Hlavní navigace

Juraj Atlas (Liftago): Z Polska i Slovenska jsme se zatím stáhli

23. 1. 2015
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: Liftago
Službě Liftago se v Česku daří. Startup roste meziměsíčně v průměru o pětinu. A chystá experimenty na poli elektromobilů.

Aplikace Liftago, která přes mobilní telefony propojuje pasažéry napřímo s taxikáři, v současnosti registruje zhruba 60 tisíc stažení. Služba má nyní v Praze přes 400 aktivních řidičů a v prosinci v počtu jízd překonala desetitisícovou hranici.

„Za posledních osm měsíců jsme rostli v průměru o 20 procent meziměsíčně,“ říká šéf projektu Juraj Atlas.

Liftago se soustředí na další zdokonalování aplikace. V současném nástupu podobných služeb jako je Uber nebo WunderCar konkurenci nespatřuje, naopak o ní tvrdí, že ji pomáhá. „Svezli jsme se na jejich publicitě,“ říká Atlas.

Liftago bylo aktivní i na Slovensku a v Polsku, své aktivity zde ale firma stáhla. „Hodně rychle jsme zjistili, že abychom uspěli, musíme se zaměřit jen na jeden trh – Prahu,“ vysvětluje Atlas. Firma ale má pro letošní rok expanzní plány, a to směrem do redionu střední a východní Evropy. 

Liftago také nechce zůstat „taxislužbou“, plánuje projekty například v segmentu sdílení kol nebo aut. Jeho plány jdou ale dál. „Plánujeme jisté experimenty na trhu elektromobilů,“ říká bez dalších detailů Atlas.

Máme za sebou rok 2014, který pro vás byl prvním celým rokem fungování Liftaga. Jak ho z toho byznysového hlediska hodnotíte?

Byl pro nás jednak rozjezdový, ale zároveň velmi úspěšný. Za celý loňský rok se nám podařilo etablovat Liftago na trhu. A de facto z nuly se nám podařilo dostat na vcelku zajímavá čísla.

Když byste měl být konkrétnější, jaká přesně jsou ta čísla?

Můžu prozradit, že za posledních osm měsíců jsme rostli v průměru o 20 procent meziměsíčně. To je pro startup hodně zajímavý výsledek.

A když se podíváme na současné parametry – kde se pohybují počty uskutečněných jízd, taxikářů a podobně?

V Praze teď máme více než 400 aktivních řidičů měsíčně. Sem se počítají ti řidiči, kteří si aplikaci alespoň jednou v měsíci zapnou a reagují na poptávky. 

V systému máme o několik set zaregistrovaných řidičů více. Ten rozdíl vyjadřuje nekvalitní řidiče, které do Liftago znovu nepustíme, řidiče z ostatních měst v Česku, zahraniční řidiče a sezónnost, která je v tomto oboru velká. Pokud jde o počet jízd, v prosinci jsme přesáhli desetitisícovou hranici.

Ještě by měl zajímal současný počet stažení aplikace?

Teď jsme na 60 tisících.

Minulý rok byl pro vás rozjezdový, tedy stále náročný na vývoj aplikace z hlediska – řekněme – základního „vyladění“ služby. Z posledních vylepšení mohu jmenovat přidání možnosti placení kartou přes mobil. Na co se nyní soustředíte?

Prosinec je běžně v taxikaření hodně náročný měsíc. Takže to jsme se věnovali zajištění kapacit pro zabezpečení potřeb pasažérů. Leden pak máme zaměřený hodně na technickou stabilitu.

To znamená, že zatím nepřinášíme mnoho nových funkcí. V lednu a únoru se tak spíše zaměřujeme na zlepšování zákaznických služeb, interní záležitosti, a to jak procesní, tak technické. Navenek to bude znát ještě příjemnější zákaznickou zkušeností – pro pasažéry i řidiče.

Novinky chystáme, ale odrazí se hlavně v pokrytí Liftago po celé Praze, nejen po centru, a třeba se konečně dostaneme i na ostatní města v Česku, kde na nás již řidiči čekají.

Už v létě jste říkali, že pracujete na algoritmu, který by měl lépe cílit vyhledávání. Tedy že zákazníkům se v nabídce blízkých taxikářů objeví jen ti nejrelevantnější. To už bylo spuštěno?

Je to dlouhodobý proces malých – ale i velkých kroků – a vylaďování. Postupně pracujeme na „zvyšování inteligence“ našeho algoritmu párování poptávky a nabídky. 

Ale to je něco, co běžný uživatel nevidí, respektive to vnímá jen v tom, že se služba zlepšuje – nabídky, které obdrží, jsou více relevantní. To, co pro pasažéra zlepšíme, je informace o kvalitě nabídky, tedy o kvalitě vozu a řidiče.

Ta se dá nyní už rozlišit podle viditelné značky a modelu vozu při objednávání, nebo podle hvězdiček taxikáře…

Už dnes máme interně rozděleny taxikáře a jejich vozy na tři skupiny, ale pasažér to ještě nevidí. Na začátku tedy chceme pro pasažéra zviditelnit business třídu, a postupně možná budeme ukazovat všechny třídy, které v Liftagu jsou.

Aplikace nenabízí objednání vozu na určité místo v určitý čas. Řeší jen aktuální potřebu převozu. S touto funkcí do budoucna počítáte nebo to není smyslem Liftaga?

Předobjednávky máme v plánu, stejně jako například nabídku „drink taxi“, po které se naši uživatelé taktéž ptají, ale plány se ve startupu mění rychle. Musíme se umět rychle přizpůsobovat aktuálním hrozbám a příležitostem. 

Liftago jsme vytvořili proto, abychom pokryli scénář okamžitého odvozu, tj. zabezpečili potřebu objednat tady a teď. To je základ, ze kterého se budeme dál rozvíjet.

Co se týče objednání dopředu, tam je potřeba posílit a ještě více zinteligentnit systémy našeho zákaznického servisu. Prostě když si zákazník objedná na ráno odvoz na letiště, tak ten taxík opravdu musí přijet – to dnes mají problém zajistit i existující taxislužby.

Na přelomu jara a léta jste měli zhruba patnáct vývojářů. Jaké je aktuální číslo?

Nebyli to jenom vývojáři, ale celý produktový a engineering tým. Nyní nás je dohromady 16 lidí.

A samotný vývojový tým?

Těch je polovina, tedy osm.

To je podstatný rozdíl oproti době před půl rokem…

Vývojový tým jsme měli větší, jelikož jsme byli ve fázi, kdy jsme intenzivně rozvíjeli službu v rámci budování celého produktu. A teď už jsme se dostali do bodu, kdy aplikace slouží velkému množství lidí dle jejich potřeb. Tím pádem měníme nákladovou a organizační strukturu s přesunem většího zaměření z vývoje do marketingu a obchodu. Samozřejmě žádná služba není nikdy dokonalá a je ji stále nutné zlepšovat a inovovat i po produktové stránce.

Soustředíte se hlavně na Prahu. Ale Liftago se dá využít i v dalších větších městech Česka, například v Brně. Jak se tam rozvíjí?

Zatím jen evidujeme nárůst řidičů v ostatních městěch, ale marketingově se zaměřujeme bohužel pořád jen na Prahu. Vše co je mimo ní, je pro nás něčím navíc, co vzniká organicky. Přijde chvíle, kdy „vlítneme“ i na ostatní větší města.

Vidíte ale kde se uskutečňují jízdy…

Ano, jde hlavně o větší města. Jízdy se uskutečňují v Brně, Ostravě,  Ústí nad Labem i Plzni. Tam se jízdy objevují pravidelně. V těchto městech si ale taxikáři budují tento byznys víceméně sami. Ve všech městech mimo Prahu je to pro ně zadarmo a tím pádem i výhodné.

Co se týče zahraniční expanze, šli jste na Slovensko a do Polska. Stále tam máte aktivity?

Službu jsme po technické stránce spouštěli jak v Česku, tak na Slovensku. Naštěstí jsme hodně rychle zjistili, že abychom uspěli, musíme se zaměřit jen na jeden trh, Prahu.

Takže stejně tak jako ostatní města v Česku mimo Prahy rostou organicky, podobně bereme i Slovensko. Je pro nás organické a nerealizujeme tam žádné aktivity.

A co Polsko? Tam jste prvně vstoupili do Krakova a chtěli jste se rozšiřovat do dalších měst…

Krakov je takový pokus. Nabrali jsme tak kolem stovky taxikářů, viděli jsme, že je to trh, na kterém by se dalo uchytit. Ale nebyli jsme ještě v tom čase připraveni na expanzi. A to jak procesně, tak finančně. Takže jsme se z Polska prozatím stáhli. Expanzní plány pro tento rok určitě máme.

A to jakým směrem?

Bude to směrem do CEE regionu (region střední a východní Evropy, pozn. redakce). Jestli to ale bude Polsko nebo jiná země, zatím nechci prozrazovat.

Takže se na Liftago stále díváte jako na globální projekt?

Ano, to určitě.

Když se otočíme ke konkurenci. V loňském roce se s podobnými službami, prostřednictvím kterých si můžete v mobilu snadno objednat taxi, doslova roztrhl pytel. Stačí jmenovat jen vstup Uberu nebo Wundercar. Tvrdili jste ale, že vám to naopak pomáhá. Jak?

Pomáhalo nám to v tom, že média, když psala třeba o Uberu, tak často zmínila i Liftago a třeba i lokální taxislužby. Takže jsme se vlastně svezli na jejich publicitě. Říkali jsme si „konečně“, protože o našem českém Liftago, které tou dobou používaly stovky řidičů, se vlastně pořádně psalo až díky zahraničním službám, které tu mají řidičů pomálu.

Druhý přínos je v tom, že si nemyslíme, že existuje trh, kde vyhraje jen jeden. Samozřejmě jeden bude největší, a tu pozici si chceme s Liftago vybojovat, ale stále tu bude prostor pro několik podobných služeb. Ty pak pomáhají budovat povědomí pasažérů o tom, že existuje i jiný způsob objednávání taxi než zatelefonováním na dispečink.

A projevil se nástup podobných služeb i negativně?

Pro Liftago ne.

Na jaře se chce razantněji uvést další služba – upTaxi. Ta sází na luxusnější ekologické vozy. V ekologii je Liftagu možná trochu podobná…

Každý z projektů má trošičku jiný pohled na to, jak zoptimalizovat dopravu. Uber má dva směry. Jeden směr je limuzínový servis, druhý je takový taxík bez licencovaného řidiče. V obou přináší na trh novou kapacitu – nové řidiče.

upTaxi na to jde vztahem s již existujícím dispečinkem (Kurýr Taxi, pozn. redakce). Povznáší ho do digitálního světa.

Liftago je tu proto, aby sjednotilo dosud neefektivní taxi trh a propojovalo nabídku řidičů a pasažérů efektivně. Řidiči pak budou nabírat zákazníky poblíž a pasažéři si vyberou ty nejlepší řidiče v okolí. Takový „smart city“ směr.

Nabízíte svůj systém také dispečinkům?

Ano, pro dispečinky máme nabídku, s několika z nich tady v Praze spolupracujeme. Nejsme přímý konkurent dispečinku. Jsme sjednocující technologie, která je nad dispečinky. S Liftago chceme, aby každý taxikář byl konkurenceschopný vůči jiným taxikářům nebo aby si mohly lokální dispečinky konkurovat na jiné bázi, než je jen cena.

Je tu pouze pár dispečinků, které jsou vnímány kvalitně. A pak je tu zbytek, který si dnes konkuruje jenom cenou. Taxikáři jsou tlačeni do neprofitabilních zakázek a tím trpí celý trh.

U Liftaga je kvalita služby pro rozhodování pasažéra určitým způsobem kvantifikovaná. Taxikáři a dispečinky si nadále mohou konkurovat cenou, vzniká ale svoboda rozhodování každého taxikáře, jakou cenu na konkrétní poptávku nabídne. V rozhodování pak taxikáři pomáhá např. i informace o aktuálním rozmístění jeho kolegů konkurentů.

Kdo je tedy pro Liftago teď tím hlavním konkurentem?

Nemůžeme tvrdit, že nemáme konkurenty. I dispečink pro nás může být nepřímou konkurencí, když má svou vlastní mobilní aplikaci. Ta ale spoléhá jen na malý okruh řidičů a tím pádem má nižší kapacitu a méně spokojené řidiče.

Uber nebo upTaxi jsou zase trochu jiní konkurenti, kteří na to jdou jinak. Mají jiný obchodní, respektive procesní model. Jde o to najít si své pasažéry a nabídnout jim to, co potřebují a očekávají. Trh je ale dost velký pro více služeb.

Do „vozového parku“ Liftaga patří i elektromobil od americké automobilky Tesla, který zdatně marketingově využíváte. Půjdete cestou elektromobilů i v budoucnu?

Důvod, proč chceme dlouhodobě optimalizovat dopravu, je udržitelnost a jednou složkou udržitelnosti je ekologie, tj. např. snižování emisí. Nemůžeme o tom mluvit a přitom jezdit starým naftovým autem. Elektromobily tedy zapadají do naší vize a do toho, čeho chceme dosáhnout.

Takže se dá očekávat další Tesla vůz nebo podobný elektromobil, případně hybrid?

Plánujeme jisté experimenty na trhu elektromobilů.

To znamená?

Zatím bych to dál nerozváděl. Sledujeme trh elektromobility, bavíme se s různými hráči tohoto světa a hledáme způsob, jak elektromobily zajímavě využít.

Liftago ale není jen o taxících. Záměrem je vytvořit komplexnější systém, který bude zahrnovat i sdílení kol, automobilů. Co nás tedy čeká po aplikaci zaměřenou jen na taxi?

Budujeme platformu pro optimalizaci lokální dopravy. Naším cílem je, abychom v centru města nahradili osobní automobily. Největší hrozbou pro města v oblasti dopravy je právě auto, ve kterém do centra přijede jeden člověk a nechá jej zaparkované a čekající na zpáteční cestu domů.

Ideální cíl, kterého bychom chtěli dosáhnout, je ten, že když ráno vstanu a budu se rozhodovat, jak se dostanu do práce, tak mě ani nenapadne vzít své vlastní auto.

A to buď proto, že už ho nebudu ani vlastnit, nebo si ho budu šetřit na zábavné víkendové projížďky a přes týden budu využívat optimálnější způsoby dopravy. Tomuto cíli budeme podřazovat náš růst.

BRAND24

Vše chce ale svůj čas. I kdybychom chtěli spoustu věcí co nejdříve, tak to fyzicky, obchodně nelze. Je potřeba se zaměřit na jednu věc a udělat ji pořádně. A až nám to umožní trh a naše situace, tak pokračovat v budování naší vize.

A tou jsou například sdílená kola, sdílená auta. Co bude první, co bude druhé a kdy to vše bude, to dnes nedokážeme říci.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).