Naše čtenáře jsme už informovali o tom, že se vlastník satelitní a internetové televize Skylink nedohodl se skupinou Discovery a od června vyřadil její stanice z nabídky. U Skylinku se tento krok týká Discovery Channel, Discovery Showcase HD, Eurosport 1 HD, Eurosport 2 HD, Animal Planet a TLC.
Discovery Networks a M7 Group už nějakou dobu vyjednávaly novou distribuční smlouvu, přičemž platnost té dosavadní vypršela 31. května. Každá ze stran ale vidí jinak důvody, proč se nepodařilo dohodnout na podmínkách pro další období.
„Distribuční poplatek požadovaný společností Discovery je příliš vysoký a neodpovídá skutečné tržní hodnotě těchto kanálů,“ vysvětlovala M7 Group. Na rozdíl od pozemního digitálního vysílání totiž neplatí televizní stanice za šíření signálu, ale naopak distribuční platforma obvykle platí televizním stanicím za to, že je může mít ve své placené nabídce. M7 Group situaci následující po 1. červnu 2020 označila za „trvalé přerušení“ distribuce stanic.
Oznámení se přitom nevztahovalo jen na Českou republiku, ale také na další země, kde M7 Group provozuje své satelitní nebo internetové platformy.
„Litujeme, že v době, kdy lidé sledují televizi více než kdykoli předtím, se Skylink jednostranně rozhodl ukončit smlouvu se společností Discovery od 1. června,“ reagovala na konec spolupráce společnost Discovery. „Z rozhodnutí operátora tak předplatitelé služby Skylink v České a Slovenské republice přijdou o obrovské množství populárního obsahu a řadu významných sportovních událostí, které se opět vrátí na obrazovky,“ připomněla firma skutečnost, že je vlastníkem sportovního kanálu Eurosport.
Ředitelka komunikace Discovery Benelux Isabel van Enckevortová dodala, že „dveře jsou vždy otevřené“.
Na základě mediálních prezentací ostatních českých i slovenských operátorů tu vyvstává otázka, zda jsou opravdu poplatky požadované společností Discovery příliš vysoké a neodpovídají hodnotě nabízených kanálů.
Buďto je u M7 Group zaměstnán výjimečně talentovaný vizionář a všichni ostatní operátoři jsou pomýlení, nebo jde ze strany skupiny M7 o důvod čistě zástupný. Možná skupina potřebuje prostředky na plánovaný rebranding, který se má zatím týkat jen maďarské UPC Direct, nicméně různé neoficiální náznaky (například přislíbený simulcrypt s DTH Canal+ France z orbitální pozice 19,2 °E) by mohly vést k mnohem obsáhlejší obměně značek.
Na rozdíl od M7 ostatní operátoři (nejen satelitní) rozšiřují nabídku programů nebo posilují partnerství s Discovery Networks.
Namátkou z poslední doby uveďme, že do nabídky OTT verze televize Telly přibyl program Discovery Science HD. Rozšíření spolupráce s Discovery Networks oznamují i české a slovenské součásti koncernu Deutsche Telekom (T-Mobile Czech Republic, Slovak Telekom a Digi Slovakia), přičemž mají v plánu nabízet VOD obsah i Eurosport v rozlišení 4K, jakmile bude spuštěn.
Obsah portfolia Discovery Networks je v nabídce naprosté většiny IPTV/OTT i satelitních služeb působících na území Česka a Slovenska velmi slušně zastoupen. Nejspíš nebudou vždycky tak bohatí jako Skylink, natož aby měli v zádech nadnárodní mateřskou společnost s tučným bankovním kontem.
Pro ilustraci přidávám přehled nabídky, z prostorových důvodů ovšem neúplný.
Vyjádření o vysokých distribučních poplatcích by mohlo být relevantní na daleko větším trhu zemí Beneluxu, který je pro M7 Group trhem majoritním a také domácím.
Už jsem zmínil, že portfolio Discovery Networks zmizelo kromě českého a slovenského Skylinku i z dalších platforem ovládaných stejným vlastníkem: například Canal Digitaal, Online.nl TV Vlaanderen a B2B platformy M7 Deutschland. Další osud je zcela nejasný, neboť dle zasvěcených osob aktuálně jednání o budoucí smlouvě neprobíhají, pouze jde o zcela nezávazné debaty o vzniklé situaci.
Pro české a slovenské klienty to znamená poměrně velké omezení nabídky. Zákazníci v zemích Beneluxu těží z jiné situace se širší nabídkou. Ve sportu je daná hlavně odlišnými držiteli práv k významným utkáním. M7 Group zároveň v Beneluxu prakticky okamžitě nabídla náhradou paket kanálů BBC. Discovery Benelux na rozloučenou nabídla klientům platformy Canal Digitaal možnost dvouměsíčního sledování vyřazených kanálů přes OTT službu DPlay zdarma.
Porovnejme teď nabídky jednotlivých poskytovatelů po vyřazení produkce Discovery Networks.
Už jen tento přehled stačí, abychom doufali v návrat obou stran k jednacímu stolu. Připomeňme podobný scénář z doby před třemi lety, kdy za poměrně dramatických okolností nakonec k dohodě obou stran došlo (prakticky „za vteřinu dvanáct“ a po velké mediální bouři včetně dlouhých vzrušených debat na sociálních sítích).
Tentokráte však experti upozorňují, že obě strany prozatím drží své pozice a přes vyjádření o „stále otevřených dveřích“ ze strany Discovery může dojít i k „zakonzervování“ stavu.