Hlavní navigace

Kdo dnes používá teletext? V Česku ho mají pořád rádi třeba sázkaři

21. 10. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Česká televize
Každý den nabízí teletext České televize obsah čítající na 1500 stránek. Provoz služby zajišťuje devět zaměstnanců. Tři se specializují na sport, zbývajících šest se stará o všechny ostatní stránky. Fungování tradiční služby v éře digitálních technologií popisuje v rozhovoru vedoucí teletextu Jan Zeman.

Britská BBC ukončuje provoz teletextu po 45 letech s vysvětlením, že už není potřeba, protože jeho služby plně nahrazuje web BBC, mobilní aplikace a nonstop stanice BBC News 24. Zájem britských uživatelů také klesal. Co na to říkáte?

BBC je průkopníkem v oblasti teletextu i ve službách, které u nás známe pod pojmem HbbTV. Británie totiž postupuje mílovými kroky nejen ve vztahu k nám, ale vůči celé Evropě. Klasický analogový teletext pod pojmem Ceefax vysílala BBC už od roku 1974. U nás začalo teletextové vysílání o 14 let později, v roce 1988. Ještě rychleji postupovala BBC v oblasti digitálních interaktivních služeb, včetně proměny analogového teletextu do digitální internetové formy. K tomu opět využila britskou technologii (i analogový teletext byl vynalezen v Británii) s názvem MHEG. Jedná se o podobnou technologii, kterou u nás známe pod pojmem HbbTV. Tuto formu digitálního teletextu, která zahrnovala i videoobsah, spustila BBC již v roce 1999. Tedy o 13 let dříve, než jsme spustili první verzi HbbTV s první aplikací Teletext v roce 2012. Souběh analogového teletextu Ceefax a digitálního MHEG teletextu trval dalších 13 let – do října 2012, kdy byl po bezmála čtyřiceti letech ukončen britský analogový teletext. V roce 2020 tedy nekončí provoz klasického teletextu, ale teletextu ve službě nazvané Red Button +. Jeho digitální forma bude ukončena po 21 letech.

Co se tedy reálně stane?

Tímto rozhodnutím BBC ukončí doručování jakéhokoliv textového obsahu prostřednictvím televizního vysílání. Služba Red Button + bude pokračovat, ale zaměří se výhradně na videoobsah. Tyto změny nepřímo souvisí i s migrací britského systému MHEG-5 na HbbTV 2.0.1.

Máme něco podobného očekávat také u nás?

Britský trh je natolik specifický, že ho nelze srovnávat. Ani s Českou republikou, ani s žádnou jinou zemí. Stačí jedno číslo, které o odlišnosti jasně vypovídá – v Británii se prodalo již více než 100 milionů přijímačů s „britským HbbTV“, tedy s technologií MHEG. Z hlediska užití je našemu teletextu bližší například Rakousko, Švýcarsko nebo Německo. V těchto zemích se teletext rovněž dostal i do verzí HbbTV.

Jakou má v Česku teletext sledovanost?

V našem prostředí dominuje teletext České televize. Nejnavštěvovanější je dlouhodobě teletext na kanálu ČT1, následuje ho stanice ČT sport. Z měření společnosti Nielsen Admosphere vychází, že noví čtenáři nepřibývají. Ale stávající nijak výrazně neubývají. Z dat za rok 2018 vyplývá, že průměrný měsíční net reach, tedy čistý zásah kanálu ČT1, činí 709 tisíc. U kanálu ČT sport to je 542 tisíc. V součtu všech stanic ČT pak celkový průměrný měsíční zásah našich teletextů činí 56 %. Ještě dominantnější je naše pozice z hlediska četnosti užití, tedy přístupů k teletextu (užití tlačítka teletext na dálkovém ovladači). Share kanálů ČT na základě počtu přístupů činil 84 %. Tato data ovšem zahrnují pouze měření klasického analogového teletextu. Je třeba dodat, že teletext úspěšně funguje i v chytrých televizorech s HbbTV a na webu ČT.

Prosadil se teletext také na hybridní platformě?

V případě HbbTV verze se jedná z hlediska statického obsahu dlouhodobě o v pořadí druhou aplikaci s největším počtem zobrazených stránek. Tou první je iVysílání. Z měření Nielsen Admosphere vyplývá, že v teletextu HbbTV registrujeme měsíčně přibližně 1,5 milionu zobrazených stránek.


Autor: Karel Choc

Vedoucí teletextu České televize Jan Zeman

Kdo je dnes typický uživatel teletextu a jak se vyvíjí jeho návštěvnost například v průběhu dne nebo týdne? Jsou některé dny nebo časy významnější než jiné? 

Aktuální demografická data k dispozici nemáme, nicméně existují různé jiné výzkumy o mediálním chování populace. Ty naznačují, že teletext upřednostňuje zejména starší generace a lidé, kterým vyhovují informace ve zkratce a stručný přehled nejdůležitějších událostí. Stejně jako televizní sledovanost, tak i návštěvnost teletextu ovlivňují významné společenské a sportovní události. Teletext je aktuální médium, takže poptávka po něm stoupá v momentě, kdy lidé hledají aktuální zpravodajské, sportovní a další informace. Podobně jako v HbbTV, tak i v teletextu dosahujeme nejvyšších čísel například během MS v ledním hokeji. V „běžných“ dnech máme nejvíce čtenářů o víkendech.

 Dá se teletext ještě nějak vylepšit? 

Do budoucna připravujeme vylepšení jak webové verze teletextu, tak HbbTV. S cílem, aby vyhledávání v obsahu bylo přehlednější a ještě jednodušší.

Které sekce teletextu jsou nejnavštěvovanější?

V teletextu dominuje poměrně úzký okruh aktualit, informace typu počasí, sport, zprávy z domova i ze světa nebo aktuální změny v TV programu. Přesná data máme denně o návštěvnosti konkrétních stránek v HbbTV verzi teletextu. Výsledky v zásadě potvrzují poznatky z dříve realizovaných krátkodobých sond. Nejnavštěvovanější stránky v HbbTV teletextu jsou přehled hlavních zpravodajských aktualit dne a následně sport. V teletextu na webu dominují tři sekce. Prvních dvacet nejnavštěvovanějších stránek jsou sport, počasí a stránky průběžných sportovních výsledků. Webová verze teletextu má jedno specifikum navíc, a sice že ho často navštěvují sázkaři. Má výhodu, že je dostupná nejen z počítačů, ale i z mobilů a tabletů. A pro sázkaře je zajímavá právě rychlá dostupnost ke konkrétním sportovním výsledkům.

BRAND24

Jaký je vývoj zájmu o teletext v konkurenci nových technologií?

Zájem o teletextové služby je dlouhodobě stabilní. I v éře dynamického vývoje „chytrých“ technologií má zatím teletext své místo. Poptávka se už zvyšovat nebude, v konkurenčním prostředí nových technologií bude postupně uživatelů „klasického“ teletextu spíše ubývat. Stále je však dostupný nejen v pozemním vysílání, ale i na satelitu či v některých kabelových distribucích. Plnohodnotně funguje i v nové distribuci DVB-T2. Rozvoj technologií naopak jeho dostupnost rozšířil. Skladba uživatelů se určitě mění, ale nejen kvůli faktu, že někdo třeba už teletext nepoužívá a plně využívá pouze internetové technologie, ale budou i tací, kteří užívají teletext výhradně v prostředí HbbTV. Může to být komfortnější i pro řadu uživatelů klasického teletextu, protože v prostředí HbbTV aplikace nemusí listovat jen pomocí čísel, ale může se po stránkách posouvat jednoduše šipkami na dálkovém ovladači.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).