Hlavní navigace

Názor k článku Jaroslav Kacer (Brno): Smart City je nové náboženství. Koledníci prodávají teplou vodu od Jakub - Znám příklad konkrétního města (není v ČR), které...

  • 1. 9. 2017 8:55

    Jakub (neregistrovaný) ---.tmcz.cz

    Znám příklad konkrétního města (není v ČR), které s tím experimentuje přes dva roky a zkušenosti s tím má víc než dobré. Jde o město, které má něco přes 4 mil. obyvatel. Dělal jsem tam jiný projekt, ale rádi se nám tím pochlubili.
    Funguje to zhruba tak, že každý vůz ráno před vyjetím dostane do navigace mapu s vyznačenou trasou. Ta trasa se počítá na základě informací o tom, jak plná která popelnice je, jaká je hustota dopravy. Jsou tam i další kritéria, ale tak do detailu to nevím.
    Základním kritériem pro stanovení trasy je to, že večer nesmí zůstat žádná popelnice, která by byla plná víc jak z 70%.
    Město je rozdělené do několika regionů (relativně malých) a každý z nich má k dispozici určitý počet vozů. Kromě toho jsou v rezervě další vozy, které jsou každé ráno přidělovány jako posily regionům, které nestíhají.
    Díky tomu, že vozy vynechávají popelnice, které nepotřebují vyvézt a i tomu, že se jim trasa optimalizuje podle hustoty dopravy a seznamu popelnic, které je potřeba vyprázdnit, se jim výrazně snížily náklady na obsluhu celého území a zmizel problém s přeplněnými popelnicemi.
    Mě osobně se ten model líbí. Člověk ani nemusí mít školy na to, aby pochopil, jak to celé funguje i proč je to efektivní cesta.
    Ale je fakt, že dvě (nebo i dvacet) "chytrých" popelnic je pitomost.