Hlavní navigace

Kabelový internet pro sto tisíc domácností už v březnu - budeme slavit?

23. 2. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Původní nabídka Internetu po kabelové televizi společnosti Dattelkabel budila nadšení. Záhy však přišlo vystřízlivění, které bylo nejprve způsobeno technickými problémy a posléze výrazným zdražením poté, co Dattelkabel koupila firma UPC. Nyní však začíná druhé kolo: od března se prý po kabelu bude moci k Internetu připojit sto tisíc domácností!
O UPC, o jeho službě Mistral, tedy Internetu po kabelové televizi, o Dattelkabelu či o šetření Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže se toho na stránkách Lupy popsalo již dost. Situace se ovšem opět posouvá o něco dále – a protože od posledního tématicky souvisejícího článku uplynula už přece jen nějaká doba, neodpustím si malou rekapitulaci.

Internet po kabelové televizi, konkrétně služba Mistral, poskytovaná dříve společností Dattelkabel a nyní UPC, se dostala do centra pozornosti kvůli v podstatě stoprocentnímu zdražení této služby poté, co přešla ve správu právě UPC. Podrobně zde byly rozebírány také důvody, které ke zdražení vedly, přičemž se, myslím, celkem přesvědčivě podařilo doložit, že podobné zdražení nebylo v daném okamžiku nejen nutné, ale pro rozvoj Internetu v naší zemi samozřejmě ani žádoucí. Zdražení (které se netýkalo jen Mistralu, ale také – a zejména – standardních služeb kabelové televize) přešetřoval i Úřad pro hospodářskou soutěž, který nakonec (šalamounsky) rozhodl, že původní ceny Dattelkabelu byly záměrně podhodnoceny a penalizoval tedy toto jednání několikamiliónovou pokutou – kterou ovšem musí zaplatit stávající vlastník Dattelkabelu, tedy UPC. Nemálo se tu popsalo také o problémech, které měli uživatelé Mistralu v některých lokalitách s jeho rychlostí a stabilitou.

Pokud můžu ze zkušenosti vlastní i z kolektivní zkušenosti uživatelů Mistralu tak, jak si ji předávají na diskusních fórech, doložit, je v současnosti kvalita připojení víceméně stabilizovaná. Občasné výpadky sice stále zavdávají podnět k emocionálním reakcím, ale tipnul bych si, že ti, co jsou dnes na Mistralu, jsou zhruba 95 % čistého času bez problému připojeni – byť za dvojnásobnou cenu než dříve. Jisté také je, že nemálo z nich se rozhodlo smlouvu s UPC vypovědět, odhaduji však, že stávající vyšší kvalita služby není odvislá od poklesu počtu jejích uživatelů, tolik jich zase nejspíš nebylo. Pravděpodobné ovšem je, že se vosí hnízdo opět rozbzučí.

Podle včerejší zprávy ČTK hodlá UPC v březnu přistoupit k první části plnění svého loňského ambiciózního slibu a nabídnout sto tisícům obhospodařovaných domácností připojení k Internetu prostřednictvím rozvodů kabelové televize. Dalšímu sto tisíci pak má být připojení na Internet umožněno do konce tohoto roku.

Tato obecně zcela jistě pozitivní a skvělá zpráva však přesto vyvolává určité pochyby a nutí toho, kdo činnost UPC na poli Internetu sleduje dlouhodoběji, k nadšení přinejmenším rezervovanému.

Otázkou první a dlouho poslední samozřejmě zůstává, jak veliké procento z oslovených domácností vůbec nabídku přijme. Jak veliké procento z nich je na příjem Internetu hardwarově vybaveno a jak veliké procent z těch, kteří se už třeba připojují dial-upem, o nelimitované připojení za tisícovku měsíčně bude mít zájem? Znám nemálo dial-upistů, pro které už je čtyřmístná cifra příliš.

Dejme tomu, že ze sta tisíc projeví o službu zájem pět procent, tedy tisíců pět. Podle všeho by tak momentální počet uživatelů Mistralu narostl na trojnásobek. Je možné, aby se takový skok obešel bez technických problémů a (možná i všeobecného) snižení kvality služby? Společnost se navzdory všeobecným trendům rozhodla k rezolutní centralizaci sítě, zdá se tedy, že se bude hrát vabank a trable s bažanty snadno dolehnou i na staré mazáky. Navíc těžko věřit tomu, že stejný tým, který stávající provoz zvládal přinejlepším s odřenýma ušima, zvládne příliv třeba jen několika set nových uživatelů hladce a bezbolestně. Už jen tempo připojování nových účastníků by muselo patřičně nabrat na razanci, aby se letošní březňátka nevylíhla třeba taky až napřesrok.

Jen tak maně se ještě nabízí otázka, jak velikou propagaci této své nabídce hodlá UPC věnovat. S celorepublikově dostupným satelitním vysíláním samozřejmě nelze lokálně přesně vymezený Internet po kabelu srovnávat, ale přesto… Sto tisíc domácností už je přinejmenším čtvrtina Prahy a pokud UPC skutečně a upřímně chce pro novou službu získat co nejvíce ze svých zákazníků, nebude na to leták ve schránce stačit.

BRAND24

Jinak by nakonec mohli mít poslední slovo pesimisté, podle kterých ze sta tisíce domácností nabídku vůbec zaregistruje je pár desítek tisíc (reklamní kampaň žádná a papíry u účtů nikdo nečte…), z nich ji pochopí a zváží deset, dvacet procent, z těch jen část bude mít potřebný hardware a konečně jen zlomek z této části bude ochoten tisícovku měsíčně vyšpulit. Snadno pak můžeme být svědky toho, jak se sto tisíc smrskává na pár set, vlk se nažírá, koza zůstává celá a chytrá horákyně UPC ujíždí se smíchem na koloběžce pryč.

P.S. Kvůli výpadku Mistralu odesílám tento komentář s několikahodinovým zpožděním…

Pokud byste byli mezi těmi sto tisíci "šťastlivců", využili byste za stávajících podmínek tuto nabídku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem časopisu Internet. Tento časopis se specializuje zejména na začátečníky a středně pokročilé uživatele Internetu, osobním autorovým cílem je neztratit ze zřetele schopnosti, m...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).