Hlavní navigace

Klidné svátky se vším, co k nim potřebujete

24. 12. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Přestože dnešní den vybízí spíše k vypnutí počítače a načerpání inspirace ve společnosti blízkých, dovolte mi na začátek zdánlivě nesouvisející odvážnou odbočku. Tomáš Krause mi nedávno poslal odkaz na statistiku Lupy v Navrcholu, podle které k nám chodí spousta lidí z tureckého Googlu na klíčové slovo "porna". Nedalo mi, abych tuto pozoruhodnost neprozkoumal blíže.
Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Tajemství nepochopitelných refererů (odkazovačů – zpravidla vyhledávačů a klíčových slov) začne dříve či později trápit každého zvídavého majitele webu. Jakmile dostane do ruky analytický nástroj v podobě statistik návštěvníků, bývá zpravidla každý novopečený i ostřílený webmaster (mimochodem, toto slovo se pomalu ztrácí z českého odborného slovníku – proč?) na chvíli ztracen. Zavalen čísly a daty o svých čtenářích, hledá stopy o jejich příchodu – a dříve či později narazí na takové, které si nedovede vysvětlit.

Spousta vyhledávačů mu například „dohazuje klienty“ na slova, za jaká by se jejich zadavatel měl často spíš stydět. Což by ještě bylo vysvětlitelné, kdyby daný web ona klíčová slova obsahoval, jenže tak tomu bývá zřídka. Jindy jde o slova a spojení alespoň mírně řečeno lechtivá. Blog Daniela Dočekala tak má problémy s nahými dívkami do 15 let ve vaně. Můj osobní blog zase s jakýmsi „pornocentrem“ a podobných příkladů lze mezi českými weby najít spoustu. Jako by vyhledávače, ty nevyzpytatelné šedé eminence našeho informačního věku, každému druhému webu přisuzovaly neúctyhodný obsah. Nebo rovnou určovaly jeho budoucnost: slova ze statistik se na nich často nakonec díky udiveným komentářům jeho provozovatelů nad referery objeví a kruh se tím uzavírá.

„Problém Lupy s pornem“ je podobného rázu, avšak ne tak tajuplného. Porna tu lze totiž překvapivě nalézt poměrně dost. Zajímavé však je, že drtivá většina návštěvníků, kteří k nám na slovo „porna“ přišli, přivedl turecký Google. Ověřováním v několika online překladatelích jsem se ujistil, že my i oni tím slovem myslíme (na) to samé. Proč ale právě Turci? Bližší pohled ukázal, že nejčastějším cílem je dva roky starý článek Ondřeje Tolara Prokázat šíření dětského porna je obtížné. Že článek pojednává o problematice dětského porna, za kterým na něj z Googlu jistě „návštěvníci“ také chodí, je jen paradoxem, dokreslujícím absurditu celé situace.

Dočkáme se v budoucnu vyhledávačů schopných určit kontext a nabídnout uživateli jen ty weby, na kterých si opravdu může „užít?“ Při představě legislativních problémů a očekávatelných reakcí strážců morálky nemám daleko k přesvědčení, že tentokrát se opravdu nemáme nač těšit.

Ale vraťme se raději zpět do dnešních konejšivých časů, kdy ještě cenný zisk vyžaduje náležité úsilí a nízkomravní hledači jsou začasto po právu odměněni zklamáním. Jsou Vánoce, časy míru a pochopení (a já tak doufám, že i moji zdlouhavou a víceméně irelevantní odbočku pochopíte), kdy něco či někoho hledá do značné míry každý. Někdo klid, jiný rodinu či přátele a jiný zase třeba něco úplně jiného. Důležité však je, abyste při tom hledání nejen uspěli, ale pomohli třeba i jiným – s nalézáním čehokoliv, co jim nejen tyto dny nejvíc chybí. Vzpomeňte na druhé, kteří v životě nemají takové štěstí jako vy, a dejte jim najevo, že vám to není lhostejné. A také na to, že bohatá nadílka není tím hlavním, co by Vánoce měly přinášet. Na Internetu dnes možná opravdu dříve či později najdete skoro vše – ale to hlavní přece jen stále ne. Naštěstí.

BRAND24

Rád a upřímně vám za celý tým Lupy přeji krásné a klidné Vánoce se vším, co k nim potřebujete, ať už pro ten účel hledáte cokoliv. Co se Lupy týče, i v příštím roce se budeme snažit, abyste na ní nalézali právě to, co považujete za důležité.

Návštěvníkům přicházejícím z tureckého Googlu však bohužel vyjít vstříc nemůžeme :-)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).