Hlavní navigace

letenky.centrum.cz -- oběť 0911?

14. 3. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Možná jste si v posledních dnech všimli, že z titulní stránky portálu Centrum zmizel odkaz na službu spojenou s prodejem letenek. Počínaje včerejším odpolednem už zase funguje, ale provozovatel musel ze svých původních nároků (kamenná pobočka apod.) značně slevit. Všechno je zapříčiněno především 0911.

0911 je zkratkou z moderní americké mytologie. Znamená 11.9.2001, tedy den, kdy do budovy World Trade Center na předměstí Manhattanu narazila v rámci teroristického útoku proti USA dvě dopravní letadla a třetí dopadlo na Pentagon, sídlo ministerstva obrany. Počínaje tímto datem musela řada Evropanů přitáhnout uzdu své vášni pro „hi-tech“ americké sdělovací prostředky, protože na jednu běžnou reportáž připadají nejméně dvě, které odhalují temná teroristická spiknutí v různých částech zeměkoule. Jinak se svět vrátil do normálu a nedávno nám dokonce zdravě podražil benzín. Jen jeden průmysl se stále ne a ne vzpamatovat – cestovní ruch, konkrétně letecká doprava.

Prodej letenek se každoročně pohybuje v sinusoidě nikoli nepodobné prodeji internetové reklamy. První nástup začíná v únoru a vrcholí na přelomu května a června – protože rezervace na prázdniny je nutno pořídit s dostatečným předstihem. Poté následují dva „mrtvé měsíce“ (červenec, srpen) a druhá vlna zájmu se začíná zvedat přibližně v září, aby trvala až do konce podzimu. V jejím průběhu si obchodníci opět musí udělat zásoby, aby přežili přicházející mrtvé období. Jenže tentokrát spadla 11.9.2001 křivka na naprostou nula a přestože se po několika dnech začala zvedat, nikdy se jí nepodařilo dostat na původní úroveň, což v celém odvětví vedlo ke krizi.

Centrum si od samého začátku zakládalo na tom, že na rozdíl od ostatních (tj. zejména konkurenčních portálů) provádí prodej letenek zcela „in house“, zatímco jiní se spokojili s provizním modelem, který nabízí kupříkladu Fractal. Pokud je mi známo, tak letenky na Internetu lze prodávat v zásadě dvěma cestami. První spočívá v získání akreditace IATA, která vás opravňuje k jejich „tištění“, ale jedná se o způsob náročný, neboť je třeba mít v bance složen formou deposita objem 90denního prodeje pro případ, že vaše kancelář zkrachuje. Tj. rychle expandující společnost jen ukládá a ukládá. Jednodušší metodou je použití bookovacího systém (např. Galileo). Tímto směrem také Centrum vykročilo.

Výhodou této varianty je, že pokud se vám podaří dostatečným objemem prodeje letenek vydělat na jednoho nebo dva zaměstnance, zbude vám více peněz, než kdybyste přistoupili na „obyčejný“ provizní model. Otázkou zůstává, zda je Internet dokáže generovat v takové míře, aby se tím někdo mohl živit. Jistě, Fractal to nejspíše zvládne, jenže on byl první, specializovaný a akreditace IATA mu umožňuje zajišťovat daleko větší část řetězce než pouhé rezervace, a jeho výnosy se proto pohybují ve zcela jiných relacích. Centrum si zřejmě riziko uvědomovalo, a proto experimentálně otevřelo i „kamennou“ pobočku nedaleko Václavského náměstí.

BRAND24

Jenže ať už byly záměry jakkoli dobré, 11.9.2001 udělalo „čáru přes rozpočet“ nejedné firmě spojené s leteckou dopravou (viz krach Swissair). Navenek to zřejmě není tak patrné, ale většina lidí, obchodujících s letenkami, je z této situace mírně nešťastná. Letecké společnosti se totiž vzhledem k určitému ochlazení zájmu o jejich služby nachází v období existenční nejistoty, kdy nikdo neví, co s nimi bude. Současně se zvyšuje tlak na výdaje související s bezpečností a výsledkem je mimo jiné rovněž snižování provizí za prodej letenek. Zatímco ostatní prodejci žili z bezpečného provizního modelu zavedených firem, který nepředstavuje žádné náklady, Centrum svým způsobem „neslo kůži na trh“.

Příjmy konkurence z prodeje letenek dosahují řádu statisíců a protože výše provize se pohybuje v jednotkách procent, zisk tomu odpovídá. Přestože objemy prodeje Centra byly zřejmě větší, s přihlédnutím k 0911 zde asi nebyla šance, aby se záměr zdařil. Díky tomu dnes letenky.centrum.cz většinu věcí outsourcují (tj. využívají vnějších zdrojů) jako ostatní, i když nikoli na zcela totožném principu (vnitřní mechanismus aplikace je stále Centra). A „kamenná“ pobočka? Do kanceláře v Krakovské 18 se podle informací z této internetové stránky 4.3.2002 nastě­hovala firma FIPO, která v současnosti prodej letenek pro Centrum externě zajišťuje, resp. je operátorem systému Galileo.

Koupili jste si někdy letenku po Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).