Hlavní navigace

Kódujeme stránku – Letní škola SEO

10. 8. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Jak "vypadá" vaše stránka, a to včetně neviditelných tagů ALT a podobně, rozhoduje z velké míry o tom, jaké budou vaše výsledky ve vyhledávačích. Ba je to často důležitější než ony oslavované zpětné odkazy. Vždycky pomůže mít více smysluplného textu než toho nic neříkajícího - tagů. Navíc přidáme několik SEO triků.

Když jsem připravoval dnešní článek, uvažoval jsem o dvou bodech:

  • vždyť všechny ty věci ohledně kódování již znáte, bylo to již popsáno všude možně a nemožně a bude to jen nošení dříví do lesa,
  • zároveň je to všechno dosti proměnlivé. Jednou je dobré – když to přeženu – mít klíčové slovo na začátku, jindy na konci a jindy uprostřed. Takže to, co zde napíši, velmi rychle zastará.

Proto jsem se rozhodl, že dnešní článek bude více o filozofii, která vám zajistí dlouhodobé a kvalitní výsledky. Zároveň se zmíním o málo známých, ale o to účinnějších technikách. „Základy SEO“ spíše přelétnu.

Nejdůležitější pravidlo SEO

Nyní vám prozradím nejdůležitější pravidlo SEO. Nic není v SEO (jako v technice, nikoli marketingu) důležitější. To pravidlo zní: Myslete jako vyhledávač.

Pokud budete toto pravidlo dodržovat, budete dosahovat trvalých a stálých výsledků.

„Jak ale myslí vyhledávače?“ zeptáte se. Odpověď je jednoduchá: myslí tak, jak myslí jeho tvůrci a provozovatelé. A jak myslí tvůrci a provozovatelé? Následovně: „Musíme poskytnout uživatelům ty nejlepší výsledky vyhledávání. Protože když je neposkytneme, půjdou jinam. Když půjdou jinam, nebude tolik lidí, kteří by klikali na reklamy. Když budou lidé méně klikat na reklamu, budeme mít méně peněž a možná zkrachujeme.“ Jednoduché, prosté.

Podobné myšlenky zřejmě vedly i tvůrce nového MSN Search. Chtěli, aby lidé dostávali především kvalitní přirozené výsledky. Proto přesunuli většinu reklam z horních pozic do pravého sloupce. I když to bude znamenat menší CTR a tím zdánlivě méně peněz, zřejmě předpokládají, že díky zvýšenému počtu uživatelů jejich vyhledávače bude peněz ve skutečnosti více.

Takto uvažoval i Yahoo, když změnil své primární vyhledávání ze svého placeného katalogu na fulltext, kde se může zdarma objevit i vaše stránka.

Ještě jednou trochu jinak: vyhledávač nemá žádný zájem na tom, aby byla zrovna vaše stránka na vrcholu výsledků vyhledávání. Jeho zájmem je, aby poskytoval ty nejlepší výsledky vyhledávání pro své uživatele.

Samozřejmě si každý myslí něco jiného o tom, co je nejlepší pro jeho uživatele a jak toho dosáhnout. Představitelka jednoho předního portálu mi dokonce tvrdila, že pro jejich uživatele jsou nejlepší jenom placené výsledky vyhledávání.

Zdrojový kód

To, jak vypadá váš zdrojový kód, je důležité. Obecně platí, že čím více obsahuje váš zdrojový kód skutečného textu, tím lépe.

Když to trochu přeženu: skládá-li se vaše stránka ze 60 procent z tagů <td>, řekne si vyhledávač: „Aha, tahle stránka je o <td>!“

Proto se vyplatí používat kaskádové styly. Ty vám navíc umožní „vytáhnout“ nejdůležitější text co nejvýše. A to, co je výše, má větší váhu, než to, co je níže.

CSS vám také umožní definovat přímo jednotlivé prvky. Pokud si nadefinujete, že např. H1 má vypadat tak a tak, nebudete to muset psát přímo do kódu – a ještě si zahustíte text. Jenom si dejte opět pozor na přílišné používání prostředí DIV.

S tímto tématem souvisí i používání externích souborů: vše, co můžete a co přímo nesouvisí s obsahem stránky, převeďte do externích souborů. To platí samozřejmě primárně pro CSS a dále pro JavaScript. Váš kód se opět „zahustí“.

Vyplatí se, když je váš kód validní a splňuje kritéria přístupnosti.

Prvky kódu

Co vyhledávače sledují? Všechno. Samozřejmě, jsou věci důležitější a méně důležité. Ale když už se pouštíte do optimalizace, optimalizujte všechno:

  • title,
  • description,
  • keywords,
  • ostatní meta značky,
  • nadpisy (H1, H2…),
  • začátek stránky,
  • tvar URL dané stránky,
  • tvary URL na stránce (např. u obrázků),
  • ALTy u obrázků,
  • title u odkazů,
  • texty ve flashích,
  • odkazy z vaší stránky ven (jejich podoba),
  • text samotné stránky,
  • používání tagů <strong> </strong> a &lt;em> </em>.

Váhy u jednotlivých vyhledávačů se liší (mezi sebou i v čase). Proto – když už se do toho pouštíte – udělejte to pořádně hned zpočátku. Ušetříte si čas v budoucnu.

Náhodně generovaný obsah

Tohle je velmi dobrý „SEO trik“. Pokud budete mít na svých stránkách stále něco nového,

  • roboti k vám budou chodit častěji, protože se u vás „stále něco děje“ a oni chtějí mít přehled o aktuálním dění,
  • posunou vás výše ve výsledcích vyhledávání, protože lidi více zajímají nové, aktuální a aktualizované informace než něco starého.

Trik tedy spočívá v tom, abyste vymysleli „něco“, co bude generovat náhodný obsah. Pokaždé, když k vám přijde robot, by si měl myslet, že je u vás nějaký nový obsah.

Jenom se prosím nepokoušejte oblafnout vyhledávač (především do budoucna) „aktualizací“ typu „tato stránka se vygenerovala za 0,000001 s, je 23:04:03:02 a právě je zde 1 uživatelů“. Na to vám v budoucnu (a možná i dneska) žádný vyhledávač neskočí – a možná vás i penalizuje. Neboť: je to aktualizace, která přidává hodnotu uživatelům? Není! A pamatujete si ještě nejdůležitější pravidlo SEO?

BRAND24

Hustota klíčového slova

Velké polemiky se vedou kolem hustoty klíčového slova. Ta se samozřejmě mění čas od času a vyhledávač od vyhledávače. Jak tedy zjistit tu správnou hodnotu?

Vezměte si výsledky vyhledávání na dané slovo. Zkuste odstranit ostatní faktory. A následně se podívejte na hustotu klíčového slova. Existují na to speciální nástroje. Ostatně, sledování konkurence je velmi účinná SEO technika.

Co považujete za nejdůležitější pro umístění stránky ve vyhledávačích?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Robert Němec je ředitel internetové reklamní agentury RobertNemec.com založené v roce 2001.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).