Hlavní navigace

Josef Matějka (CZC.cz): Internet věcí není jen buzzword

10. 4. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: CZC.cz
E-shop CZC.cz se loni poprvé na tržbách přehoupl přes 2 miliardy korun a letos ho čeká stěhování do nového skladu. Firma také uvažuje o expanzi do zahraničí.

Zakladatel a majitel e-shopu CZC.cz (dříve Czech computer) Josef Matějka je velkým fanouškem nejnovějších technologií. Alespoň to tak vypadalo, když na rozhovor přijel elektromobilem BMW i3, na sobě měl Google Glass a na ruce chytré hodinky od Motoroly.

Jeho společnost CZC.cz, kterou se svou manželkou zcela ovládá, prošla před zhruba pěti lety ozdravnou kůrou a nyní se připravuje na další růst. Aktuálním problémem je hledání nového skladu, který by firma ráda měla už v létě. Současný sklad má rozlohu tisíc metrů čtverečních.

„Tato kapacita už nám nestačí, potřebujeme přibližně čtyřnásobně větší prostory, aby nám sklad vydržel dalších pět let,“ vysvětluje Matějka. Uvedl také, že CZC.cz uvažuje o expanzi na zahraniční trhy, i když to zatím není na pořadu dne.

Akcelerátor StartupYard nedávno oznámil několikamilionovou investici, za kterou stojíte vy a Tomáš Čupr. Vaše „spojení“ bylo plánované či jen náhoda?

Šlo o shodu náhod. S Tomášem Čuprem se sice znám, ale zde jsme se sešli zcela náhodně. Ve StartupYardu jsme se oba podíleli na výběru týmů do nového kola, kde také mentorujeme.

Na trhu existuje mnoho akcelerátorů. Proč jste se rozhodl zrovna pro StartupYard?

Přijde mi dobré, jak ke všemu přistupují. Líbí se mi jejich profesionální přístup, takže jsem neměl potřebu nikoho jiného oslovovat. StartupYard navíc získal evropské peníze, takže může vše zintenzivnit.

Znamená vaše poslední investice i to, že se více rozhlížíte po startupové scéně?

Rozhlížím se dlouhodobě. Důkazem jsou i akvizice firem Mobility a pardubické pobočky OK Computers, které jsme uskutečnili před dvěma lety a začlenili je do CZC.cz. 

I tak se dívám po dalších subjektech. Startupy jsou svým způsobem specifické. StartupYard je pro mě takovými dveřmi do této oblasti. Dělá ale hodně technologické věci, jde tedy o jeden okruh firem a lidí. Snažím se rozhlížet i do jiných oblastí, ale v nich zase nemám tolik zkušeností, což mě limituje.

Když ještě zůstanu u StartupYardu, ten nedávno také ohlásil jména sedmi projektů, které prošly sítem do nového kola. Šest z nich je z Česka. Vy jste se výběru účastnil. Jaká byla obecně kvalita projektů?

Obecně jsem byl příjemně překvapený tím, v jaké fázi startupy jsou. Dost často se nachází v pokročilém stádiu vývoje svého produktu či služby. Líbí se mi, že malý počet lidí dokáže v podstatě ve svém volném čase dělat věci, které by standardně stály miliony korun.

Takže bylo těžké vybrat z celkově přihlášených zhruba 200 týmů těch sedm nejlepších?

Do užšího výběru se dostalo 22 opravdu nadějných týmů, takže vybrat z nich finálních sedm bylo velmi těžké a zároveň hodně intenzivní. Nejtěžší na tom všem bylo najít ten pravý byznys. Najít to, za co budou zákazníci ochotni zaplatit, je dost často kámen úrazu. A těžko se to odhaduje.

Kromě zmíněných firem jste v minulosti investoval i do firmy oXy online, kde stále držíte nadpoloviční podíl. Také jste ji zaintegroval do CZC.cz, je tedy závislá jen na vaší společnosti?

Tato investice proběhla hlavně z důvodu napojení na CZC.cz, chtěli jsme mít pod kontrolou vývoj webu, o integraci jsme ale nikdy neuvažovali. Zatímco dříve představovalo CZC.cz pro oXy online většinu tržeb, nyní už je to asi jen pětina.

Váš e-shop CZC.cz se zaměřuje na prodej počítačových komponent. Je o ně v dnešní době stále zájem?

Překvapilo mě to, ale zájem tu stále je. CZC.cz jednak prodává hotové počítače a také je montuje. A stále velký zájem je patrný u obou kategorií. U montovaných počítačů jsou nyní impulsem hlavně herní stroje.

I v době nastupujícího internetu věcí tedy chcete být stále IT specialistou nebo uvažujete o rozšiřování i do jiných segmentů?

Pořád se snažíme držet IT a elektroniky. Myslím, že pro specialistu našeho typu je tu stále dost prostoru. 

Je to podobné jako u kamenných prodejen. Jeden čas se kupovalo vše v Tescu, aktuálně se lidé zase vrací ke specialistům. Vývoj na internetu bude podle mě podobný. 

Je ale pravdou, že internet věcí nám rozšiřuje potenciální záběr a budeme rádi, když nám otevře cestu k novým kategoriím. Pračky ale asi zatím dělat nebudeme.

Ani když budou komunikovat s jinými přístroji a spotřebiči?

Pračky a ledničky opravdu ne, ty jsou hodně náročné třeba i logisticky, ale ostatní chytré vybavení – proč ne…

Společnost CZC.cz v době krize postihly propady tržeb i zisku, i kvůli tomu jste se na čas vrátil do vedení a začal budovat nový manažerský tým. Co se za tu dobu změnilo ve strategii firmy?

Změnu strategie jsem při opětovném nástupu do vedení neměl. Spíše jsem začal analyzovat čísla a zkoumat, co přesně funguje a co naopak nefunguje. Zahájili jsme také mnoho prodejních a marketingových akcí. A co je důležité, zaměřili jsme se více na obchod, čemuž jsme podřídili i náš web. 

A pak jsem hledal management, který to vše bude schopný dělat sám. V rámci toho jsme našli současnou ředitelku Jitku Dvořákovou, která po dvou letech ve funkci dokázala se svým týmem firmě znatelně zvýšit obrat i zisk.

Čekají CZC.cz ještě nějaké změny?

Čeká nás změna v logistice. Nyní máme centrálu v Příbrami o rozloze zhruba jeden tisíc metrů čtverečních. Tato kapacita už nám nestačí, potřebujeme přibližně čtyřnásobně větší prostory, aby nám sklad vydržel dalších pět let.

A už máte něco dojednaného? Budete se stále držet Příbrami?

Jsem v pokročilém stádiu jednání na Příbramsku, kde je nabídka obecně omezená. Proto se rozhlížíme i blíže k Praze. 

Ale v Příbrami máme tým lidí, proto bychom tam rádi naše centrum udrželi. Nové prostory bychom ale potřebovali už v létě letošního roku.

Přijde s novým prostorem i modernizace logistických technologií?

Částečně ano, ale plně automatizovaný sklad zatím neplánujeme. I když nějaké dopravníky v něm samozřejmě budou.

Čtyřikrát větší prostory vám tedy umožní expedovat čtyřikrát více zboží…

To ano, ale určitě to nebude hned. Rosteme lineárně a myslíme na budoucnost. Z tohoto pohledu potřebujeme větší prostory pro dalších pět let.

JOSEF MATĚJKA

  • podnikatel, investor
  • v roce 1997 začal podnikat, když tehdy ještě studoval na Fakultě elektrotechnické na pražské ČVUT 
  • školu po dvou letech opouští a v roce 1998 zakládá prodejce počítačových komponent Czech Computer, který později mění název na CZC.cz
  • CZC.cz je doposud vlastněno Matějkou (70 %) a jeho manželkou (30 %)
  • během let CZC.cz koupilo firmy Mobility a OK Computers, Matějka také investoval do firmy oXy Online. Všechny firmy poté zaintegroval do své společnosti.
  • Profil na Google+

Firmu jste rozjel z vlastních zdrojů bez potřeby pomoci investorů. Přišly už nabídky na odkup?

Zájemci se objevují. A jak nyní nevykonávám funkci ředitele, mám více času jednat s potenciálními investory, stejně jako se věnovat případným dalším investicím. Myslím, že to k funkci majitele prostě patří. Jednání tohoto typu jsou navíc kolikrát hodně inspirativní a dokážou člověka přivést na nové nápady.

A napadlo vás tedy CZC.cz prodat?

Napadlo. Ale v jednáních jsme nikdy nedošli až k tomu finálnímu bodu. Vždy to z nějakého důvodu nevyšlo. Jelikož mám zkušenosti z obou stran, vím, že dojít k dohodě je záležitostí shody mnoha náhod. Je to taková alchymie.

Kdybyste firmu prodal, čemu byste se věnoval? Snažil byste se rozjet něco nového nebo byste působil spíše jako investor?

Pokud by k tomu došlo, určitě bych z firmy neodešel ihned. Po nějakou dobu bych se jí ještě rozhodně věnoval. Poté bych se zaměřil spíše na startupy a případně investice v jiných odvětvích.

Která odvětví vás zajímají?

Myslím, že pomalu nastává čas internetu věcí a věřím, že to nebude jen „buzzword“, takže bych se ve svých dalších investicích chtěl ubírat například tímto směrem.

Nějaký partner či strategický investor pro další expanzi CZC.cz by nepřipadal v úvahu?

Z finančního hlediska partnera nepotřebujeme, to spíše z hlediska rozvoje do zahraničí. Jsme stále jen v Česku a o zahraniční expanzi uvažujeme. Pokud by k tomu ale mělo dojít, bude to ještě nějaký čas trvat.

O jakých časových relacích hovoříte?

To je samozřejmě různé. Slovensko bychom byli schopni udělat hned. Další země už jsou ale komplikovanější. V úvahu samozřejmě připadají sousední státy, ale třeba Polsko je hodně složitý trh.

Nevidíte prostor k růstu skrz akvizice?

Pokud jde o konkurenční firmy, tam už mnoho prostoru není. Koupili jsme některé menší a v tuto chvíli o žádných dalších zajímavých nevím. Stejně tak nevidím mnoho prostoru pro růst třeba na Moravě, když zde e-shop T. S. Bohemia koupil ostravskou firmu Alfa Computer.

Nešlo by skrz akvizice růst právě na zahraniční trhy?

Možnost to určitě je, ale také v ní v současnosti nevidím příležitost. Pokud jde o Čechy, zde vidím prostor spíše pro rozšiřování služeb. Tato oblast má nepochybně budoucnost a zároveň představuje cestu pro zvýšení marže.

O jaké služby by mělo jít?

O ty, které jsou navázány na náš byznys. Ať už rozšíření záruky a servisu na smartphony, notebooky a jiné produkty.

BRAND24

Vysoký růst jste ale byli schopni vykázat i loni, vaše tržby se poprvé dostaly nad 2 miliardy korun…

V minulém roce jsme zaznamenali tržby ve výši 2,4 miliardy korun. Podařilo se nám vyrůst hodně, ale uvidíme, co přinese letošní rok. Na konci toho loňského se totiž trochu zastavil přesun tržeb od klasického retailu směrem do e-commerce.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).