Hlavní navigace

Kdo bude vysílat hokejovou extraligu? Zájem mají tři televize

20. 3. 2023
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Beneš/HC Sparta Praha
Nejvyšší hokejová soutěž hledá televizní partnery na příštích pět let. Zájemci teď posílají své cenové nabídky. O vítězi bude jasno v květnu.

Hokejová extraliga vyhlásila tendr na vysílací práva do roku 2027/2028. Dostala nabídky od 19 zájemců, kteří by chtěli nabízet přímé přenosy utkání ve volném televizním vysílání, na placených stanicích, prostřednictvím internetového streamu anebo v aplikacích sázkových kanceláří.

O práva na televizní vysílání konkrétně projevily zájem tři subjekty. „Je to samozřejmě tradiční vysílatel Česká televize, O2 TV a Canal+,“ prohlásila Jana Obermajerová ze společnosti BPA. Tato firma už dlouhé roky exkluzivně obchoduje s právy na hokejové přenosy.

Podle dobíhající smlouvy jsou televizní práva momentálně rozdělena mezi volně dostupnou Českou televizi a placenou O2 TV. V podmínkách tendru na příští roky je zároveň napsané, že zájemce o televizní práva musí mít aspoň tři roky zkušeností a know-how pro výrobu kvalitních sportovních přímých přenosů.

Podmínkou výběrového řízení také je, že vítězná televizní společnost zajistí veškerou výrobu přenosů na své náklady. „V českých reáliích to není jen pustit hokej do éteru, ale též zajistit výrobu,“ potvrdil na Twitteru vedoucí hokejového oddělení BPA Petr Nitsche. Vysílatel tedy musí disponovat vhodným technickým zázemím a personálem.

České verze stanic z rodiny Canal+ u nás vysílají díky lucemburským licencím (PDF). Umožňují to evropské úmluvy o satelitním a přeshraničním vysílání. Koncesi přidělily lucemburské úřady, protože právě v této zemi má oficiální sídlo jejich provozovatel, firma Canal+ Luxembourg S. à r.l. Pro Canal+ jsou sportovní přenosy klíčovým nástrojem k nalákání nových předplatitelů.

Zvládl by ale Canal+ Sport splnit podmínky tendru, když česká verze vysílá teprve od srpna 2022? „Výchozí variantou je pro nás produkce vlastními silami. V určitých oblastech s využitím třetích stran, ovšem ne současných vysílatelů,“ řekl webu Sport.cz Ladislav Řeháček, viceprezident Canal+ Luxembourg pro Česko a Slovensko.

Jak dodal, dát dohromady tým potřebných profesionálů by neměl být problém. „Před rokem, když jsme dávali dohromady tým pro Premier League, jsme byli v nesrovnatelně obtížnější situaci, protože jsme skutečně ve všem začínali od úplné nuly,“ podotknul.

Při spouštění Canal+ Sport zdůrazňoval, že zázemí bohaté mateřské mediální skupiny přináší velkou výhodu. Jednak finanční, protože dovoluje soutěžit o drahá sportovní práva a další lukrativní obsah v rámci většího celku, a jednak technologickou. V sousedním Polsku provozuje Canal+ už dlouho několik stanic a kolegové z Varšavy se částečně podílejí také na technologickém odbavení Canal+ Sport pro český a slovenský trh.

Mateřská společnost tedy touto cestou může prokázat, že několik let zkušeností s televizními přenosy má, i když přímo česká stanice nevysílá ještě ani jeden rok. Nejdelší praxi ve vysílání hokeje má na našem trhu samozřejmě Česká televize, respektive její předchůdkyně Československá televize. První hokejová utkání mohli diváci sledovat už v roce 1957.

Kolik za to?

Do 14. dubna mají stanice předložit cenové nabídky. „Od zájemců očekáváme nabídky obsahující návrh ceny, délky spolupráce, rozsah reklamní (obchodní) prezentace pro partnery Extraligy ledního hokeje, mediální prezentace extraligy, koncepce užití práv a další technické detaily,“ oznámila Jana Obermajerová z BPA.

Televizní práva zahrnují výrobu a vysílání přímého přenosu, záznamu, reprízy nebo sestřihu. Podle čeho se bude hodnotit, kdo je nakonec získá? Klíčovým, ale ne jediným posuzovaným faktorem bude samozřejmě výnos z mediálních práv.

Extraliga chce maximalizovat své příjmy, v tom se neliší od jiných atraktivních sportů. Nejnavštěvovanější česká profesionální soutěž během jedné sezony od září do dubna nabízí přes 400 atraktivních utkání.

A spory o to, kolik by extraligový hokej mohl na mediálních právech získat, vedl až k podnětům u antimonopolního úřadu. Majitel hokejového klubu Dynamo Pardubice Petr Dědek se loni obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli tomu, že Asociace profesionálních klubů ledního hokeje znovu vybrala za generálního marketingového partnera extraligy společnost BPA.

S vyhlášením výběrového řízení se tedy muselo počkat, než se úřad vyjádří k Dědkově stížnosti. To se stalo v lednu. Smlouva mezi extraligou a BPA platí dál, a tendr tedy v únoru mohl začít. Výběr držitelů mediálních práv na příštích pět let se kvůli tomuto zdržení uzavře jen pár měsíců před začátkem nové sezony, na kterou se už bude vztahovat nová smlouva.

Hodnoticí komise bude kromě nabídnuté částky zkoumat také garantovaný počet přenosů v každé sezóně, k jejichž výrobě a odvysílání se zájemce ve své nabídce zaváže. Zohledněno bude také to, co dalšího kromě přenosů dokáže televizní stanice nabídnout, aby byli na obrazovce a dalších mediálních kanálech dostatečně představeni partneři extraligy.

V kategorii odborné a technické způsobilosti se komise zaměří na technickou kvalitu, funkčnost a inovativnost nabízeného řešení, šíři a kvalitu pokrytí. Posuzována bude rovněž erudice moderátorů a expertů. A zajištěna musí být i dostatečná propagace extraligy ve sportovním zpravodajství na volně dostupné stanici.

Streamy a sázkaři

Kromě televizních práv jsou předmětem tendru také práva na internetové streamování zápasů, které nebudou ve volném televizním vysílání ani na placené stanici. V takovém případě ovšem musí být stream za placenou bránou.

BRAND24

Soutěží se rovněž o audiovizuální práva pro systémy a aplikace sázkových kanceláří. Jejich registrovaní uživatelé budou mít možnost sledovat stream v omezené technické kvalitě. V aplikacích pro mobily poběží zápasy na celé obrazovce, ale na větších displejích, například na tabletu, počítači nebo na chytrém televizoru, bude rozlišení zápasů omezeno na maximálně jednu třetinu obrazovky.

Vítězové výběrového řízení budou známí nejpozději 10. května 2023. Podle prohlášení společnosti BPA nebyl z tendru vyřazen žádný ze zájemců, maximálně museli doplnit nebo upravit přihlášku. „Věříme, že se nám podaří zajistit kvalitní prezentaci extraligy ledního hokeje, jejích partnerů a finanční prostředky ke splnění našich závazků vůči Asociaci profesionálních klubů ledního hokeje za postoupení práv,“ uzavřela Jana Obermajerová ze společnosti BPA.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).