Jedna z věcí, které mi u komerčních telek vadí, v kombinaci s ostatními negativními faktory (loga v pořadech, úmyslné nedodržování časového harmonogramu, příliš reklam obecně, nekvalita pořadů) to u mé maličkosti vedlo až k situaci, kdy jsou komerční televize na mé TV naladěny víceméně ze setrvačnosti popř. pro návštěvy, TV program čtu už jen pro ČT, jež je v tomto ohledu výrazně slušnější a též nabízí kvalitnější pořady.
Ano, bojkotovat mohu, ale je to jen rezignace. Ať už si to kdokoliv nepřipouští, miliardy pro provoz komerčních TV platíme my kupující, čili všichni. Proto bychom také měli být chráněni před neúměrnou hlasitostí reklam, když už jsou přirozenou a nezbytnou součástí vysílání těchto stanic.
Mně na hlasitosti reklam nejvíce vadí to, že v našem obvyklém režimu sledování, kdy je to téměř vždy až dlouho přes půlnoc, můžeme těmito "řvavými" minutami porušovat noční klid obecně a obtěžovat hlavně sousedy. Proto vždy sice nerad, ale musím sáhnout po DO a zvuk ztišit, nebo přepnout jinam. Ale často si nepomohu, reklamní bloky jsou snad všeobecně časově synchronizovány a musím přepínat i více stanic, než se reklam zbavím. Pokud sleduji na komerční TV pořad, u kterého stojím o kompletní shlédnutí, musím po reklamě opět vzít DO do ruky a zvuk vrátit na úroveň, abych opět dostatečně slyšel zvuk, zejména často tichého filmu.
Pře dvěma dny jsem se díval na Polsat. 30 mnut filmu, 15 minut reklama. Vydržel jsem to do druhého bloku reklam a vypnul televizi. Já bych řekl, že nejenom hlasitá reklama obtěžuje. Všeho je moc, toho je příliž.
"ČTÚ ještě v době analogového televizního vysílání intenzitu hlasitosti televizních reklam měřil, nesměla překročit hranici 50 MHz," To ma byt co? Hlasitost v MHz? To opravdu rekl?
Dříve nejspíš stačilo "jen" analogově přijmout vysílání, měřit ze zvukové složky její sílu.
Nyní po příjmu digitálu nejde žádný zvuk měřit (v analogu se přijme jen MUX). Ale přitom stačí "jen" zapojit jakýkoliv s-t-b a na jeho výstupu zvuk měřit.
To je nejspíš ten "strašný" a nepřekonatelný problém..
Mimochodem takto "měřit" zvuk z MUXu je možná ještě průkaznější, protože stačí logovat přesné digitální hodnoty odpovídající zvukovému kanálu.. Tedy např. pomocí tuneru do PC a správného SW by šlo udělat 24h analýzu síly zvuku například..
No napada me, ze to tak mozna opravdu rekli - treba to stanovovali podle frekvence pri frekvencni modulaci zvukove slozky, muze to nekdo vyjasnit?
Kazdopadne bych taky spise cekal nejakou relativni zmenu nebo hodnotu v dB, ale nepujde to absolutne vzhledem k prijimaci, kazdy ma jinak nastavenou hlasitost...
Nechápu, co je na tom za problém. Nevidím důvod, proč by ze zákona nebylo dáno, že reklamní blok i s předělem (i ten často řve) neměl danou maximální hlasitost 80%.
Ono třeba na Barrandově mají starší české filmy hodně nízkou hlasitost a občas ji při něm musím zvýšit na dvojnásobek normálu. Jenže reklamní předěl je hlasitostí na maximu, takže v noci to tak zařve, že to musí slyšet i sousedi přes ulici.
No ale zase na druhou stranu,pokud zadavatel reklamy chce aby reklama plnila účel,tak to funguje. Ano u filmu pro pamětníky se zaposloucháte do tichého hlasu Oldřicha Nového "zavřete oči odcházím" a najednou zařve dítě že jeho pejsek dělá pevná hovínka. A už víte co máte svýmu čoklovi kupovat.
Myslím, že věta je blbě napsaná, ale ty kHz jsou nakonec dobře. U analogového signálu měřili frekvenční zdvih FM modulace zvukového kanálu (http://cs.wikipedia.org/wiki/Frekven%C4%8Dn%C3%AD_modulace). V podstatě je to správně, protože u analogového vysílání na přijímací straně nebyla žádná pevná definice, co je 0dB. Takto kontrolovali, jestli nedochází k přemodulování vysílače.
"ČTÚ ještě v době analogového televizního vysílání intenzitu hlasitosti televizních reklam měřil, nesměla překročit hranici 50 MHz," potvrdil serveru DigiZone.cz mluvčí úřadu FRANTIŠEK MALINA. "Nyní v digitálním vysílání je ale úroveň hlasitosti reklamy součástí modulace, tedy obsahu vysílání, a ten ČTÚ nereguluje."
Subjektive vnimana hlasitost nejen na urovni spicek signalu, ktere samozrejme nesmi prekrocit u analogoveho vysilani povoleny kmitoctovy zdvih (u TV vysilani mono +-75 kHz, stereo +-30 kHz - nevim kde se zde vzalo 50 kHz), u digitalniho vysilani rozsah A/D a D/A prevodniku, ale jak napovida Petr Leitner na prumernem vykonu zvukoveho signalu v nejakem rozumnem casovem intervalu.
Bohuzel, vsichni (nejen TV a rozhlasove stanice, dokonce i producenti CD) se snazi o co nejvetsi hlasitost - protoze vic carek = vic Adidas. Jak to funguje ukazuje nejlepe toto video (a nemusite ani umet anglicky).
U FM rozhlasu existuje planovaci parametr "vykon celkoveho multiplexniho signalu", ktery dobre odrazi hlasitost, vnimanou posluchacem. Nedodrzeni tohoto parametru ma za nasledek ruseni mistne vzdalenych kmitoctove blizkych stanic. Definici je mozno najit napr. zde
Podivejte se zejmena na namitky provozovatelu rozhlasoveho vysilani, kteri pri nedodrzeni tohoto parametru vysilaji az o 12 dB hlasiteji nez ti, co ho dodrzuji. Statni instituce nemuze naridit nic, co by nemelo oporu v zakone, protoze pripadny soudni spor prohraje.
Podle normy je to 50 kHz i u duo/stereo zvuku a to v obou normách. Jesti tam nastavovali zdvih 30 kHz je jejich věc, hlasitost byla ale potom nižší.
A mimochodem, je to naopak. U D/K je druhá audio nosná pod standartní, u B/G nad ní. Je to klasický Zweikanalton, u nás se tomu v naší normě říkalo "české stereo".
Mluvčí ČTÚ František Malina se do tohoto článku nevyjádřil přesně, zaslal podrobnější vysvětlení a v článku byla tato pasáž aktualizovaná - toliko pro vysvětlení všem diskutujícím.
Ustni odpoved pracovnika udrzby vysilacu v Brne na stiznost na rozdilnou hlasitost zvuku u TV vysilacu Kojal (stereo) a Barvicova (mono), pred cca 15 roky:
Maximalni zdvih zvuku se u mono vysilace nastavuje na +-75 kHz, stereo na +-30 kHz, protoze to tak ma byt a my s tim nemuzeme nic delat.
Mensi zdvih u stereofonniho zvuku se zduvodnoval tim, ze v soustave CCIR-D a K je druhy zvuk na rozdil od soustav CCIR-B a G nad puvodnim mono zvukem a je vetsi moznost ruseni v sousednim kanale.
Pro redakci. U okénka: "Proč je reklama v televizi hlasitější než ostatní program ?" máte nefunkční odkazy: IVO FERKL z TV Nova nebo MICHAL KRATOCHVÍL z TV Barrandov.
se už poslanci dostatečně nakapsovali, další aktivity nejsou třeba. Opakuje se to docela často (reklamy u dálnic, herny...), kde je zakopaný pes všichni tuší, ale nikdo a nic s nimi ani nehne. Že by se sami zastyděli, nepředpokládám.