší a kvalitnější přípojky (s nižší agregací) nebyly o tolik dražší, jako dnes. Požadujeme stejný gradient, jaký je běžný v zemích EU.

Celkově pak platforma ZUI vyjadřuje názor, že těchto cílů (celkového zlevnění atd.) není reálné dosáhnout v rámci stávajícího řešení ADSL na bázi tzv. přístupu, kdy Český Telecom má v rukou vše a konkurence fakticky jen přeprodává to, co on sám navrhne a čemu určí cenu. Řešení vidí platforma ZUI až v zavedení skutečné konkurence skrze ADSL v režimu propojení. Proto apeluje na co nejrychlejší vyřešení sporů mezi Telecomem a alternativními operátory o propojení na ADSL, které v současné době leží u regulátora na stole a čekají, až budou dostupné podklady k jejich řešení a k vydání rozhodnutí.

Do doby, než se na trhu objeví nejméně tři různé nabídky na bázi propojení, pak platforma ZUI žádá Telecom, aby neuplatňoval agregaci (neboli: aby vrátil fungování ADSL do stavu před 1.8.2003). Současně s tím chce platforma ZUI řešit problém ADSL i na Fóru pro dial-up.

Nextra oslovuje své uživatele

BRAND24

Soudě podle reakcí, které se objevily v diskusi za včerejšími články zde na Lupě, začali reagovat i operátoři, resp. ISP. Například Nextra rozesílala mail, podepsaný viceprezidentem pro prodej a marketing. V něm konstatuje, že agregace sice není v rozporu s tím, co říkají smlouvy, ale je v rozporu s tím, co bylo uživatelům Telecomem slibováno:

Dana uroven agregace neni v rozporu se smluvnimi podminkami poskytovani sluzby, je vsak v rozporu s komunikovanym ocekavanym dopadem na uzivatele ze strany Ceskeho Telecomu. Aplikaci tohoto mechanizmu aktivne monitorujeme a zaroven se snazime s Ceskym Telecomem dohodnout navraceni puvodniho stavu. V pripade poruseni pravidel poskytovani sluzby jsme pripraveni podniknout vsechny dostupne pravni kroky k ochrane nasich zakazniku.

Nextra se vyjadřuje i k zavedení objemových limitů, které vnímá jako nestandardní a hodlá se zasadit o jejich pozastaveni:

Soucasti Referencni nabidky je take zavedeni systemu zpoplatneni vysoke zateze ADSL pripojky po prekroceni urceneho limitu prenesenych dat. Tento krok spolecnosti Cesky Telecom vnimame jako nestandardni a o jeho pozastaveni budeme intenzivne jednat.

Vyřeší přechod na režim propojení současné problémy ADSL, včetně potřeby zlevnění?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).