Hlavní navigace

Jaký osud čeká audit?

18. 5. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Audit návštěvnosti WWW serverů už sice máme v českém Internetu poměrně dlouhou dobu, ale příliš dramatickým vývojem za tu dobu neprošel. Po změně provozovatele na Taylor Nelson Sofres Media se však zdá, že se dočkáme změn - možná padne i dosavadní monopol jeho provozovatele.

Prvním auditorem českého Internetu se stal David Čížek se svou firmou DCCI, který přišel ve správnou chvíli se správným produktem a dokázal přesvědčit obě strany, tedy servery i zadavatele reklamy na Internetu, že je nutné ho používat. Přestože je audit od počátku v řadě aspektů nedokonalý a umožňuje potenciální falšování výsledků (auditor jen „dává kulaté razítko“ na logy, které mu servery pošlou, aniž by je jakkoliv ověřoval), jeho přínos českému Internetu je výrazný. Do té doby každý server udával svou návštěvnost jinak, nejlépe v nic neříkajících hitech, což jednotná metodika počítání výsledků v auditu odstranila: konečně bylo možné porovnávat.

Je však nutné říci, že audit poněkud ustrnul a po technické stránce se příliš nevyvíjel, takže jsme dnes v této oblasti dosti pozadu za jinými zeměmi. Určitý čerstvý vítr vyvolal jen záměr ABC ČR vytvořit vlastní audit, kvůli němuž bylo vyhlášeno dvakrát opakované výběrové řízení, které jsme na Lupě důkladně propírali. Výsledek je však poněkud nejasný: došlo sice k výběru společnosti Acron Communications (provozovatel služby Monitor), ale konkrétního naplnění jsme se zatím nedočkali.

Zato však nastaly výrazné změny u původního auditu DCCI, který David Čížek prodal společnosti Taylor Nelson Sofres Media, která má silnou pozici v oblasti klasických výzkumů a podílí se též na známém peoplemetrovém měření televizní sledovanosti. Nástup TNSM přinesl řadu změn, většina z nich je však zatím spíše k horšímu: zpracování auditu je obvykle zatíženo řadou problémů, sumární zprávy s výsledky vycházejí ještě později než dříve apod. Navíc se zřejmě plánuje další zdražování.

Již dnes přitom servery nad určitou hranicí návštěvnosti platí měsíčně pět tisíc korun. Auditu se přitom účastní zhruba 90 serverů, takže i když budeme u některých z nich počítat s nižšími poplatky (méně navštěvované servery platí 2.500 Kč, navíc je možné, že některé servery mají individuální cenu), můžeme dojít k reálnému příjmu zhruba ve výši 250 až 300 tisíc měsíčně. Vzhledem k objemu práce, který s auditem je, to podle mého názoru není tak málo.

TNSM má dnes navíc natolik monopolní postavení, že si může dovolit vlastně cokoliv: přestože řada serverů není spojena s kvalitou služeb, nemá ke komu přejít. Řešením by přitom mohlo být založení určité asociace po vzoru NIXu, která by mohla mimo jiné zajišťovat i auditování serverů svých členů. V zájmu průhlednosti by si navíc pro tento úkol mohla vybrat externí servisní organizaci, podobně jako tomu bylo v případě ABC ČR, která by audit prováděla za určitý měsíční paušál, nepochybně nižší, než kolik činí dnešní příjmy TNSM. Zúčastněné servery by proto mohly výrazně ušetřit a ještě by měly audit pod vlastní kontrolou bez závislosti na někom třetím. V cestě však tomuto řešení stojí memento APO (Asociace poskytovatelů obsahu), která si kdysi dala za cíl sdružovat provozovatele serverů a mohla by tedy být použitelná i k tomuto účelu, skončila však jako rozhádané a nefungující těleso, které zastupuje jen zlomeček serverů.

BRAND24

Je tedy otázkou, jak se bude audit vyvíjet dál. Vlastní audit v rámci sdružení serverů by byl asi nejlogičtější – musel by se však najít někdo, kdo by měl zájem ho zorganizovat.

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).