Hlavní navigace

Je MIA2007 první obětí krize?

4. 3. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 21971
Propadlá doména, vystěhované kanceláře, odpojené telefony a nervozita před valnou hromadou. Tak vypadá situace v internetové reklamní agentuře MIA2007. Stane se první českou internetovou firmou, která v krizi padne?

Reklamní a marketingová agentura MIA2007 byla založena v roce 2007 několika bývalými pracovníky Seznamu – a kromě svého názvu firma neměla nic společného s někdejší agenturou MIA. Jen pro úplnost dodejme, že se k založení použila „předzaložená“ akciovka, která se přejmenovala a obsadila správnými lidmi, ale tak už to v českém podnikání chodí, podobný postup je rychlejší, než čekat na zápis do obchodního rejstříku.

Hlavním směrem podnikání společnosti byl internetový marketing a PPC reklama, a to nejenom v České republice, ale i v zahraničí, na Slovensku a na Ukrajině například. Firma si postupně otevřela regionální kanceláře: po Praze přišel Hradec Králové, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem a v průběhu roku 2008 se prakticky etablovala jako jedna z větších a známějších „internetových speciálek“, které se zaměřují na střední a menší klientelu. Mezi její zákazníky patřil například City Self-Storage, Neckermann nebo Nejlevnějšípneu.cz, měla ale také řadu drobnějších klientů, na které se snažila dosáhnout právě přes své regionální pobočky.

MIA2007 logo

Jenže co ještě včera vypadalo jako nadějně se rozjíždějící specialista na internetový marketing, může být za chvíli jednou z prvních obětí krize na českém internetu. V průběhu února totiž firmě propadla doména mia2007.cz a tu si záhy registrovali bez velkého rozruchu doménoví spekulanti. Tím ale také vznikla otázka, jak to, že o firmě nebylo nějakou dobu slyšet a proč si nechala propadnout doménu. Pokoušeli jsme se firmu kontaktovat a ukázalo se, že původní mobilní telefonní čísla byla zrušena, pevné linky vedou již dva měsíce do jiné společnosti a v původních kancelářích MIA2007 také sídlí jiná společnost. Ztratili se z trhu, od prosince o nich nebylo slyšet, ale všichni měli svých starostí dost, tak to nikdo nevnímal, řekl nám jeden z konkurentů MIA2007 na otázku, kdy a jak se firma „ztratila“.

Pokusili jsme se kontaktovat její představitele, což nebylo zrovna jednoduché, původní e-mail adresy patří někomu jinému i s doménou, telefonní kontakty jsou neplatné. Vladimír Svoboda, majitel MIA2007 a předseda představenstva, nám na náš dotaz po stavu společnosti odpověděl: Informace o vývoji společnosti budu moci poskytnout až po Valné hromadě, která se koná 12.3.09, zatím ještě není situace definitivně uzavřena a není rozhodnuto, zda společnost bude končit.

Už samotný program mimořádné valné hromady ale naznačuje, že o idylku nepůjde. Na programu je mimo jiné bod „Rozhodnutí o úhradě ztráty za rok 2008“ – což vysvětluje, proč by společnost mohla tak náhle zmizet ze světa. Dnes již bývalí zaměstnanci společnosti, které jsme kontaktovali, nám píší, že ještě v listopadu se čekalo několik větších projektů a dle pana Svobody byla firma finančně stabilní a zdravá. Jak moc firma byla finančně soběstačná a zdravá, nevíme, účetní uzávěrky společnosti ve sbírce listin chybí. Podle serveru iPoint se MIA2007 pohybovala v obratovém rozmezí 10–30 mil. Kč, což je relativně málo, tento odhad ovšem nemusí být přesný.

Jaký je trh internetové reklamy

Jaká je kapacita trhu, na němž MIA2007 působí? Internet loni v Česku tvořil téměř 9 procent z celkového inzertního objemu. Na českém Internetu se tak za rok 2008 protočilo celkem 5 miliard korun jenom od domácích zadavatelů. Přestože se zatím letošní rok rozjíždí v reklamních investicích poněkud váhavě a někteří inzerenti (automobilky) byli nuceni dokonce seškrtat již dohodnuté objemy, provozovatelé internetových médií pro letošní rok odhadují meziroční nárůst téměř 26 %.

Kam v loňském roce inzertní objemy nejčastěji směřovaly?

podil forem

Podíl jednotlivých forem; Zdroj: SPIR


Pokud se zaměříme na plošné reklamní kampaně (tzv. display reklamy), pak zjistíme, že do ní inzerenti v loňském roce investovali do 3,3 miliardy Kč, ve vyhledávání byla utracena 1 miliarda Kč a v klasických katalozích pak 0,75 mld. Kč (podle ceníkových cen).

BRAND24

mezirocni

Zdroj: SPIR


Podrobnější data o trhu internetové reklamy najdete v našem článku V české internetové reklamě se loni protočilo 5 miliard.

Podstatnou odpověď na otázku, co se s MIA2007 stalo, dá zřejmě opravdu až valná hromada. Ačkoliv ti, kdo mají představu, jak dobře se bude podnikat v internetovém marketingu společnosti, která si nechá propadnout vlastní doménu, si možná na tuto otázku umí odpovědět již nyní.

Inzerujete na internetu sami, nebo prostřednictvím agentur?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).