Hlavní navigace

Názor k článku Jiří Hlavenka: Mají české e-shopy právo na zisk? od Hlavenka - Děkuji za zajímavou diskusi, která se zde rozvinula,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 10. 2014 18:43

    Hlavenka (neregistrovaný)

    Děkuji za zajímavou diskusi, která se zde rozvinula, vyjádřím se souhrnně k pár věcem.

    1) Ekonomická otázka "výdejen" zboží. Není samozřejmě pochyb o tom, že zvedají tržby eshopům, ale ptám se, zda cena, kterou za to eshopy platí, není příliš vysoká. Je to ukousnutí z marže (které u zásilky není - tam se naopak ještě vydělá na poštovném, které e-shop účtuje dráž než sám platí). Samozřejmě že e-shop dělá ekonomické propočty, je otázka, zda dokáže i včetně rozpouštění provozních a jiných nákladů vždy korektně vypočítat profitabilitu "zásilkové" a "výdejnové" větve či divize své firmy. Já jsem se v několika případech setkal s tím, že to eshopy ani takto nedělí (s odkazem že "by to bylo moc složité"). Mám přitom současně pocit - nemusí být vždy pravdivý - že velké eshopy hodně touží po tom růst a zvyšovat čísla, zvyšovat obraty, za každou cenu, jako hlavní imperativ, a že tomu podřizují i strategii budování těchto výdejních míst.

    2) Současně, zdá se mně, velké e-shopy si jsou velmi dobře vědomy toho, za jakou částku se prodal Mall.cz a a namísto hledání setrvalé, bezpečné profitability trošku sní o tom, že i oni prodají ztrátový e-shop s miliardovým obratem za miliardu a půl. Tj. "nevadí že prodělávám, však Mall taky prodělával a kolik za něj pak majitelé dostali. Hlavně že rostu".

    3) Je mně naprosto jasné, že řada zákazníků by takřka nemohla nakupovat na Internetu, pokud by fungovala jen dnešní úroveň logistiky, tj. "dopravím ti to kdy my chceme a ne kdy chceš ty, nejlépe tobě domů někdy dopoledne, kdy jsi v práci". Pro řadu dalších z nich ale je výdejní místo jen pohodlím - sice skvělá služba zákazníkovi, ale, opět, za nemalých nákladů prodejce.

    4) Jak zde uvedl jeden diskutujících: " Fyzická přítomnost internetového prodejce je pro mě plus, za které si většinou rád něco připlatím." To je zajímavá bizarnost: nakupujete na Internetu, abyste si pak popovídal s člověkem. Chápu, že to tak leckdo cítí - nic proti, je to autentické - ale myslím, že to představuje spíš jakési přechodné období.

    5) K poněkud extrémnímu názoru (anonymní diskutující), že "90% českých obchodníků jsou podvodníci" bych jednak dodal, že to neodpovídá zkušenostem nejen mým, ale zřejmě i ostatních zdepřítomných čtenářů a diskutujících. Ale váš dojem je váš dojem, neberu ho. Spíše je důležité říci, že v internetových obchodech je zákazník docela silně chráněn - výrazně silněji například v reklamacích než u obchodu kamenného.

    6) Tomáš Kapler: Tomáši, už jestli říkáš, že zákazníků s Heuréka košíkem je "zaplaťpámbů málo" a pak řekneš, že jsou to nízké desítky procent (tedy 20-30%?) - na to, jak krátce tu Heuréka košík je, tak to tedy já říkám "potěš pámbu". Kolik to bude za pět let? Možná 80%? Nevím, jestli i pak budeš říkat "díky bohu".
    Konverzní poměr stavíš jako fetiš, ale je to velmi nejednoznačná veličina. U jakého zboží? Za jakou dobu? V jakých cenách to zboží bylo? Víš sám, že konverzní poměr lítá nahoru dolů.
    Je jasné, že značka má smysl - ale její budování je nesmírně drahé a dlouhodobé. Už to, že například Alza má 3x větší konverzní poměr než nějaký neznámý eshop s elektronikou, je spíše potvrzením mého názoru než tvého - fakticky by ten no-name obchůdek měl být úplně ze hry. Ale on má třetinovou konverzi jako Alza, plus mu ještě dají přednost zákazníci Heuréka košíku! Tohle je přece dost zásadní jev.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).