Hlavní navigace

Je libo .co.cz?

12. 6. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Od veřejné dražby tzv. zakázaných doménových jmen pořádané sdružením CZ.NIC uběhlo čtvrt roku. Přestože za některé domény zaplatili jejich majitelé poměrně vysoké částky, nedá se říci, že by byly dnes využívány pro provoz nějakých unikátních služeb, hodných statisícové investice. Výjimkou může být doménové jméno co.cz.

První vlaštovkou mezi firmami, které na vydražené doméně uvedly do provozu nějakou konkrétní službu, se stává společnost NETWAY.CZ. Od začátku června totiž spustila vlastní systém pro registrace doménových jmen třetí úrovně pod doménou co.cz. Ta bývá běžně používána pro komerční organizace v zemích, kde není možné přímo registrovat doménové jméno úrovně druhé (např. .co.uk). Stránky se nachází adrese www.nic.co.cz, pravidla registrace a další dokumenty jsou k dispozici zde. Web na první pohled vykazuje jistou podobnost se stránkami sdružení CZ.NIC, což bude zřejmě dáno tím, že se k podobnému účelu těžko vymyslí něco zásadně odlišného.

Protože konkurence zatím podobnou službu nezprovoznila, zřejmě se neubráním dalšímu srovnání systému právě se systémem CZ.NIC. Podobně jako u CZ.NIC se u každé domény evidují data o subjektech vlastníka, technického správce a plátce doménového jména a popis domény (prakticky libovolný řetězec). Následují technické údaje o jmenných serverech (příp. jejich IP adresách), datu registrace a stavu doménového jména, kde je uvedeno, zda je aktivní. Struktura databáze je oproti CZ.NIC mírně zjednodušena, není totiž třeba (lépe řečeno: není to možné) registrovat nejprve kontaktní osoby a následně subjekty. Subjekt totiž obsahuje přímo položku pro jméno a příjmení, nikoliv pro jedinečný identifikátor, který slouží jako klíč do další tabulky. To sice přináší výhodu ve zjednodušení procesu, ale nevýhodou je nemožnost uvedení více kontaktních osob pro jeden subjekt.

Při úvaze nad fungováním systému pro doménu .co.cz jsem musel nutně narazit na myšlenku, že je sice pěkné požadovat po zákaznících dva nameservery, jenže při případném výpadku jmenných serverů co.cz se na ně vůbec nedostane, protože celá zóna zmizí z Internetu. Použití traceroute však úvahy o tom, zda primární a sekundární nameserver nesdílí stejnou serverovnu, nepotvrdilo. NETWAY.CZ má v současné době k co.cz dva jmenné servery (což ostatně požaduje CZ.NIC pro každé doménové jméno druhého řádu), které jsou fyzicky umístěny v různých sítích, a podle slov jednatele firmy Martina Semráda se ještě jedná o zřízení dalšího v Brně či Ostravě.

Platba za registraci domény má dvě složky, z nichž první představuje aktivační poplatek 150 korun a druhá je cenou za období ve výši 350 korun za rok. Pokud si doménové jméno objednáte na dva roky, zaplatíte za aktivaci 100 korun a za celé období částku 600 korun. Delší údobí zatím není součástí nabídky, splatnost poplatků činí 14 dnů. Podle Martina Semráda bylo za první týden provozu zaregistrováno 148 domén, z toho 21 již bylo zaplaceno. Je také možné, že někteří lidé si zpočátku systém budou chtít vyzkoušet, aniž by cokoli uhradili.

NETWAY.CZ se nespoléhá na to, že si všichni zájemci budou doménové jméno registrovat výhradně u této společnosti a oslovila se svojí nabídkou další provozovatele webhostingových služeb. Umožňuje jim, aby za provizi nabízeli registraci domén .co.cz svým zákazníkům. Reakce jsou různé: některé firmy dávají ostře najevo nezájem, jiné si vyžádaly podrobnější informace. Smlouvu o spolupráci zatím podepsaly tři, podle slov Martina Semráda jde o středně velké společnosti, ale zájem o propojení systému prý projevili i někteří významnější hráči na trhu. Pro registrátory je k dispozici automat, který je podobně jako u CZ.NIC založený na elektronické poště. Na rozdíl od CZ.NIC se pro zprávy používá formát XML.

BRAND24

Majitel zaplatil za doménové jméno co.cz 36.000 korun. To by prakticky znamenalo, že prvních sto zákazníků, kteří si doménu registrují na jeden rok, by mělo pokrýt investici. Tato úvaha je velmi zjednodušující, protože nepočítá s nezanedbatelnými náklady na naprogramování systému, jeho provoz a údržbu. Navíc je nutné odečíst provize smluvním registrátorům, jejichž podíl na počtu registrovaných doménových jmen zatím nelze odhadnout vzhledem k velmi krátké době provozu služby.

Na zásadní závěry o úspěšnosti či neúspěšnosti je zatím asi příliš brzy. Osobně se domnívám, že registrace téměř 150 domén během týdne není nejhorší výsledek. Zřejmě se nedá příliš předpokládat, že budou všechna doménová jména skutečně uhrazena, ačkoliv k tomu teoreticky ještě může dojít, protože doba splatnosti u prvních domén končí až začátkem příštího týdne. Jaký bude o službu zájem, rozhodnou jedině zákazníci. Svoji úlohu nepochybně sehraje i to, s čím přijde konkurence.

Domníváte se, že se doména co.cz výrazněji prosadí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor studuje softwarové inženýrství. Příležitostně se zabývá problematikou registrace doménových jmen, poskytováním software a poradenstvím. Spolupracuje na iniciativě SREDO.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).