Hlavní navigace

Kolín s O2 testují chytré kontejnery. Mají ušetřit a ještě se samy zaplatit

30. 8. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: David Slížek, Internet Info
Trend tzv. chytrých měst dorazil do Česka s prvními praktickými testy. Prokáže se, že IoT technologie dokáží přinést úspory?

Město Kolín začne od 1. září testovat chytré kontejnery na tříděný odpad. Pilotní projekt má ukázat, jestli se technologie městu vyplatí. Důležitý tak je i pro firmu O2 IT Services, která celé řešení dodává a pro kterou půjde o první reálný test nového produktu.

Dceřiná firma telekomunikačního operátora osadila na 330 kontejnerů svými senzory a nálepkami, pomocí kterých mohou obyvatelé města sledovat, jak jsou jednotlivé kontejnery zaplněné.

Řešení je dvojí: některé kontejnery jsou osazeny aktivními ultrazvukovými senzory, připevněnými k víku kontejneru, které měří zaplnění automaticky a data pak přes GSM modul odesílají do centrální cloudové aplikace. Při měření třikrát denně má baterie senzoru vydržet pět let. 


Autor: David Slížek, Internet Info

Ukázkový kontejner osazený senzorem

Pasivní (a násobně levnější) alternativou jsou pak nálepky s NFC čipem a QR kódem, které identifikují konkrétní kontejner. Odečet u nich musí provést ručně člověk vybavený mobilem s příslušnou aplikací, do které zapíše, jak je kontejner zaplněný a v jakém je stavu. Kolín k monitorování využije lidi vykonávající veřejně prospěšné práce.


Autor: David Slížek, Internet Info

Nálepka s NFC čipem a QR kódem

Nasbírané informace si mohou na veřejně přístupném webu zobrazit jednak obyvatelé města, kteří tak budou například vědět, které kontejnery jsou plné a do kterých se naopak ještě něco vejde. Speciální rozhraní pak mají k dispozici také město a svozová firma, která na základě dat může upravovat trasy svozových aut a podobně. 

Veřejně dostupné informace na webu

Jde o jednodušší (a tím pádem i levnější) řešení, než jsou například odpadkové koše Bigbelly, které v loňském roce začala testovat Praha 1 nebo letos Brno. Ty jsou ale navíc vybaveny například solárním nabíjením nebo lisem na směstnání odpadků a samozřejmě umí do centrály hlásit, že je potřeba je vyvézt.

Aplikace pro ruční hlášení stavu kontejneru

Vyplatí se to?

O2 IT Services vycházejí ze zkušeností v zahraničí (hlavně v Barceloně) a slibují, že monitorováním kontejnerů může město ušetřit 30 – 50 % nákladů na svoz. A naopak vydělá až 10 % více peněz za prodej vytříděného odpadu – předpokládá totiž, že lidé budou třídit více. Náklady na celý systém by se tak v ideálním případě měly Kolínu samy zaplatit. 

Své ceny O2 IT Services ukázala na modelovém příkladu desetitisícového města s asi 200 až 250 kontejnery. Fixní částka za zavedení levnějšího systému s nálepkami a vyškolení lidí, kteří s ním budou zacházet, by v takovém případě měla začínat na 95 tisících Kč. Měsíční paušál za používání pak má startovat na 9 tisících Kč. V případě většího Kolína se přitom dá mluvit o zhruba 1,5krát vyšších sumách.

V reálu by ale částky mohly být vyšší i dost výrazně – závisí totiž také na tom, jaké technologie město použije. Pořizovací cena jednoho senzoru se podle O2 IT Services pohybuje mezi 3000 a 5000 Kč (také v závislosti na tom, zda má či nemá GPS modul a další nadstandardní výbavu), kdežto jednu nálepku si O2 IT Services cení na asi 100 Kč.

Jak Lupě řekl místostarosta Kolína Michael Kašpar, který má na radnici projekt na starosti, jeho město ročně za prodej tříděného odpadu utrží asi 1,8 milionu Kč. Pokud by se výnos zvýšil o slibovanou desetinu, šlo by asi o 180 tisíc. Aby se tedy chytré kontejnery městu skutečně vyplatily, muselo by také ušetřit nemalou částku za svoz.

Pro Kolín je každopádně pilotní projekt výhodný: prvních šest měsíců za něj totiž nebude nic platit a má tak dost času na vyhodnocení, jestli po skončení testu bude pokračovat v ostrém provozu.

Chytré parkování i čipy pro děti

Město má každopádně v plánu otestovat i další chytré aplikace. V půlce září tady místní firma SPEL na své náklady rozjede pilotní projekt chytrého parkování. Parkovací místa na Karlově náměstí osadí senzory, které budou hlásit, zda jsou místa obsazená, nebo ne, a údaje budou vysílat na informační panely nebo na web.

BRAND24

A na říjen Kolín ve spolupráci s MasterCard připravuje osazení autobusů MHD bezkontaktními terminály pro placení jízdného. Vyzkoušet chce i speciální čipové náramky, kterými by děti z vybrané školy (další pilotní projekt) mohly platit v MHD nebo za obědy ve školní jídelně.

Svoje plány má také O2 IT Services. Do konce roku chce v rámci své platformy Smartcity nabídnout aplikace pro monitorování kvality ovzduší nebo chytré parkování. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).