Hlavní navigace

Názor k článku K čemu je prostý elektronický podpis? Recenze knihy Elektronické právní jednání od PKI - Muj nazor je, ze nemuze nanutit zadne fyzicke...

• Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 12. 2018 14:19

PKI (neregistrovaný) 151.236.232.---

Muj nazor je, ze nemuze nanutit zadne fyzicke osobe kvalifikovany certifikat na podpis, protoze podpis je primo jedinecne spojen s fyzickou osobou/pracov­nikem/uradnikem primo ze zakona eIDASu - pravniho predpisu vyssi pravni sily jak je vnitrostatni uprava. Proto fyzicka osoba podepisuje zadost o generovani kvalifikovanych certifikatu pro svuj podpis. zadost nepodava OVM za zamestnance, k kvalifikovanym podpisem fyzicke osoby nedisponuje OVM jenom FO.

Proto spusob jak bude fyzicka osoba autorizovat pisemnosti je jeji vylucni svobodnou volbou zda elektronicky kvalifikovanym certifikatem nabo klasicky rucne. Zadnou fyzickou osobu nemuzeme nutit vstoupit do PKI a byt vazan politikou certifikacny autority. Je to jeji svobodne rozhodnuti. Fyzicka osoba, ktera se rozhodne vstoupit do PKI nese vzdy odpovednost za podepasny dokument. kryje podpisme dokument.

naopak pravnicka osoba muze zamestnanci poskytnout funkci na pouziti kvalifikovane pecete, kterou bude jednat ve jmenu pravnicke osoby. za pouziti kvalifikoavne pecete odpovida PO/OVM. pecet kryje integritu a zapuzdreni rozhodnuti - elektronickeho rozhodnuti.

jednani za PO skutnecne muze byt dane funkci ktra spusti autorizaci dokumentu hsm modulem nebo qscd cipovou kartou.

pecet se fakticky vydava statutarnimu organu PO, na QSCD ku kteremu ma pristup statutarni organ, kterým je vzdy FO.