Hlavní navigace

Konec programového chaosu v České televizi opláčou Nova i Prima

27. 11. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Česká televize plánuje od ledna zpřehlednit a „vyčistit“ programová schémata prvních dvou programů. Zejména podvečerní a večerní vysílání ČT 1 a ČT 2 tak konečně dostane řád, v němž se dokáže zorientovat i průměrný divák. Především bude vědět, co může od Jedničky nebo Dvojky čekat, zapne-li si televizi mezi pátou odpoledne a devátou večer, ať je pondělí nebo čtvrtek. Právě v téhle jednoduchosti spočívá část úspěchu jakékoli televize a Kavčí hory jej doposud opomíjely.

Sledujeme trochu s rozpaky, že Petr Dvořák zavádí v České televizi stejné postupy jako předtím na Nově, prozradil mi jeden ze zaměstnanců nejsledovanější české televize několik dní poté, co nový generální ředitel ČT Petr Dvořák a ředitel programových okruhů ČT Milan Fridrich prostřednictvím deníků MF Dnes a Právo zveřejnili programové plány ČT na příští rok. Jestliže Nově, ale i Primě či Barrandovu na dosavadním programování ČT něco vyhovovalo, byla to roztříštěnost jejího vysílacího schématu. Zejména podvečerní časy na ČT 1 a ČT 2 jsou stavěné opravdu chaoticky, takže se v nich takřka nikdo nevyzná.

Jsou to ale podvečerní pořady, které nabírají televizím diváky pro hlavní vysílací čas. Kdo se neumí postarat o atraktivní a úspěšné podvečerní vysílání, podkopává si tím šanci zazářit v prime time. Česká televize se podkopává sama přehršlí nesmyslně řazených magazínů a pořadů pro menšiny. Od Nového roku by měla mít Jednička, ale i Dvojka, pevné denní vysílací schéma s jasně stanovenou prioritou: každý všední den bude v podstatě stejný, tytéž formáty budou začínat ve stejný čas a divák bude vědět, co na ČT 1 nebo ČT 2 uvidí.

Jinými slovy, ČT konečně pochopila úspěch Novy s každodenním podvečerním seriálem Ulice nebo Primy s kulinářskou soutěží Prostřeno! Kavčí hory navíc začínají velmi dobře chápat, že pokud v nějakém vysílacím okně konkurenčních televizí výrazně vedou pořady pro ženy nebo teenagery, musí v něm nabídnout alternativu zaměřenou na jinou diváckou skupinu, třeba pro muže. Takže jestliže Nova dává podvečer Ulici a Prima Prostřeno!, které shodně sledují hlavně ženy, ČT 1 se chystá nasadit vědomostní soutěž cílenou na mužské diváky. Halelujá!

Logický, i když poněkud diskutabilní, je přesun většiny dětských pořadů na program ČT 2, včetně Večerníčka. Ne že by bylo chybné vytvořit z dětských pořadů dvou a půlhodinové podvečerní pásmo – ostatně, ČT měla nejvyšší čas odpovědět na úspěch Barrandova s jeho Animáčkem, jímž k sobě tato nejmenší česká plnoformátová televize přitáhla pozornost většiny dětského publika – ale proč ho dávat na Dvojku, když má vzniknout samostatný dětský kanál ČT 3? Jistě, asi to bude dočasné řešení do doby, než ten dětský kanál skutečně vznikne. Ale ČT 2 se poslední léta na děti vůbec nezaměřuje, bude to velký zásah do její profilace.

Dvojka je vůbec takový českotelevizní otloukánek. Kavčí hory obětovaly její analogové vysílače na oltář digitalizace předčasně, aby na uvolněných kanálech mohly vystavět svůj veřejnoprávní multiplex (tím jí dopředu odsoudily k úbytku dosud nezdigitalizovaných diváků). Pak z ní stáhly veškeré sportovní přenosy, které byly největším diváckým lákadlem tohoto programu. Sport krátce nato následovalo zpravodajství – velmi úspěšné Události, komentáře odešly na zpravodajskou ČT 24. Takhle osekaný program posléze prošel zásadní redefinicí a od ledna letošního roku vysílá podle zcela nového schématu jako kulturně-vzdělávací televize pro menšinového diváka.

BRAND24

No a teď najednou do té „těžce“ intelektuální televize vrazí Večerníček s hordou dalších animovaných i hraných dětských seriálů – aby po vzniku čistě dětské ČT 3 odešel zase tam. Co to udělá se značkou Dvojky? Jedno jediné: diváci se utvrdí v přesvědčení, že vlastně netuší, co mají od tohoto programu očekávat. Je to takové odkladiště České televize. Co se zrovna nehodí na hlavní program ČT 1 nebo tematické stanice, skončí na ČT 2. A pak se to případně přesune jinam, aby ČT 2 znovu hledala svoji tvář.

V tomhle jediném spatřuji riziko programové strategie nového vedení ČT. Jinak si myslím, že jeho plány na příští rok jsou velmi dobré. Bát se jich nemusí jenom Nova, ale i Prima, která má nastartováno k převzetí role lídra trhu (i když k tomu by potřebovala více zásadnějších chyb na straně Novy a ještě výraznější investice do programu). A vystrašený musí být i Barrandov, kterému by nová programová strategie ČT mohla zlomit vaz. Tedy pokud ho včas nekoupí nějaký opravdu zajímavý strategický investor.

Podaří se ČT 1 s novým schématem znovu dohnat a předehnat Primu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).