Hlavní navigace

Kde se berou informace?

7. 9. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Že Internet změnil svět masových médií k nepoznání, je věc jasná a samozřejmá. Že tato skutečnost zhoršila některé již dříve existující neduhy, je věc známá již méně. A že na to doplácíme, nás nemusí vůbec napadnout.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Novináři lžou. Ba, je to ještě horší. Novináři od sebe opisují. V tradiční koncepci distribuce informací médii tak, jak platila ještě někdy před patnácti lety, se novináři, když to řeknu docela stručně a nepřesně, rozlišovali na dvě skupiny. V první byli ti, kteří pracovali v redakcích – je celkem jedno čeho. Zjišťovali své vlastní informace a pak je sdělovali publiku prostřednictvím textů, rozhlasového a televizního vysílání a tak dále. Když vlastní informace nestačily, spoléhali se na služby druhého druhu novinářů. Těch, kteří pracovali v tiskových agenturách. Agentury (většinou) nesdělovaly své informace přímo publiku, leč za peníze v podobě produktových balíků (předplatného) novinářům, kteří je pak využívali dále. Byly tak, dá se říct, autentickými zdroji informací.

Časy se mění. Některá média se začala chovat jako agentury, některé agentury začaly ve zprávách citovat jiná média (dříve zcela nepřípustné). Novináři obou typů se promíchali a začali od sebe masivně opisovat. Příchod Internetu jako nového masového média tento proces podstatně urychlil a zdokonalil. Dnes je naprostá většina informací na webu opsána z jiných informací na webu. Nabízí se otázka, kde se tyto informace berou?

Jistě, stále existují agentury, poctiví novináři a hromada lobbistů, která vypouští „informace“ dle přání klienta. Ti všichni jsou zdrojem, některých více, jiných méně pochybných, ale pořád primárních, čili neopsaných informací. Ale to nestačí k pokrytí potřeb trhu.

BRAND24

Kde se berou zbývající informace? Může to znít příšerně, ale je tomu tak. Díky Internetu jako extrémně rychlému médiu informace vznikají opisováním! Jak? Asi jako na principu tiché pošty. Když pošlete jedno slovo, vrátí se takřka jistě jiné – v průběhu prošeptávání mezi lidmi se totiž mění. A stejně tak píšící internetoví novináři, publicisté a blogeři od sebe opisují, leč opisují nepřesně. Tato nepřesnost při mnohanásobném opisu dává vzniknout regulérní nové informaci. Že je to informace, jak již z jejího původu vyplývá, nepřesná a zvláštní? To přece vůbec nevadí, protože se stává základem pro další opisování, modifikace a v konečném důsledku pro další informace.

Nevěříte? Zkuste zadat do vyhledávače klíčové slovo jakékoliv známější osoby. Ještě pořád nevěříte? Zapojte se do procesu globálního dezinformování. Jak? Stačí si založit blog a začít opisovat od ostatních s drobnými autorskými změnami.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).