"vypracuje vhodné rámce, aby všichni účastníci trhu, kteří mají z digitální transformace prospěch, převzali svoji sociální odpovědnost a spravedlivě a přiměřeně přispívali k nákladům na veřejné statky, služby a infrastrukturu pro všechny Evropany. "
To je jak vystrizeny z nejaky prirucky sockomunistickeho politruka. Operator ma prenaset data, jedine mozne a spravedlive uctovani je podle objemu a/nebo rychlosti, v nekterych prioadech s prihlednutim k velikosti trafficu mezi peeringovymi partnery Co je obsahem tech dat, na tom prece nemuze bejt postavena cena.
A z ceho dovozujete, ze poskytovatele obsahu za konektivitu nic neplati? A konzumenti obsahu (tedy koncovi spotrebitele) tem operatorum za jejich sluzby zrovnatak plati. Navic ti (velci) operatori treba uz take nepriznaji, ze tem "kritizovanym" subjektum casto poskytuji dalsi sluzby (nutne pro interni infrastrukturu) - to se samozrejme snadno schova pod rousku obchodniho tajemstvi a "ETNO" tohle komentovat uz urcite nebude :-)
A z ceho dovozujete, ze poskytovatele obsahu za konektivitu nic neplati?
Já něco takového dovozuji?
Mně jen přijde absurdní systém, kde se za konektivitu platí stylem (příklad, ne reálné ceny) 1TB přenesených dat za 1€, 10TB za 5€, 100TB za 20€, ale pokud to opravdu přenášíš, tak dostaneš přirážku ke slevě za velký objem přenesených dat.
19. 5. 2022, 09:29 editováno autorem komentáře
Mně jen přijde absurdní systém, kde se za konektivitu platí stylem (příklad, ne reálné ceny) 1TB přenesených dat za 1€, 10TB za 5€, 100TB za 20€, ale pokud to opravdu přenášíš, tak dostaneš přirážku ke slevě za velký objem přenesených dat.
Mně taky - a proto jsem žádnou smlouvu s takhle fungující tarifikací neuzavřel.
Tady jde o ty dráty ke spotřebiteli. A spotřebitel chce obsah, tak je jeho věcí, aby si zařídil připojení i jeho zaplacení. Přenášet to na poskytovatele obsahu je zbytečné a nekoncepční, jeho koneckonců nezajímá, jak ten obsah uživatel k sobě dostane, jestli Ronjou, přes Muska nebo telepaticky, to není jeho problémem. Co je na tom divného??? Co furt všichni k***a řeší!!!!!
Spíš to smrdí snahou poskytovatelů připojení snadno vytřískat prachy z posk. obsahu, protože je to jednodušší, než to mámit ze zákazníků.
A co třeba všem ISPíkům, kteří chtějí ždímat velké poskytovatele obsahu, ten obsah prostě utnout, aby nezatěžoval jejich linky? Koncový zákazník si pak může zvolit takového ISP, který žádné poplatky od velkých hráčů nepožaduje... Podobné příklady např. https://www.lupa.cz/clanky/google-zavre-spanelske-google-news-nechce-mediim-platit-za-odkazy/ nebo https://www.seznamzpravy.cz/clanek/google-hrozi-australii-zrusenim-vyhledavace-nechce-platit-vydavatelum-138923
20. 5. 2022, 18:18 editováno autorem komentáře
Spíš naopak: pokud nějaký ISP trvá na tom, že mu provozovatelé webových služeb mají platit nějaké z prstu vycucané poplatky za to, že k nim svým zákazníkům umožňuje přístup, tak ať ten ISP příslušné weby svým zákazníkům sám blokuje, dokud jejich provozovatelé nezaplatí. (A ať jim samozřejmě vysvětlí, co dělá a proč.)
Přesně tak. Poskytovatel obsahu vystavuje na nějakém rozhraní s danou adresou (jménem) daným protokolem obsah a tím to pro něj končí. Já se k němu připojit chci, nebo nechci. Propojovatel má ta data přenést odsud tam, víc do tohoto dvoustranného vztahu nemá co kafrat (já se mu taky nese*u do toho, s kým si zařídil peering).
Obecně je zcela na zákazníkovi, kdy, jak moc a na co bude kapacitu zakoupeného připojení využívat. V případě smluvní neshody se má poskytovatel připojení obracet přímo na něj. (Copak bych měl přispívat všem poskytovatelům připojení, přes které na moje webové stránky polezou uživatelé???)
Jestli se cítí poskytovatelé přip. ukřivdění a mají pocit, že dostávají za drát málo (machrovali s gigabitem, který neutáhnou?), nemají mít línou hubu a říci si o víc, kvůli tomu ale není potřeba tahat peníze z kdekoho, ke komu bychom se mohli náhodou připojit.
Celé je to o tom, jestli TV obsah je ještě Internetem a nebo ne. Za mne je v tomto případě Internet jen cestou jak placený obsah (TV programy a reklamy) dostat od poskytovatele obsahu k zákazníkovi.
Někdo tuto cestu platí vždy. Bud je to koncový zákazník a nebo poskytovatel obsahu. Neměl by to ale nést na sobě jenom ISP, zvláště pokud reálně tento obsah již vytěžuje více jak 50 % kapacit sítí ISP operátorů.
23. 5. 2022, 12:32 editováno autorem komentáře
Na místě je otázka, Vám tedy vaši zákazníci za VDSL neplatí?
Jsem z toho totiž lehce zmatený. Na jednu stranu máte každý měsíc akci na dvojnásobnou rychlost napořád, hýříte stovkami megabitů a na stranu druhou stálým VDSL zákazníkům od letošního roku do faktury přidáváte "Inflační doložku" a na lupě vedete diskusi, kdo má nést břemeno Youtube a Netflix trafficu.
Dokud Vám chodí platby od klienta, může Vám být jedno jestli celý den sleduje Netflix, ČT24, hraje v cloudu nebo poslouchá MP3 s 128Kbps bitrate. Ačkoli sen každého ISP je prodávat gigabit za 800,- na nejrychlejší odesílání emailů :)
A na téma IPTV/OTT, možná je chyba na straně poskytovatelů kteří neumí udělat nabídku, neustále balíčkujou televizi s internetem a nechat si zřídit službu přes objednávkový formulář je složitější jak daňové přiznání. Jejich web působí jako středoškolský projekt na SEO optimalizaci, plný buzzwordů a frází až nebezpečně se podobající jistým stránkám "tohle sněz a tvé tělo zbavit tuk do 30 minuta". Nehledě na skutečnost že "televize" je na jednom odkazu prezentovaná pod vlastní značkou. Podruhé jako nějaký IPTV projekt společně s Cetinem a do třetice Internet se Skylinkem.
Ze života: Osobně jsem si myslel že k internetu od Vás bude dodatečné vykliknutí EriTV Live na zkoušku a platba kartou hračka. Pak jsem zjistil že i u "live" varianty prosazujete "infrastrukturu CETIN", při objednávce tlačíte do nějakého vlastního "Set-top box Arris" který je u objednávky podmínkou, nejkratší úvazek je 3 měsíce a za aktivaci chcete 500Kč !!! Tak jsem se zasmál a koupil si na zkoušku SledovaniTV. Objednávka za minutu hotová, jednoduchá a televizi tahám přes prohlížeč Vašim internetem (za který vám teda platím).
To že mi neumíte prodat Váš TV obsah je, s politováním, pouze Vaše chyba. Navíc jako jsem naznačil hned ze začátku, pokud Vám klient platí za internet, i kdyby si koupil všechny OTT od konkurence najednou a sledoval je na Vašem internetu souběžně, může Vám to být jedno. Platí si přípojku k internetu a poskytovatel obsahu stejně tak. Pokud vám 50% kapacity žere Google, sjednejte si přímý peering, srazte náklady a ještě si můžete udělat reklamu že máte google na 3 hopy.