Hlavní navigace

Ještě jedno ohlédnutí za WebExpem: kam se ubírá česká internetová komunita?

22. 10. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Od sobotního rána uplynulého víkendu až do pozdních hodin nedělního odpoledne probíhal v prostorách Provozně ekonomické fakulty Zemědělské univerzity v Praze nultý ročník experimentu jménem WebExpo 2008. Odhalil největší český veletrh nové trendy v internetové reklamě a tvorbě webových aplikací? Jaký měl vlastně smysl?

První ročník pražského WebExpa byl úspěšný minimálně co do návštěvnosti. Kapacitu konference se totiž podařilo nejen vyčerpat, ale soudě podle přeplněných spojovacích chodbiček a na podobnou akci silně poddimenzovaných sálů se dokonce také podařilo přesáhnout nějakou zdravou mez. Z valné části za to nejspíše mohla zvědavost, WebExpo totiž nabídlo řadu ikon českého Internetu, které se na podobných akcích zase tak moc často nevyskytují. I přes poněkud kontroverzní pověst řady z nich je určitě uklidňující vědět, že se za blogy a avatary na sociálních sítích skrývají normální a obyčejní lidé. Vidět přednášet výrazné osobnosti blogerské scény, mezi nimiž figurovala například jména jako David Grudl, Martin Malý (alias Artur Dent) nebo spoluzakladatel Dobrého webu (dnes ředitel konkurenční H1.cz) David Špinar a porovnat si jejich živé výstupy s tím, jak se prezentují v online světě, byla rozhodně zkušenost k nezaplacení.

Zjevně velmi vydařenou sázkou v propagaci WebExpa bylo od Václava Stoupy zařadit mezi sobotní dopolední přednášky v hlavním stanu Radka Hulána, který zde rozebíral problematiku použití webových aplikací Microsoftu pro business sféru (Live + Outlook + Office + Mobile) z pohledu běžného uživatele. Přednáška sice sama o sobě příliš mnoho podnětných informací nepřinesla a svým pojetím by se hodila spíše na úzce zaměřenou microfsoftí promo akci Efektivně fungující tým, která proběhne v listopadu, ale jméno přednášejícího udělalo divy. Otázkou pochopitelně je, zda se takováto lákadla, nutně spojená s přehnaným očekáváním, Webexpu vyplatí při plánování nějaké dlouhodobé strategie.

TIP: Přijďte se 30. října podívat do pražského Konferenčního centra City, kde se uskuteční tradiční a osvědčená konference WebTop100, na které vedle předních odborníků z oblasti internetového podnikání vystoupí například Dana Bérová nebo Jaroslav Bengl z Google. Detaily naleznete v programu konference.
Zároveň bychom rádi připomněli blížící se Czech Internet Fórum 2008, které Lupa.cz pořádá na stejném místě 20. listopadu. Přednášky se budou týkat změn na českém internetovém trhu za uplynulý rok, šancí českých hráčů v souboji s globální konkurencí, sociálních sítí a jejich využití v byznysu a problémů mobilního Internetu v Česku či vývoje a trendů v podílech kontextových reklamních systémů. Přednášet zde bude například Jiří Hlavenka, Patrick Zandl, Ondřej Filip, Daniel Dočekal či David Antoš.

Místo setkávání nebo skutečná konference o budoucnosti Webu a e-komerce?

Je zajímavé procházet jednotlivé reakce kolegů a blogerů, kteří konferenci navštívili, a pokoušet se nějakou synergii jednotlivých dojmů. Na jedné straně převažují až podezřele kladné ohlasy, a desítky díků na blozích (Misantrop, Dundee bloguje, AcidLog a další) hlavnímu organizátorovi Václavu Stoupovi za to, že se u nás pokusil alespoň napodobit legendární cestující nadnárodní veletrh Web 2.0 Expo, za nímž stojí vydavatelský dům O'Reilly Media a server TechWeb. Na straně druhé se ale také, sice nesměle, ale pomalu o to ve větším počtu, ozývají také poněkud rozčarované hlasy těch, kdo si na WebExpo přišli pro nějaké praktické informace.

Odpověď na to, co stojí za tak rozdílnými názory, můžeme opět mezi řádky vyčíst z jednotlivých článků a spotů, které se konferenci věnují. Zajímavé je už to, že ačkoli se zde objevilo hned několik přednášek, které byly vynášeny téměř do nebes, nikoho z účastníků zřejmě žádná z nich neoslovila na tolik, aby se pokusil o něco více než jen shrnutí několika subjektivních dojmů. Je to ostatně docela škoda, protože například Principy web 2.0 v komunikaci se zákazníky od Adama Zbiejczuka z mBank, Amazon Web Services v podání Simone Brunozzi, Technology Evangelist Amazonu, přednáška Davida Špinara O marketingu ve vyhledávačích, nebo obsahově úzce zaměřená přednáška Davida Grudla o Vývoj PHP aplikací v Nette frameworku by si určitě nějakou zpětnou reflexi nebo polemiku určitě zasloužily. Hlavní problém konference byl možná až příliš široký záběr a někdy se překrývající tématické bloky. Čtyři přednáškové sály (Microsoft Room – Aula, Corporate Room – E I, Developer Room – E II a Webdesign & Marketing Room – E III), často přetahované přednášky a krátké pauzy na přesun prakticky znemožňovaly postihnout alespoň třetinu toho, co by člověk absolvovat chtěl. Samotná úroveň přednášek byla navíc lehce rozkolísaná, od vysloveně nadprůměrných, až po, řekněme, velmi narychlo připravované, takže každá špatná volba, která vás připravila o zajímavou prezentaci v jiném sále, vás následně mrzela dvojnásob.

logo webexpo

Dojmy z konference se tak u jednotlivých účastníků hodně lišily podle toho, jakou skladbu přednášek navolili a které z nich kvůli neustálému nedodržování časového harmonogramu skutečně stihli absolvovat. V čem se naopak většina zúčastněných shodovala, byl společenský význam akce. Ať už totiž byla samotná organizace jakákoli, přínos konference se nesl spíše v rovině setkávání. To také nejspíše měl být původní smysl konference, který v rozhovoru pro sekci Zdroják našeho sesterského serveru Root.cz nepřímo potvrdil také samotný organizátor WebExpa: V zahraničí se konají akce pro webové vývojáře a ostatní lidi, jejichž práce se webu týká, ať už jsou to obchodníci, podnikatelé nebo designéři. Bylo vidět, že taková setkání můžou být inspirativní. Účastníci si je užívají, navazují kontakty a domlouvají budoucí spolupráce. Protože u nás se akce podobného typu nekonaly, nezbývalo, než abych se toho nápadu ujal a realizoval ho, tvrdí Stoupa. Někteří přednášející jsou totiž zpravidla vidět na živo málokdy a našli se zde dokonce tací, kteří přednášeli veřejně vůbec poprvé, jako například Martin Malý, který rovnou zahájil svoji nedělní prezentaci Datové standardy pro web 2.0 (OpenID, OpenAuth, XFN, mikroformáty) slovy: Dobrý den, potím se jako prase, protože dnes budu přednášet poprvé. Prosím tedy, omluvte mé zadrhávání a přeřeky, čímž si sympatie publika a sebral posluchačům možnost úroveň projevu kritizovat. Lidé, kteří se znají pouze sociálních sítí a vzájemných komentářích pod svými blogy, najednou dostali možnost konfrontovat své názory na živo a nutno říci, že toho také často na plno využili. Škoda jen, že se tak často dělo mimo přednáškové sály, kde mohla diskuze obohatit také ostatní.

kopta

Několik postřehů z prezentací

V rámci sobotního odpoledního bloku jsem osobně se rozhodl absolvovat přednášky Marketing ve vyhledávačích (SEO a PPC reklama) od Davida Špinara, Možnosti vyhodnocování úspěšnosti reklamy na internetu v podání Martina Kopty, Vývoj PHP aplikací v Nette frameworku od Davida Grudla a panelovou diskuzi se slibným názvem Desktop vs. web. Bude jeden vítěz? Na jednotlivých přednáškách lze pěkně demonstrovat nevyváženou úroveň. Střízlivě a věcně, ale přitom zároveň dynamicky pojatá přednáška Davida Špinara byla přínosná jako pro laiky, kteří problematiku SEO a PPC sledují spíše zpovzdálí, ovšem nechyběly v ní ani informace pro experty z oboru, následující blok Martina Kopty naopak trochu připomínal improvizační cvičení v přednesu na dané téma. Z první přednášky jsem si tak odnesl několik zajímavých podnětů, mezi nimiž vévodí Špinarovo tvrzení: V SEO jde o soutěž a protože není možné soutěžit sám se sebou, nelze ani s upřímným svědomím přijímat zakázky od dvou přímých konkurentů, byť tak někteří činí.

UX DAy - tip 2

Z druhé přednášky pak jen nejasné povědomí o významu tajemných zkratek v Google Analytics (TTS, AVT, ATS, ROI, CTR, BR) a odhalení smyslu slevových kupónů v nabídce e-shopů. Podle jejich kódů prý provozovatelé zjišťují, z jaké reklamy zákazník přišel a následně vyhodnocují, která kampaň měla smysl. Následující přednáška Vývoj PHP aplikací v Nette frameworku od Davida Grudla, která byla ve vedlejším sálu Developer Room, se vyznačovala skvělou přípravou a výraznou osobností přednášejícího. O samotných možnostech Nette frameworku, na nějž jsem byl z úst samotného autora opravdu hodně zvědavý, jsem toho ovšem příliš mnoho nepochytil. Očekávaný zlatý hřeb večera v podobě diskuze na kontroverzní téma „Desktop vs. Web“ se i přes účast tak výrazných figur vývojářské scény jako je Radek Hulán (F-ART agency), Martin Hassman (Zdroják) nebo Martin Malý (Programátor, WDF) a dokonce účasti zajímavého zahraničního hosta Simone Brunozziho (AwS evangelista Amazon) nesla v natolik nekonfliktním a smířlivém duchu, až závěrečný verdikt Buď přežijí oba nebo nikdo, který si moderátor Petr Ocásek vypůjčil od Martina Malého, působil coby její tečka dost šroubovaně a vynuceně. Z celé diskuze mě zaujalo snad pouze lehké contradictio in adjecto z úst Radka Hulána, jenž prohlásil: Preferuji desktopové aplikace, ale pracuji spíš na těch druhých.

A finální verdikt? I přes dětské nemoci v organizaci se myslím jasně ukázalo, že podobné akce v Česku smysl mají a čím více podobných setkávacích platforem bude, tím jenom lépe.

Byli jste na WebExpu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).