Hlavní navigace

Státní kampaň na DVB-T2 možná nebude potřeba. Diváci mají informace i bez ní

18. 3. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Pexels, podle licence: Public domain
Ministerstvo průmyslu a obchodu platí výzkumy veřejného mínění o DVB-T2. Dozvědělo se z nich, že si lidé našli informace o digitalizaci sami. Rychlost nákupu přijímačů překonala očekávání úředníků.

Státní kampaň k přechodu na digitální vysílání ve standardu DVB-T2 stále nemá moc konkrétní obrysy. Ministerstvo průmyslu a obchodu teď zadalo průzkum veřejného mínění, podle kterého chce parametry informační kampaně teprve naplánovat.

„Zjišťujeme, co všechno by lidé potřebovali vědět, jakým způsobem s nimi máme nejlépe komunikovat, kdo jsou vedle konečných příjemců televizního signálu další zainteresované strany a další údaje,“ sdělil serveru DigiZone.cz David Hluštík z tiskového odboru ministerstva.

Úřad si průzkum objednal minulý týden u agentury Nielsen Admosphere. Podle registru smluv za něj zaplatí zhruba 250 tisíc korun. Reprezentativní dotazování má proběhnout na vzorku populace starší 15 let ve třech vlnách. Každé se mají účastnit dva tisíce respondentů. První vlna se má uskutečnit ještě teď v březnu, další v říjnu a poslední v červenci 2020.

„Přechod na DVB-T2 je velmi komplexní problematika a ministerstvo má zkušenosti už z přechodu z analogového na digitální vysílání. Chceme si tyto zkušenosti verifikovat a případně aktualizovat,“ podotkl Hluštík. „Termín zahájení kampaně, délka jejího trvání a všechny ostatní parametry budou určeny na základě výsledků výzkumu veřejného mínění. Kampaň budeme pečlivě koordinovat s jednotlivými provozovateli televizního vysílání,“ dodal.

U komerčních provozovatelů ale ministerstvo nejspíš narazí. Vlastní spoty na podporu DVB-T2 podle dostupných informací nechystají. „Za nás se stále nic nemění. K celé věci máme stanovisko, že se jedná o proces vynucený státem a stát by tedy měl financovat i informační kampaň,“ řekla pro DigiZone.cz například mluvčí skupiny Prima Gabriela Semová. Nova na dotazy ke kampani neodpověděla.

Nejviditelnější kampaní k DVB-T2 tedy nadále zůstávají informační spoty České televize, kterými provádí moderátor Daniel Stach. Podrobné informace umístila i na svůj web a divákům radí také na telefonické lince.


Autor: Česká televize

Moderátor Daniel Stach v kampani České televize k DVB-T2

Na ministerstvu za kampaň zodpovídá odbor komunikace ve spolupráci s odborem elektronických komunikací. Zadávací dokumentace byla podle informací DigiZone.cz hotová i schválená v srpnu 2018. Otázky, co se od té doby se zadáním dělo, nechal úřad bez odpovědi.

Rozpočet, struktura ani rozložení informací v čase nejsou zatím známy. Obecný náznak harmonogramu je jen v situační zprávě o rozvoji zemského digitálního vysílání za loňský rok. „Plánovaná informační kampaň ministerstva průmyslu bude provázána s termíny vypínání sítí DVB-T podle technického plánu přechodu. Mimo informační kampaň se předpokládá koordinovaná informační podpora ze strany dotčených subjektů – České televize, Českých Radiokomunikací a Digital Broadcasting,“ píše se v dokumentu.

Certifikace si většina lidí nevšimla

Přinejmenším dva průzkumy o postojích obyvatel k DVB-T2 už ministerstvo průmyslu má. Objednalo si je v letech 2017 a 2018 od agentury Median. Vzorek pokaždé tvořilo 1200 lidí zapojených do online panelu. Agentura se jich ptala mimo jiné na zájem o obměnu televizorů, celkovou vybavenost domácnosti elektronikou nebo využívání internetu pro příjem televizního vysílání.

Na podzim loňského roku Median zjistil, že vysílání v DVB-T2 sleduje čtvrtina tuzemských domácností. Zhruba půl na půl si pořídily příslušné set-top boxy anebo nové televizory. Ukázalo se také, že 36 procent domácností terestrický signál už vůbec nepřijímá a spoléhají se výhradně na jiné platformy.

Pozemní příjem ale stále dominuje. Využívá ho 60 procent domácností a pozice platforem se mění jen zvolna. „Klesá výhradní využití satelitních, kabelových a IPTV platforem, i když podíl IPTV jako jediné roste,“ píše úřad v monitorovací zprávě za loňský rok.

Největší zájem mají lidé vcelku očekávatelně o nabídku stanic v DVB-T2 (35 procent), pokrytí signálem v místě bydliště (33 procent) a o termíny vypínání stávajícího DVB-T (31 procent).

Z opakovaných průzkumů ovšem také vyplynulo, že by se veřejnost bez státní kampaně možná klidně obešla. Její úlohu suplují média a internet a i bez jakékoliv aktivity státu v této oblasti stoupla informovanost o DVB-T2 ze 73 procent v roce 2017 na loňských 82 procent. Jen desetina dotázaných deklaruje, že je DVB-T2 vůbec nezajímá.

Slabším místem zůstává povědomí o přijímačích certifikovaných pro příjem signálu ve standardu DVB-T2/HEVC. V obchodech si tohoto označení všimlo jen 23 procent respondentů, což je jen o něco málo více než v roce 2017. Tři pětiny lidí ale zároveň říkají, že by se logem s certifikací řídily při svém nákupu.


Autor: České Radiokomunikace

Certifikace přijímačů pro DVB-T2

Certifikace probíhá od září 2016 díky Českým Radiokomunikacím. Spočívá v reálném testování a ověřování kompatibility přijímačů s doporučením ČTÚ. Zapojili se všichni významní výrobci, velkoobchody i maloobchody. V závěru roku 2018 bylo v databázi více než 2000 modelů televizních přijímačů a set-top boxů.

BRAND24

„Podle statistických údajů z prodeje televizních přijímačů za poslední roky je příslušným televizorem umožňujícím příjem televizního vysílání ve standardu DVB-T2/HEVC vybaveno nejméně 32 procent domácností,“ uvádí ministerstvo. „Je možno konstatovat, že nový standard vysílání je nad očekávání poměrně rychle akceptován trhem spotřební elektroniky i občany,“ dodává zpráva hodnotící loňský rok.

Může se tedy ukázat, že velká kampaň není potřeba, protože trh byl rychlejší než státní úřady. Stát by tak ušetřil desítky milionů korun.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).