Hlavní navigace

Kdo financoval Interview21?

12. 3. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Projekt Interview21, který bývá spojován s osobou Jany Bobošíkové, k sobě rozhodně uměl poutat pozornost tisku, ale nedařilo se mu zaujmout čtenáře. Neustále byl také vystavován pochybnosti, zda je nezaujatý. Před necelým měsícem Interview21 z ekonomických důvodů ukončil provoz.

Zpravodajský server Interview21 bývá označován jako dílo Jany Bobošíkové, která se tu měla realizovat po odchodu z televizního pořadu 21. Doména ale patří společnosti Polyconsult, a ta zase akciové společnosti BMC, kterou založil podnik zahraničního obchodu Koospol, nyní v konkursu.

Předtím, než se v doméně objevily stránky zpravodajství, užíval ji Polyconsult k prezentování konferencí Interview21, které Jana Bobošíková moderovala. V roce 1999 jste se o Interview21 mohli dozvědět následující:

Interview21 je ochranná známka pro nový projekt v komunikační sféře. Projekt je založen na konfrontaci věcných argumentů a má přispět k dialogu o závažných společenských problémech. Netradiční forma projektu, natočený šot na aktuální téma a následný řízený rozhovor s kompetentními osobami, to vše před auditoriem, jehož účastníci budou moci do diskuse aktivně zasahovat, bude zdrojem mnohostranné kritické analýzy problému. Projekt je určen špičkám podnikatelské sféry, vrcholovým pracovníkům státní administrativy a ekonomickým analytikům. Otázky na respondenty budou moci přihlášení účastníci zaslat předem, aby si odborníci mohli připravit kvalifikované odpovědi, Interview21 a důslednost moderátorky tak přinesou hluboký a mnohostranný pohled na daná témata." (Interview21, WayBackMachine)

Zpravodajský server se v doméně objevil až na podzim roku 2000. Od počátku se těšil velkému zájmu tisku. Osobnost Jany Bobošíkové měla zaručovat kvalitně novinářsky zpracované informace a očekávalo se, že server bude postavený především na rozhovorech s osobnostmi. Skutečnost se ale od představ, které zmíněné asociace vzbuzovaly, podstatně lišila a na projektu bylo vidět, že se do něj pustili lidé, kteří s Internetem jako médiem mají buď nulové nebo minimální zkušenosti. Značka TP v Britských listech, jež byla v hodnocení serveru už od počátků velmi přísná, o nich napsala:

Zdá se, že autorský tým nemá ujasněnu představu, čím by měl server být, a tak na hlavní stránce najdeme všehochuť od pravidelných online konferencí po kurs dolaru a zprávy o počasí, uspořádané v nepříliš přehledné struktuře několika informačních polí. Zpravodajství takového druhu pochopitelně není původní, ale www.interview21.cz je přebírá z několika zdrojů, mj. ze servisu ČTK a z parlamentního serveru." (Britské listy)

Janu Bobošíkovou ovšem pamatujeme nejen jako moderátorku České televize, ale také jako tiskovou mluvčí, a právě toto angažmá neustále komentátory svádělo k pohledu na Interview21 jako na zaujaté médium. Martin Zíka se v Neviditelném psu ve článku Internet.cz: pomalu, ale jistě pozastavuje nad tím, že zpravodajský text může být publikován pod titulkem Verheugen neví, o čem mluví, když označuje Klause za populistu.

A znovu k sobě server upoutal pozornost v okamžicích televizní krize, kdy se Jana Bobošíková stala šéfkou zpravodajství veřejnoprávní televize. Miloš Čermák si tehdy do Notebooku poznamenal, že se na Interview21 objevuje reklamní banner s textem „Bude z České televize Bobovize?“. Dělal si také legraci z toho, jak může Jana Bobošíková Interview21 financovat z platu v České televizi, ale mám velmi vtíravý pocit, že Jana Bobošíková provoz serveru nefinancovala.

A že musel být opravdu nákladný! Kolik serverů si může dovolit zaměstnat tři redaktory, mít ředitele, šéfredaktora, officemanagerku, grafičku a ještě publikovat texty externistů?! S trochou nadsázky bych mohl říci, že Interview21 mělo málem více zaměsnanců nežli čtenářů. Když k tomu připočteme cenu agenturního zpravodajství… Server na druhou stranu neměl velkou návštěvnost a težko říci, zda měl nějaké příjmy alespoň z reklamy.

BRAND24

Při pohledu na počet a rozpětí rubrik se nemohu zbavit dojmu, že Interview21 se mělo stát iDNES v malém. Megalomanství se vždy vymstí, a tak se vůbec nedivím, že po půl druhém roce Polyconsult provoz serveru ukončil. Na rozdíl od kolegů se nedomnívám, že by Interview21 mohlo přežít, kdyby se omezilo jen na publikování rozhovorů s osobnostmi a rozborných článků o ekonomicko-politické situaci – možná by mohlo dál fungovat jako součást většího celku. Pokud si vzpomenete na jeden z prvních článků v Pohřebišti, vybaví se vám projekt iPort. Řekl bych, že Interview21 s ním má mnohé společného, škoda, že se Polyconsult nepoučil z tohoto nezdaru.

Pohřební řeč si dovolím zakončit citací Jany Krausové, která před rokem v Reflexu Interview21 zhodnotila následovně: „Bohaté zpravodajství snad o všem. Včetně věcí, které prakticky nevyužiju, ale jež potěší tím, že mám šanci vědět, co se děje za zavřenými dveřmi.“ Jana Krausová už tehdy vystihla největší slabinu projektu: nabízí informace, které člověk nepotřebuje.

Pohřebiště představuje ve všech kulturách místo posvátné. Prostor, kde potomci a přeživší vzdávají hold svým předkům. V seriálu Pohřebiště se na Lupě zamýšlíme nad „životem“ aktivit, projektů a serverů, které zásadním způsobem změnily Internet nebo jeho chápání. Připomínáme si nesmrtelné činy často již zapomenutých hrdinů a vyprávíme legendy z krátké historie českého Internetu.

Navštěvovali jste Interview21?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).