Hlavní navigace

Kmitočty Jaromíra Nováka: Aukce, 5G, síťová neutralita – to nám ten rok pěkně začíná

Autor: Depositphotos
Jaromír Novák

Předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu v pravidelném sloupku popisuje novinky ve světě telekomunikací a regulací. Vychází od ledna 2019, každou druhou středu.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Rok 2019 rozhodně nezačal klidně, naopak, první lednové týdny byly pořádně hektické. Aktualizovali jsme základní principy připravované aukce a zahájili hned 2. ledna veřejnou konzultaci tohoto upraveného materiálu. Stejně jako v minulých aukcích celý proces pojímáme transparentně už od začátku a každý, kdo má zájem – ať už státní organizace, telekomunikační operátor, poskytovatelé služeb, nebo samotní koncoví uživatelé – má šanci se vyjádřit.

Původní verzi jsme doplnili o výsledek jednání s Ministerstvem vnitra ohledně řešení potřeb komunikace krizových a bezpečnostních složek (PPDR). Podařilo se vyřešit jejich původní požadavek na 18 MHz z celého pásma 700 MHz, což by negativně poznamenalo rozvoj vysokorychlostního mobilního internetu a především 5G služeb v České republice. Díky kompromisu, kterého jsme dosáhli, získá ministerstvo vnitra možnost vytendrovat PPDR služby pro bezpečnostní složky, protože operátor, který získá 10 MHz (nového subjektu se tato povinnost netýká), je povinen se v dobré víře přihlásit do výběrového řízení MV, které bude tendrovat PPDR služby pro bezpečnostní složky. V případě potřeby také bude muset každý operátor poskytnout vnitru službu národního roamingu (samozřejmě za úplatu).

Abychom zatraktivnili aukci pro případného nového hráče a současně i podpořili rozvoj 5G, doplnili jsme předmět aukce o kmitočty z pásma 3400–3600 MHz. Kmitočtové pásmo 3400–3800 MHz bylo v Evropě identifikováno jako primární pásmo pro rozvoj 5G služeb, proto by nabídka volných kmitočtů v dolní části tohoto pásma umožnila získat, popř. doplnit kmitočty primárně určené pro rozvoj 5G sítí.

Veřejná konzultace probíhala do 25. ledna a já jsem, i po posledních mediálních prohlášeních, byl opravdu zvědav, kdo nám pošle připomínky. Bohužel v tuto chvíli už vím, že principy aukce zůstaly opět bez povšimnutí spotřebitelských organizací.

Když mluvíme o 5G, nemluvíme jen o buzzwordu z politických deklarací a novinových titulků. Bez standardů a technických pravidel by politické ani marketingové vize nefungovaly.

Předminulý týden dokončil pracovní tým výboru pro elektronické komunikace (ECC) další sadu dokumentů k řešení regulatorních a technických otázek sdílení IMT/5G/MFCN s dalšími službami. K nejvýznamnějším patří zejména návrh nové Zprávy ECC 296 k synchronizaci sítí v pásmech 3,4–3,8 GHz, návrh nové Zprávy ECC ke koexistenci 5G s pevnou službou v pásmech 26 GHz, návrh revize Doporučení (15)01 k přeshraniční koordinaci v pásmech 700 MHz, 1,4 GHz a 3,4–3,6 GHz a dále po VK dokončená revize Doporučení ECC (08)02 k přeshraniční koordinaci v pásmech 900/1800 MHz. Cesta k 5G a jeho dočasné symbióze se stávajícími technologiemi je regulátory vydlážděná.

Síťová neutralita

Závěrem roku jsme také dokončovali další fázi kontrol dodržování síťové neutrality. Bohužel opět se ukázalo, že o síťové neutralitě dokáže zapáleně promluvit nejeden zapálený aktivista, nebo ji pomluvit nejeden lobbista operátorů, ale fakticky samotné nařízení o otevřeném internetu včetně vysvětlujících vodítek četlo jen pár lidí.

O co jde? Někteří uživatelé nebo operátoři jsou dotčeni, že Úřad postihuje praxi operátora, kdy po dosažení sjednaného objemu dat (často označovaný jako „FUP limit“) je rychlost standardního typu připojení zpomalena na 32 kb/s a je znemožněno například připojení typu FTP a videostreaming.

Někdo by byl rád, že mu jde aspoň těch 32 kb/s, než doskáče na nejbližší wifinu, ale „nařízení o přístupu k otevřenému internetu“ hovoří jasně – poskytovatel přístupu k internetu musí s veškerým provozem nakládat stejně, bez diskriminace, omezení nebo narušování a bez ohledu na odesílatele a příjemce, na obsah, ke kterému se přistupuje nebo který se šíří.

Je to jednoduché – stanovení datového limitu je komerční praktika, ke které operátor přistupuje při sestavování svých služeb s ohledem na tlak ostatních soutěžitelů s cílem diferencovat nabídku pro své zákazníky (a v ideálním případě přilákat nové).

Wt100_Právo

Pokud se operátor rozhodne snižovat rychlost po dosažení sjednaného objemu dat, nesmí některá z dat zcela zastavit a zablokovat (jako třeba streaming videa), zatímco jiná povolit (jako třeba prohlížení webových stránek). To lze jasně hodnotit jako praktiku spočívající v technické diskriminaci, jež je v rozporu s čl. 3 odst. 3 výše uvedeného nařízení. Jakékoliv postupy vedoucí k blokování, zpomalování, měnění, omezování, rušení, zhoršení či diskriminaci konkrétního obsahu, aplikace nebo služby či konkrétní kategorie obsahu aplikací nebo služeb a jdoucí nad rámec opatření přiměřeného řízení provozu jsou zakázány.

V poslední době jsme také bohužel narazili na případy, kdy operátor nedůvodně omezil právo volby koncového zařízení pro přístup k internetu tím, že SIM kartu s datovou službou zákazník nesmí použít v jiných zařízeních než v mobilním telefonu nebo tabletu. Pokud na to někdo z vašich známých narazí, reklamujte, a pokud neuspějete, pošlete na úřad (podatelna@ctu.cz a přímo k mým rukám), protože tohle patří do kategorie „velký špatný“.