automatické zřízení datové schránky fyzické osobě poté, co tato fyzická osoba poprvé použije prostředek pro elektronickou identifikaci podle zákona upravujícího elektronickou identifikaci
Nejsem zrovna zběhlý v právničtině, ale zní to, jako by v okamžiku, kdy neprozřetelně použiju MojeID nebo bankovní identitu nebo něco podobného, jsem měl být automaticky potrestán zřízením datové schránky bez ohledu na to, jestli ji chci nebo ne. No, doufám, že jsem to pochopil špatně...
Ano, je to přesně tak. Pokud se příhlásíte třeba k portálu občana, tak se vám automaticky zřídí datová schránka. Dobrá cesta jak efektivně odratit lidi od eslužeb státu. I když zatím tam není o co stát.
Stát nepochopil, že datová schránka musí být funkční, promyšlená, s archivací zpráv a hlavně užitečná. Má fungovat pozitivní motivace.
To je jedna polovina problému. Druhá je, že když mám datovou schránku, plyne pro mne z toho povinnost ji pro určité účely využívat a ta je podložená sankcemi, zatímco úřady na svou povinnost používat ji pro komunikaci se mnou zhusta kašlou a donutit je k tomu nelze. Příkladů lze na webu najít hromadu. V takové situaci není moc o co stát.
Ve společnosti fungující na principu, že stát a jeho úřady jsou tu pro občana, by to mohlo fungovat přesně obráceně: občan by měl právo použít datovou schránku, zatímco stát by měl povinnost ji použít, pokud existuje. A tím myslím skutečnou povinnost, tedy že by papírový dopis neměl žádnou právní závaznost a platnost. V ještě utopičtější společnosti by si občan mohl třeba i zvolit preferovanou formu komunikace ze strany státu. Jsem přesvědčen, že pak by ten zájem byl mnohem větší.
Datová schránka je aktivována automaticky zřízením. Tohle by naopak znamenalo, že bude člověku datová schránka zřízena automaticky a on si bude muset pohlídat, aby si ji deaktivoval.
Přičemž ona dřívější povinnost podávat daňové přiznání elektronicky i pro majitele datových schránek zřízených na žádost plynula ze samotného faktu zřízení datové schránky – takže i pokud si někdo datovou schránku nechal zřídit a následně ji deaktivoval (takže ji nemohl používat), podle zákona měl povinnost podávat daňové přiznání elektronicky.
Od letoška už to platí jen pro datové schránky zřízené ze zákona, takže zase bude nutné vyložit, že tyhle automaticky zřizované datové schránky nejsou zřizované ze zákona.
Ve skutečnosti to ale nejspíš bude tak, jak píše Michal Kubeček – lidé se budou bát elektronickou identitu používat. V ČR se vždycky vymyslí nějaká divná služba, lidé ji moc nechtějí používat, protože je divná – tak stát vymyslí nějaké opatření na její podporu, čímž od používání odradí ještě víc lidí.
Ono je to tak, že pro běžného občana nemá datová schránka skoro žádnou praktickou výhodu, ale přináší spoustu povinností.
Podávat daňové přiznání "sám" by pro mne bylo obrovským průšvihem, protože mám problém i jen opsat údaje z faktury do příkazu k úhradě a jsem rád, že daně zatím za mne dělá zaměstnavatel.
Nedokážu si představit, jak úspěšně plním povinnost neustále (každý týden) kontrolovat datovou schránku, zda mi tam někdo něco neposlal - fikce doručení je tam mnohem přísnější, než na poště, pokud vím.
Když už v té schránce něco je, stejně to musíte draze převést na papír a/nebo se starat o opakované "přepodepisování".
Stát si evidentně myslí, že je každý vybavený tiskárnou a hlavně scannerem - alespoň tak usuzuji z toho, kolikrát po mně chtějí přiložit scan nějakého lejstra, kterým mne neprozřetelně vybavil jiný úřad či instituce. (Nebo které si musím vyrobit sám, například potvrzení OSVČ, že je osobou, která nežádá o přídavky na děti - když to bylo jen v PDF z editoru, nestačilo to, a muselo se to vytisknout+podepsat+nascanovat.)
Nějaká moudrá hlava usoudila, že každý občan je vybaven právě jedním vyhrazeným (a nejlépe chytrým) mobilním telefonem s neustálou pohotovostí přijímat SMS - nikoho nezajímá, že když nemám (doma) signál, vystačím si s pevnou linkou a internetem. Všichni mají tendenci neustále posílat SMS, které pak musím v časovém limitu bezchybně opsat, jinak mi je služba odepřena.
Nějak moc spoléháte na to, že má každý svůj mobil, nebo že si chce nebo smí instalovat nějaké aplikace.
Spousta lidí má firemní mobil (který jim nepatří a se svolením k instalaci aplikací je to sporné, nikdo to moc neřeší), další mají třeba vlastní mobil, ale jsou na nějakém firemním tarifu (kvůli ceně) a tím pádem nekontrolují svoje telefonní číslo. Plus takové ty nikdy neupdatované Androidy od levnějších výrobců.
(Díky za uklidnění ;o) )
Foťák je fajn, ale poměrně rychle narazíte na limity typu "soubory max. 2 MB celkem, nesmí být upravované a vše musí být perfektně čitelné, zejména podpis".
Mobilní aplikace jsou obvykle opět navázané na to telefonní číslo. Nakonec (po aktivaci) fungují celkem samostatně, ale občas si o nějakou tu SMS řeknou. (Vyzkoušeno s instalací na tablet.)
V konečném důsledku si musíte pořídit poměrně drahé zařízení (mobil/tablet/scanner) jen proto, abyste mohli komunikovat "bezpapírově".
A ještě jednu věc si "přisadím": stále více institucí se rozhodlo vybavit své vstupní body nějakou tou CAPTCHA.
I když pominu, že se o ní nemusím dozvědět (protože se ani nezobrazí) a když se ji pokusím vyplnit, stejně mne opakovaně prohlašuje za robota, tak prostě nechápu, proč má být i v místě, kde se přihlašuji nějakým tím "lepším" (2FA...) ověřováním. (Ve výsledku uplyne platnost jednorázového kódu mnohem dříve, než se mi podaří se přes CAPTCHA dostat - a následuje další kolo...)