Hlavní navigace

Lesk a bída streamovacích služeb. Znamená Netflix opravdu audiovizuální revoluci?

10. 5. 2018
Doba čtení: 24 minut

Sdílet

 Autor: prykhodov / Deposithphotos
Internet a nové technologie mění svět kolem nás stále rychleji. Některé změny stačíme sotva sledovat, jiné zase dlouho vyhlížíme a ony ne a ne přijít.

Mezi dlouho očekávané kroky symbolizující budoucnosti audiovizuální zábavy patří i existence něčeho, co pro nedostatek přesnějších výrazů můžeme nazývat plnohodnotnou online videopůjčovnou. 

NETFLIX V ČESKU: Bude to mít těžké, shodují se lokální konkurenti

Související očekávání se vystupňovala v lednu 2016, když na český trh vstupovala společnost Netflix se svou online streamovací video službou. A na trhu se rozvíjí i další služby nabízející nějakou formu online přístupu k audiovizuálnímu obsahu, mezi nimi třeba HBO GO nebo O2 TV a některé další


Zdroj: Netflix

Seriál Dům z karet je úspěšnou sázkou na vlastní produkci.


Krátká vsuvka k tuzemským OTT aplikacím

Pro úplnost je nutno dodat, že vlastní online řešení, která navíc často využívá i HbbTV prostředí, vyvíjejí a využívají i mnohé tuzemské televizní stanice, stejně jako nadnárodní programy, vysílajíci i na našem území.

Redakce proto doplnila článek o krátký přehled klíčových aplikací, které pro distribuci svého videoarchivu na českém internetu využívají vybrané televizní skupiny.

Poznámka redakce

VoD služby pro české diváky

Rozsáhlý článek, věnovaný možnostem Netflixu a budoucnosti televizního průmyslu vůbec, jsme se v zájmu komplexnosti prezentovaných informací rozhodli v redakci rozšířit o přehled některých online streamovacích služeb televizních stanic, které mohou sledovat diváci a předplatitelé na území naší republiky. 

Seznam obsahuje jak služby vyžadující platbu ve formě přímého předplatného nebo prostřednictvím operátora, který podobná OTT řešení nabízí jako bonus ke své základní programové nabídce. Stejně tak jsou v přehledu uvedeny platformy, umožňující sledování buď úplně zdarma nebo ho v rámci tzv. freemium modelu podmiňují zařazením reklamních spotů.

Vlastní audiovizuální služby nabízejí jak jednotlivé televizní stanice, tak jejich mateřské společnosti. Asi nejznámějším příkladem videotéky, fungující jak v online, tak i v rámci HbbTV prostředí, je iVysílání veřejnoprávní České televize

RECENZE: Čeští diváci si nabídku placených videoték příliš neužijí

Komerční Nova zase nabízí službu Voyo a FTV Prima provozuje portál iPrima, který dokonce za příplatek nabízí možnost sledovat vybraný obsahy bez zobrazovaných reklam. Vlastní videoarchiv ve formě portálu Film Popular nabízí i dokumentární kanál Kinosvět.

Webová stránka s popisem služby iPrima bez reklam.

Archiv Primy bez reklam za necelých padesát korun měsíčně.

Zahraniční provozovatelé? Zdarma málokdy

Čeští diváci si mohou vybrat i z nabídky videí na portálech zahraničních filmových programů, jako jsou třeba AXNAMC nebo FilmBox. Sportovní fanoušky by měla zaujmout nabídka online videí kanálu Eurosport. K dispozici jsou i spoty uvolněné produkcemi dokumentárních a dětských stanic. 

Přístup k obsahu je ale u většiny videoték zmíněných placených kanálů zpoplatněn, nebo je alespoň podmíněn registrací a platbou u operátora, od něhož má zákazník danou službu objednanou. 

AXN jako světlá výjimka

AXN nabízí zdarma pořady i několik týdnů po odvysílání.

Jednou z výjimek je online přehrávač AXN player, patřící do portfolia Sony Pictures Television a spuštěný už v roce 2009. Většina pořadů, kterou AXN na svých stránkách nabízí, je v přehrávači dostupná několik týdnů po jejich odvysílání v rámci klasického lineárního programů.

TIP: Kanál AXN spustil na webu přehrávač svých filmů a seriálů

Pro jejich následné online zhlédnutí už není potřeba žádné další registrace. Navíc užívání AXN přehrávače není na rozdíl od většiny jeho konkurentů na tuzemském trhu zpoplatněno.

FilmBox i AMC za peníze

Různé druhy obsahu nabízené platformou FilmBox Live.

V případě online platformy FilmBox Live získají diváci za předplatné ve výši necelých sto třiceti korun měsíčně přístup k jedenácti programům z rodiny FilmBox, z nichž pět vysílá v HD kvalitě, a k více než třem stovkám videí v rámci zmíněné VoD služby FilmBox Live.

Videotéka Filmbox Live

Videotéka Filmbox Live

ULTRA HD: Služba FilmBox Live začala nabízet v Česku filmy ve 4K

Americká televizní společnost AMC (jejíž zkratka mimochodem znamená American Movie Classics, což už pro program dané stanice dávno neplatí) slavila nedávno úspěch s televizními seriály jako Živí mrtví, Perníkový táta nebo Fargo. 

Zařízení kompatibilní s AMC přehrávačem.

Možná i to je důvodem, proč je přístup dovideoarchivu AMCpodmíněn předplatným AMC kanálů u vašeho televizního providera, od kterého by měl zákazník získat potřebné uživatelské jméno a heslo. AMC nabízí imobilní aplikace pro Android nebo iOS.

AKTUÁLNĚ: Novým šéfem skupiny AMC se stal Marcel Mareš 

Eurosport za třicet euro ročně

Zpoplatněn je i přístup do online aplikace Eurosport Play, týdenní vstup vyjde zájemce na necelých sedm euro, za rok pak zaplatí necelých třicet. Online přehrávač je dostupný na 52 trzích a je lokalizován do dvaceti jazyků

Měsíční a roční tarif za užívání aplikace Eurosport Play.

Online aplikaci Eurosportu je možné využívat na desktopech, mobilních zařízeních a tabletech vybavených iOSem, Androidem i operačním systémem Windows, dále na Xboxu One a 360 a chytrých televizorech od Samsungu, Panasonicu nebo LG a Amazon Fire TV. 

DALŠÍ INFO: Olympiáda na Eurosportu a nové logo

Podle vyjádření firmy využilo v srpnu 2014 aplikaci Eurosport Player 2,4 milionu uživatelů a třicet procent veškerého digitálního denního provozu Eurosportu přicházelo z mobilních aplikací. Podle letošního vyjádření pak Eurosport Player a aplikaci Eurosport App využívalo během letošní zimní olympiády kolem patnácti milionu uživatelů.

Extrémní sporty zdarma

Extreme Sports Channel nabízí bohatý archiv zdarma.

Naopak zdarma poskytuje svůj video archiv britská sportovní stanice Extreme Sports Channel, která se, jak název napovídá, věnuje extrémní sportům. Na svém webu tak nabízí nejen plnohodnotné záznamy z jednotlivých závodů, ale i množství záběrů ze zákulisí, doprovodných reportáží a dokonce i výběr několika webcastů z nejprestižnějších sportovních turnajů

RELAUNCH: Extreme Sports Channel má nové webové stránky

Nechybí mezi nimi ani známý tuzemský skateboardový šampionát Mystic SK8 Cup konaný každoročně na pražské Štvanici. Samotná záložka agregující videa je rozdělena celkem do celkem osmnácti kategorií. V těch je celkem shromážděno neuvěřitelných 24 tisíc videí a 73 webcastů z nejrůznějších sportovních událostí. 

Tématické rozdělení videí dostupných na webu Extreme.com.

Mezi nejpopulárnější video kategorii patří horská kolo s takřka pěti tisíci dostupnými videospoty, druhému snowboardu se věnuje více než tři a půl tisíce videí a z hlediska oblíbenosti třetí cyklotrial je prezentován prostřednictvím třech tisíc videi. Zájemci se ale mohou klidně pokochat video z kolonek pro lyžování, motokros, kajak nebo třeba surfing, jejichž počty nijak nezaostávají.

Takřka dumpingové dvě stovky ročně…

Vlastní online platformy pro distribuci vybraného audiovizuálního obsahu nabízí i některé menší kanály, jako třeba dokumentární Kinosvět se svou sesterskou placenou stanicí Horor filmJeho portál Film Popular čerpá z knihovny pořadů vysílaných kromě zmíněného FTA kanálu Kinosvět a placeného Horor filmu i na trojici dalších kanálů, jejichž příjem je podmíněn uhrazením předplatného danému operátorovi. 

Film Popular sází i na tzv. konspirační teorie.

Mezi zapojenými kanály je tak dále loni v říjnu spuštěný kanál TV WAR Svět válek, vysílající válečné dokumenty, dále stanice CS film věnovaná česko-slovenské kinematografii a také dětský program CS mini. Ve srovnání s některými zmíněnými zahraničními video službami vynikne relativně nízká cena, kterou za přístup do své video služby požaduje skupina kanálů ostravského podnikatele Leoše Pohla

TEST: Film Popular a tisíce videí – ze tří stovek titulů je osmnáct v HD

Roční předplatné zahrnující přístup k téměř dvěma tisícům pořadům, film a jednotlivým seriálovým epizodám vyjde českého zájemce na necelých dvě stě korun, slovenský divák pak za roční předplatné zaplatí necelých osm eur.

Pro děti hry i videa

Ještě před čtrnácti dny odkazovala disponovala tuzemská verze Disney Channelu vlastním videoarchivem, který se soustředil spíše na kratší videa v maximální délce několika minut. Přehrání videa bylo podmíněno zhlédnutím přibližně dvousekundové reklamy. 

Home page Disney Channel letos v dubnu.

V dnešní podobě ale stránka tuzemského Disney Channelu přesměruje zájemce na jednoduchou adresu, která kromě povinných údajů nabízí pouze dva odkazy. Jeden vede na televizní program stanice a druhý na lokalizovaný YouTube kanál. Ten byl založen v roce 2003 a v současnosti ho sleduje více než devadesát tisíci odběratelů. 

Disney sází na YouTube kanál.

Odkazovaný YouTube profil obsahoval v květnu 237 videí v českém jazyce a primárně se zaměřuje na propagaci kreslené tvorby mateřské firmy. Za povšimnutí stojí, že informace odkazujína web Disney.cz bez předpony TV. Na tomto webu už se dají některá videa spustit, jedná se ale o trailery na filmy od Disney producentů, jako jsou Hvězdné války nebo Avengers.

Na Disney.tv lze spustit jen trailery.

PODROBNOSTI: Cartoon Network spustí lokalizovanou verzi

Naopak o co nejsnazší přístup k videoobsahu se snaží nedávno do češtiny lokalizovaný program Cartoon Network. Většina videí z titulní stránky sice nepřesahuje minutu, najít se ale dí pětiminutový klip. Stránka také nabízí výběr počítačových her.

Online videa Cartoon Network.

Dokumenty? Zaplaťte si

Webová stránka stanice Viasat History sice disponuje relativně rozsáhlou knihovnou online videí, bohužel je spustí pouze držitelé předplatného u příslušných televizních operátorů. V opačném případě můžete zhlédnout pouze trailer. Podobnou strategii zvolilo i středoevropské Discovery, které sice nabízí slušné množství videí, jejichž délka ale nepřesáhne jednu minutu.

Bez předplatného u operátora se dál nedostanete.

Také tuzemská mutace přírodovědného kanálu Nat Geo vsadila na obsáhlý výpis trailerů a ukázek ze své bohaté tvorby, ze kterých si zájemce určitě vybere. Videoobsah kupodivu netvoří dominantní část obsahu webu u dalšího dokumentárního kanálu Spektrum. Jeho hlavní položku tvoří program jednotlivých pořadů a jediné video je umístěno dole na levé straně. 

Jediné video na celé homepage.

Podobně je řešen i web stanice Spektrum Home o bydlení a zahradě, na jehož webu je opět umístěno jednou jediné video a to v levém dolním rohu.


                                                      Poznámka redakce

Na revoluci ale nedošlo

Jenže žádná revoluce se zatím nekonala. Nabídka Netflixu, ani žádné jiné služby, svou šíří vůbec neodpovídá tomu, po čem je na trhu tak velký hlad. Je to jen otázka času a máme být trpěliví? Je ona vytoužená revoluce blízko? Jsem bohužel přesvědčen, že není. 

S trhem s audiovizuálními díly je prostě něco v nepořádku, protože v jiných oblastech zcela běžná reakce nabídky na poptávku zde prostě nefunguje. Pokusím se vysvětlit proč.

Autor článku Tadeáš Novák během svého vystoupení
na konferenci PR v digitální éře.

Vše se mění. Tedy skoro vše

Jak již v úvodu zaznělo, internet a nové technologie mění svět a týká se to i způsobu konzumace hudebního a audiovizuálního obsahu. Dříve typické večerní sledování televize s celou rodinou a občasná návštěva kina přestaly být samozřejmým modelem. 

NÁVOD: Jak se zaregistrovat na Netflixu a co od něj očekávat

Zvláště v mladší generaci roste počet lidí, kteří televizi nemají či nevyužívají. CD a DVD mechaniky, ve kterých lze přehrát ještě před pár lety moderní nosiče obsahu, pozvolna mizí z našich domácností, z nových přehrávačů, z počítačů i z aut. Nejedna mladá rodina zjišťuje, že si již DVD nemá doma na čem pustit. Toto médium se pravděpodobně brzy propadne do minulosti a do učebnic technické historie, stejně jako VHS nebo Betamax.

Seriálové maratony nahrazují lineární sledování

Audiovizuální obsah se vyhledává na internetu, na YouTube, stahuje z torrentů, úložišť či streamuje z různých online služeb. A s tím se mění i způsob sledování tohoto obsahu. Týdenní čekání na další díl seriálu v televizi nahradily maratony, kdy lze díky internetu sledovat libovolný počet dílů seriálu za sebou. Vzniklo pro to dokonce nové slovo: binge-watching. 

ANALÝZA: Srovnání placených on-line videoték na českém trhu

Tento nový způsob sledování pak umožňuje tvůrcům vyprávět daleko komplexnější příběhy. Nové seriály tak často nejsou epizodické, ale pracují s mnohahodinovou délkou seriálu jako s jedním celkem, skrz který se vinou jednotlivé linky příběhu. To zaujalo i mnoho filmových teoretiků a vzniklo na toto téma mnoho textů a nejedna disertace. Důsledkem těchto změn je i čím dál běžnější postup, kdy digitální platformy zveřejní celou sérii seriálu najednou.

Steve Jobs

Filmový a videoprůmysl čeká na svého Steva Jobse, který by donutil velká hollywoodská studia usednout k jednomu stolu a domluvit se na jedné distribuční platformě. Stejně, jako to dokázal u hudebního byznysu.

V mnoha směrech je tedy dnes všechno jinak než v nedávné minulosti. Přesto se však toto nové chování uživatelů vyvíjí spíše „navzdory“ současné nabídce než díky ní. Většina nových filmů z běžné produkce (tedy z produkce mimo digitální a online platformy) je v online světě jen velmi těžko dostupná. 

PŘEHLED: České VoD služby – filmy, seriály a televizní pořady zdarma?

Poptávka zde je, ale nabídka chybí. Uživatelé pořád čekají na příchod „univerzální online platformy“, která by nabídla tak široký rozsah titulů, že by stálo za to si ji platit.

PROGNÓZA: Evropský trh s videoslužbami se má do pěti let zdvojnásobit

Nejprve hudba, potom filmy?

Pokud mluvíme o audiovizuálním obsahu, tedy zejména o filmech, seriálech a TV pořadech, nabízí se srovnání s hudebním průmyslem. V oblasti hudby se zdá, že vše probíhá výrazně lépe. 

Máme zde služby jako Spotify nebo iTunes, které víceméně nabízí to, co uživatelé hledají. Především širokou nabídku obsahu pokrývající převážnou část domácí i zahraniční tvorby, ale také snadné a rychlé ovládání, a v neposlední řadě i pro náš trh většinou vcelku snesitelnou cenovou politiku. Odpovídá tomu i rostoucí oblíbenost těchto platforem. 

V hudebním průmyslu prostě revoluce proběhla, i když ani zde nebylo a není vše ideální. Mohli bychom mluvit o dlouhé cestě k tomuto stavu, o tom, že některá hudební alba byla minimálně v minulosti na iTunes dražší než na hudebních nosičích v obchodě, nebo o tom, kolik peněz ze Spotify se dostává k samotným umělcům. Nicméně to jsou už zase jiné příběhy.

Autor článku Tadeáš Novák během svého vystoupení
na konferenci PR v digitální éře.

Faktem zůstává, že služby tady jsou a svými parametry a nabídkou reagují na rostoucí poptávku po moderních formách distribuce hudebních děl. Čeká nás tedy to samé v audiovizuálním průmyslu? Je Netflix a jeho konkurenti v oblasti filmů tím, čím je Spotify, Deezer či iTunes v oblasti hudby? 

Tuto tezi o Spotify jako Netflixu hudebního byznysu ale rozporuje třeba článek webové verze Wall Street Journal z letošního března, pozn. editora.

Jak je na tom Netflix?

Služba Netflix má dnes v České republice podle dostupných zdrojů mezi 100 a 200 tisíci platících uživatelů – sama společnost přesná čísla nesděluje. Rozhodně tedy neprobíhá žádný masový přechod uživatelů z ostatních platforem na Netflix. Je to dáno nabídkou. 

Aktuální statistiky webu Unogs.com shrnují počty filmů nabízených Netflixem v jednotlivých zemích (klikněte pro zvětšení).
Zdroj: Unogs.com/countrydetail/

Statistiky webu Unogs.com shrnují počty filmů Netflixu v jednotlivých zemích 
(klikněte pro zvětšení).

NÁŠ TIP: Na co se podívat na Netflixu, pokud neumíte anglicky?

Ještě v loňském roce byla nabídka titulů na Netflixu v České republice asi pětinová oproti Spojeným státům. Dnes už jsme se dostali přibližně na polovinu, jak vyplývá ze specializovaných statistik webu Unogs.com a přehledů zveřejněných portálem Filmtoro.cz, který agreguje legální možnosti zhlédnutí online filmů prostřednictvím různých stránek a audiovizuálních služeb na vyžádání.


Autor: Karel Choc

Tomáš Vyskočil z portálu Filmtoro prezentuje odhady evropských předplatitelů Netflixu na letošním pátém ročníku odborné konference TVCON.

Nicméně počet filmů a seriálů s českou lokalizací teprve nedávno překročil magickou hranici jednoho sta titulů. Na českém trhu, který je zvyklý na dabing, a navíc na velmi kvalitní dabing, je jeho absence z pohledu pro běžného českého diváků samozřejmě jen malou motivací, která by ho měla přesvědčit k zaplacení požadovaného předplatného.  


Zdroj: Filmtoro.cz/filmy/netflix

Rozdělení nabídky tuzemského Netflixu podle různých kritérií na serveru Filmtoro (klikněte pro zvětšení).

K TÉMATU: Kolik je českých předplatitelů Netflixu?

Samozřejmě existuje nemalá skupina lidí, kteří dají přednost filmům v angličtině, případně v původním znění s titulky. Tuto cílovou skupinu však může odradit zase fakt, že Netflix opomíjí většinu oblastí filmové tvorby mimo mainstream. Týká se to například starších filmů, alternativních filmů, Bollywoodu, anime, korejských seriálů a dalších okrajových žánrů. 


Autor: YouTube

Netflix se stal mimo jiné producentem druhého dílu asijského kung-fu blockbusteru Tygr a drak. Na rozdíl od svého předchůdce ale pokračování nezískalo na ocenění, jaké přivezlprvní díl třeba z filmového festivalu v Cannes.

PSALI JSME: Tygr a drak 2 – v Číně úspěch, na Netflixu rozpaky

Tyto oblasti filmové tvorby Netflix evidentně nepovažuje za důležité, přestože by rozšíření nabídky do těchto směrů pro společnost s ročním obratem přes osm miliard dolarů jistě nebyl velký problém. Ale nejde jen o alternativní žánry. Ani hlavní proud nepokrývá Netflix tak, jak by se od aspiranta na „univerzální platformu“ čekalo. 

POTÍŽE: Kvůli nedostatku obsahu odcházejí Netflixu uživatelé

Nečekaný konec spolupráce s Disneym

Nedávno se například Netflixu nepodařilo prodloužit smlouvu se studiem Disney, takže uživatelé Netflixu mohou zapomenout třeba na nové animované filmy od oblíbeného Pixaru. 


Autor: Prezentace Tomáše Vyskočila z Filmtoro

V citované přednášce na konferenci TVCON připodobnil Tomáš Vyskočil studio Disney k bájnému Thanosovi a jeho posedlostí po získání všech kamenů nekonečna.

Navíc se očekává, že Disney po dokončení akvizice 21st Century Fox vytvoří vlastní streamovací platformu, kterou komentátoři zatím předběžně pojmenovali Disneyflix. S Netflixem tak bude v přímé konkurenci a obsah od studia Disney i 21th Century Fox bude pro Netlix definitivně mimo hru.

DALŠÍ INFO: Netflix přijde o Star Wars či filmy od Pixaru. Disney radši spustí vlastní službu

Akvizici Hulu společností Disney se podrobně věnuje box v závěru článku.

Další vekou dírou v nabídce Netflixu (a menších streamovacích platforem) je klasická televizní produkce jako talkshow, některé seriály, dokumenty, zpravodajství, realityshow, sportovní přenosy a další obsah tvořený primárně pro televizní vysílání. Televizní společnosti ve Spojených státech mají vlastní platformu Hulu.com a ostatní streamovací platformy tento obsah logicky nemají a mít nebudou.

Prioritou je vlastní tvorba

Místo toho se Netflix čím dál více zaměřuje na tvorbu vlastního obsahu, což je celkem rozumná reakce na výše zmíněnou politiku studií. Ostatně nic jiného Netflixu nezbývá. Jen pro rok 2017 na tuto oblast proto vyčlenil rozpočet šesti miliard dolarů, tedy v přepočtu přes 130 miliard korun. 

LOKALIZACE: Netflix lokalizuje. Možná dojde i na Česko a Slovensko

Pro srovnání – celá Česká televize pracovala pro rok 2017 s rozpočtem na vlastní výrobu pořadů (pro všechny své kanály, včetně zpravodajství, licencí, práv ke sportovním pořadům atd.) ve výši 2,21 miliard. 

Zaměření Netflixu tímto směrem je tedy enormní. Typickým příkladem této tvorby je například seriál House of Cards. Novinkou je třeba akvizice vydavatele komiksů Millarworld a příprava produkce filmů a seriálů s hrdiny z těchto komixů. Tedy přesně po vzoru velkých hollywoodských studií, kdy DC Comics (Superman, Batman, Wonder Woman…) je vlastněno Warner Bros a Marvel (Avengers) zas vlastní Walt Disney. 

A zde je právě jedna z typických odlišností mezi hudebním a audiovizuálním trhem. Je to jako kdyby se iTunes či Spotify před pár lety přestaly zaměřovat na co nejkomplexnější nabídku titulů, ale začaly místo toho produkovat vlastní hudební alba, kupovat muzikanty a stavět vlastní hudební skupiny. To se v hudebním průmyslu nestalo. 

Místo toho se postupně vytvořily univerzální platformy, které díky komplexnosti nabídky významnou část uživatelů přesvědčily, že stojí za to si službu zaplatit. A hudební trh se začal měnit. Ve filmovém průmyslu ale místo toho sledujeme tento posun ambicí z širokého záběru k vlastní tvorbě, a to nejen u Netflixu, ale dlouhodobě i u HBO. A kde je příčina?

Dinosauří televize a DVD stále vydělávají

Pokud se podíváme na současný měnící se trh očima producentů filmů, je odpověď jednoduchá. Nové způsoby distribuce obsahu nevydělávají (zatím) tak, jako ty staré. Z průzkumů a statistik vyplývá, že umístění obsahu na Netflix v některých zemích výrazně snižuje lukrativnější prodeje DVD. A že to není pouze tím, že DVD tak jako tak odchází do historie, ukázal univerzitou v Hongkongu pečlivě zdokumentovaný případ z roku 2015. 

Tehdy platformu Netflix opustil distributor Epix Entertainment Network, který distribuuje filmy a televizní show od velkých studií jako je Paramount nebo Lionsgate. Po opuštění Netlixu (a přechodu na platformu Hulu s mnohem menším pokrytím trhu) došlo téměř ke čtvrtinovému nárůstu prodejů DVD.

Pozice DVD je v ČR obecně jiná než například v asijských zemích. Tam totiž přeskočili éru videokazet a začali velmi brzo a masově používat DVD. Tato technologie se tam stala plnohodnotnou alternativou k televiznímu vysílání. U nás, na rozdíl od Asie, přišla DVD později, videokazety byly nahrazovány vcelku pomalu a nástup rychlého internetu rozvoj DVD zastavil na půli cesty. 

Významnou roli navíc hrála i cena DVD, kdy u hollywoodských filmů byly náklady na pořízení DVD v porovnání s kupní silou obyvatel pro mnoho lidí v ČR téměř nereálné.

POROVNÁNÍ: Co nabízejí placené videotéky a kam pro obsah zdarma

Celosvětově však zafungoval určitý začarovaný kruh. Diváci ze starých principů a platforem (TV, DVD) neodchází, protože obsah jinde zatím není plnohodnotný. A producenti a distributoři na nové platformy v plné míře nespěchají, protože tam nejsou uživatelé, a tedy ani výdělky. 

Z DVD a televizního vysílání se tak postupně stávají jacísi dinosauři. Do dnešní doby již pomalu přestávají patřit, ale zuby nehty je držíme při životě, protože evoluce se jaksi zasekla. Zablokování situace pak dovršují konkurenční vztahy jednotlivých nových platforem.

Existuje cesta ven? Teoreticky ano…

Cesta z tohoto začarovaného kruhu existuje, ale v současné situaci je bohužel spíše teoretická. Pokud by se totiž významná část velkých producentů a distributorů domluvila na změně zastaralého způsobu distribuce a hromadně přešli na online platformy typu Netflix, nastala by změna rychle i na straně uživatelů. 

Bez takové dohody je však tento přechod pro každou jednotlivou společnost velmi rizikový a většinou nevýhodný. A tak drží při životě DVD a TV jako dinosaury, kteří měli dávno vyhynout. A uživatelé mohou jen kroutit hlavou a čekat. A zatím buďto kupovat DVD, která pomalu nemají kde přehrát, nebo stahovat obsah z internetu a poslouchat, jací jsou piráti.

Vraťme se ale ještě ke srovnání s hudebním průmyslem. Jak to, že tam se to podařilo? V čem je rozdíl? Odpověď je zřejmá, pokud se podíváme na rozložení trhu. V hudebním průmyslu najdeme několik klíčových značek, které mají celý trh víceméně pod kontrolou (EMI, Universal Music, Sony Music, Warner Music). Tito hráči se spolu jednoduše byli schopní alespoň na něčem domluvit.

Oproti tomu v oblasti filmu je situace mnohem komplikovanější. Hollywoodská studia, producenti, distributoři, to jsou tak složité vztahy a vazby, že je dohoda na společném postupu spíše z oblasti scifi. Mimo jiné i proto, že každý z velkých hráčů má ambici vybudovat vlastní „netflix“, se svým vlastním obsahem. Proto nemají vůli poskytovat obsah komukoliv jinému.

A důkazem skepse k nějakému brzkému řešení je právě rozhodnutí společností jako je Netflix zaměřit se mnohem více na tvorbu vlastního obsahu, než na boj s větrnými mlýny a snahu získat tak širokou nabídku obsahu, že se stanou „univerzální platformou“, plnohodnotnou online videopůjčovnou, která způsobí na trhu opravdovou revoluci a pošle DVD a TV tam, kam patří.

Kam až může zavést nespokojenost

Možná dojde i na omezení svobody internetu Celá tato zablokovaná situace má samozřejmě mnoho negativních souvislostí. Nabídka nereaguje na poptávku, uživatelé jsou tedy nespokojeni. V nouzi pak absenci této nabídky řeší například stahováním obsahu z torrentů, různých streamovacích služeb či datových úložišť. 

Řada těchto služeb je tak ve velké míře využívaná k tomuto účelu a supluje to, co na trhu chybí. To se samozřejmě nemůže líbit producentům, distributorům a vlastníkům autorských práv. Roste tedy tlak na vyřešení problému. Paradoxně se ale řešení nehledá primárně tam, kde problém vzniká (chybějící segment trhu), ale řada lidí vidí řešení v omezení internetu (rozuměj cenzuře) a v přenášení zodpovědnosti za uživateli sdílený obsah na provozovatele webových služeb. 

Aktuálně dokonce probíhá na evropské úrovni příprava nové směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, kde se tato problematika řeší v čl.13. Právě i zde je patrná snaha řešit situaci restrikcemi v oblasti svobodného prostředí na internetu. 

A co říci závěrem?

V rámci kulatého stolu, který k tomu proběhl na ministerstvu průmyslu a obchodu v loňském roce, se však ve velkém ozývaly i hlasy poukazující na pravou příčinu problému – nedostatečnou nabídku. Mgr. Vaňová z MPO například konstatovala: Velkým problémem je také nedostatečná nabídka legálního obsahu, mnoho spotřebitelů si neuvědomuje, že sledují nelegální obsah. Z našeho pohledu je proto velmi důležité zaměřit se na rozšiřování legální nabídky. 

BRAND24

Podobně to vidí i Josef Donát z Národního centra pro digitální ekonomiku (NCDE): „K šíření nelegálního obsahu přispěli samotní držitelé práv, po dlouhou dobu nebyla nabídka legálního obsahu dostupná.“ K připravované směrnici pak dodává: Nová právní úprava v návrhu čl. 13 je z našeho pohledu zpátečnická a může být pro malé hráče likvidační

Můžeme tedy jen doufat, že neschopnost hlavních hráčů na audiovizuálním trhu zareagovat na poptávku po digitální distribuci obsahu, nevyústí v absurdní restrikce v oblasti dalších internetových služeb postavených na uživatelském obsahu (například všechny sociální sítě), a v zásahy do svobod, na kterých internet stojí. Jakákoliv záminka k zasahování do svobody na internetu je totiž krokem k velmi křehké hranici, za kterou začíná možnost cenzury a ovlivňování obsahu. 


Jak si vede Hulu pod křídly Disney

V hlavním článku mimo jiné zaznělo, že by nová a marketingově silná streamovací služba mohla vzniknout na půdě společnosti Disney. O zájmu Disneyho se spekulovalo i v souvislosti s možným prodejem Netflixu. Nakonec Disney ovládl mediální skupinu 21 Century Fox, která vlastnila krom jiného třiceti procentní podíl online video služby Hulu. 

HULU V ČR: Hulu.com spuštěn, ale Češi mají smůlu

Disney již dříve držel v Hulu stejně vysoký podíl a jako vlastník šedesáti procent se tak stal většinovým vlastníkem platformy. Dalších třicet procent akcií kontroluje firma Comcast a zbylých deset procent patří společnosti Time Warner. Ta svůj podíl zakoupila v roce 2016 a za deset procent akcií Hulu tehdy zaplatila 580 milionů dolarů. Server MoneyCNN tehdy stanovil tržní cenu Hulu na zhruba 5,8 miliardy dolarů


Zdroj:INO.com

Letošní tabulka klíčových akvizic společnosti Disney. Další podrobnostinaleznete v analýze Noaha Kiedrowskiho.

Společnost Disney nejen že loni v srpnu ukončila ještě nedávno vychvalovanou spolupráci s Netflixem, ale navíc oznámila vznik vlastní streamingové platformy. Její vznik označují zahraniční komentátoři bez uzardění za rozjezd dalšího Netflixu. Chystaná OTT aplikace od Disneyho by ale podle insiderů neměla být připravena ke spuštění dříve než v roce 2019.

Díky úspěšné akvizici skupiny 21st Century Fox, kterou koncem loňského roku koupila společnost Disneyza necelých 53 miliard dolarů, mohl nový majitel mimo jiné navýšit svůj podílv online službě Hulu z původních třiceti procent na kontrolní balík šedesáti procent akcií. 

Hulu je jednou z platforem zařazovaných do tzv. velké videostreamingové čtyřky. K té dále patří HBO GO, Netflix a Amazon Video, uváděné v tomto pořadí na základě velikosti zákaznické báze, kterou má Hulu nejmenší, i když podle některých odhadů by mohl Netflix v letošním roce překonat na počet předplatitelů dosud vedoucí HBO GO.


Autor: Twitter

Prodělky Hulu v milionech dolarů podle Riche Greenfielda.

Podle CNBC dosáhl počet předplatitelů Hulu letos v květnu dvaceti milionů, od začátku roku si tak polepšila o tři miliony amerických zákazníků. Pro srovnání Netflix má ve Spojených státech předplaceno 55 milionů zákazníků a po celém světě pak celkem 118 milionů. 

Za minulý rok by podle údajů serveru Statista měla videotéka Hulu dosáhnout obratu 2,4 miliardy dolarů, zároveň ale podle CNN vykázala ztrátu 920 milionů dolarů. Analytik společnosti BTIG Rich Greenfield zveřejnil na svém twitterovém profilu vlastní odhad ztrát za poslední dva rokyzpracovaný jeho mateřskou společnosti. Pro letošní rok očekává analýza BTIG prodělek Hulu okolo 1,6 miliardy dolarů

Disney odhaduje letošní ztrátu Hulu na 250 milionů dolarů a samotné Hulu pak v tiskové zprávě upozorňuje, že se mu loni vůbec poprvé povedlo vyinkasovat reklamní příjmy za více než miliardu dolarů.

Aktuální cena Hulu je 8,7 miliardy dolarů a současná hodnota třicetiprocentního podílu, drženého Disney (dalších třicet procent ovládá díky zmiňované akvizici prostřednictvím společnosti Fox), je 2,3 miliardy dolarů. Koncem loňského roku odhadoval server Los Angeles Times cenu Hulu na 1,75 miliardy dolarů.


Zdroj: SlideShare.net

Pro srovnání klíčové součásti impéria Disney v roce 2017.

Služba funguje už déle než deset let a stejně jako její konkurenti sází na vlastní produkci, jako je třeba Příběh služebnice. Diváci ale mohou sledovat nabídku Hulu pouze na americkém kontinentu. 

Po ovládnutí služby Hulu společností Disney a kvůli deklarovanémů záměru Disneyho vybudovat vlastní streamingovou službu ale někteří američtí komentátoři neskrývajíobavy nad dalším směřováním platformy Hulu.


Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Bonus pro zvídavé čtenáře...

Realita Netflixu podle Tomáše Vyskočila 

Jako dodatek k nabízenému souhrnu aktuálního stavu na trhu streamovacích služeb a videoték, jak jej pro naše čtenáře sestavil tiskový mluvčí jednoho z nejznámějších a nejvyužívanějších tuzemských datových úložisť Ulož.to Tadeáš Novák, jsme se rozhodli našim čtenářům zpřístupnit také prezentaci Tomáše Vyskočila. 

Vyskočil v současnosti provozuje vyhledávač legálních filmů Filmtoro.cz. Mimo jiné byl také zakladatelem filmového magazínu FilmPub.cz nebo tvůrcem webu Edna.cz, který velice podrobně mapuje dění ve stále dynamičtějším světe seriálové produkce.


Autor: Karel Choc

Tomáš Vyskočil na letošním ročníku konference TVCON 2018.

Tomáš Vyskočil: Kdo zastaví Netflix?

V rámci svého vystoupení na letošním ročníku pražské konference TVCON se Vyskočil pokusil odpovědět na lapidární otázku, zda někdo dokáže zastavit nebo aspoň zpomalit nástup Netflixu?

Během svého vystoupení ve speciálním OTT bloku  konference TVCON 2018 prezentoval Vyskočil mimo jiné vlastní odhady počtu evropských předplatitelů online videotéky Netflix. Svůj odhad ohledně českých předplatitelů ustálil Vyskočil na počtu padesáti tisíc. Netflix sám dlouhodobě čísla předplatitelů pro jednotlivé trhy nekomentuje.


Autor: Karel Choc

Tomáš Vyskočil prezentuje na konferenci TVCON 2018 podíly zákazníků Neflixu podle jednotlivých zemí a regionů.

Celosvětově oslovuje Netflix přes sto dvacet milionů předplatitelů a podle Vyskočilova odhadu by měl jejich počet v letošním roce překonat diváky videotéky HBO GO. Třetí největší video služba Amazon Prime údaje o svých předplatitelích taktéž neuvádí. Podle Vyskočila čistě za Amazon Video platí zhruba čtyřicet milionů zájemců.

Netflix aktuálně nabízí 3700 titulů, z toho pět stovek je přímo z jeho produkce. Podle webu Statista hodlá letos Netflix investovat do natáčení vlastních snímků kolem sedmi miliard dolarů, Amazon kolem pěti, HBO pak dvě miliardy a Hulu zhruba jednu miliardu. Vyskočil také dodal, že Netflix utrží kolem jedenácti miliard dolarů ročně, tedy stejně jako kinotrh ve Spojených státech.


Autor: Karel Choc

Tomáš Vyskočil srovnává počty zákazníků čtveřice největších online videoték – HBO GO, Netflix, Amazon a Hulu.

 Prezentace Tomáš Vyskočila

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor působí jako tiskový mluvčí datového úložiště Ulož.to. Dříve zastával mimo jiné pozici tiskového mluvčího, odpovědného za komunikaci projektu první vlny digitalizace televizního vysílání. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).