Hlavní navigace

Jen pět procent dat nese textovou informaci

12. 11. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Poměrné zastoupení reklamy na titulních stránkách webů vůči objemu se od loňského roku výrazně nezměnilo. Avšak titulní stránky mají větší datový objem a reklama roste s nimi. V návrhu stránek se zatím neprojevuje příklon ke kaskádovým stylům, a proto textové informace představují stále jen pět procent celkového datového objemu.

Americký novinář Adrian Holovaty minulý týden zveřejnil svou ministudii o efektivitě zdrojového kódu vůči přenášeným informacím (The content-to-code ratio). Holovaty zjistil, že poměr textu ke zdrojovému kódu stránky se na zpravodajských webech – jako je BBC, New York Times, Washington Post nebo Chicago Tribune – pohybuje v rozmezí 7,5 až 10,9 procent. Vzhledem k tomu, že se jedná o informační weby, je poněkud zarážející, že 90 procent přenášených dat nenese textovou informaci.

Rozhodl jsem se kritéria nastavená Holovatym ještě poněkud zpřísnit a propočítal jsem u 21 webů poměr textové informace uvnitř těla stránky (bez hodnot atributů) k celkovému datovému objemu. Sledované stránky nesou v průměru 8,1 kilobajtů textu. Takže text představuje pět procent celkového datového objemu, nebo 15 procent objemu zdrojového kódu. Pokud ovšem aplikujeme Holovatyho metodu, vykazuje dnes, 12. listopadu 2002, domovská stránka iDnes jen 8,5 procenta obsahu ku zdrojovému kódu, čímž se řadí k horším americkým novinám. Poměr textu u ostatních stránek zjistíte klepnutím na odkaz v první tabulce. K proměření jiných stránek můžete použít bookmarklet.

Poměr jsem přepočítal i pro další prvky stránky. Jako výchozí data mi posloužily údaje zjištěné pro článek Stránky nabobtnaly o 15 procent z konce října. Sloupečky s objemem reklamy a HTML můžete porovnat s loňským měřením, ostatní sloupečky přibyly letos nově. Všechny procentní hodnoty uvádějí poměr k celkovému objemu přenesených dat (viz říjnový článek). Sloupeček reklama zahrnuje kvůli srovnání s loňským rokem i soubory flashe – zahrnuta jsou však pouze data obrazových médií, nikoli zdrojové kódy, skripty a texty distribuované reklamními systémy.

Zatímco loni byla reklama ve flashi spíše výjimkou, letos flashové reklamy distribuuje 12 z 21 sledovaných serverů. Pokud bychom vynechali všechny servery, které flash nedistribuují, zjistíme, že dotyčných 12 serverů odesílá průměrně 57,3 kilobajtů reklamy, z čehož celých 57 procent (32,8 kilobajtů) představuje právě flash. Vztaženo k průměrnému objemu stránek, na serverech s flashem reklama zabere 34 procent datového objemu, respektive flash zabere 19 procent.

BRAND24

Všimněte si, že součet objemu stránkových komponent (reklama, HTML, CSS) nedává 100 procent. Zbývajících 35 procent do sta totiž připadá na ilustrační a konstrukční grafiku, externí skripty, plovoucí rámy a podobně. Také sloupeček CSS by neměl ujít naší pozornosti. Jsou zde započítány jen externí kaskádové styly, takže u webů, kde je kaskádový styl součástí zdrojového kódu stránky, je uvedena nula. Žádný externí styl nepoužívá osm sledovaných stránek, tedy něco méně než čtyři desetiny.

Právě setrvávání u tabulkových konstrukcí je důvodem, proč letos narostl objem (zpomalilo se načítání) stránek o 15 procent. Při převedení kódu na strukturované HTML a kaskádové styly by se snížil objem kódu, snížil by se i objem konstrukční grafiky a zrychlilo by se načítání stránek. Se snížením objemu textových součástí by vzrostl poměr textových informací, ale samozřejmě také reklamy, ovšem celkový objem přenášených dat by se významně snížil. Na stránkách Živě (po měření bylo redesignováno) nebo pražského Atlasu se můžete přesvědčit, že odměnou za snahu o dodržování standardů je zkrácení doby načítání. Třeba příští rok budou výsledky měření vypadat dramaticky odlišně.

Podíl součástí stránky na datovém objemu
Server reklama flash HTML CSS text
Atlas 27% 20% 33% 22% 6%
BonusWeb 44% 13% 25% 2% 4%
Centrum 37% 37% 38% 10% 3%
Dáma.cz 58% 0% 27% 1% 7%
Doupě 26% 14% 27% 3% 4%
iDnes 25% 7% 32% 4% 3%
iHNed 0% 0% 62% 12% 7%
Interval CZ 16% 0% 47% 15% 6%
Kudykam 28% 0% 53% 0% 15%
Lupa 3% 0% 77% 0% 15%
Navrcholu 32% 0% 29% 2% 4%
Neviditelný pes 32% 9% 35% 2% 10%
Novinky 29% 27% 20% 0% 4%
Pauza 8% 0% 31% 0% 4%
Press/Volný Noviny 15% 11% 30% 2% 2%
Seznam 61% 61% 24% 0% 2%
Seznamka 40% 0% 36% 0% 2%
Svět namodro 30% 11% 32% 2% 5%
TopLIST 16% 0% 45% 0% 7%
Žena-in 32% 0% 11% 0% 1%
Živě 28% 26% 37% 18% 5%
Aritmetický průměr 29% 11% 32% 4% 5%
Datový objem součástí stránky v kilobajtech
Server reklama flash HTML CSS text
Atlas 18,9 14,4 23,3 15,7 4,4
BonusWeb 147,2 43,2 83,5 6,2 12,8
Centrum 39,9 39,9 40,4 11,1 3,5
Dáma.cz 89,4 0,0 41,7 2,0 10,9
Doupě 87,7 48,8 93,6 12,0 13,0
iDnes 55,2 15,9 68,9 9,1 6,3
iHNed 0,2 0,0 92,1 18,4 10,1
Interval CZ 24,9 0,0 74,0 23,3 9,4
Kudykam 18,3 0,0 34,8 0,0 9,8
Lupa 3,1 0,0 75,3 0,0 15,2
Navrcholu 25,3 0,0 22,9 1,8 3,0
Neviditelný pes 66,4 19,6 74,6 4,8 21,6
Novinky 68,9 62,4 47,2 0,0 8,6
Pauza 16,3 0,8 64,6 0,9 9,2
Press/Volný Noviny 19,9 14,4 41,5 2,8 3,2
Seznam 65,8 65,8 25,8 0,0 2,5
Seznamka 53,2 0,0 47,5 0,0 3,3
Svět namodro 45,8 16,9 50,0 2,5 7,4
TopLIST 3,5 0,0 9,5 0,0 1,5
Žena-in 87,2 0,0 28,8 0,0 3,8
Živě 55,6 52,0 74,3 35,6 10,0
Aritmetický průměr 47,3 18,8 53,1 7,0 8,1

Vadí vám, že jen 5 procent obsahu nese textovou informaci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).