Hlavní navigace

Kavárna a technologie? Starbucks a české Click Coffee ukazují cestu

21. 6. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
Starbucks se potichu stal jedním z největších systémů pro mobilní platby. V Česku se s mobilní appkou snaží uspět kavárna Click Coffee.

Je nejúspěšnější technologií pro placení mobilem Apple Pay? Nebo Google Wallet? Square? Dost možná něco úplně jiného. Kavárenský řetězec Starbucks už v roce 2011 investoval milion dolarů do možnosti přijímat skrze QR kódy a mobilní aplikaci platby ve svých amerických pobočkách. Dnes tuto službu používají miliony lidí a podle časopisu Fortune se ve Starbucks skrze mobily platí každá čtvrtá objednávka.

Rozšíření mobilní aplikace mezi zákazníky kavárenského řetězce přináší další možnosti. Například umožňuje objednat si kávu s předstihem a následně si ji v kavárně pouze vyzvednout. Kdo někdy ráno (nebo vlastně v průběhu celého dne) ve Spojených státech ve Starbucks čekal v obřích frontách, asi chápe, že je to poměrně velká věc.

Starbucks tyto a další mobilní možnosti postupně rozšiřuje dál do světa, teď se soustředí zejména na obří Čínu. V rámci „appky“ chce nabídnout také vytváření vlastních kombinací nápojů a tak dále. Navíc získává značné množství informací o svých zákaznících a jeho informační systémy se plní zajímavými daty.

I v Česku samozřejmě mnohé obchody s daty pracují. E-commerce je jasná věc, i když ne každý si význam skládání informací uvědomuje, a také Tesco a spol. ty zákaznické plastové kartičky každému necpou jen pro nic za nic.

Starbucks každopádně ukazuje, že je možné jít dál a že i kavárna může být výrazný inovátor. U nás se o mobilní inovaci pokouší malá kavárna Click Coffee, která byla otevřena před necelým rokem v Praze na Andělu.

Click Coffee nabízí aplikaci pro iOS a Android, kde je možné se registrovat, zadat údaje platební karty a následně si v nabídce vybírat a objednávat nápoje i třeba deserty. Je možné si nastavit čas, kdy chcete mít objednávku připravenou a následně si ji na pobočce vyzvednout. S podobným systémem experimentuje i startup Storyous, který se šíří postupně po malých kavárnách a barech.

BRAND24

Aplikace oznámí, kdy je káva hotová. Pak stačí zajít k výdejnímu boxu, který tak trochu připomíná automatizovaná výdejní místa, která používají e-shopy, a skrze magnetický zámek a tlačítko si zakázku vzít. Placení proběhne skrze kartu.

O některých prvcích aplikace lze debatovat (načítání platební části skrze externí web, rozlišení), ale funguje to spolehlivě. Provozovatelé Click Coffee slibují připravení objednávky do deseti minut od využití aplikace, což plus minus platí. Podle obsluhy kavárny se denně realizují spíše jednotky takových objednávek, možná menší desítky.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).