Hlavní navigace

Jiří Kubeš (Fler.cz): Nejde o cenu, lidé si u nás kupují zážitek

23. 10. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Fler.cz
Internetové tržiště rukodělných výrobků Fler.cz vzniklo před sedmi lety a před nedávnem se mu podařilo prodat kulatý desetimiliontý výrobek.

Nejdřív nový web, poté aplikace a mezitím třeba možnost platit přes online platební bránu. To je jen pár z novinek, které v dohledné době čekají internetové tržiště tzv. hand-made výrobků Fler.cz.

„U nás to byl trochu oříšek. Když jdete do obchodu a platíte kartou, máte jen jednoho prodejce, takže vytvořit pro něj platební bránu je dnes jednoduchou záležitostí,“ vysvětluje v rozhovoru pro Lupa.cz zakladatel a šéf tržiště Jiří Kubeš, proč se kartou na jeho portálu nedá doposud platit.

Firma loni vykázala desetiprocentní růst obratu a poprvé tak přesáhla čtvrt miliardy korun. O desetinu by pak měly její tržby posílit i letos.

„Pro nakupujícího je určitě nejdůležitější příběh. Cena má pro každého člověka určitě opodstatnění, ale u nás není to hlavní,“ vysvětluje Kubeš, proč se kolem jeho webu časem vytvořila komunita tvůrců a jejich zákazníků.

Fler.cz je online výkladní skříní ručně tvořených výrobků. U jejich prodejnosti asi příliš nejde o cenu, ale spíše o design či jiné vlastnosti. Je tomu tak?

Pro nakupujícího je určitě nejdůležitější příběh. Podle mě to je to, o čem celý Fler je. Lidé kupují zážitek, který mají z toho, že jim někdo něco vyrobil, a to v podstatě na míru. Jde o to, že nad výrobkem někdo přemýšlel, nakonec ho vytvořil a nejde tak o produkt, který vypadl z linky někde v Číně. Cena má pro každého člověka určitě opodstatnění, ale u nás není to hlavní.

Když se podíváme na jednotlivé kategorie zboží, kde je patrný největší zájem?

Určitě jde o kategorii šperků, velmi oblíbené jsou pak kabelky. Dobře se prodává také móda, i když tam jsou omezujícím faktorem velikosti. Lidé si oblečení raději vyzkouší. 

Ale zákazníci jsou zdrženlivější pouze do té doby, než zjistí, že zboží mohou vrátit, pokud jim nevyhovuje či nepadne. A pak si postupně zvykají i na nákupy v této formě.

Objevují se i nové kategorie?

Nové kategorie se objevují neustále, jelikož prodejci jsou hodně kreativní a stále vytváří něco nového. Snažíme se pokrýt všechny kategorie v rámci oblasti ruční výroby. Ale přidali jsme navíc i dvě další kategorie, které se váží právě k hand-made výrobě.

Tou první je materiál, jelikož tvůrci, kteří výrobky vytvářejí, jej potřebují z něčeho dělat. Je to trochu výjimka na našem serveru, jelikož nejde o vlastnoručně vyrobený materiál. Ale na druhou stranu se používá k vlastnoruční výrobě. Takže máme velkou skupinu lidí, kteří prodávají vlastní materiál a další výrobní prostředky.

Další kategorií je segment vintage, kdy prodejci nabízejí staré, pěkné a rukodělné zboží. Jsou to sice výrobky, které nevytvořili přímo oni, ale toto zboží zase nese určitý pocit výjimečnosti.

V jakých číslech se pohybuje návštěvnost vašeho serveru?

V současné době k nám přichází 120 tisíc unikátních uživatelů denně. Zajímavé je číslo, že jen 19 procent uživatelů, kteří přijdou na Fler.cz, se již nevrátí. To znamená, že přes 80 procent uživatelů se vrací opakovaně.

Mobilní verzi zatím nemáte?

Mobilní verzi aktuálně řešíme. V podstatě jsme kousek od jejího spuštění. Myslím, že před sebou máme v tomto smyslu ještě dva, tři týdny práce na celkové doladění.

Na mobilní verzi se těším, jelikož si myslím, že jsme v tomto ohledu trochu zaspali. Bylo celkem náročné náš složitý systém překlopit do mobilní verze, ale jsem rád, že už to máme za sebou. A pracujeme také na mobilní aplikaci.

A ta by měla být kdy hotová?

První verzi aplikace už testuji. Ale zase je tu ten samý problém – máme hodně obsahu a vše přepracovat do mobilní aplikace je dost náročné.

Slibujete si od těchto novinek růst prodejů?

Nemyslím si, že by to na samotné prodeje mělo zásadní přímý dopad. Obecně chceme uživatelům zpříjemnit prohlížení zboží přes mobil. A taky prodávajícím, kteří často potřebují rychle reagovat na objednávku. Jde to samozřejmě i dnes, ale ten komfort je o hodně nižší.

Chystáte kromě responzivního webu a nové aplikace i další novinky, které by uživatelům usnadnily nákup?

Chystáme dvě věci. Tou první je platební brána. Chceme nakupujícím dát možnost platit za objednané zboží platebními kartami. U nás to byl trochu oříšek. Když jdete do obchodu a platíte kartou, máte jen jednoho prodejce, takže vytvořit pro něj platební bránu je dnes jednoduchou záležitostí.

Jenže u nás jsou desetitisíce prodejců, takže jsme dlouho hledali řešení, na kterém nyní intenzivně pracujeme, abychom bránu co nejdříve spustili.

Další novinkou je, že jsme nyní těsně před podpisem smlouvy, která nám zajistí smluvní dopravu zboží. Prodejce totiž jen sdružujeme, tudíž vlastní sklady nemáme. Ti tak nyní budou mít možnost objednat si přímo Fler přepravu za výhodnou cenu. To ale není žádným tajemstvím, naši tvůrci už o tomto plánu nějakou dobu ví.

Kdy tyto novinky zavedete do praxe?

Platební bránu by se mělo podařit spustit do jednoho, maximálně dvou měsíců. Mám ale trochu obavy, jestli na to bude před Vánoci dostatek času a jestli její spuštění neodložíme na leden.

Přeprava bude chvíli poté, jelikož je vlastně vázaná na platební možnosti. Ve chvíli, kdy dokončíme platební bránu, hned půjdeme na logistiku.

Váš byznys je zaměřený hlavně na ženy. Odráží realita tento předpoklad?

Rozhodně. Podle našich statistik jsou 90 procent našich zákazníků ženy. Jde tedy o drtivou většinu.

Kolik vůbec máte tvůrců, kteří na váš server umisťují své výrobky?

Podle posledních statistik jich je kolem 30 tisíc. A jedná se opravdu o aktivní účty, které uživatelé pravidelně využívají. Jinak samotných registrací je mnohem více.

Před několika týdny se nám pak podařilo prodat desetimiliontý výrobek. Takže za celou dobu Fleru jsme prodali již 10 milionů kusů zboží. V současnosti máme vystaveno zhruba 1,5 milionu položek.

Kdo může rozšířit řady vašich tvůrců? Máte stanovené určité podmínky?

Snažíme se být co nejvíce otevření. Je pravda, že za dobu naší existence vznikly další servery, které se specializují jen na studované návrháře, tedy takovou designovou špičku.

My ale chceme být co nejvíce otevření už jenom kvůli tomu, že u našich tvůrců vzniká mnoho zajímavých příběhů. Například maminka na mateřské začne doma pracovat s bižuterií, poté se jí to zalíbí tak, že se vrhne na práci se stříbrem, poté se zaregistruje na puncovním úřadě a vůbec pronikne do toho úžasného světa šperkařství. A nakonec se z ní stane šperkařka a svými výrobky bude konkurovat zaběhlým profesionálům. Baví nás dávat šanci lidem v něčem vyrůst.

Žádná pravidla pro výběr tvůrců či výrobků tedy určená nemáte?

Některá pravidla máme. Dbáme na to, aby výrobky byly opravdu rukodělné. Každé zboží, které na Fler.cz nabízíme, prochází naší kontrolou. Denně se takto kontrolují tisíce položek ručně, takže chyba může nastat, ale je minimální, a když nastane, většinou nás upozorní sami uživatelé zpětně.

U každého tvůrce existuje systém hodnocení zákazníky a ten jednak varuje nás, pokud vypadá, že cokoliv s tvůrcem nebo výrobky není v pořádku, a jednak zvyšuje důvěryhodnost tvůrce u zákazníků. Na Fler.cz se během let vytvořila obrovská komunita lidí, která spolu diskutuje, ale také se sama hlídá. Takže když se děje něco, co není úplně v pořádku, brzy se to dozvíme.

Fungujete tedy hlavně na komunitní bázi?

Fler je bezvadný v tom, že to není jen prodejní či nákupní místo, ale je to sociální síť se vším všudy. Uvnitř jsou kluby, diskuze, máme vlastní vnitřní poštu, magazín, různé žebříčky a podobně.

V rámci udržení pozornosti komunity vytváříte magazín, který jste zmínil, ale i vlastní videoobsah. Jak je pro vás náročné tyto věci produkovat?

Máme vlastní redakci se šikovnou šéfredaktorkou. Naší výhodou je, že pod sebou máme velkou komunitu, která drží spolu a miluje tento hand-made svět. My se od těchto prodejců inspirujeme, jelikož z redakce nejsme schopni obsáhnout všechny umělecké směry.

Pokud jde o videa, tak těch již máme přes sto. S nimi nám pomáhají profíci, kteří pracují pro televizi. Jezdí po celé republice a měsíčně natočí zhruba dvě videa. Myslím, že je fajn, když můžete nahlédnout k prodejci a podívat se mu přímo pod ruce. A to ve videích ukazujeme.

Dopadá na komunitní charakter Fleru nástup sociálních sítí, zejména Facebooku?

Nemyslím si, že bychom s Facebookem museli bojovat. Naopak, využíváme nástroje, které tam pomáhají zpropagovat zboží. Podle mě komunitní funkce, které máme na Fleru, jsou natolik specificky provázány s celým serverem, že uživatelé mají důvod na našem on-line tržišti být.

Sázíte tedy spíše na komunitní ráz serveru, který udrží věrné zákazníky, než na klasickou reklamu či marketing?

To určitě. Do reklamy investujeme poměrně málo. Mnohem raději vidíme komunitní podporu a práci s PR. Fler je natolik zajímavý fenomén, že se nám s PR dobře pracuje.

Loni jste na Fler.cz prodali výrobky v celkové hodnotě přesahující čtvrt miliardy korun, což byl meziroční růst o zhruba 10 procent. Udržíte ho i letos?

Co jsem se díval na poslední statistiky, tak dle mě bychom se i letos měli držet na zmíněném desetiprocentním růstu.

Rozhodnou zřejmě Vánoce?

BRAND24

Ano, na ty už se připravujeme a musíme být v pohotovosti. Samozřejmě bude více objednávek, vyšší zájem, lidé budou více volat na zákaznickou podporu apod. V prvních letech jsme řešili hlavně vytíženost serveru, jelikož ten nával byl opravdu znatelný a bylo těžké odhadnout, kam až zajde. 

V tomto ohledu jsme v posledních dvou letech učinili velké změny. Systém nám běží dohromady na šesti serverech, takže máme opravdu velkou rezervu. Vánoce musíme zvládnout zejména z hlediska zákaznické podpory.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).